Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

LATO W MNW

WAKACJE W MUZEUM

Dla rodzin: twórcze zajęcia w Muzeum
Dla młodzieży: warsztaty Nowocześnie! O sztuce z Fundacją Gessel
Dla młodzieży i dorosłych: tematyczne spotkania w galeriach MNW, wieczorne oprowadzania, oprowadzania w języku angielskim

Zdjęcie przedstawiające chłopca przyglądającego się obrazowi przez lupę

 

ZAJĘCIA DLA DZIECI
wtorki, środy, czwartki, piątki / 12.00 / ok. 70 min
zapisy (obowiązkowe): poniedziałki–piątki, godz. 9.00–15.00, tel. +48 22 621 10 31 wew. 246
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW dla opiekuna / dzieci wstęp wolny

 

 

 


 

Malarskie ABC
Stworzenie dzieła sztuki to duże wyzwanie dla malarza. Oprócz odpowiednich narzędzi (płótna, farb, pędzli) najważniejszy jest talent. Prześledzimy proces tworzenia obrazu, poznamy techniki malarskie, wykonamy własne dzieło!

Konserwator – ratownik sztuki
Kim jest konserwator? Jakie powinien posiadać umiejętności? Jakimi narzędziami się posługuje? W czasie zajęć dzieci poznają pracę konserwatora muzealnego i tajemnice warsztatu artysty, rozwiążą też samodzielnie „konserwatorskie” zadanie.

Kolorowy zawrót głowy
Pochodne, ciepłe, zimne, kontrastowe... Jakie jeszcze mogą być barwy? Czy tylko „zdobią” obraz, czy są istotnym elementem snutej przez malarza opowieści? Kiedy kolor staje się głównym bohaterem obrazu? Tego dowiemy się na spotkaniu w galeriach Muzeum.

A to ci historia!
W Muzeum można oglądać wiele obrazów historycznych. Dzięki wyobraźni malarzy przed naszymi oczami rozgrywają się bitwy, stają królowie, rycerze, bohaterowie. Poznamy dzieje Polski w obrazach Jana Matejki i innych wybitnych twórców.

Ożywiamy obrazy!
Patrzymy na obrazy, bo wzrok pozwala się nimi cieszyć, ale przekonajmy się, że także inne zmysły mogą okazać się w tym przydatne. Wykorzystamy dotyk, słuch, węch oraz siłę naszej wyobraźni, aby ożywić obrazy w galeriach i przeżyć wspaniałą przygodę – wypłyniemy w morze, wybierzemy się do teatru, a nawet usłyszymy burzę.

Od abstrakcji do klocków lego
Jeszcze 100 lat temu obrazy abstrakcyjne były dla publiczności szokiem. Dziś dzieła sztuki można stworzyć nawet z klocków lego. Na zajęciach w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku będziemy rozmawiać o sztuce nowoczesnej.

Świat rycerzy, księżniczek i świętych
Obejrzymy dzieła sztuki, które powstały w czasach rycerzy. Porozmawiamy o tym, jak wyglądały żyjące w średniowieczu kobiety – damy dworu, księżniczki, mieszczanki. Dowiemy się, dlaczego święta Barbara trzyma w ręku wysoką wieżę i wcale nie jest jej ciężko.

O dawnej modzie i urodzie
Jak w dawnych czasach ubierały się piękne damy i eleganccy kawalerowie? Wytworne stroje, wymyślne fryzury, wspaniałe klejnoty, paradne mundury uwiecznili artyści na swoich obrazach. Zastanowimy się, co w ubiorze było wygodne i funkcjonalne, a co wydaje się dziś dziwaczne, czy wręcz śmieszne.

Obraz bitwy
Bitwa pod Orszą, bitwa pod Grunwaldem, bitwa pod Somosierrą – to wydarzenia, które znamy nie tylko z lekcji historii, lecz także z muzealnych galerii.Uwieczniali je na płótnie artyści zainspirowani zwycięstwami i brawurowymi akcjami polskich żołnierzy. Każdy z nich robił to jednak inaczej – autor Bitwy pod Orszą stworzył „komiks”, dzięki któremu możemy poznać jej przebieg od początku do końca, zaś Jan Matejko ukazał końcową fazę bitwy pod Grunwaldem.

