Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Czas na sztukę!

 

Cykl zajęć powstał z myślą o seniorach oraz wszystkich, którzy interesują się malarstwem, rzeźbą, grafiką i architekturą. Zapraszamy na wykłady i zachęcamy do skorzystania z kart pracy, pomocnych w interpretacji dzieł sztuki.

Do 20 września, w każdy wtorek o godzinie 13.00 z Holu Głównego Muzeum w towarzystwie edukatorek i edukatorów wyruszać będą dwie grupy zwiedzających. Podczas godziny spędzonej przy wybranych obiektach, publiczność dowie się o sekretach skrywanych przez eksponowane muzealia, a dyskusje i wypełnianie kart pracy będzie dobrym ćwiczeniem pamięci.

 

Termin: wtorek, wykład godz. 13.00, karta pracy dostępna w punkcie informacji od godz. 12.00

Czas trwania: ok. 60 minut

Miejsce: Gmach Główny MNW, Kino Muz

Dla kogo: seniorzy, dorośli, młodzież

Zasady udziału: wstęp bezpłatny, wejściówki dostępne są online i w kasie w dniu wykładu od godziny 10.00

 

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych

 

 

HARMONOGRAM

 

 

10 stycznia

Boski Madonniere, czyli o malarstwie Sandra Botticellego / Paweł Bień
Choć przydomek Botticelli pochodzi od swojsko brzmiącej „beczułki”, wielu widziało we florenckim twórcy przede wszystkim „Madonniere”, czyli niezrównanego mistrza wyobrażeń Madonn. Jego twórczość od wieków budzi wzruszenie, ciekawość i liczne pytania, na które odpowiedzi poszukamy podczas styczniowego wykładu. 

 

 

17 stycznia

Impresjoniści w zbiorach MNW / Romualda Radwańska

Podczas spotkania omówimy teoretyczne założenia impresjonizmu, jego obecność w sztuce polskiej oraz biografie twórców wprowadzających ten styl na ziemiach polskich. Szczególną uwagę zwrócimy na twórczość Władysława Podkowińskiego, Leona Wyczółkowskiego i Józefa Pankiewicza.

 

 

24 stycznia

W czarnej sukience i czamarze – moda w okresie tzw. żałoby narodowej 1861–1866 / Magdalena Bialic

Wydarzeniom poprzedzającym wybuch powstania styczniowego, walkom powstańczym i rozpaczy po ich stłumieniu towarzyszyła niezwykła atmosfera narodowej solidarności. Przejawiała się ona m.in. w przywdzianiu tzw. żałoby narodowej. Zobaczmy, jak wyglądały ulice ówczesnych polskich miast i miasteczek, jak ubierały się panie i panowie, chcący podkreślić swą solidarność z ruchem powstańczym. Naszej podróży w czasie będą towarzyszyły bardziej i mniej znane obrazy i ryciny z tego okresu.

 

 

31 stycznia

Czy brzydota jest intrygująca? / Magda Kucza-Kuczyńska

Wykład poświęcony będzie obecności zjawiska brzydoty w sztuce. Przyglądając się dziełom sztuki z różnych epok, zastanowimy się, jaki cel i sens ma jej uwidacznianie. Czy brzydota jest tylko przeciwieństwem piękna? A może to tylko celowy zabieg estetyczny?

 

 

7 lutego

O przesileniu - malarstwo Północy / Roma Radwańska

Tytuł  wystawy prezentowanej aktualnie w MNW może na pierwszy rzut oka wydawać się niejasny. Co oznacza termin „przesilenie”? Co to jest „malarstwo Północy” i dlaczego okres między 1880 a 1910 stanowi ramy czasowe ekspozycji? Wykład nie tylko wyjaśni te kwestie, ale także przybliży najważniejsze dzieła prezentowane w każdej z siedmiu części wystawy. W zestawieniu z obrazami polskich artystów pozwoli to na dostrzeżenie licznych paraleli między sztuką polską i nordycką, a także na ukazanie bogactwa treści i rozwiązań formalnych.

 

 

14 lutego 

Od zmierzchu do świtu w Bronowicach - „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego / Karolina Zalewska

Na kartach Wesela Stanisław Wyspiański stworzył barwny korowód postaci współczesnych sobie malarzy, z którymi łączyły go przyjacielskie więzi oraz innych mieszkańców Krakowa i Bronowic. Opisane w dramacie miejsca rekonstruujemy w wyobraźni dzięki obrazom Włodzimierza Tetmajera, Aleksandra Gierymskiego, Ludwika de Laveaux i samego Wyspiańskiego. Czytelnik i widz dostrzeże w Weselu także sceny znane z obrazów Jana Matejki i Jacka Malczewskiego.

