Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły podstawowe. Klasy IV–VIII

Starsze dzieci i młodzież zapraszamy do poszukiwania historii i mitologii, motywów literackich czy symboli i alegorii w sztuce. Zachęcamy do zdobywania wiedzy i kompetencji kulturowych, połączonego z aktywnością, refleksją, pracą grupową oraz możliwością wymiany poglądów. Prowadzone przez doświadczonych i zaangażowanych edukatorów zajęcia inspirują do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki.

 

Zajęcia dla klas IV-VIII szkół podstawowych (czas trwania: 80 min.)

 

„Ale cyrk!”

Cyrk to fantastyczny i olśniewający spektakl z udziałem klaunów, akrobatów i woltyżerów. To pełne magii i cudów przedstawienie, pobudzało wyobraźnię twórców różnych epok. Ale co właściwie tak pociągało artystów w cyrku?

Uwaga: zajęcia prowadzone na wystawie "Cyrk" w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni przy ul Puławskiej 113a (do 2 października)

 

Historia pieniądza

Trudno dziś sobie wyobrazić świat bez pieniędzy. Są one ściśle związane z naszym życiem codziennym. Jak zatem wyglądała ich historia? Zapraszamy na zajęcia, w czasie których przyjrzymy się płacidłom, monetom oraz banknotom z różnych epok a także zakątków świata i porozmawiamy o ewolucji pieniądza.

Zajęcia prowadzone na wystawie "Rozważni i romantyczni. 100 lat Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie" oraz w przestrzeni edukacyjnej (do 11 grudnia)

 

W Egipcie faraonów
Jak budowano piramidy? Czym był sfinks? Dlaczego Egipcjanie mumifikowali ciała zmarłych? Jak i kiedy odczytano hieroglify? To tematy od dawna budzące powszechne zainteresowanie. Zapraszamy w podróż do starożytnego Egiptu, w czasie której znajdziemy odpowiedzi na te pytania.


W demokratycznych Atenach
Zapraszamy na spacer ulicami antycznego greckiego miasta. Dzięki zabytkom z naszej Galerii – marmurowym posągom, wazom i przedmiotom codziennego użytku – dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali starożytni Grecy. Poznamy takie pojęcia jak polis, demokracja ateńska, hoplita, sympozjon czy igrzyska olimpijskie.

Rzym – od osady do imperium
W czasach świetności Rzym był stolicą olbrzymiego imperium, któremu przez kilkaset lat żadne państwo nie dorównało ani wielkością, ani znaczeniem. Jak wyglądało życie w Wiecznym Mieście? Starożytne posągi, portrety, sarkofagi i naczynia posłużą do rozmowy o rzymskiej codzienności: zajęciach, rozrywkach i wierzeniach.

Świat mitów
Nie można wyobrazić sobie kultury europejskiej bez starożytnej Grecji i Rzymu. Mity antyczne od zawsze były źródłem alegorii i symboli oraz natchnieniem dla twórców dzieł sztuki. Przekonamy się o tym, oglądając dzieła z kolekcji muzealnej.

Uwaga: czasie zajęć nie odwiedzimy Galerii Sztuki Starożytnej.


Królowie Polski
Dowiemy się, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznamy legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców przedstawionych na muzealnych obrazach.

Co mówią obrazy?
Jak odczytać ukryte w obrazach opowieści? Często potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.

Warszawa – miasto historii, legend i ludzi
Poznamy Warszawę uwiecznioną na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Dowiemy się, jak stolica zmieniała się przez wieki, czym zajmowali się jej mieszkańcy i jak wyglądały miejsca, w których dziś stoją wieżowce.

Tropiciele historii
Zapraszamy na pasjonującą wyprawę w przeszłość. Spojrzymy na dzieła sztuki jak na źródła historyczne. Obejrzymy historię świętego Stanisława na średniowiecznym tryptyku i polowanie Augusta III na porcelanowych wazonach z Miśni. Odwiedzimy dom polskiego szlachcica i poznamy jego tryb życia. Dowiemy się, jak pozował do portretu ostatni król Polski oraz jakie meble zamawiano po odzyskaniu niepodległości.

 

Średniowieczny port@l
Zapraszamy do podróży w czasie, podczas której przeistoczymy się w detektywów i poszukiwaczy skarbów. Dzięki dziełom sprzed 600 lat dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali ludzie w średniowieczu, a także poznamy dwa style sztuki tego okresu – romański i gotycki.

Renesansowe idee
Na czym polegał renesansowy ideał piękna? Czy artysta musi znać nauki matematyczne i przyrodnicze, reguły perspektywy i anatomię? W Galerii Sztuki Dawnej porozmawiamy o źródłach kultury renesansu i cechach tego stylu w sztuce. 

 

Barokowe kontrasty
Światło i mrok, duchowość i cielesność, przepych i prostota – na zajęciach omówimy cechy malarstwa XVII wieku. Szczególną uwagę zwrócimy na środki formalne, kompozycję, kolorystykę i światłocień. W Galerii Sztuki Dawnej poznamy wymogi stawiane sztuce w XVII wieku – docere, permovere, delectare (czyli pouczać, poruszać i cieszyć oczy).

Staropolskie obyczaje
Skąd się wzięło przekonanie o pochodzeniu polskiej szlachty od wojowniczych Sarmatów? Co to było liberum veto? Wybrane zabytki sztuki polskiej posłużą nam za źródło wiedzy o życiu codziennym na polskim dworze.
 

Malarstwo historyczne. Matejki i inni
Wiek XIX był czasem rozkwitu malarstwa historycznego – przywoływało ono najświetniejsze momenty z historii Polski i kształtowało postawy patriotyczne. Zobaczymy, w jak różnorodny sposób polscy malarze tego okresu transponowali historię w sztukę.


Tajemnice konserwacji
Do czego służy dublaż? Co to jest retusz? Jaką rolę pełni werniks i jak temperatura wpływa na dzieła sztuki? Na przykładzie wybranych prac konserwatorskich przybliżymy problemy związane z naprawą i odnawianiem zabytków.

Jak zaprojektować krzesło?
Jak powinno wyglądać krzesło idealne i o czym powinien pomyśleć projektant, zanim przystąpi do pracy? Czy łatwo stworzyć krzesło funkcjonalne, a przy tym estetyczne?

Muzealne przeboje
Zapraszamy do poznania wybranych galerii i najciekawszych zabytków Muzeum. Zajęcia dla grup spoza Warszawy, nieuczestniczących w całym cyklu spotkań.
Lekcja dostępna również w języku angielskim