1 lipca / wtorek / Malarskie ABC
2 lipca / środa / Konserwator – ratownik sztuki
3 lipca / czwartek / Kolorowy zawrót głowy
4 lipca / piątek / A to ci historia!
8 lipca / wtorek / Ożywiamy obrazy
9 lipca / środa / Od abstrakcji do klocków lego
10 lipca / czwartek / Świat rycerzy, księżniczek i świętych
11 lipca / piątek / O dawnej modzie i urodzie
15 lipca / wtorek / Obraz bitwy
16 lipca / środa / Konserwator – ratownik sztuki
17 lipca / czwartek / Kolorowy zawrót głowy
18 lipca / piątek / A to ci historia!
22 lipca / wtorek / Ożywiamy obrazy
23 lipca / środa / Od abstrakcji do klocków lego
24 lipca / czwartek / Świat rycerzy, księżniczek i świętych
25 lipca / piątek / O dawnej modzie i urodzie
29 lipca / wtorek / Malarskie ABC
30 lipca / środa / Konserwator – ratownik sztuki
31 lipca / czwartek / Kolorowy zawrót głowy

1 sierpnia / piątek / A to ci historia!
5 sierpnia / wtorek / Ożywiamy obrazy
6 sierpnia / środa / Od abstrakcji do klocków lego
7 sierpnia / czwartek / Świat rycerzy, księżniczek i świętych
8 sierpnia / piątek / O dawnej modzie i urodzie
12 sierpnia / wtorek / Malarskie ABC
13 sierpnia / środa / Konserwator – ratownik sztuki
14 sierpnia / czwartek / Kolorowy zawrót głowy
19 sierpnia / wtorek / Ożywiamy obrazy
20 sierpnia / środa / Od abstrakcji do klocków lego
21 sierpnia / czwartek / Świat rycerzy, księżniczek i świętych
22 sierpnia / piątek / O dawnej modzie i urodzie
26 sierpnia / wtorek / Malarskie ABC
27 sierpnia / środa / Konserwator – ratownik sztuki
28 sierpnia / czwartek / Kolorowy zawrót głowy
29 sierpnia / piątek / A to ci historia!


Zdjęcie przedstawiające grupę z przewodnikiem w galerii

 

LETNIE ZWIEDZANIE MNW / spotkania dla dorosłych w galeriach MNW
lipiec: wtorki, środy, czwartki, piątki / 13.00 /ok. 60 min
sierpień: środy, czwartki, piątki / 13.00 / ok. 60 min
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / liczba miejsc ograniczona


Wystawa „Aleksander Gierymski 1850–1901”
Genialny outsider, tak Aleksandra Gierymskiego nazwał Jan Cybis po obejrzeniu jego wystawy w 1938 roku. Czy jest to określenie trafne w stosunku do artysty, który nie starał się obalać norm i kanonów sztuki, a jednak stał się wzorem niezłomności, bezkompromisowości i prawdy? Poznajmy eksperymenty i dążenia artysty.

Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
Trasa zwiedzania uwzględnia najważniejsze obiekty pokazywane we wszystkich galeriach stałych Muzeum. Omawiane prace powstały między końcem XII a początkiem XXI wieku. Do najsłynniejszych należą m.in.: gotycka Piękna Madonna z Wrocławia, tondo autorstwa Sandra Botticellego, Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki i Rozstrzelanie surrealistyczne Andrzeja Wróblewskiego.

Galeria Sztuki Średniowiecznej
Najbogatsza kolekcja sztuki średniowiecznej w Polsce obejmuje dzieła pochodzące z okresu od XII do początku XVI wieku. Szczególnie cenny jest zespół monumentalnych nastaw ołtarzowych, niegdyś zdobiących kościoły Śląska i Pomorza Gdańskiego. Poznamy bogatą symbolikę i ikonografię zabytków oraz najważniejsze zjawiska artystyczne epoki.

Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego
Prezentacja arcydzieł malarstwa europejskiego XV–XVII wieku. Na przykładzie obrazów twórców tej miary co Sandro Botticelli, Lucas Cranach starszy, Jusepe de Ribera, Jacob Jordaens czy Bernardo Bellotto (zw. Canaletto) zwiedzający mogą prześledzić przemiany w sztuce od początków renesansu do schyłku epoki baroku.

Galeria Sztuki XIX Wieku
Wśród prawie 300 obrazów obejrzymy: Bitwę pod Grunwaldem Jana Matejki, Babie lato Józefa Chełmońskiego i Dziwny ogród Józefa Mehoffera. Oprowadzanie jest okazją do poznania dzieł najważniejszych polskich artystów oraz głównych nurtów w sztuce XIX wieku.