 

 

21 lutego

Divina proportio - boska proporcja w sztuce / Maciej Marciniak

Złoty podział (sectio aurea), złota proporcja, boska proporcja (divina proportio), złote cięcie, złoty środek – to tylko wybrane nazwy prostego, matematycznego stosunku. Chodzi o podział odcinka na dwie części, stosunek długości dłuższej z nich do krótszej jest taki sam jak całego odcinka do części dłuższej… Brzmi strasznie? Tylko na pozór! W czasie wykładu przedstawione zostaną przykłady dzieł sztuki od starożytności po czasy współczesne, w których zastosowana została ta proporcja.

 

 

28 lutego

Grabieże sztuki w czasie II wojny światowej / Magda Kucza-Kuczyńska

Na spotkaniu zajmiemy się fascynującym tematem zaginionych w czasie II wojny światowej dzieł sztuki ze zbiorów MNW. Porozmawiamy o zorganizowanej grabieży obrazów, rzeźb, manuskryptów, o miejscach ich ukrywania i staraniach pracowników Muzeum i osób prywatnych, aby – często z narażeniem życia – uchronić je.

 

 

7 marca
W poszukiwaniu domu. O gmachu i projektach rozbudowy Muzeum Narodowego w Warszawie / Rita Twardziak 
Historia kolekcji dzisiejszego Muzeum Narodowego w Warszawie zaczęła się w 1862 roku z powołaniem do życia Muzeum Sztuk Pięknych i miała bardzo burzliwy charakter. W trakcie wykładu przyjrzymy się procesowi poszukiwania miejsca dla nowej instytucji, prowadzący ostatecznie do budowy obecnego gmachu. Omówimy także niektóre projekty rozbudowy, świadczące o nieoczywistej relacji potrzeb kolekcji, publiczności i przestrzeni muzealnej. 
 
 
14 marca
Prawnik i artystka - kolekcja Aliny i Jakuba Glassów / Karolina Zalewska 
On był uznanym warszawskim prawnikiem, prokuratorem Sądu Najwyższego w Warszawie, ona malarką, uczennicą Konrada Krzyżanowskiego, Kazimierza Stabrowskiego i Władysława Ślewińskiego. Razem Jakub i Alina Glassowie stworzyli znakomitą kolekcję sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku. W 1934 roku, zgodnie z zapisem testamentowym artystki, ponad 50 obrazów zostało przekazanych w darze Muzeum Narodowemu w Warszawie.
 
 
21 marca
Portrety fajumskie / Magda Chludzińska 
Wizerunek młodego chłopca o szeroko otwartych oczach z kolekcji Muzeum Narodowego należy do dużej rodziny portretów fajumskich  z terenu starożytnego Egiptu. Podobne przedstawienia kobiet i mężczyzn w różnym wieku odnajdywano w grobach zmarłych na przestrzeni kilkuset lat. Kto i w jakim celu je zamawiał? Jakie tajemnice skrywają wizerunki mieszkańców oazy sprzed 2 tysięcy lat?

 

 

28 marca
Oblicza Tatr / Anna Knapek
Tatry oczarowały nie tylko Stanisława Witkiewicza. Ich urokowi ulegli także m.in. Wojciech Gerson, Aleksander Kotsis i Leon Wyczółkowski. Tworzyli tatrzańskie pejzaże, malowali wnętrza góralskich chat i ich mieszkańców. Dostrzegli w górach znacznie więcej niż tylko zapierające dech w piersiach widoki.
 
 
4 kwietnia
Autoportret ukryty lub w przebraniu / Magda Kucza-Kuczyńska
Popatrzymy na wyjątkowe autoportrety, w których artyści stali się niejako uczestnikami scen religijnych i stali się swoistymi łącznikami pomiędzy bohaterami obrazów a widzem. Jakie były ich motywacje? Czy były zależne od epoki, w której tworzyli?
 
WIELKANOC
 
18 kwietnia
Auguste Rodin. Rewolucjonista nowoczesnej rzeźby / Rita Twardziak 
Rodin był XIX-wiecznym rzeźbiarzem, który jako pierwszy w tak wyraźny sposób zerwał z tradycją rzeźby akademickiej. Na czym polegała nowatorskość Rodina? Wykład przybliży sylwetkę i życiorys artysty, pozwoli na przybliżenie najważniejszych dzieł oraz prześledzenie zmian w rzeźbie końca XIX wieku. Ważnym punktem odniesienia będzie także Pocałunek znajdujący się w kolekcji Muzeum.
 
 
25 kwietnia
Kolekcja Peggy Guggenheim w Wenecji – dom sztuki / Zuzanna Szor
Kolekcjonerka, mecenaska, wizjonerka… Peggy Guggenheim poświęciła się wspieraniu artystów i tworzeniu kolekcji, która do dziś jest jednym z najważniejszych zbiorów sztuki nowoczesnej na świecie. W trakcie wykładu przyjrzymy się zarówno bogatej biografii Peggy Guggenheim, jak i jej kolekcjonerskim wyborom, oraz odwiedzimy wenecki pałac, w którym mieszkała. Odnajdziemy także polskie wątki tej historii.
 
