Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz
3 października 2025 – 11 stycznia 2026
Program wydarzeń towarzyszących
Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz to wystawa zestawiająca twórczość dwóch artystów przełomu XIX i XX wieku – Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza. Ich obrazy, pełne fantazji, ironii i groteski, podejmują tematy maskarady, teatru, cyrku, snu, erotyki i śmierci. Karnawał staje się tu metaforą życia jako widowiska – przewrotną przestrzenią chaosu i wolności od norm. Obok dzieł Ensora i Wojtkiewicza prezentujemy także prace kontekstowe oraz maski, marionetki i stroje karnawałowe.
Program edukacyjny towarzyszący wystawie obejmuje oprowadzania, wykłady, warsztaty z tworzenia masek i szopek, warsztaty i animacje dla dzieci, a także wydarzenia dla seniorów oraz program dla szkół i nauczycieli. Szczególnie polecamy spektakl Ofiara królewny oraz oprowadzania improwizowane, przygotowane we współpracy z Klubem Komediowym, a także spotkania autorskie: z Jarosławem Mikołajewskim, którego poemat Czarny karnawał jest częścią wystawy, oraz Marcinem Szczygielskim, który napisał i nagrał audioprzewodnik dla dzieci.
Barbara Kaliciuk i Marta Kochlewska – koordynatorki programu edukacyjnego
DOROŚLI i MŁODZIEŻ
OPROWADZANIA KURATORSKIE
12 października, 16 listopada, 21 grudnia / niedziela / 18.15
Zapraszamy na zwiedzanie wystawy z jej kuratorkami Joanną Kilian, Agnieszką Lajus, Kamillą Pijanowską-Badysiak.
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min
Joanna Kilian – historyczka sztuki specjalizująca się w malarstwie włoskim XVI i XVII wieku. Obecnie Zastępca Dyrektora ds. Naukowych w Muzeum Narodowym w Warszawie, przez wiele lat kustoszka malarstwa włoskiego w MNW oraz autorka i współautorka wystaw, m.in. „Caravaggio. Złożenie do Grobu – arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej i różne oblicza caravaggionizmu” (MNW, 1996–1997), „Guercino. Triumf baroku” (MNW, 2013–2014), „Brescia. Renesans na północy Włoch” (MNW, 2016). Autorka licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych oraz katalogów wystaw krajowych i zagranicznych.
Dr hab. Agnieszka Lajus – prof. UW, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie. Specjalizuje się w kulturze artystycznej XIX wieku, w szczególności w malarstwie polskim i jego relacjach ze sztuką europejską. Współautorka wystaw w Polsce i za granicą: „Biedermeier” (MNW, 2017–2018); „Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation” (Louvre-Lens, 2019–2020) oraz jej polskiej odsłony („Polska. Siła obrazu”, MNW, 2020–2021); „Arkadia” (MNW, 2023–2024); La Pologne rêvée” (L'Hermitage, Lozanna, 2025).
Dr Kamilla Pijanowska-Badysiak – kustosz dyplomowana w Gabinecie Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie. Zajmuje się przede wszystkim problematyką reprodukcji dzieł sztuki w XIX wieku, XIX-wieczną ilustracją prasową i historią drzeworytu sztorcowego. Współpracowała przy wystawach w MNW, m.in. „Miłośnicy grafiki i ich kolekcje w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie” (2006), „Aleksander Gierymski” (2014) czy „Mistrzowie pastelu. Od Marteau do Witkacego. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie” (2015).
OPROWADZANIA NIEDZIELNE
5, 12, 19, 26 października; 2, 9, 16, 23, 30 listopada; 7, 14, 21, 28 grudnia / niedziela / 11.00 i 13.00
W każdą niedzielę zapraszamy na zwiedzanie z przewodniczkami i przewodnikami z Działu Edukacji.
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / przed oprowadzaniem prosimy o pobranie zestawów słuchawkowych w Informacji / ok. 80 min
GUIDED TOURS IN ENGLISH / Oprowadzanie w języku angielskim
29 November/ Saturday / 1 PM
Join a tour with a guide from the Education Department. Let’s visit the exhibition together to discover its main topics and the most intriguing artworks.
meeting point in the Main Hall / tickets 45 PLN and 25 PLN available in the ticket office and online from Tuesday – two weeks before the event / before the tour please collect a headset from the Information Desk / approx. 80 min
ЕКСКУРСІЇ З УКРАЇНСЬКИМ ПЕРЕКЛАДОМ / Oprowadzanie w języku ukraińskim
25 жовтня / неділя / 13.00
Запрошуємо на екскурсію виставкою, яку проведуть екскурсовод і перекладач з Відділу освіти НМВ. Разом оглянемо ключові твори на виставці й обговоримо найважливіші теми.
Зустріч в головному холі / кількість місць обмежена / перед екскурсією просимо взяти аудіогіди з навушниками в пункті інформації / тривалість 80 хв. / квитки по 45 зл. (25 зл. пільговий)
OPROWADZANIA DLA SENIORÓW
18 listopada; 2 grudnia / wtorek / 14.30
KARNAWAŁ WYOBRAŹNI
Wejdźmy w świat masek, karnawału i fantazji, by wspólnie doświadczać sztuki nie tylko za pomocą zmysłu wzroku, ale także słuchu i dotyku. Będziemy poznawać twórczość Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza, otwierając się na multisensorycznym doświadczaniu karnawałowej atmosfery. Kameralne spotkanie zostanie poprowadzone w spokojnym rytmie sprzyjającym refleksji.
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 45 zł i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku od godziny 10.00 – dwa tygodnie przed spotkaniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min
OPROWADZANIE AUTORSKIE
8 listopada / sobota / 15.00
ZABAWKI, LALKI, MARIONETY
Zabawki, lalki, marionety na obrazach i grafikach Witolda Wojtkiewicza są mieszkańcami mrocznej baśni. Dziecko czuje się tu jak w domu, a nawet wyobraża sobie, że jest jedynym władcą. Autorską sygnaturą malarza, blizną po baśni w dorosłym świecie, jest konik, wehikuł wyobraźni. Na zachowanych obrazach i grafikach Wojtkiewicza koników znajdziemy co najmniej kilkanaście. Żywe i swobodne lub drewniane, przykute do platform na kółkach. Przypominają, że wyobraźnia jest dziedziną wolności i każdy człowiek może czerpać z jej darów. Może właśnie one wyjdą nam naprzeciw podczas naszego spaceru?
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od 28 października od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min
Piotr Paziński – pisarz, filozof i tłumacz, redaktor w wydawnictwie Austeria. Autor książek, m.in. Labirynt i drzewo (2005), Ptasie ulice (2013), Atrapy stworzenia (2020), Przebierańcy w nicości (2023), Obstalunki (2025). Ułożył antologię Opowieści niesamowite z języka polskiego (2021). Bywa wykładowcą i fotografem. Przebierańcy w nicości to osobista medytacja na temat malarstwa i wyobraźni Witolda Wojtkiewicza.
SPOTKANIA NA WYSTAWIE
7, 14 listopada, 5 grudnia / piątek / 18.00
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min.
14 listopada / piątek
SPOTKANIE AUTORSKIE Z JAROSŁAWEM MIKOŁAJEWSKIM
Zapraszamy na spotkanie z poetą, który słowa potrafi zamieniać w obrazy, a obrazy w słowa. Porozmawiamy o jego Czarnym karnawale, poemacie napisanym specjalnie dla naszej wystawy, o sztuce, poezji, i o tym, kto lepiej rozumie wiersze – dzieci czy dorośli. Z Jarosławem Mikołajewskim o jego inspiracjach, procesie twórczym, refleksjach dotyczących wystawy porozmawia Joanna Kilian, jedna z kuratorek ekspozycji.
bilety dostępne od 4 listopada
Jarosław Mikołajewski – poeta, eseista, reporter, tłumacz i autor książek dla dzieci, mieszka w Warszawie. Opublikował ponad 20 zbiorów poetyckich, ostatnio na skrawku (2025). Autor reportaży i esejów poświęconych głównie kulturze śródziemnomorskiej, m.in. Wielki przypływ, czy Rzymska komedia. Jest autorem osobistych biografii Ryszarda Kapuścińskiego i Zuzanny Ginczanki. Autor książek dla dzieci, m.in.: Kiedyś kiedyś…, O trzech pierścieniach, Kreska i Kropek czy Wędrówka Nabu (w 2020 łódzki Teatr Arlekin wystawił jej adaptację). Tłumacz poezji włoskiej, autor przekładu Boskiej Komedii Dantego. Pisze również dramaty – jego sztuki wystawiane były m.in. w Teatrze Dramatycznym, Polonii i Teatrze Polskiego Radia.
7 listopada / Lena Lewandowska
TECHNIKALIA U ENSORA I WOJTKIEWICZA
Oglądając muzealne eksponaty, zwłaszcza te wykonane w duchu symbolizmu i ekspresjonizmu, skupiamy się zazwyczaj na odczytaniu treści i ukrytego w nich znaczenia. Rzadziej natomiast zadajemy sobie pytanie, w jaki sposób powstały te dzieła. Podczas spotkania na wystawie Witolda Wojtkiewicza i Jamesa Ensora wspólnie przyjrzymy się rysunkom, grafikom, obrazom i porozmawiamy o technicznych aspektach ich wykonania.
bilety dostępne od 28 września
Lena Lewandowska – historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2019–2022 studiowała na Wydziale Malarstwa stołecznej Akademii Sztuk Pięknych. Od 2023 związana zawodowo z Muzeum Narodowym w Warszawie jako edukatorka i Łazienkami Królewskimi, gdzie prowadzi warsztaty plastyczne.
5 grudnia / Magdalena Kucza-Kuczyńska
ZROZUMIEĆ EMOCJE
Prawidłowa linia nie może budzić wzniosłych uczuć […]. Jest wrogiem geniuszu, niezdolnym do wyrażania namiętności, niepokoju, walki, bólu, entuzjazmu czy poezji […].
Podczas spotkania będziemy podążać za tymi słowami Jamesa Ensora, szukając emocji kryjących się w jego dziełach oraz w obrazach tworzącego w tym samym czasie Wojtkiewicza. Wspólnie przyjrzymy się, jak osobiste doświadczenia i biografie obu twórców – ich lęki, poczucie wyobcowania i refleksje nad przemijaniem – znalazły odbicie w groteskowej formie ich prac. Spotkanie będzie miało charakter otwartej rozmowy, zachęcającej do refleksji oraz osobistego odbioru sztuki.
bilety dostępne od 25 listopada
Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW. Wykłada Historię sztuki i Estetykę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej. Autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii. Interesuje się wpływem sztuki na rozwój emocjonalny i poznawczy człowieka, a szerzej społeczeństwa.
WYKŁADY CZWARTKOWE
9, 23 października; 6, 20, 27 listopada; 11 grudnia / czwartek / 18.00
Kino MUZ – Gmach Główny MNW / wydarzenia transmitowane na Facebooku na profilu MNW / bezpłatne wejściówki dostępne w kasach i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min
9 października / Joanna Kilian, Agnieszka Lajus, Kamilla Pijanowska-Badysiak
ŚWIAT WYOBRAŹNI – JAMES ENSOR / WITOLD WOJTKIEWICZ
James Ensor (1860–1949), belgijski mistrz groteski, i Witold Wojtkiewicz (1879–1909), wizjoner z krakowskiego kręgu Młodej Polski, dzielą wspólną wrażliwość: niepokój, fascynację maską, śmiercią i teatrem życia. Ich twórczość to zaproszenie do świata, w którym rzeczywistość przegląda się w krzywym zwierciadle. Kuratorki przedstawią najważniejsze wątki ekspozycji, konfrontując oryginalne pomysły tytułowych artystów.
bezpłatne wejściówki dostępne od 30 września
Joanna Kilian – historyczka sztuki specjalizująca się w malarstwie włoskim XVI i XVII wieku. Obecnie Zastępca Dyrektora ds. Naukowych w Muzeum Narodowym w Warszawie, przez wiele lat kustoszka malarstwa włoskiego w MNW oraz autorka i współautorka wystaw, m.in. „Caravaggio. Złożenie do Grobu – arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej i różne oblicza caravaggionizmu” (MNW, 1996–1997), „Guercino. Triumf baroku” (MNW, 2013–2014), „Brescia. Renesans na północy Włoch” (MNW, 2016). Autorka licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych oraz katalogów wystaw krajowych i zagranicznych.
Dr hab. Agnieszka Lajus – prof. UW, dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie. Specjalizuje się w kulturze artystycznej XIX wieku, w szczególności w malarstwie polskim i jego relacjach ze sztuką europejską. Współautorka wystaw w Polsce i za granicą: „Biedermeier” (MNW, 2017–2018); „Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation” (Louvre-Lens, 2019–2020) oraz jej polskiej odsłony („Polska. Siła obrazu”, MNW, 2020–2021); „Arkadia” (MNW, 2023–2024); La Pologne rêvée” (L'Hermitage, Lozanna, 2025).
Dr Kamilla Pijanowska-Badysiak – kustosz dyplomowana w Gabinecie Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie. Zajmuje się przede wszystkim problematyką reprodukcji dzieł sztuki w XIX wieku, XIX-wieczną ilustracją prasową i historią drzeworytu sztorcowego. Współpracowała przy wystawach w MNW, m.in. „Miłośnicy grafiki i ich kolekcje w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie” (2006), „Aleksander Gierymski” (2014) czy „Mistrzowie pastelu. Od Marteau do Witkacego. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie” (2015).
23 października / Irena Kossowska
BOLESNA PANTOMIMA LUDZKICH SPRAW: KARYKATURA, GROTESKA I PARABOLA W OBRAZOWANIU WITOLDA WOJTKIEWICZA
Wykład poświęcony będzie twórczości Witolda Wojtkiewicza i jej odrębności na tle kulturowej formacji Młodej Polski. Zaakcentowana zostanie zdolność artysty do łączenia zjawisk pozornie przeciwstawnych – prześmiewczego oglądu otaczającej rzeczywistości, w tym sytuacji społeczno-politycznej w podzielonym zaborami kraju, z wnikliwą analizą ludzkiej psychiki. Narracja wykładu skoncentruje się na trzech kluczowych zagadnieniach identyfikowalnych w jego sztuce – karykaturze, grotesce i paraboli. Omówiony zostanie również mało znany ilustratorski okres działalności Wojtkiewicza, w którym ukształtował się jego krytyczny dystans wobec środowiska artystycznej bohemy. Tak wykreowaną parabolę ludzkiego bytu Wojtkiewicz rozwinął w baśniowych wizjach przypisywanych dziecięcej wyobraźni, stanowiących metaforyczny odpowiednik zawiłych relacji świata dorosłych. Dla uwypuklenia jego unikalnej pozycji na mapie artystycznych trendów Europy przywołane zostaną różnorodne konteksty interpretacyjne – od estetyki czerni i bieli, poprzez protoekspresjonizm i poetykę groteski, po symbolizm.
bilety dostępne od 14 października
Irena Kossowska – profesor zwyczajny historii sztuki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, afiliowana także przy Polskim Instytucie Studiów nad Sztuką Świata. Specjalizuje się w sztukach wizualnych XIX i XX wieku, teorii sztuki i krytyce artystycznej. Brała udział jako prelegentka w licznych kongresach i konferencjach na całym świecie. Jest członkinią wielu międzynarodowych organizacji oraz laureatką licznych nagród i stypendiów. Autorka i współautorka 24 monografii i ponad 200 artykułów naukowych o polskiej i europejskiej sztuce. Współtworzyła katalogi wielu zagranicznych wystaw sztuki polskiej.
6 listopada / prof. Wojciech Dudzik
KARNAWAŁ – TWARZE I MASKI
Wykład poświęcony będzie różnym rodzajom relacji między twarzą a maską, które ujawniają się najwyraźniej w karnawale. Interesować nas będzie współczesny status maski karnawałowej, transformacja tożsamości jej nosiciela oraz formy sprawczości. Zaprezentowane zostaną przykłady funkcjonowania maski jako fenomenu kulturowego kształtującego się w Europie od początku XIX wieku – co nawiązywać będzie do kontekstu historycznego prezentowanej obecnie wystawy.
bezpłatne wejściówki dostępne od 28 października
Prof. dr hab. Wojciech Dudzik – kulturoznawca, badacz teatru i widowisk, w szczególności karnawału; profesor w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej UW. Jest członkiem m.in. Komitetu Nauk o Kulturze PAN, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego czy Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. W 2024 został odznaczony srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W IKP prowadzi zajęcia z historii kultury polskiej XX wieku, antropologii widowisk, antropologii karnawału. Kierował projektem naukowym NCN „Maska w kulturze współczesnej Europy: obrzęd – karnawał – teatr – zabawa – sztuka”.