Galeria Sztuki XX i XXI Wieku
Jedyna w Warszawie stała wystawa sztuki współczesnej i nowoczesnej prezentuje prace powstałe między 1914 a 2012 rokiem. Wśród nich są zarówno obrazy, rzeźby, jak i rysunki oraz grafiki, a także fotografie i filmy, autorstwa m.in.: Witkacego, Henryka Berlewiego, Andrzeja Wróblewskiego, Katarzyny Kozyry i Wilhelma Sasnala.

Jan Matejko – Bitwa pod Grunwaldem
Namalowany w 1878 roku obraz Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem przez lata wywoływał liczne polemiki, od kontrowersji natury artystycznej przez odczytania nie zawsze zgodne z intencjami artysty po próby interpretacji obrazu w kontekście ideologiczno-politycznym. Dzieło Matejki nigdy jednak nie popadło w zapomnienie.

1 lipca / wtorek / Wystawa „Aleksander Gierymski 1850–1901”
 2 lipca / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
3 lipca / czwartek / Galeria Sztuki Średniowiecznej
4 lipca / piątek / Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego
8 lipca / wtorek / Wystawa „Aleksander Gierymski 1850–1901”
9 lipca / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
10 lipca / czwartek / Galeria Sztuki Średniowiecznej
11 lipca / piątek / Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego
15 lipca / wtorek / Jan Matejko – Bitwa pod Grunwaldem
16 lipca / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
17 lipca / czwartek / Galeria Sztuki Średniowiecznej
18 lipca / piątek / Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego
22 lipca / wtorek / Wystawa „Aleksander Gierymski 1850–1901”
23 lipca / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
24 lipca / czwartek / Galeria Sztuki Średniowiecznej
25 lipca / piątek / Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego
29 lipca / wtorek / Wystawa „Aleksander Gierymski 1850–1901”
30 lipca / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
31 lipca / czwartek / Galeria Sztuki Średniowiecznej

1 sierpnia / piątek / Galeria Sztuki XX i XXI Wieku
6 sierpnia / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
7 sierpnia / czwartek / Galeria Sztuki XIX Wieku
8 sierpnia / piątek / Galeria Sztuki XX i XXI Wieku
13 sierpnia / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
14 sierpnia / czwartek / Galeria Sztuki XIX Wieku
20 sierpnia / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
21 sierpnia / czwartek / Galeria Sztuki XIX Wieku
22 sierpnia / piątek / Galeria Sztuki XX i XXI Wieku
27 sierpnia / środa / Arcydzieła Muzeum Narodowego w Warszawie
28 sierpnia / czwartek / Galeria Sztuki XIX Wieku
29 sierpnia / piątek / Galeria Sztuki XX i XXI Wieku
Grupa w galerii przed obrazem
WIECZORY CZWARTKOWE / spotkania tematyczne dla dorosłych w galeriach stałych
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / liczba miejsc ograniczona

3 lipca / czwartek / 19.30
Słynne historie biblijne i mitologiczne na obrazach nowożytnych mistrzów / spotkanie z Urszulą Król

Spotkanie w Muzeum będzie okazją do przypomnienia wątków biblijnych i mitologicznych, które znalazły odzwierciedlenie w sztukach plastycznych różnych epok.

 

 


10 lipca / czwartek / 19.30
Dzieła renesansu i manieryzmu w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie / spotkanie z Przemysławem Głowackim tłumaczone na język migowy PJM

Oglądając dzieła z muzealnej kolekcji, poznamy cechy formalne, tło historyczne, charakterystyczne tematy i wybitnych przedstawicieli tych nurtów.

17 lipca / czwartek / 19.30
Conditio humana (kondycja człowiecza) w sztuce – radość życia / spotkanie z dr. Pawłem Freusem

Radość życia świadczy o ludzkiej kondycji, ten temat od zawsze prowokował i inspirował artystów. Zobaczmy, jakie znalazł odzwierciedlenie w sztuce Zachodu – od średniowiecza po XXI wiek.

24 lipca / czwartek / 19.30
Dźwięki i słowa, barwy i formy – analiza dzieła sztuki / spotkanie z Moniką Miżołębską tłumaczone na język migowy PJM

„Dźwięki i słowa, barwy i formy, to zwłaszcza, co widzialne; są to wszak symbole jedynie idei, symbole rodzące się w duszy artysty, kiedy podnieca go święty duch świata” – napisał Heinrich Heine, komentując paryski Salon 1831 roku. Nawiązując do słów romantycznego poety, zastanowimy się, jak forma dzieła sztuki wyraża ideę twórcy.

31 lipca / czwartek / 19.30
Spacer śladami artystów polskich przebywających w Paryżu w latach 90. XIX wieku / spotkanie z Urszulą Król

Paryż – najbardziej fascynujące miasto XIX-wiecznej Europy. Po jego ulicach i zaułkach wędrowali również polscy artyści…

7 sierpnia / czwartek / 19.30
W peruce i we fraku – moda w XVIII wieku / spotkanie z dr Magdaleną Bialic tłumaczone na język migowy PJM

Galerię Portretu Staropolskiego i Europejskiego można porównać do... wspaniałej garderoby, w której zamknięto mnóstwo strojów. Ponieważ ubiór w dawnych czasach był ważną informacją o osobie, która go nosiła, malarz starał się, najwierniej jak umiał, odtworzyć jego detale.

14 sierpnia / czwartek / 19.30
Co przedstawia abstrakcja / spotkanie z dr. Pawłem Freusem

Abstrakcja była i jest esencją malarskiej nowoczesności. Wbrew obiegowemu mniemaniu obraz abstrakcyjny nie jest hermetyczny i potrafi wiele przedstawić. Przekonywać o tym będzie analiza dzieł m.in. Henryka Berlewiego, Władysława Strzemińskiego, Henryka Stażewskiego, Tadeusza Kantora, Wojciecha Fangora i Leona Tarasewicza.

21 sierpnia / czwartek / 19.30
Impresjonizm i postimpresjonizm w zbiorach MNW / spotkanie z Przemysławem Głowackim tłumaczone na język migowy PJM

Oglądając dzieła z muzealnej kolekcji, poznamy cechy formalne, tło historyczne, charakterystyczne tematy i wybitnych przedstawicieli tych nurtów.

28 sierpnia / czwartek / 19.30
Najpiękniejsze historie miłosne w Muzeum Narodowym w Warszawie / spotkanie z Sergiuszem Pinkwartem

Pójdziemy śladami malarzy i rzeźbiarzy, którzy przedstawili w swoich dziełach własne uczucia. Poznamy sekrety, namiętności, zdrady i emocje. Zobaczymy, jak miłość wpływała na pracę. Jak kochał Jan Matejko i do czego miłość pchnęła Józefa Mehoffera?
Grupa przed obrazem Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki
GUIDED TOURS IN ENGLISH
5th, 12th, 19th, 26th July, 9th, 16th, 23rd, 30th August / Saturday / 1.00 P.M.
Masterpieces of the National Museum in Warsaw

A choice of the most priceless works of art in the collection of the National Museum in Warsaw. Visitors to the museum will be shown not only works of old masters but also polish most famous paintings including The Battle of Grunwald by Jan Matejko.
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / meeting in main hall / ticket to the museum required
 

 

 

2nd August / Saturday / 1.00 P.M.

Robbed & found
During World War II the collection of the National Museum in Warsaw was systematically robbed by the Nazis. Some of the stolen masterpieces were found just after the war, however lots of them is still missing. Recently our museum regained a few masterpieces. This is their story.
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / meeting in main hall / ticket to the museum required

Marek Kijewski, Królowa Midas szuka BugsaNOWOCZEŚNIE! O SZTUCE Z FUNDACJĄ GESSEL / warsztaty dla młodzieży w wieku 14+
Lipiec – sierpień / wtorki / 15.00 / 60–90 min

Och, ta współczesna młodzież! Ech, ta współczesna sztuka! Kiedyś to było inaczej!
Zapraszamy na bardzo bliskie spotkania ze sztuką współczesną – rozmowy z artystami i wspólne działania warsztatowe. Spotkania będą dotyczyć dzieł zakupionych przez Fundację GESSEL dla Kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.
zbiórka w holu głównym / wstęp wolny
zapisy (obowiązkowe): poniedziałki–piątki, godz. 9.00–15.00, tel. +48 22 621 10 31 wew. 246
adres mailowy: [email protected]


1 lipca / Queen Midas Looking for Bugs / spotkanie wokół pracy duetu artystów Kijewski/Kocur
8 lipca / Serweta dramatyczna / spotkanie z Olgą Wolniak
15 lipca / Pozytywy / spotkanie wokół prac Zbigniewa Libery
22 lipca / Bez tytułu / spotkanie z Tomaszem Ciecierskim
29 lipca / Krzysztof Czerwiński / spotkanie z Katarzyną Kozyrą

