Koncert Głosy Jerozolimy
godz. 19.00
Wydarzenie organizowane w ramach programu towarzyszącego wystawie Drogi do Jerozolimy
Zapraszamy na wyjątkowy koncert łączący tradycje muzyczne chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Spotkają się dwa odrębne, a zarazem komplementarne światy: świat muzyki sakralnej związanej z duchowością cerkiewną, reprezentowanej przez zespół Katapetasma, oraz muzyki osadzonej w tradycji łacińskiej – w interpretacji zespołu Flores Rosarum.
Wydarzenie towarzyszy wystawie „Drogi do Jerozolimy”.
Flores Rosarum
Zespół wokalny Flores Rosarum (łac. płatki róż) powstał w 2007 roku z inicjatywy s. Susi Ferfoglii – organistki, gregorianistki i badaczki muzyki średniowiecznej. Repertuar zespołu obejmuje dzieła muzyki dawnej i sakralnej, których wykonania charakteryzują się pogłębioną interpretacją i wiernością źródłom. Jednym z najważniejszych osiągnięć zespołu jest inscenizacja Ordo virtutum – średniowiecznego moralitetu o wyjątkowej wartości artystycznej i duchowej. Flores Rosarum aktywnie promuje wykonawstwo śpiewu gregoriańskiego zarówno na scenie koncertowej, jak i w liturgii.
Susi Ferfoglia – organistka, gregorianistka, wykładowczyni Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Ignatianum. Doktor filozofii kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, habilitowana w AM w Krakowie. Uzyskała specjalizację z semiologii i paleografii gregoriańskiej w Conservatorio di Musica della Svizzera Italiana w Lugano. Założycielka podyplomowych studiów z monodii liturgicznej, odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi za wkład w rozwój kultury muzycznej.
Katapetasma
Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej Katapetasma swoją nazwę zaczerpnął z greckiego słowa oznaczającego zasłonę zawieszoną w drzwiach ikonostasu, która oddziela ołtarz od reszty świątyni – jest ona symbolem duchowego misterium i kontemplacji. Zespół eksploruje najstarsze tradycje śpiewu cerkiewnego – bizantyjską, staroruską i gruzińską – prezentując bogactwo i głębię duchowości Wschodu. Repertuar obejmuje zarówno formy monodyczne, jak i wielogłosowe melodie monasterskie, które od wieków towarzyszyły liturgii Kościoła prawosławnego.
Katapetasma to wspólnota psalmistów, dyrygentów i teologów, którzy traktują koncert jako kontynuację liturgicznego doświadczenia muzyki sakralnej.
Łukasz Hajduczenia – założyciel i kierownik zespołu, absolwent Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Doktorat uzyskał w 2024 roku na Uniwersytecie Warszawskim, na podstawie pracy „Muzyczna forma liturgii prawosławnej. Studium wschodniej tradycji liturgicznej w dyskursie doświadczenia artystycznego”. Solista Warszawskiej Opery Kameralnej, laureat wielu międzynarodowych konkursów wokalnych oraz badacz dawnej muzyki cerkiewnej.
Program koncertu:
Niech się wypełni modlitwa – Irmologion supraski (XVI w.)
Pieśń Sybilii – Toledo (1300).
Psalm „Nad rzekami Babilonu”, wielogłos demiestwiennyj, kriukowy Irmologion ławrowski (XVI w.).
Liber generationis – Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, nr 58.
Kinonik niedzielny – melodia bizantyjska, Manuel Chrisafis, wersja z Irmologionu supraskiego (XVI w.).
„Hosanna Filio David”, antyfona na Niedzielę Palmową – z Graduału MS. 205 z Biblioteki SS. Klarysek w Krakowie (XIII w.).
Stychera Jana Damasceńskiego na Palmową Niedzielę, Irmologion kijowski (XVII w.).
Wielki Czwartek: Ubi caritas, hymn na obrzęd umywania nóg – z Graduału MS. 205 z Biblioteki SS. Klarysek w Krakowie (XIII w.).
Stychera na obrzęd umywania nóg – melodia irmologionów dawnej Rzeczypospolitej.
Wielki Piątek: Improperia – Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, nr 45.
Tobie, który przyodziewa się światłem jak szatą – śpiew multański z irmologionów dawnej Rzeczypospolitej.
Trisagion na procesję z całunem – Irmologion supraski (XVI w.).
Wielka Sobota: Inventor rutili – Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, nr 45.
Błogosławiony jesteś Panie – wersety o zmartwychwstaniu, śpiew znamiennyj.
Trzy stacje jutrzni jerozolimskiej Wielkiej Soboty – irmologiony dawnej Rzeczypospolitej.
Niedziela Zmartwychwstania: Surrexit Christus hodie – dwu- i trzygłosowe śpiewy z Graduału MS. 205 z Biblioteki SS. Klarysek w Krakowie (XIII w.).
Kanon Paschy – śpiew bizantyjski.
Communio: Jerusalem surge – Missale plenarium nr 3 z Archiwum i Biblioteki Krakowskiej Kapituły Katedralnej.
Zajaśniej, zajaśniej Nowa Jerozolimo! – Katabasja Kanonu Paschy, śpiew bizantyjski.
Koordynacja: Karolina Wróblewska-Leśniak / Dział Projektów Kulturalnych