20 listopada / Olga Drenda
GROBOWY KABARET. ŻART PRZEŁOMU WIEKÓW
Przełom XIX i XX wieku rozbrzmiewał śmiechem, czasem rubasznym, czasem ironicznym. To czas, gdy za sprawą popularnej prasy, najwcześniejszego kina, fotografii i płyt gramofonowych, zaczynają zacierać się granice między kulturą ludową a popularną. Kabaretowy kuplet, teatr popularny, karykatura i piosenka mieszczą w sobie i satyryczne ostrze, i poetycką rafinadę, i ducha biesiady, i ludową fascynację groteską i makabrą. Część utworów komediowych podejmowała tematykę doraźną, nieczytelną już dziś, wielokrotnie jednak udało się w żarcie zachować ducha epoki, a nawet proroczo wysondować zjawiska, które powracać będą w wieku XX.
bezpłatne wejściówki dostępne od 11 listopada
Olga Drenda – pisarka, eseistka, tłumaczka, absolwentka etnologii i antropologii kultury UJ. Autorka książek Duchologia polska, Wyroby (za którą otrzymała nominację do Paszportów Polityki i Nagrodę Literacką Gdynia), Słowo humoru. Twórczyni facebookowej strony Duchologia. Współpracowniczka i felietonistka „Tygodnika Powszechnego”.
November 27 / Herwig Todts
JAMES ENSOR AND THE REDISCOVERY OF THE GROTESQUE IN EUROPE
It was only during the 19th century, with the advent of “plein air painting”, that the representation of reality, nothing more and nothing less, became an end in itself. Ensor, too, was initially a staunch supporter of this artistic concept. This trend came to an end when, at the end of the 19th century, artists discovered that visual elements such as light, color, and form could be used autonomously. At the same time, artists such as Ensor rediscovered the late medieval tradition of the whimsical and the grotesque. Aspects that he and others in Europe also discovered in the art of Goya or the art of the Far East.
Free tickets available from November 18
Dr. Herwig Todts is honorary curator of “Ensor and the Moderns” at the Royal Museum of Fine Arts Antwerp (KMSKA). He studied art history at Ghent University under the great Ensor expert Marcel De Maeyer. He obtained his doctorate with the thesis “James Ensor, occasional modernist” (published by Brepols 2018). He is a freelance curator and expert, and advisor to the Ensor Research Project carried out by KMSKA in collaboration with the University of Antwerp, and a member of the Ensor Advisory Committee. He was curator and editor of the exhibition and publication of the same name, In Your Wildest Dreams. Ensor Beyond Impressionism (KMSKA and Hannibal Publishers). He was curator and co-curator of various exhibitions on Ensor and modern art in Antwerp, Brussels, Ostend, Paris, The Hague, Basel, Copenhagen, Munich, Seville, Los Angeles, New York, Chicago, Toyota, Singapore, Shanghai, and elsewhere.
27 listopada / Herwig Todts
JAMES ENSOR I PONOWNE ODKRYCIE GROTESKI W EUROPIE
Dziewiętnastowieczny realizm stawiał sobie za cel obiektywne i dokładne odwzorowanie obrazu rzeczywistości, stąd rozwój malarstwa plenerowego. James Ensor początkowo był gorącym orędownikiem tej idei. Pod koniec stulecia nastąpił jednak przełom – artyści odkryli, że światło, barwa i forma mogą funkcjonować w sposób autonomiczny. W tym samym czasie Ensor oraz inni twórcy zwrócili się ku dawnym tradycjom, sięgnęli m.in. do późnośredniowiecznej estetyki groteski. Podobne inspiracje czerpali ze sztuki Franciso Goi oraz artystycznego dziedzictwa Dalekiego Wschodu.
bezpłatne wejściówki dostępne od 18 listopada
Dr Herwig Todts – honorowy kurator działu „Ensor i nowocześni” w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Antwerpii (KMSKA). Studiował historię sztuki na Uniwersytecie w Gandawie pod kierunkiem wybitnego znawcy twórczości Jamesa Ensora, Marcela De Maeyera. Jest niezależnym ekspertem, doradcą Projektu Badawczego Ensora, realizowanego przez KMSKA we współpracy z Uniwersytetem w Antwerpii, oraz członkiem Komitetu Doradczego im. Ensora. Pełnił funkcję kuratora i współkuratora wielu wystaw poświęconych Ensorowi i sztuce nowoczesnej, m.in. w Antwerpii, Brukseli, Paryżu, Hadze, Bazylei, Kopenhadze, Monachium, Sewilli, Los Angeles, Nowym Jorku, Singapurze.
