Sztuka jako narzędzie w edukacji polonijnej / Zima-wiosna 2021
Serdecznie zapraszamy na specjalne warsztaty związane z polskim dziedzictwem kulturowym. Łączymy w nich elementy nauki o literaturze, historii i geografii, a nasze opowieści budujemy wokół obrazów, rzeźb, plakatów i innych dzieł sztuki. Tematy spotkań powstały w oparciu o podstawę programową szkół polonijnych. Mamy nadzieję, że będą dla Państwa inspiracją do prowadzenia własnych zajęć z uczniami.
Warsztaty poprowadzą doświadczeni historycy sztuki i archeolodzy zajmujący się programami edukacyjnymi i współpracą z nauczycielami w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Cykl jest realizowany w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.
10 lutego godz. 21.00 czasu polskiego
Powstanie styczniowe w sztuce. Karolina Zalewska, Urszula Król
Powstanie styczniowe, jak i pełen politycznych napięć okres przedpowstaniowy, to tematy wielu prac tworzących wówczas artystów. Częstym tematem podejmowanym w malarstwie drugiej połowy XIX wieku były również tragiczne konsekwencje kolejnego zrywu narodowego, w tym los zesłańców widziany przez pryzmat ich osobistych doświadczeń, ale również odzwierciedlony w literaturze pięknej.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: historia, wielcy Polacy, rocznice historyczne, malarstwo
24 lutego godz. 21.00 czasu polskiego
Wesele Stanisława Wyspiańskiego. Od premiery teatralnej do współczesnych nawiązań i interpretacji w różnych rodzajach sztuk. Bożena Pysiewicz
120 lat temu, 16 marca 1901 roku, w Teatrze Miejskim w Krakowie miała miejsce premiera dramatu Stanisława Wyspiańskiego Wesele. Podczas spotkania przeanalizujemy symbolikę oraz dzieła plastyczne i filmowe związane z tym utworem.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: odbiór tekstów kultury, postacie literackie, świat wyobraźni, twórcy kultury i ich dzieła
10 marca godz. 21.00 czasu polskiego
Obyczaje Wielkiej Nocy. Edyta Rubka-Kostyra, Ania Knapek
Skąd wzięła się tradycja malowania pisanek? Dlaczego Wieki Post kończy się symbolicznym pogrzebem żuru i śledzia? Przyjrzymy się zabytkom pochodzącym z rożnych epok i porozmawiamy o polskich tradycjach i zwyczajach wielkanocnych – dawniej i dziś.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: tradycje świąteczne w Polsce i innych krajach, malarstwo, rzeźba, rzemiosło i wzornictwo, sztuka ludowa
17 marca godz. 21.00 czasu polskiego
Obraz Męki i Zmartwychwstania Chrystusa w sztuce. Symbolika przedstawień pasyjnych. Karolina Zalewska, Urszula Król
Podczas spotkania zajmiemy się licznymi przedstawieniami Męki Pańskiej w sztuce z Muzeum Narodowego w Warszawie. Odwołamy się także do Biblii, apokryfów, legend i literatury pięknej, z których czerpali artyści tworzący sceny pasyjne.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: tradycje świąteczne w Polsce i innych krajach, malarstwo, rzeźba
14 kwietnia godz. 21.00 czasu polskiego
Konstytucja 3 maja w sztuce. Karolina Zalewska, Urszula Król
Podczas zajęć poznamy obrazy ukazujące moment uchwalenia Konstytucji 3 maja 1791 roku, ale również odwołujące się do jej symbolicznego znaczenia dla Polaków podczas rozbiorów i po odzyskaniu niepodległości.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: historia, wielcy Polacy, rocznice historyczne, malarstwo
28 kwietnia godz. 21.00 czasu polskiego
Bitwa o sztukę – rabunek dzieł podczas II wojny światowej. Ania Knapek
To jeden z najbardziej dramatycznych frontów drugiej wojny światowej. Z jednej strony hitlerowski i sowiecki grabieżca, z drugiej – polscy muzealnicy, a często zwykli ludzie ratujący bezcenne zbiory. Poznamy strategię ratowania polskich i europejskich kolekcji.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, formy oporu wobec okupantów w czasie II wojny światowej, polityka niemiecka w okupowanej Polsce, wybitni Polacy
14 maja godz. 21.00 czasu polskiego
Dziecko w sztuce. Opowieść o wychowaniu, edukacji i rodzinach w dawnej Polsce. Dr Magdalena Bialic, Edyta Rubka-Kostyra
Dziś dzieci znajdują się w centrum uwagi i trudno nam uwierzyć, że przez wieki było inaczej. Dzieciństwo traktowano jako trudny okres przejściowy przed osiągnięciem dojrzałości. Istotne zmiany przyniosły dopiero oświecenie i XIX wiek, a ślady tych przemian odnaleźć można w sztuce. Przed Dniem Dziecka zapraszamy na spotkanie poświęcone wizerunkom dzieci z rożnych epok.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: rodzina, dom i otoczenie, życie codzienne, historia, edukacja, moda, czas wolny, etapy życia, styl życia
9 czerwca godz. 21.00 czasu polskiego
Królowie Polski oczami artystów w malarstwie i rzeźbie. Bożena Pysiewicz, Edyta Rubka-Kostyra
W jaki sposób artyści ukazywali polskich władców? Które legendy i wydarzenia historyczne z dziejów naszego kraju były dla nich inspiracją? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania przyjrzymy się m.in. dziełom Bernarda Belotta zwanego Canaletto, Henryka Rodakowskiego, Józefa Simmlera, Jana Matejki i Wacława Szymanowskiego.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: historia, wielcy Polacy, rzeźba, malarstwo
23 czerwca godz. 21.00 czasu polskiego
Bitwa pod Grunwaldem w sztuce. Obrazy, pomniki plakaty i filmy. Bożena Pysiewicz, Ania Knapek
Najbardziej znane nawiązania do bitwy pod Grunwaldem to powieść Henryka Sienkiewicza Krzyżacy i słynne płótno Jana Matejki. Na spotkaniu przedstawimy także wiele innych dzieł upamiętniających to wydarzenie i zastanowimy się, jaki wpływ na nasz obraz i pamięć o Grunwaldzie mieli artyści.
Zagadnienia i kręgi tematyczne z podstawy programowej szkół polonijnych: historia, malarstwo, rzeźba, odbiór tekstów kultury, postacie historyczne i ich upamiętnienie
W razie pytań, zapraszamy do kontaktu mailowego:
Archiwum spotkań