Szkoły podstawowe. Klasy IV–VIII
Starsze dzieci i młodzież zapraszamy do poszukiwania historii i mitologii, motywów literackich czy symboli i alegorii w sztuce. Zachęcamy do zdobywania wiedzy i kompetencji kulturowych, połączonego z aktywnością, refleksją, pracą grupową oraz możliwością wymiany poglądów. Prowadzone przez doświadczonych i zaangażowanych edukatorów zajęcia inspirują do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki.
Zajęcia dla klas IV-VIII szkół podstawowych (czas trwania: 80 min.)
W Egipcie faraonów
Jak budowano piramidy? Czym był sfinks? Dlaczego Egipcjanie mumifikowali ciała zmarłych? Jak i kiedy odczytano hieroglify? To tematy od dawna budzące powszechne zainteresowanie. Zapraszamy w podróż do starożytnego Egiptu, w czasie której znajdziemy odpowiedzi na te pytania.
W demokratycznych Atenach
Zapraszamy na spacer ulicami antycznego greckiego miasta. Dzięki zabytkom z naszej Galerii – marmurowym posągom, wazom i przedmiotom codziennego użytku – dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali starożytni Grecy. Poznamy takie pojęcia jak polis, demokracja ateńska, hoplita, sympozjon czy igrzyska olimpijskie.
Rzym – od osady do imperium
W czasach świetności Rzym był stolicą olbrzymiego imperium, któremu przez kilkaset lat żadne państwo nie dorównało ani wielkością, ani znaczeniem. Jak wyglądało życie w Wiecznym Mieście? Starożytne posągi, portrety, sarkofagi i naczynia posłużą do rozmowy o rzymskiej codzienności: zajęciach, rozrywkach i wierzeniach.
Świat mitów
Nie można wyobrazić sobie kultury europejskiej bez starożytnej Grecji i Rzymu. Mity antyczne od zawsze były źródłem alegorii i symboli oraz natchnieniem dla twórców dzieł sztuki. Przekonamy się o tym, oglądając dzieła z kolekcji muzealnej.
Uwaga: czasie zajęć nie odwiedzimy Galerii Sztuki Starożytnej.
Królowie Polski
Dowiemy się, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznamy legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców przedstawionych na muzealnych obrazach.
Co mówią obrazy?
Jak odczytać ukryte w obrazach opowieści? Często potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.
Warszawa – miasto historii, legend i ludzi
Poznamy Warszawę uwiecznioną na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Dowiemy się, jak stolica zmieniała się przez wieki, czym zajmowali się jej mieszkańcy i jak wyglądały miejsca, w których dziś stoją wieżowce.
Tropiciele historii
Zapraszamy na pasjonującą wyprawę w przeszłość. Spojrzymy na dzieła sztuki jak na źródła historyczne. Obejrzymy historię świętego Stanisława na średniowiecznym tryptyku i polowanie Augusta III na porcelanowych wazonach z Miśni. Odwiedzimy dom polskiego szlachcica i poznamy jego tryb życia. Dowiemy się, jak pozował do portretu ostatni król Polski oraz jakie meble zamawiano po odzyskaniu niepodległości.
Średniowieczny [email protected]
Zapraszamy do podróży w czasie, podczas której przeistoczymy się w detektywów i poszukiwaczy skarbów. Dzięki dziełom sprzed 600 lat dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali ludzie w średniowieczu, a także poznamy dwa style sztuki tego okresu – romański i gotycki.
Renesansowe idee
Na czym polegał renesansowy ideał piękna? Czy artysta musi znać nauki matematyczne i przyrodnicze, reguły perspektywy i anatomię? W Galerii Sztuki Dawnej porozmawiamy o źródłach kultury renesansu i cechach tego stylu w sztuce.
Barokowe kontrasty
Światło i mrok, duchowość i cielesność, przepych i prostota – na zajęciach omówimy cechy malarstwa XVII wieku. Szczególną uwagę zwrócimy na środki formalne, kompozycję, kolorystykę i światłocień. W Galerii Sztuki Dawnej poznamy wymogi stawiane sztuce w XVII wieku – docere, permovere, delectare (czyli pouczać, poruszać i cieszyć oczy).
