Gry wyobraźni. Kolekcja Andrzeja Rzepkowskiego i Muzeum Plakatu w Wilanowie
Wystawa Gry wyobraźni połączyła dwie wyjątkowe kolekcje – Plakatu Polskiego Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz zbiory Andrzeja Rzepkowskiego – pasjonata od lat zafascynowanego kartami, który gromadzi nie tylko cenne talie, ale i przyrządy służące tej rozrywce oraz dzieła sztuki i przedmioty, w projektowaniu których wykorzystano motyw kart do gry. W Muzeum Plakatu w Wilanowie czeka na Państwa niesamowity świat kart, ukazujący ich różnorodność i proces rozwoju, a nawet niezwykły wpływ na projektowanie graficzne i design.
Historię kart do gry będzie można prześledzić dzięki reprintom najstarszych talii, począwszy od XVI/XVII-wiecznych europejskich kart, przez XIX-wieczne talie zagraniczne oraz przedwojenne produkowane w fabrykach Piatnika, aż po współczesne projektowane przez wybitnych artystów – jak Cassandre, Salvador Dali, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Piotr Młodożeniec czy nawet duńska królowa Małgorzata II. Wśród „akcesoriów” towarzyszących tej rozrywce oraz przedmiotów, zaprojektowanych z wykorzystaniem systemu oznaczania kolorów (pik, kier, karo, trefl) odnajdą Państwo XIX-wieczne prasy do kart, serwisy z motywem karcianym (np. z Ćmielowa), jak i popielniczki, pudełka na talie z żetonami i podajnik do kart z początku XX wieku – rzadkość w kolekcjach światowych. Ważną częścią ekspozycji jest także wybór grafik z kolekcji Andrzeja Rzepkowskiego. Na XIX-wiecznych miedziorytniczych reprodukcjach malarstwa niderlandzkiego, odnajdziemy znane z obrazów Adriaena Brouwera, Adriaena van Ostade czy Fransa von Mierisa sceny z karczm i zabaw muzykujących wieśniaków, których nieodłącznym elementem była gra w karty.
Motyw kart był wykorzystany w szerokorozumianym projektowaniu graficznym dla handlu i przemysłu. Najciekawszym przykładem jest zbiór papierów firmowych przedsiębiorstw ściśle związanych z produkcją kart do gry, zwłaszcza wiedeńskiej Spielkartenfabrik Ferd. Piatnik & Söhne. Działania reklamowe „inspirowane kartami” były również podejmowane przez sławnych przedwojennych producentów słodyczy. Ciekawie zaprojektowane opakowanie, w którym dość często pojawiał się motyw kart, odnajdziemy nawet w opakowaniu pralinek firmy Wedel, zaprojektowanym przez Stefana Osieckiego i Andrzej Stypińskiego (kolekcja Muzeum Plakatu w Wilanowie). Także w programach teatralnych i operowych, zapisach nutowych oraz w książkach wykorzystywano ten motyw. Doskonały przykład stanowi tu współpraca plakacisty i malarza Stefana Norblina z Biblioteką Groszową (okładki do „Gracza” Stanisława Dzikowskiego czy „Brydża. Rozgrywki” E. Culbertsona). Pośród książek również – powieści, samouczki, druki religijne i opracowania dotyczące historii kart, a wśród projektantów – grafik Bogdan Nowakowski czy malarka Maja Berezowska.
W Muzeum Plakatu w Wilanowie nie mogło oczywiście zabraknąć plakatów, zwłaszcza, że i ich projektanci inspirowali się światem kart. Wykorzystywali karty figuralne, system kolorów czy postać jokera. W zdecydowanej większości są to dzieła zapowiadające filmy, sztuki teatralne i operowe, poczynając od Teatru pod Marchołtem Karola Frycza, przez Damę Pikową Józefa Mroszczaka, Kadeta Roussele Waldemara Świerzego, Niewinnych czarodziei Wojciech Fangora, po Opowieści Hoffmana Henryka Tomaszewskiego i Don Giovanniego Rafała Olbińskiego.
Wystawa trwa od 19 grudnia do 16 marca 2014 r. Towarzyszy jej bogaty program wydarzeń kulturalnych m. in. warsztaty dla dzieci dotyczące projektowania kart do gry czy wykłady o historii kart.