Język polski przez sztukę
JĘZYK POLSKI PRZEZ SZTUKĘ. CZĘŚĆ 2
Cykl 14 zajęć muzealnych ma na celu nauczanie języka polskiego w grupie dorosłych poprzez spotkania ze sztuką. Uczestnicy i uczestniczki będą mieć okazję uczyć się poznając i opisując dzieła sztuki. Dzięki takiej formule, gdzie rozmowa o sztuce jest wiodąca, nauka języka postępuje naturalnie. Spotkania odbywać się będą w galeriach Muzeum Narodowego, przygotowane na nie karty pracy z ćwiczeniami pozwolą na utrwalanie słownictwa i zwrotów także w domu. Zajęcia skierowane są do osób z różnych środowisk kulturalnych i będą prowadzone przez dwie edukatorki z użyciem trzech języków: polskiego, angielskiego i ukraińskiego. Serdecznie zapraszamy osoby o różnym poziomie językowym, chcące bliżej poznać doskonałe dzieła sztuki z kolekcji MNW.
Termin: piątki: 5, 12, 19, 26 września, 3, 10, 17, 24 października, 7, 14, 21, 28 listopada i 5, 12 grudnia o godz. 16.30
Czas trwania: 80 minut
Miejsce zbiórki: Gmach Główny MNW – Hol Główny
Dla kogo: dla osób dorosłych
Zasady udziału: karnety w cenie 150 zł dostępne w kasie i on-line od 27.08 godz. 10.00
HARMONOGRAM:
5 września
Różne oblicza piękna
W poszukiwaniu ideału. Współczesnym okiem popatrzymy na różne oblicza piękna w wybranych epokach. Będzie to pierwsze spotkanie nowego cyklu Język polski przez sztukę, na którym poznamy się nawzajem i opowiemy o naszym sposobie łączenia pasji do sztuki i nauki języka.
12 września
Moda a sztuka
Na zajęciach porozmawiamy o wpływie mody na sztukę, patrząc na dzieła z różnych okresów. Ćwiczenia obejmować będą słownictwo z zakresu strojów i czas przeszły.
19 września
Historie czasu Średniowiecza
Na spotkaniu poznamy ważne dzieła w Galerii Średniowiecza, których przesłanie jest możliwe tylko dzięki uważnej kontemplacji i znajomości przedstawionej symboliki. W ramach ćwiczeń skupimy się na wymowie, akcentach i składni.
26 września
Historie w obrazach czasów nowożytnych
Na spotkaniu przy dziełach od XVII do XIX wieku spróbujemy odczytać przedstawione historie. Ćwiczenia obejmować będą szeroki zakres słownictwa i odmianę liczebników.
3 października
Dziecko - jego obraz i prawa w kulturach starożytnych
Spotkanie poświęcone będzie przybliżeniu pozycji społecznej dziecka, jego obecności w sztuce w kulturach starożytnych Egiptu, Grecji i Rzymu. W obecności artefaktów zgromadzonych w Galerii Starożytnej będziemy ćwiczyć słownictwo związane z tematem spotkania. W ramach ćwiczeń podejmiemy praktykę stopniowania przymiotników i przysłówków.
10 października
Dziecko - jego obraz i prawa w epoce nowożytnej
W trakcie spotkania spojrzymy na zmieniający się w sztuce wizerunek dziecka, wraz ze zmieniającym się modelem rodziny, gdzie kontakty rodziców z dziećmi stawały się bliższe i mniej oficjalne. Ślady tych przemian odnaleźć możemy na obrazach w zbiorach MNW, poczynając od sztuki renesansu a kończąc w wieku XX. Ćwiczenia językowe obejmować będą czas przeszły.
17 października
A czas płynie
Spotkanie poświęcone będzie słownictwu zawiązanemu z terminologią dotyczącą czasu, jego pomiarem i przemijaniem. Na spotkaniu przyjrzymy się różnym zegarom, które w ciągu wieków odmierzały czas. Zegary stanowiły także o statusie społecznym i wykształceniu właściciela.
24 października
Akt. Czy jest ciało idealne
Od czasów starożytności akt, był jednym z najpopularniejszych gatunków w sztuce. Filozofowie greccy rozpoczęli dyskurs o idealnych proporcjach ciała ludzkiego, w ślad za nimi poszli artyści co widoczne jest w sztuce kolejnych epok. Temat jest nadal aktualny i będzie podjęty na spotkaniu w towarzystwie dzieł z kolekcji MNW.
7 listopada
Pismo. Starożytność
Dzięki mowie człowiek mógł opowiedzieć innym ludziom o swoich myślach, uczuciach i doświadczeniach. Potem zapragnął utrwalić to, co powiedział lub zaobserwował wokół siebie. Tak powstało pismo. Na spotkaniu popracujemy nad słownictwem związanym z tematem i liczbami i wykonamy kilka angażujących ćwiczeń. Do zobaczenia!
14 listopada
Pismo. Średniowiecze
Księgi były w średniowieczu przedmiotami luksusowymi. Pergamin miał dużą wartość - był produktem wykonanym w całości ze skóry, a wyprodukowanie kart wymagało sporo pracy. Serdecznie zapraszamy do odkrywania tajemnic pisma w Średniowieczu i wzbogacania swojego słownictwa w inspirującym otoczeniu sztuki!
21 listopada
Starość
Spotkanie poświęcone będzie obrazowi starości w sztuce. Dwojaki stosunek do problemu starzenia się widoczny jest od stuleci w wielu kulturach. Z jednej strony widzimy szacunek do osób starszych, doświadczonych, a z drugiej strach przed utratą fizycznej sprawności, chorobą i śmiercią. Na spotkaniu w ramach ćwiczeń poznawać będziemy pojęcia i wyrażenia abstrakcyjne.
28 listopada
Ikonografia osób świętych
Atrybuty w sztuce chrześcijańskiej czynią świętego łatwiej rozpoznawalnym, dlatego ich znajomość jest istotna w pełnym odczytaniu treści dzieła. Na zajęciach poznamy życiorysy i atrybuty wybranych świętych, których wizerunki znajdują się w Galerii Sztuki Średniowiecznej.
5 grudnia
Medycyna a sztuka
Czy sztuka w jakiś sposób może wiązać się z medycyną? Na spotkaniu pokażemy, że te związki są i to już od starożytności. Spojrzymy na egipskie amulety, greckie vota, ale także obrazy sztuki XIX wieku, gdzie wiedza medyczna pozwala na głębsze poznanie dzieła.
12 grudnia
Przedmioty wczoraj i dziś
Spotkanie poświęcone będzie różnym przedmiotom, które zniknęły z naszego życia, a ich nazwy często zostały zapomniane. Ich miejsce zajęły jednak nowe, o innych nazwach, ale tych samych funkcjach. Zajęcia odbędą się w Galeriach Sztuki Dawnej oraz w Sali Edukacyjnej, a ćwiczenia językowe oparte będą na utrwalaniu słownictwa związanego z kształtami, kolorami i liczebnikami.
Prowadzące:
Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka w MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii, interesuje się grabieżami dzieł sztuki w czasie II wojny światowej.
Sofia Riabczuk – koordynatorka programu ukraińskiego w Dziale Edukacji MNW, edukatorka, tłumaczka, psycholożka. Absolwentka filologii Akademii Kijowsko-Mohylanskiej (Kijów) oraz psychologii klinicznej Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego (Lwów). Interesuje się terapeutycznym wpływem sztuki w ramach pracy grupowej w muzeach.
Kontakt: