Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Czas na sztukę!

 

Cykl zajęć powstał z myślą o seniorach oraz wszystkich, którzy interesują się malarstwem, rzeźbą, grafiką i architekturą. Zapraszamy na wykłady i zachęcamy do skorzystania z kart pracy, pomocnych w interpretacji dzieł sztuki.

Do 20 września, w każdy wtorek o godzinie 13.00 z Holu Głównego Muzeum w towarzystwie edukatorek i edukatorów wyruszać będą dwie grupy zwiedzających. Podczas godziny spędzonej przy wybranych obiektach, publiczność dowie się o sekretach skrywanych przez eksponowane muzealia, a dyskusje i wypełnianie kart pracy będzie dobrym ćwiczeniem pamięci.

 

Termin: wtorek, godz. 13.00

Czas trwania: ok. 60 minut

Miejsce: Gmach Główny MNW, miejsce zbiórki Hol Główny

Dla kogo: seniorzy, dorośli, młodzież

Zasady udziału: wstęp bezpłatny, wejściówki dostępne są online i w kasie w dniu spotkania od godziny 10.00

Liczebność grupy: maksymalnie 30 osób w jednej grupie

 

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych

 

 

HARMONOGRAM

 

6 września

Miniatury. Sztuka precyzji / Monika Miżołębska

Znane od XVI wieku, malarstwo miniaturowe przeżyło szczyt swojego rozkwitu w wieku XVIII, by umrzeć już w kolejnym stuleciu. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem fotografii ta niezwykła dziedzina sztuki wymagająca uwagi, precyzji i cierpliwości odeszła w zapomnienie.

 

Dworskie specjalności - suknia generałowej Karwowskiej / Ewa Krawczyk

Osiemnastowieczna suknia dworska typu robe a la française a paniers a coudes (suknia w stylu francuskim na rogówce ”łokciowej”) uszyta została prawdopodobnie w Polsce dla generałowej Karwowskiej primo voto Rostkowskiej z okazji koronacji Stanisława Augusta w 1764. Podczas spotkania przyjrzymy się formie i funkcji tego niezwykłego stroju. Przybliżone zostaną techniki kroju, szycia i dekorowania tkanin. Odsłonimy kulisy niedawnej konserwacji obiektu.

 

 

13 września

Olga Boznańska – wnętrze i zewnętrze / Maja Piotrowska

Co oznacza pojęcie „intymizm” w odniesieniu do dzieł Olgi Boznańskiej? Czy budowane przez nią sceny są pogodne? Jakie nastroje z nich emanują? Dzięki czemu, patrząc na nie, mamy wrażenie intymności? Podczas spotkania będziemy interpretować przede wszystkim obrazy Wnętrze pracowni i W oranżerii w kontekście biografii artystki. Będziemy także dociekać, jak nastroje artystki oddziaływać mogły na dobór tematów i stosowane przez nią środki wyrazu.

 

Wojciech Gerson – akademik czy realista? / Monika Miżołębska

Wojciech Gerson był człowiekiem wielu talentów: malarzem, pedagogiem oraz publicystą. Prywatnie był wielbicielem pieszych wycieczek i rodzimego pejzażu. Jako artysta zaś był gorącym orędownikiem malarstwa historycznego i uprawiania sztuki w charakterze posłannictwa. Jak to zatem było możliwe, że jednocześnie był autorem swobodnie malowanych górskich pejzaży?

 

 

20 września

Olga Boznańska – wnętrze i zewnętrze / Maja Piotrowska

Co oznacza pojęcie „intymizm” w odniesieniu do dzieł Olgi Boznańskiej? Czy budowane przez nią sceny są pogodne? Jakie nastroje z nich emanują? Dzięki czemu, patrząc na nie, mamy wrażenie intymności? Podczas spotkania będziemy interpretować przede wszystkim obrazy Wnętrze pracowni i W oranżerii w kontekście biografii artystki. Będziemy także dociekać, jak nastroje artystki oddziaływać mogły na dobór tematów i stosowane przez nią środki wyrazu.

 

Wojciech Gerson – akademik czy realista? / Monika Miżołębska

Wojciech Gerson był człowiekiem wielu talentów: malarzem, pedagogiem oraz publicystą. Prywatnie był wielbicielem pieszych wycieczek i rodzimego pejzażu. Jako artysta zaś był gorącym orędownikiem malarstwa historycznego i uprawiania sztuki w charakterze posłannictwa. Jak to zatem było możliwe, że jednocześnie był autorem swobodnie malowanych górskich pejzaży?

 

 

 

Od 27 września zapraszamy na wykłady do Kina Muz

 

Termin: wtorek, wykład godz. 13.00, karta pracy dostępna w punkcie informacji od godz. 12.00

Czas trwania: ok. 60 minut

Miejsce: Gmach Główny MNW, Kino Muz

Dla kogo: seniorzy, dorośli, młodzież

Zasady udziału: wstęp bezpłatny, wejściówki dostępne są online i w kasie w dniu wykładu od godziny 10.00

 

 

WYKŁAD INAUGURACYJNY CYKL JESIENNY

 

27 września

Christo, land art – sztuka w krajobrazie / Barbara Tichy
Pod koniec lat 70. pojawiły się nurty artystyczne zrywające z ograniczeniami narzuconymi przez zamkniętą przestrzeń galerii czy muzeów. Twórcy land artu obrali jako materiał dla sztuki świat przyrody, a swoje kompozycje realizowali w ogromnej skali. Z tych działań wywodzi się sztuka Christo i Jeanne-Claude. W 1997 roku para podarowała Muzeum Narodowemu w Warszawie kolekcję grafik, zdjęć i ilustracji, dokumentujących znaczną część ich działalności.

 

 

4 października

Zaczynająca się orgia morskich snobów, czyli Witkacy piórkiem i ołówkiem/ Paweł Bień

W przerwach między tworzeniem kolejnych pastelowych portretów, Witkacy wykorzystywał spłachetki papieru, niejednokrotnie naprędce wyrwanego z zeszytów, by dawać upust swojej twórczej fantazji. Ołówek lub piórko stawały się praktycznym medium, pozwalającym w ciągu chwili zmaterializować jego wizję. Niejednokrotnie tym niezwykłym pracom towarzyszą autorskie adnotacje, nadające scenom quasi-teatralnego charakteru, skrzącego się dowcipem albo wprost przeciwnie – „mierzącego ohydę istnienia”. Kim byli bohaterowie rysunkowych orgii i kogo uwodziła śpiewem „zżabiała Maniusia”?

 

 

11 października

Stroje plażowo-kąpielowe w okresie II wojny światowej / dr Magdalena Bialic

Czas II wojny światowej nie kojarzy się z beztroskim plażowaniem, a jednak nawet w tym ponurym okresie ludzie, choć na chwilę, chcieli zapomnieć o otaczającym ich horrorze i latem tłumnie ciągnęli aby wypoczywać na plaże, łąki, rzeki i jeziora. Nie zapominali przy tym, mimo wojennych braków i ograniczeń w zapatrzeniu, o modnym stroju plażowo-kąpielowym.

 

 

18 października

Projektantki / Roma Radwańska

W Galerii Wzornictwa Polskiego MNW można zobaczyć, jak bogaty wkład we współczesny dizajn mają kobiety. Działają w każdej dziedzinie projektowania: od metaloplastyki, przez tkactwo, ceramikę, szkło, meblarstwo, tkaniny odzieżowe, po stroje. Podczas spotkania poznamy dzieła tak wybitnych artystek, jak m.in.: Julia Keilowa, Alina Wyszogrodzka, Hanna Ortwein, Danuta Duszniak i Barbara Hoff. Zobaczymy, jak duży wpływ miały one na kształtowanie współczesnej estetyki życia codziennego.

 

 

25 października

Kuchenne rewolucje w starożytności / Paulina Komar

Dziś trudno nam sobie wyobrazić kuchnię bez ziemniaków, pomidorów, kawy, herbaty czy choćby zwykłego cukru, jednak starożytni mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego nie mogli z nich korzystać, ponieważ produkty te trafiły do Europy wiele wieków później. Delektowali się natomiast sosami ze sfermentowanych ryb, a piwo lub wino pili nawet do śniadania. Jak bardzo dieta starożytnych Egipcjan, Greków i Rzymian różniła się od naszej?

 

 

8 listopada

Pejzaże uczuć / Monika Miżołębska

Romantycy uwrażliwili odbiorcę na piękno natury – tej dzikiej i nieposkromionej, ale też swojskiej i wzruszającej. Pejzaż stał się nieodłącznym towarzyszem i wyrazicielem uczuć człowieka. Jakie motywy pejzażowe obecne w twórczości artystów XIX i początków XX wieku uznamy za rodzime i bliskie?

 

 

15 listopada 2022

Wina w starożytnym Rzymie: produkcja, handel i konsumpcja / Paulina Komar

Wino w starożytności było ważnym składnikiem diety, popularnym lekarstwem oraz istotnym elementem wielu religijnych rytuałów. Od kiedy Rzymianie znali produkcję wina? Skąd i dlaczego je sprowadzali? Jak smakowały starożytne trunki?

 

 

22 listopada 2022

Święci z Nubii / Magdalena Chludzińska

Odkrycie katedry w Faras w latach 60. XX wieku uznawane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń w historii polskiej archeologii. Spośród ponad 110 malowideł zdjętych ze ścian świątyni, dużą część stanowią wizerunki świętych. Zachowane przedstawienia są świadectwem tego, komu ówcześni mieszkańcy tamtego regionu oddawali najwyższą cześć.

 

 

29 listopada 2022

Teodor Axentowicz / Karolina Zalewska

Tematyka obrazów Teodora Axentowicza oscylowała między przedstawieniami salonów i wsi. Artysta był mistrzem subtelnego kobiecego portretu, oddającego wdzięk i elegancję pięknych modelek z wyższych sfer. Wiele z tych wizerunków wykonanych zostało w technice pastelowej, którą Axentowicz doskonale opanował. Jednocześnie, pamiętając ze studiów w Monachium lekcję rodzajowego malarstwa, chętnie sięgał do scen z huculskiej wsi: jej barwności, dynamiki i obrzędów. Odrębną grupę obrazów tego artysty tworzą kompozycje akademickie, odwołujące się do ormiańskiego pochodzenia malarza, jak Chrzest Armenii oraz Ormianie w Polsce.

 

 

6 grudnia 2022

Szaleństwo na lodzie- czyli o dawnych łyżwiarzach i ich strojach / dr Magdalena Bialic

Łyżwiarstwo było znane i lubiane w Europie od okresu średniowiecza, jednak prawdziwa ,,łyżwiarska gorączka” wybuchła dopiero w wieku XIX. Jak wyglądała wtedy ta rozrywka? Jakie noszono wtedy stroje i kto żwawo śmigał na łyżwach? Dowiemy się tego podczas wykładu ilustrowanego pięknymi obrazami i rycinami z epoki.

 

 

13 grudnia 2022

Jan Kurzątkowski – mistrz nad mistrzami / Roma Radwańska

Wykład przybliży twórczość wybitnego projektanta – Jana Kurzątkowskiego, który potrafił zaprojektować wszystko. Specjalizował się w tworzeniu foteli i krzeseł – mebli najtrudniejszych do wymyślenia mebli – ale spod jego ręki wyszły również tysiące ozdób choinkowych: maleńkich papierowych rzeźb przedstawiających ludzi, pękate karafki i kielichy oraz fikuśne zabawki dla dzieci. Żaden materiał: drewno, szkło czy papier nie był mu obcy. Prowadził działalność dydaktyczną na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie do grona jego studentek należały przyszłe damy polskiego meblarstwa: Teresa Kruszewska i Maria Chomentowska.

 

 

20 grudnia 2022

Mistrzowie doktora Popławskiego / Karolina Zalewska

Jan Popławski, specjalista chorób wewnętrznych i nerwowych, zaczął gromadzić dzieła sztuki w Petersburgu, gdzie przez wiele lat prowadził praktykę lekarską. W kręgu jego zainteresowań znalazło się dawne malarstwo europejskie, w szczególności sztuka niderlandzka. Po śmierci Popławskiego w 1935 roku Muzeum Narodowe w Warszawie pozyskało prawie 100 obrazów z jego kolekcji, w tym dzieła Tintoretta i Rubensa.

 

 

Koordynacja: , / Dział Edukacji

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych