NATURCEARE – pierwsza w historii płyta winylowa wydana przez Muzeum dostępna w sprzedaży
W Uhtceare (dosł. Weltschmerz o brzasku) Katariny Gryvul odzywają się budzące się do życia ptaki. Naśladują je instrumenty, podbite elektroniką, wokalizami i rozszerzonymi technikami wykonawczymi. To klasycznie prowadzony, lecz uwspółcześniony brzmieniem utwór, który przywołuje uczucie nostalgii, samotności i śmiertelności.
Kompozycja Agaty Zemli what field whispers to rozedrgane i chropowate partie smyczków, odgłosy zasuszonej łąki. Artystka, towarzysząc orkiestrze smyczkowej, gra na amplifikowanym obrazie polnym, pełnym traw i źdźbeł, które nie tylko szepczą, ale także brzmią.
Tytuł płyty – Naturceare – jest neologizmem zawierającym staroangielskie słowo ceare oznaczające lęk i zamartwianie się. Natura na obrazach Józefa Chełmońskiego, choć często surowa i pełna gwałtowności, przedstawiona jest z wielką czułością. W jego dziełach podziwiać możemy liczne gatunki ptaków, a wśród nich takie, które coraz trudniej spotkać w środowisku naturalnym, zagrożone wyginięciem żurawie, czajki, cietrzewie, kuropatwy i dropie.
Płyta winylowa „Naturceare”
Cena: 180 zł
Wykonanie:
Sinfonietta Cracovia
Agata Zemla – elektronika
Katarina Gryvul – głos, elektronika
Lilianna Krych – dyrygentka
Krzysztof Pietraszewski – kurator projektu
Marta Szymańska – produkcja
Grzegorz Dąbek – nagranie, miks
Magdalena Piotrowska – matering
Adam Glabas – projekt graficzny
Płyta towarzyszy wystawie „Józef Chełmoński” w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Utwór what field whispers został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Okładka na motywach obrazu: Józef Chełmoński Dropie, 1886, Muzeum Narodowe w Warszawie
Nagrania dokonano w studiu Radia Kraków.