5 sierpnia / Zdania napowietrzne / spotkanie z Ryszardem Grzybem
12 sierpnia / Koniec świata przez pomyłkę / spotkanie wokół prac Oskara Dawickiego
19 sierpnia / Lekcja / spotkanie z Jarosławem Kozłowskim
26 sierpnia / Satysfakcja gwarantowana / spotkanie z Joanną Rajkowską (UWAGA! Warsztaty wyjątkowo rozpoczną się o godz. 17.30)

KIJEWSKI/KOCUR
Marek Kijewski
Ur. w 1955 roku w Gdańsku, zmarł 19 sierpnia 2007 roku w Warszawie. Rzeźbiarz, twórca instalacji. Od 1996 roku tworzył w duecie z Małgorzatą Malinowską/Kocur. W latach 1981-1985 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Dyplom uzyskał w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. W latach 1985-1987 wraz Mirosławem Filonikiem i Mirosławem Bałką tworzył formację artystyczną pod nazwą Neue Bieremiennost. Początkowo tworzył rzeźby w duchu „Nowej Ekspresji” by z czasem sięgnąć po elementy kultury masowej w celu zbudowania łącznika pomiędzy otaczającą rzeczywistością (wykorzystanie nieartystycznych materiałów) a kulturą wysoką (odniesienia do mitologii, kanonów sztuki). Duet Kijewski/Kocur określa strategię twórczą, którą nazywa SSS, czyli surfing, skaning, sampling. Pod koniec swojego krótkiego życia Kijewski zajmował się sztuką billboardu, konstruował instalacje z pogranicza małej architektury. W całej jego twórczości widoczne jest poszukiwanie i stawianie elementarnych pytań moralnych, egzystencjalnych również w odniesieniu do sfery duchowo-mistycznej.

Małgorzata Malinowska/Kocur
Ur. w 1959 roku w Sopocie. Mieszka i pracuje w Sopocie. Malarka, graficzka, twórczyni instalacji. W latach 1981-1986 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie otrzymała dyplom na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. Od 1996 roku tworzyła duet artystyczny Kijewski/Kocur. Związana ze środowiskiem artystycznym Galerii Wyspa. Początkowo wyłącznie malarka, od połowy lat 90. Zajmuje się projektowaniem graficznym. W ramach duetu Kijewski/Kocur wspólnie z Markiem Kijewskim zrealizowała projekty: Sensitive, Core, Idolls, Gates, Trzy tryptyki+…

OLGA WOLNIAK
Ur. w 1957 roku w Rangunie w Birmie. Mieszka i pracuje w Warszawie. Malarka. W latach 1975-1980 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obroniła dyplom u prof. Tadeusza Dominika. W latach 80. malowała wielkoformatowe głowy portretowe przyjaciół i znajomych. Inspiracją twórczości Olgi Wolniak stały się wytwory kobiecego rękodzieła, hafciarstwo, tkactwo. Posługując się figurą metonimii i malarskim, ekspresyjnym gestem, nadaje im rangę przedmiotów metafizycznych.

ZBIGNIEW LIBERA
Ur. w 1959 roku w Pabianicach. Mieszka i pracuje w Warszawie. Autor obiektów, instalacji, filmów wideo, widoeinstalacji i fotografii. W latach 1978-80 studiował na Wydziale Pedagogiki Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W latach 1982-1983 aresztowany i osadzony w więzieniu za druk prasy podziemnej. W latach 1980-1986 związany z środowiskiem łódzkiego „Strychu” i „Kultury Zgrzytu”. Współtworzył najciekawsze środowiska i przedsięwzięcia sztuki niezależnej w Polsce, m.in. łódzką Kulturę Zrzuty, grupę muzyczną NAO i Sternenchoh, czasopismo Tango, środowisko skupione wokół Zofii Kulik i Przemysława Kwieka. Uznawany za czołowego przedstawiciela nurtu sztuki krytycznej. Jego prace w przenikliwy i przewrotny intelektualnie sposób grają ze stereotypami współczesnej kultury. Libera analizuje i krytykuje przyjęte konwencje, tradycyjne modele wychowania, porusza kwestie manipulowania rzeczywistością przez media.

TOMASZ CIECIERSKI
Ur. w 1945 roku w Krakowie, mieszka i pracuje w Warszawie. Malarz, rysownik, fotograf, autor kolaży. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-1985 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie. Mieszka i pracuje w Warszawie. Głównym obszarem zainteresowań Ciecierskiego jest język malarstwa, a jego praca twórcza nazywana jest „traktatem o malarstwie”.

