Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Maturalne SOS

Szkoły są zamknięte, muzea i biblioteki też, jednak przygotowania do egzaminów maturalnych trwają. MNW nie tylko trzyma kciuki za wszystkich tegorocznych maturzystów, którzy jako jeden z egzaminów wybrali historię sztuki, ale również proponuje pomoc on-line w intensywnej powtórce. Od 15 kwietnia rozpoczynamy cykl webinariów, które pozwolą usystematyzować wiedzę z terminologii i analizy dzieła sztuki. Każde ze spotkań on-line poświęcone będzie innej epoce.

 

Na każde spotkanie obowiązują zapisy e-mailowe (; temat wiadomości: Maturalne SOS), W zgłoszeniach zachęcamy do przesyłania nurtujących Was pytań, na które chcielibyście poznać odpowiedź oraz interesujących Was zagadnień. Na podstawie Waszych propozycji nasi edukatorzy przygotowują specjalne zajęcia. W ramach podsumowania każde spotkanie zakończymy analizą jednego dzieła sztuki.

 

Zajęcia odbywają się na platformie Zoom.
Obowiązuje limit miejsc.
Czas trwania spotkania: ok. 90 minut.

 

 

MATURALNE SOS / HARMONOGRAM

 

15 kwietnia / środa / 16.00 i 18.00

16 kwietnia / czwartek / 18.00


Spotkanie I:
Starożytność / Paulina Komar
Wedle jakich zasad przedstawiano postać ludzką w Egipcie? W jakim porządku architektonicznym wzniesiono Partenon, a w jakim Erechtejon? Co przede wszystkim trzeba wiedzieć o sztuce starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu?


Dzieło: Ślepe wrota mastaby Izi, 2323-2150 przed Chr.

 

Zapisy mailowe () od 9 do 14 kwietnia.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 


 

22 kwietnia / środa / 16.00 i 18.00

23 kwietnia / czwartek / 18.00


Spotkanie II:
Średniowiecze / Zofia Załęska
Jak zmieniała się sztuka między V a XV wiekiem? Gdzie narodził się gotyk? Jaka jest różnica między tryptykiem a poliptykiem? Jakie atrybuty towarzyszą najważniejszym świętym?


Dzieło: Piękna Madonna z Wrocławia, ok. 1390-1395

 

Zapisy mailowe () od 16 do 21 kwietnia.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 


 

29 kwietnia / środa / 16.00 i 18.00

30 kwietnia / czwartek / 18.00

 

Spotkanie III:
Renesans / Zofia Załęska
W jaki sposób przejawia się zainteresowanie antykiem w renesansowym malarstwie i rzeźbie? Czym jest perspektywa geometryczna, a czym powietrzna?


Dzieło: Sandro Botticelli, Madonna z Dzieciątkiem, św. Janem i Aniołem, przełom XV i XVI wieku

 

Zapisy mailowe () od 23 do 28 kwietnia.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 


 

6 maja / środa / 16.00 i 18.00

7 maja / czwartek / 18.00


Spotkanie IV:
Barok / Monika Miżołębska
Jak „zbudowany” jest barokowy obraz? Czym wyróżnia się malarstwa Caravaggia, a czym Rubensa? Jakie znaczenie mają atrybuty pojawiające się na portretach reprezentacyjnych? Jakie przesłanie niosą holenderskie martwe natury?


Dzieło: Willem Claesz Heda, Deser: martwa natura z ciastem, winem, piwem i orzechami, 1637

 

Zapisy mailowe () od 30 kwietnia do 5 maja.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 


 

13 maja / środa / 16.00 i 18.00

14 maja / czwartek / 18.00


Spotkanie V:
Klasycyzm / Paweł Masłowski
Która starożytna budowla zainspirowała twórcę kościoła św. Aleksandra w Warszawie? Jakie motywy architektoniczne w klasycystycznych gmachach wykorzystywano szczególnie chętnie?


Dzieło: Antoni Brodowski, Edyp i Antygona, 1828

 

LIMIT MIEJSC ZOSTAŁ WYCZERPANY

Zapisy mailowe () od 7 do 12 maja.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 


 

20 maja / środa / 16.00 i 18.00

21 maja / czwartek / 18.00


Spotkanie VI:
Sztuka XIX wieku / Wioletta Cicha
W jakim stylu wzniesiono gmach parlamentu brytyjskiego, a w jakim budynek opery paryskiej? Jakie są podstawowe cechy realizmu, a jakie impresjonizmu? Na czym polegała technika pointylizmu? Który artysta przedstawił cykl widoków Kopca Kościuszki, a który Góry św. Wiktorii?


Dzieło: Jacek Malczewski, Hamlet polski (Portret Aleksandra Wielopolskiego), 1903

 

LIMIT MIEJSC ZOSTAŁ WYCZERPANY

 

Zapisy mailowe () od 14 do 19 maja.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 


 

27 maja / środa / 16.00 i 18.00

28 maja / czwartek / 18.00


Spotkanie VII:
Sztuka XX Wieku / Paweł Bień
Sztuka ostatnich stu lat to czas mnogości kierunków i tendencji, a także wprowadzania nowych technik artystycznych. Czym różni się performans od happeningu? Czym jest op-art, a czym pop-art? Przedstawiciele którego ruchu artystycznego postulowali zniszczenie muzeów?


Dzieło: Wojciech Fangor, E 10, 1966

 

LIMIT MIEJSC ZOSTAŁ WYCZERPANY

 

Zapisy mailowe () od 21 do 26 maja.

Osoby zapisane otrzymają link umożliwiający udział w spotkaniu.

 

 

koordynacja:  / Dział Edukacji