 
9 maja
Nad oceanem, czyli o artystycznej fascynacji Bretanią / Rita Twardziak
Rozwijający się pod koniec XIX wieku pleneryzm przyczynił się do popularności wielu malowniczych miejsc, odwiedzanych przez poszukujących inspiracji artystów. Jednym z nich była Bretania. W trakcie wykładu przyjrzymy się zwłaszcza tzw. kolonii artystycznej w Pont-Aven, skupionej od 1886 roku wokół Paula Gauguina. Wśród omawianych prac znajdą się także obrazy Władysława Ślewińskiego z kolekcji Muzeum.
 
 
16 maja
Władysław Czachórski / Karolina Zalewska
Twórczość Władysława Czachórskiego kojarzy się z pięknymi, wykwintnie ubranymi damami, otoczonymi kwiatami, arrasami i klejnotami. Jednak w młodości artysta podejmował poważniejsze wątki: alegoryczne i literackie. Czy decydując się na uprawianie malarstwa salonowego rozmienił swój talent na drobne?
 
 
23 maja
Édouard Vuillard. W świetle lampy i ogrodu / Paweł Bień
Malarski świat Vuillarda nie zamyka się wyłącznie w nastrojowych widokach wnętrz apartamentów paryskich intelektualistów, o których pisano, że ewokują nastrój rodem z powieści Marcela Prousta czy muzyki Erika Satie. Francuski nabista z lubością malował także skrzące się letnim słońcem ogrody, pokazując swoją niezwykłą wrażliwość na światło. O wielkim intymiście, którego prace znalazły się m. in. w kolekcji Gabrieli Zapolskiej opowiemy podczas wykładu.
 
 
30 maja
Biblia wielokrotnie / Monika Miżołębska 
Biblia od wieków inspirowała i inspiruje artystów. Historie biblijne mogą być przedstawione zgodnie z realiami historycznymi lub w sposób bardzo od nich odległy, ukazywać prawdy uniwersalne i rozważania o aktualnej tematyce. Mogą pełnić funkcje dekoracyjne, moralizatorskie, ale także świadczyć o gruntownej edukacji artysty i pozycji społecznej zamawiających.
 
 
6 czerwca
Wizerunki polskich romantyków / Edyta Rubka
Artysta czy dandys? Polscy romantycy doczekali się wielu rzeźbiarskich i malarskich wizerunków. Zapraszamy na spotkanie, w czasie którego obejrzymy portrety Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida oraz Fryderyka Chopina ze zbiorów Muzeum i zastanowimy się, dlaczego w epoce były one tematem burzliwych dyskusji, a czasem nawet powodem obyczajowych skandali.
 
 
13 czerwca
Z okna przy Krowoderskiej. Pejzaże Stanisława Wyspiańskiego / Roma Radwańska
Zimową porą na przełomie 1904 i 1905  roku Stanisław Wyspiański namalował serię pejzaży widzianych z okna swego mieszkania na krakowskich Krowodrzach. Osłabiony chorobą za radą znajomego podjął  temat pejzażowy. Jakie związki mają pastelowe widoki ze sztuką tamtego czasu? Kim był tajemniczy znajomy artysty?  
 
 
20 czerwca
Siła grafiki – Hendrijk Goltzius / Karolina Zalewska 
Hendrijk Goltzius odbył podróż z Holandii do Italii incognito, jako handlarz serów. Jednak wiosną 1591 roku, zanim artysta zjawił się osobiście w Rzymie, do Wiecznego Miasta dotarły z Haarlemu jego sława i doskonałe miedzioryty. Aby poznać opinię włoskich koneserów o swoich pracach, ukrywając tożsamość, odwiedzał miejsca, gdzie sprzedawano jego ryciny i przysłuchiwał się wypowiedziom klientów i znawców.
 
 
27 czerwca
Lubomir Tomaszewski – od porcelany do obrazów malowanych ogniem / Roma Radwańska
Tomaszewski w Polsce zdobył sławę jako twórca ikonicznych zestawów kawowych INA i DOROTA, które charakteryzowały się rewolucyjnym na owe czasy wykorzystaniem porcelany. Należał także do Wielkiej Czwórki, czyli artystów, spod których ręki wyszły słynne porcelanowe, kameralne rzeźby, zdobiące wnętrza mieszkalne w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Po opuszczeniu kraju zaczął tworzyć niezwykłe obrazy malowane ogniem. Wykład przybliży burzliwe życie oraz bogatą i fascynującą twórczość niedawno zmarłego artysty.
 
 

Koordynacja: , / Dział Edukacji