Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły podstawowe. Klasy I–III

Przeszłość i teraźniejszość, zwierzęta rzeczywiste i fantastyczne, a także baśnie i legendy. Już najmłodsze dzieci mogą w Muzeum poznawać świat, rozwijać wrażliwość na piękno i uczyć się wyrażania opinii oraz dzielenia odczuciami i emocjami. Prowadzone przez doświadczonych i pełnych pasji edukatorów inspirują do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki.

 

Zajęcia dla klas I-III szkoły podstawowej (czas trwania: 60 minut)

 

„Ale cyrk!”

Cyrk to fantastyczny i olśniewający spektakl z udziałem klaunów, akrobatów i woltyżerów. To pełne magii i cudów przedstawienie, pobudzało wyobraźnię twórców różnych epok. Ale co właściwie tak pociągało artystów w cyrku?

Uwaga: zajęcia prowadzone na wystawie "Cyrk" w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni przy ul Puławskiej 113a (do 2 października)

 

Skąd wzięły się pieniądze? 
Na początku pieniądze nie miały wcale kształtu monety czy banknotu, czyli takiego, jaki znamy obecnie. Czym, w takim razie, płacono wtedy za towary i usługi? Skąd właściwie wzięły się pieniądze i jak zmieniały formę na przestrzeni wieków? Kiedy pojawiły się w Polsce?

Zajęcia prowadzone na wystawie "Rozważni i romantyczni. 100 lat Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie" oraz w przestrzeni edukacyjnej (do 11 grudnia)

 

Witamy w Muzeum
W czasie wędrówki po galeriach porozmawiamy o tym, czym jest Muzeum i jakie pełni funkcje. Dowiemy się, kto w nim pracuje i nauczymy się muzealnego słownika. Poznamy różnicę między zabytkiem a eksponatem i odpowiemy na pytanie, co to jest arcydzieło.

Przepis na mumię
Dlaczego w starożytnym Egipcie robiono mumie? Co to były sarkofag i kartonaż? Ilu bandaży zużywano do zrobienia jednej mumii? W czasie lekcji dowiemy się wszystkiego. Poznając mit o Ozyrysie i zwiedzając jego królestwo, zapoznamy się też z egipską wiarą w życie pozagrobowe.

Wyprawa na Olimp
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją dla naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach.

 

Przygoda z archeologią
Kim jest archeolog? Czym się zajmuje? Co to są wykopaliska? Zapraszamy na wyprawę śladami profesora Kazimierza Michałowskiego, wybitnego polskiego archeologa, odkrywcy m.in. katedry na pustyni w Faras. Dowiemy się, jak wydobyte z ziemi zabytki odkrywają przed badaczami tajemnice zamierzchłej przeszłości.

Ożywione obrazy
Za pomocą wyobraźni sprawimy, że obrazy w galeriach ożyją. Czeka nas wspaniała przygoda – wypłyniemy w morze, wybierzemy się do teatru i usłyszymy burzę.

Zabawy z barwami
Jako początkujący artyści postawimy pierwsze kroki w świecie kolorów. Poszukamy barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanowimy się, co sprawia, że jedne obrazy wydają nam się wesołe, a inne smutne.

Ptaki, robaki i inne zwierzaki
W Muzeum ukryło się wiele zwierząt, zarówno tych dobrze nam znanych, jak i fantastycznych stworów. Może uda nam się je wytropić? Na koniec wykonamy własne zwierzaki z papieru.

Pory roku, pory dnia
Natura zawsze inspirowała artystów. Przekonamy się, czy łatwo przedstawić noc, upalny, wietrzny lub mroźny dzień i ilu kolorów potrzeba, żeby namalować śnieg. Poznamy tajniki pracy malarza pejzażysty.

W malarskiej pracowni
Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Wyjaśnimy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, opowiemy, jak wygląda jego pracownia oraz pokażemy, jakich narzędzi używa.
Lekcja dostępna również w języku angielskim.

Obrazy mistrza Jana
Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski. Dowiemy się, skąd Matejko czerpał wiedzę o historii i do czego był mu potrzebny „Skarbczyk”. Poznamy rodzinę artysty i ciekawostki z jego życia.

Warszawa jak z obrazka
Dowiemy się, jak wyglądała kiedyś Warszawa i obejrzymy jej przedstawienia na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Czy odnajdziemy znajome miejsca?

Pomysł na zabawkę
Samochód ze szczotki, dźwig z klamerek, miasto z kartonu. Ciekawa zabawka może powstać z niczego. Wystarczy świeżym okiem spojrzeć na otaczające nas rzeczy. Jakie jeszcze przedmioty tworzyli i tworzą projektanci z myślą o dzieciach? Co lub kto ich inspiruje? Poszukamy odpowiedzi na te pytania. Każdy z nas wykona także wyjątkową papierową zabawkę.

Prawdziwa historia świętego Mikołaja
Gdzie i kiedy żył święty Mikołaj? Jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano? Obejrzymy sceny z historii Bożego Narodzenia tworzone przez artystów różnych epok.
Zajęcia realizowane są od listopada do stycznia

Wielkanocne pisanki, kraszanki i kogutki
Porozmawiamy o zwyczajach związanych ze świętami Wielkanocy – malowaniu pisanek i święceniu pokarmów. Poznamy różnicę między śmigusem a dyngusem. Dowiemy się również, jak wydarzenia Wielkiego Tygodnia były przedstawiane w sztuce.
Zajęcia realizowane są od marca do kwietnia