Staropolskie obyczaje
Skąd się wzięło przekonanie o pochodzeniu polskiej szlachty od wojowniczych Sarmatów? Co to było liberum veto? Wybrane zabytki sztuki polskiej posłużą nam za źródło wiedzy o życiu codziennym na polskim dworze.
Malarstwo historyczne. Matejko i inni
Wiek XIX był czasem rozkwitu malarstwa historycznego – przywoływało ono najświetniejsze momenty z historii Polski i kształtowało postawy patriotyczne. Zobaczymy, w jak różnorodny sposób polscy malarze tego okresu transponowali historię w sztukę.
Tajemnice konserwacji
Do czego służy dublaż? Co to jest retusz? Jaką rolę pełni werniks i jak temperatura wpływa na dzieła sztuki? Na przykładzie wybranych prac konserwatorskich przybliżymy problemy związane z naprawą i odnawianiem zabytków.
Jak zaprojektować krzesło?
Jak powinno wyglądać krzesło idealne i o czym powinien pomyśleć projektant, zanim przystąpi do pracy? Czy łatwo stworzyć krzesło funkcjonalne, a przy tym estetyczne?
Muzealne przeboje
Zapraszamy do poznania wybranych galerii i najciekawszych zabytków Muzeum. Zajęcia dla grup spoza Warszawy, nieuczestniczących w całym cyklu spotkań.
Lekcja dostępna również w języku angielskim
Materiał na rzeźbę
Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby. Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi, które następnie będziemy mieli okazję wypróbować. Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy także odpowiedzi na pytanie, co może być materiałem rzeźbiarskim. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach, które będą miały za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję w oparciu o wybrany rodzaj tworzywa.
Uwaga: zajęcia prowadzone są w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni przy ul Puławskiej 113a (w poniedziałki i piątki)
Czy to jeszcze jest rzeźba? Ready-made i asamblaż
Wśród rzeźb w Magazynach Studyjnych odnajdziemy przedmioty znane nam z życia codziennego–pluszowego misia, domowe kapcie czy przemysłową zamrażarkę – i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego się tam znalazły? Przyglądając się pracom m.in.: Henryka Stażewskiego, Joanny Rajkowskiej czy Józefa Robakowskiego przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki jak ready-made, asamblaż czy instalacja, a następnie za ich pomocą stworzymy własne dzieła.
Uwaga: zajęcia prowadzone są w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni przy ul Puławskiej 113a (w poniedziałki i piątki)
LEKCJE ON-LINE
Grunwald Matejki i Sienkiewicza. Artystyczne wizje historii
Historia wojny z zakonem krzyżackim, a zwłaszcza bitwy pod Grunwaldem, jest tematem licznych dzieł literackich i malarskich. Najwybitniejsze z nich – płótno Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem (ukończone w 1878) oraz powieść Henryka Sienkiewicza Krzyżacy (od 1897 drukowana w prasie w odcinkach, w 1900 opublikowana w formie książkowej) – ukształtowały obraz tych wydarzeń.
Na zajęciach omówimy historię oraz społeczny odbiór dzieła Matejki, który po jego prezentacji otrzymał królewskie berło i został obwołany duchowym przywódcą narodu. Porównamy oba ujęcia tematu, partie obrazu zestawiając z powieściowym opisem bitwy.
Plakat – sztuka ulicy
Plakaty możemy spotkać na tablicach ogłoszeń i ulicznych słupach. To druki, które mają informować i reklamować. Niektóre z nich są jednak czymś znacznie więcej niż zwykłym afiszem. Ich piękna kolorystyka, liternictwo, połączenie przekazu i obrazu sprawia, ze zatrzymujemy się w codziennym pędzie. Artyści zapraszają nas do świata własnej wyobraźni, skojarzeń i snów interpretując historię, kulturę i codzienność. Takie plakaty docierają do odbiorców niezależnie od wieku, wykształcenia czy znajomości języka. To sztuka dla wszystkich, sztuka ulicy. Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowymi dziełami sztuki jakimi są plakaty i stworzenie własnych projektów.
Wizerunki polskich romantyków (lekcja dla klas VI–VIII)
Artysta w chwili natchnienia i dandys – polscy romantycy doczekali się wielu rzeźbiarskich i malarskich wizerunków. Obejrzymy portrety Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego, Norwida oraz Chopina i zastanowimy się, dlaczego były one tematem burzliwych dyskusji, a czasem nawet powodem obyczajowych skandali.
Jak zamówić zajęcia?