Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Wykłady Czwartkowe

 

W każdy czwartek o godzinie 18.00 zapraszamy na wykłady w Kinie MUZ oraz ich transmisję na muzealnym Facebooku.

Tematy spotkań będą dotyczyły trwających w naszym Muzeum wystaw czasowych, zbiorów prezentowanych w naszych Galeriach stałych i tych przechowywanych w muzealnych magazynach, tak w Gmachu Głównym jak i odziałach, a także ogólnie wybranych zagadnień z historii sztuki i kultury.

 

Termin: czwartek, godz. 18.00
Czas trwania: około 80 minut
Miejsce: Kino MUZ, Gmach Główny MNW; transmisje na muzealnym profilu Facebook
Dla kogo: młodzież, dorośli i seniorzy
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie lub on-line od godz. 10.00 we wtorek poprzedzający wydarzenie, transmisja na Facebooku

 

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych

 

 

HARMONOGRAM

 

2 marca
Piero della Francesca i jego Zmartwychwstanie – fresk, który ocalił miasto / Magdalena Kucza-Kuczyńska
Aldous Huxley w 1925 roku napisał, że fresk Zmartwychwstanie Piera della Francesca w toskańskim mieście Sansepolcro jest najwspanialszy na świecie. Tym jednym zdaniem zmienił historię miasta i jego mieszkańców, ale również ocalił dzieło Piera della Francesca przed zniszczeniem. Fresk toskańskiego malarza, doceniony między innymi przez Vasariego, Huxleya i Herberta, jego historia powstania, wymiar artystyczny i dogmatyczny, ale także historia ocalenia, będzie tematem spotkania.
 
Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka w MNW. Wykłada na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie.
 
 

9 marca

Malarka dusz. O portretach Olgi Boznańskiej / Paweł Bień
Boznańska rozpoczynała swoją malarską karierę w czasach trudnych dla artystek. Nie mogła studiować w monachijskiej akademii, pobierała więc prywatne lekcje u tamtejszych profesorów, jednak najważniejsze swe prace stworzyła w Paryżu. Jej talent i warsztatowa biegłość prędko zyskały admiratorów, nie tylko wśród kolekcjonerów, ale również czołowych francuskich krytyków. Na czym polega mistrzostwo portretowe Boznańskiej, czy tylko na wielkim talencie artystki?  

 

Paweł Bień – absolwent Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych (MISH) Uniwersytetów Wrocławskiego i Warszawskiego. Adiunkt w Dziale Edukacji MNW. Zajmuje się korespondencją sztuk plastycznych, muzyki i literatury w XIX i XX wieku.

 

 

16 marca

Dzieła w opałach / Ania Knapek

Spektakularne i zuchwałe. Kradzieże (słynnych) dzieł sztuki odbijają się szerokim echem mediach. Nie brakuje także filmów opartych na faktach lub opowiadających zmyślone historie o złodziejach, którzy z brawurą i finezją okradali najsłynniejsze muzea. Ofiarą prawdziwych złodziei padły między innymi „Mona Lisa” oraz „Krzyk” Edwarda Muncha. Najbardziej spektakularną kradzieżą ostatnich lat jest włamanie do skarbca Gruene Gewoelbe w Dreźnie. Podczas wykładu opowiemy o historii i okolicznościach najsłynniejszych kradzieży dzieł sztuki. Poznamy także motywy, którymi kierowali się złodzieje. I nie chodziło wyłącznie o pieniądze.

Nagranie wykładu

 

Ania Knapek - edukatorka związana z Muzeum Narodowym w Warszawie od 2006 roku. Pełnomocniczka Dyrektora MNW ds. dostępności. Autorka bloga jakdotknacsztuki.wordpress.com

 

 

23 marca
Digital fashion  – dematerializacja ubioru i nowe narzędzie w kreowaniu tożsamości / Dorota Kuźniarska

Historia mody cyfrowej zaczyna się w latach 90-tych XX wieku, kiedy projektanci mody zaczęli eksperymentować z grafiką komputerową i narzędziami do edycji obrazów. W ostatnich latach moda cyfrowa rozwija się bardzo intensywnie, a do tworzenia projektów są wykorzystywane także inne technologie: rozszerzona (AR) czy wirtualna rzeczywistość (VR). Tkaniny drukowane w technologii 3D, hologramy i awatary w grach wideo to elementy mody cyfrowej. Porozmawiamy także o ponowoczesnych tożsamościach, cyfrowych idolach i influencerach.

Nagranie wykładu

 

Dorota Kuźniarska – artystka wizualna, projektantka mody i kostiumu. Wykładowczyni historii mediów, współczesnych zagadnień ubioru i kostiumu oraz asystentka w Pracowni Projektowania Ubioru na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Prowadzi zajęcia z rysunku żurnalowego oraz Pracownię Ubioru Eksperymentalnego w Fashion School w Poznaniu. Należy do Międzynarodowej Organizacji Scenografów, Architektów i Techników Teatru OISTAT.

 

 

30 marca
Artystyczny kod Zmartwychwstania / Barbara Tichy

O Zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa opowiadają nie tylko rozdziały czterech Ewangelii, ale także liczne symbole przez stulecia wykorzystywane przez artystów na obrazach. Wśród nich: kogut, feniks, orzeł, liczba osiem, muszla ślimaka i wiele innych. Także liczne sceny ze Starego Testamentu są uznawane przez chrześcijan za zapowiedź Zmartwychwstania – można je również dostrzec na płótnach. Spróbujmy odczytać ten ikonograficzny kod.

wejściówki dostępne od 18 marca

 

Barbara Tichy – historyk sztuki, edukatorka, adiunkt w Dziale Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie, fascynuje się sztuką średniowieczną i ikonografią sztuki dawnej.

 

 

6 kwietnia
WIELKI CZWAREK - przerwa w programie

 

 

13 kwietnia
Oblicza rzymskiego portretu / Łukasz Sokołowski

Rzymski portret w formie rzeźbionego popiersia uważany jest za pierwszy w historii wizerunek realistyczny, a więc taki, za pomocą którego artysta starał się odzwierciedlić cechy fizyczne i temperament portretowanej osoby. Pojawił się po raz pierwszy w końcowym okresie Republiki w domach arystokracji rzymskiej jako forma pielęgnowania tradycji rodowej oraz wyraz kultu przodków. W okresie Cesarstwa portret zaczął być wykorzystywany w celach propagandowych przez cesarzy, ale stał się też niezwykle popularny w warstwach wyższych (arystokracja, ekwici) rzymskiego społeczeństwa. W różnych formach upowszechnił się w prowincjach Imperium Romanum, dokumentując specyfikę kulturową ich mieszkańców.

wejściówki dostępne od 11 kwietnia

 

Łukasz Sokołowski - archeolog i etnolog, obecnie odbywa staż w Max-Planck Kunsthistorishes Institut Florenz (Instytut Historii Sztuki im. Maxa Plancka we Florencji).

 

 


MINIONE WYDARZENIA

 

Archiwum nagrań wykładów

 

 

Koordynacja: / Dział Edukacji