KATARZYNA KOZYRA
Ur. w 1963 roku w Warszawie. Mieszka i pracuje w Berlinie i Warszawie. Rzeźbiarka, fotografka, autorka performansów, filmów, instalacji wideo oraz akcji artystycznych. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim, zaś w latach 1988 – 1993 rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1993 otrzymała dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego za pracę Piramida zwierząt. Laureatka m.in. Paszportu Polityki z 1997 roku oraz nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2011 roku. W 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie na 48 Biennale Sztuki w Wenecji za wideoinstalację w Polskim Pawilonie Łaźnia męska. W swych pracach porusza się w obszarze kulturowych tabu oraz stereotypów zachowań zakodowanych w życiu społecznym. Od 2010 roku pracuje nad autobiograficznym pełnometrażowym filmem fabularnym. W 2012 roku założyła Fundację Katarzyny Kozyry.

RYSZARD GRZYB
Ur. w 1956 roku w Sosnowcu, mieszka i pracuje w Warszawie. Malarz, rysownik, poeta. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, w pracowni prof. Zbigniewa Karpińskiego (1976–1979) oraz na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1979–1981). Dyplom obronił w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego. Był członkiem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1982 – 1992. Współzałożyciel i wydawca pisma Gruppy „Oj dobrze już”. Ryszard Grzyb uważany jest za jednego z pierwszych przedstawicieli nowej ekspresji lat osiemdziesiątych. Jego prace charakteryzują się głęboką ekspresją, żywą, wysmakowaną kolorystyką z domieszką ironii i humoru. Początkowo jego prace utrzymane w stylistyce sztuki naiwnej, jednocześnie będące komentarzem otaczającej rzeczywistości i podejmujące tematykę społeczno-polityczną. Jako poeta przełożył na język wizualny cykl poetycki pt. „Zdania napowietrzne”.

OSKAR DAWICKI
Ur. w 1971 roku w Warszawie, mieszka i pracuje w Warszawie. Performer, twórca obiektów i filmów video. W latach 1991-1996 studiował na Wydziale Sztuk Plastycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie obronił dyplom w pracowni prof. Lecha Wolskiego. Jest członkiem i współzałożycielem supergrupy Azorro (wraz z Igorem Krenzem, Wojciechem Niedzielko i Łukaszem Skąpskim). Charakterystyczną cechą jego twórczości jest krytyczna ironia i humor. Jest to strategia, za pomocą której Dawicki komentuje otaczającą rzeczywistość oraz miejsca sztuki i artysty w otaczającym świecie.

JAROSŁAW KOZŁOWSKI
W latach 1963-69 studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, gdzie od 1967 roku prowadzi działalność dydaktyczną w zakresie rysunku i malarstwa (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu). W latach 1981-87 piastował stanowisko rektora tej uczelni. Od roku 1972 do 1990 prowadził Galerię Akumulatory 2 w Poznaniu, w której prezentował twórczość polskich i zagranicznych artystów awangardowych. W latach 1991-93 był kuratorem programu galerii i kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Prace wystawiał na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w galeriach oraz muzeach m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, Australii, Anglii, Danii, Kanadzie, Norwegii, Szwajcarii, USA. Był jednym z prekursorów polskiej sztuki pojęciowej. W sztuce zajmuje się rysunkiem, instalacją, książką artystyczną a także wykonuje preformance. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Jarosław Kozłowski jest jednym z najważniejszych przedstawicieli nurtu konceptualnego w sztuce polskiej. W swojej twórczości konsekwentnie traktuje sztukę jako obszar krytycznej i samokrytycznej analizy.

JOANNA RAJKOWSKA
Ur. 1968 roku w Bydgoszczy. Mieszka i pracuje w Londynie i Nowogrodzie. Jest autorką projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Rajkowska studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-1993, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-1992. Artystka otrzymała cenioną w Polsce nagrodę przyznawaną przez tygodnik „Polityka” – Paszport Polityki – w 2007 roku za „niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka” oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Działąnai Rajkowskiej można interpretować jako współczesne, niepozbawione ironii, wariacje na temat sztuki środowiskowej (community-based art), land-artu i tzw. estetyki relacyjnej, które artystka rozbija na elementy składowe, konsekwentnie stosując taktykę „obserwacji uczestniczącej”. Wczesne realizacje Rajkowskiej były rezultatem jej zainteresowań cielesnością, chorobą oraz bezradnością wobec rozpadu ciała, pamięci i atrofii historii.
Źródło biogramów artystów: http://fundacjagessel.pl/kolekcja/artysci/

 

Koordynacja: