IKEBANA – Działanie performatywne według koncepcji Katarzyny Krakowiak-Bałki
godz. 20.00
Zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie przygotowane przez Katarzynę Krakowiak-Bałkę. Na nowo zdefiniuje ono przestrzeń dziedzińca przed Muzeum Narodowym w Warszawie. To działanie performatywne, w którym natura, architektura i dźwięk splatają się w żywą, przestrzenną kompozycję. Inspiracją jest japońska sztuka układania kwiatów, poddana reinterpretacji uwzględniającej wyjątkowy kontekst – symetrię muzealnego dziedzińca i fontanny, a także fizyczne zjawisko napięcia powierzchniowego wody.
Ruch performatywny, starannie opracowany dla tej unikalnej przestrzeni, aktywuje otoczenie. Ciała tancerzy, zanurzone w wodzie fontanny i operujące żywymi kwiatami, przełamują jej taflę, wprowadzając dynamiczną energię i tworząc efemeryczne obrazy. Synchronizacja ruchu z akustyczną strukturą utworu wciąga w świat symbolicznego cyklu życia kwiatów.
IKEBANA to próba zbliżenia architektury do natury. Działanie to ujawnia ukrytą geometrię świata, stawiając pytania o kruchość, piękno i nadzieję – nieodłączne elementy ludzkiego istnienia i doświadczania przestrzeni. Jest to dźwiękowo-ruchowy spektakl, który subtelnie, lecz intensywnie porusza zmysły i prowokuje do refleksji.
Osoby artystyczne:
Katarzyna Krakowiak-Bałka
Yuka Ebihara
Isabelle Duthoit
Michał Sławecki
Asthma (Mateusz Wardyński)
Koncepcja i reżyseria: Katarzyna Krakowiak-Bałka
Współpraca kostiumy: Anna Zeman
Współpraca kwiaty: Radoslaw Berent
Współpraca dźwięk: Wuja HZG (Paweł Stachowiak)
Współpraca światło: Aleksandr Prowaliński
Dokumentacja: Mateusz Mazur, Mariana Hernandez
Scenotechnika: Lama Stage Michał Rokicki i Rafał Szydłowski
Współpraca: Łukasz Horbów
Termin: sobota, 5 lipca, godz. 20.00
Miejsce zbiórki: Gmach Główny MNW, Dziedziniec
Zasady udziału: bilety w cenie 25 i 40 zł dostępne w kasach i online na miesiąc przed wydarzeniem
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych
Katarzyna Krakowiak-Bałka
Artystka intermedialna, zajmująca się przestrzenią dźwięku, architekturą i rzeźbą. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom 2006), gdzie studiowała w Pracowni Transplantacji Rzeźby, a następnie współprowadziła ją jako asystentka prof. Mirosława Bałki (2004–2007). W latach 2011–2019 wykładała na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Gdańsku, od 2019 prowadzi Pracownię Przestrzeni Działania Dźwięku na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Uzyskała tytuł doktora (2013) i habilitację (2019). Laureatka nagrody specjalnej za indywidualną wystawę w Pawilonie Polskim na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji (2012). Jej prace pokazywano m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, Filharmonii Szczecińskiej, Fundació Mies van der Rohe w Barcelonie, Jeu de Paume w Paryżu i South London Gallery. Łączy dźwięk z architekturą i rzeźbą, tworząc instalacje oparte na badaniu przestrzeni akustycznych i ich społecznych kontekstów.
Yuka Ebihara
Tancerka baletowa urodzona w Tokio. Od 2011 związana z Polskim Baletem Narodowym, gdzie tańczyła większość głównych ról repertuaru klasycznego i współczesnego, m.in. w spektaklach Neumeiera, Balanchine’a, Cranko, Makarowej i Pastora. Wykonała m.in. role Marguerite Gautier (Dama kameliowa), Hippolity-Tytanii (Sen nocy letniej), Sireny (Marnotrawny syn), Katherine (Poskromienie złośnicy), a także partie w Jeziorze łabędzim, Śpiącej królewnie, Romeo i Julii czy Dziadku do orzechów. Dwukrotnie wyróżniona tytułem Najlepszej Tancerki w Polsce (2014, 2017), a w 2019 odznaczona Srebrnym Medalem „Gloria Artis”. Jest certyfikowaną nauczycielką Pilates i Gyrotonic, co wspiera jej wszechstronność i doskonałą formę sceniczną.
Isabelle Duthoit
Francuska klarnecistka, wokalistka i improwizatorka. Absolwentka Konserwatorium Narodowego w Lyonie w klasie Jacques’a Di Donato. Od ponad dwóch dekad rozwija autorską technikę wokalną opartą na glosolalii – ekspresyjnym śpiewie pozbawionym semantycznej treści, zakorzenionym w oddechu i krzyku. Współpracowała z czołowymi artystami sceny eksperymentalnej, takimi jak Franz Hautzinger, Phil Minton czy Angelica Castello. Tworzy interdyscyplinarne projekty łączące muzykę, teatr, taniec i sztuki wizualne (Portrait-Chanté, Libelle). Komponowała muzykę do spektaklu Celle qui habitait la maison avant moi poetki Rashy Omran, prezentowanego m.in. na festiwalu IN w Awinionie. W 2008 była rezydentką Villa Kujoyama w Kioto, gdzie studiowała techniki wokalne japońskiego teatru nō i bunraku. Prowadziła liczne warsztaty, współorganizowała festiwal Fruits de Mhère, a obecnie kuratoruje cykl koncertowy Bords de Mhère.
Michał Sławecki
Polski tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się w klasie Artura Stefanowicza. Debiutował rolami Księcia Orlofsky’ego (Zemsta nietoperza) i Nerona (Koronacja Poppei). Występuje na czołowych scenach operowych i koncertowych w Polsce oraz za granicą – m.in. w Wenecji (La Biennale di Venezia), Tokio, Strasburgu, Monachium, na festiwalach w Estonii, Chinach, Kazachstanie i RPA. Jego repertuar obejmuje muzykę barokową, klasyczną i współczesną – od Händla, Mozarta i Glucka po Pendereckiego, Zubel, Kupczaka i Mykietyna. Współpracuje z czołowymi polskimi kompozytorami i organizatorami festiwali nowej muzyki, takich jak Warszawska Jesień czy Nostalgia. Ma na koncie liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, w tym operę Oresteja Agaty Zubel.
Asthma (Mateusz Wardyński)
Raper, performer, aktor i autor tekstów. Laureat nagrody „Odkrycie Roku” Lech Polish Hip-Hop Music Awards 2021 za debiutancki album Manifest. W 2023 wydał Nowe życie, nominowane do nagrody O!Lśnienia w kategorii Muzyka Popularna. Jego trzeci album – ASTHMA – ukazał się w 2025 i powstał we współpracy z czołowymi polskimi producentami: Wują HZG, SHDØW-em, Kubą Karasiem i Kubą Więckiem. Łączy hip-hop z elementami elektroniki, jazzu i alternatywy. Współpracował z artystami, takimi jak KRS-One, 1988, Łajzol, Rosalie., Miętha, HAŁASTRA i Kacha. Współautor tekstów na ostatnim albumie Rosalie.
Koordynacja: Karolina Wróblewska-Leśniak / Dział Projektów Kulturalnych