11 grudnia / Marta Rakoczy
DZIECKO W KULTURZE EUROPEJSKIEJ PRZEŁOMU XIX I XX WIEKU
Przełom XIX i XX wieku to czas intensywnego eksplorowania tematu dzieciństwa i rozwoju dziecka w nauce i sztuce europejskiej. Wówczas rozwija się intensywnie psychologia rozwojowa, psychoanaliza, nowoczesna pedagogika i pediatria. Artyści zaczynają postrzegać temat dzieci jako pretekst do mówienia o tym, co przedkulturowe i przedspołeczne; niewinne i spontaniczne. Dziecko staje się symbolem prawdy i autentyczności, instynktów i emocji, nierzadko również narzędziem służącym krytyce ówczesnego społeczeństwa. Łączone jest z przekraczaniem normalności i codzienności ku temu, co niezwykłe: w zabawie, marzeniach, i snach. Czego w dzieciństwie poszukuje ówczesna sztuka i dlaczego? I dlaczego jej motywy i pragnienia towarzyszą nam do dziś?
bezpłatne wejściówki dostępne od 2 grudnia
Dr hab. Marta Rakoczy – prof. UW, kulturoznawczyni, filozofka, adiunktka w Instytucie Kultury Polskiej UW, kierowniczka Zakładu Antropologii Słowa i koordynatorka Pracowni Naukowej Korczakianum – Muzeum Warszawy. Zajmuje się antropologią pisma, antropologią edukacji, historią polskiej modernizacji oraz kulturowymi studiami nad dzieciństwem i młodzieżą. Działa także w Interdyscyplinarnym Zespole Badań nad Dzieciństwem w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW.
WARSZTATY TWÓRCZE
18 października / sobota / 15.30
WARSZTATY TWORZENIA MASEK / Weronika Bielawska
Jaką twarz chciałbyś pokazać światu, a jaką ukryć? W ramach programu towarzyszącego wystawie zapraszamy na warsztaty, podczas których każdy uczestnik stworzy własną niepowtarzalną maskę – odwołującą się do tradycji karnawału, ale i do osobistych fantazji i przeżyć. Pod okiem kostiumografek uczestnicy poznają techniki konstruowania masek i odkryją, jak ze zwyczajnych przedmiotów można wydobyć niezwykle dekoracyjne oblicza. Inspiracją będą pełne groteski i symboliki prace Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza. Warsztaty są przeznaczone dla osób od 16. roku życia. Zachęcamy, aby wziąć ze sobą przedmioty, które chcielibyście poddać twórczej przemianie i włączyć do swojej karnawałowej kreacji.
zbiórka w Holu Głównym / bilety 40 zł; dostępne w kasie MNW i online od 7 października, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min
Weronika Bielawska – ukończyła Międzynarodową Szkołę Projektowania Ubioru i Kostiumografii. Jej kolekcja Brocken Rice została nagrodzona czterema wyróżnieniami, w tym przez Muzeum Narodowe w Warszawie. Ważnym elementem projektów były zaprojektowane i wykonane przez nią maski. Od kilku lat eksperymentuje z różnymi formami rękodzieła.
Sophie Kula Jeżowska – kostiumografka, freelancerka, wykładowczyni kostiumografii w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubioru. Z branżą mody i kostiumów związana od 15 lat. Jako kostiumografka pracuje przy serialach, filmach i reklamach produkcji polskiej i zagranicznej.
15 listopada / sobota / 14.30. i 17.00
SZOPKA KROK PO KROKU / Filip Fotomajczyk
Na wystawie prezentowana jest wyjątkowa szopka Walentego Malika z 1923. To niepowtarzalna okazja, by odkryć tradycję krakowskiego szopkarstwa – pierwszego zjawiska kultury polskiej wpisanego na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. W części praktycznej uczestnicy poznają techniki tworzenia tych misternych budowli i własnoręcznie wykonają jeden ze skomplikowanych elementów. To spotkanie, które łączy historię, sztukę i radość tworzenia.
zbiórka w Holu Głównym / miejsce spotkania: Hol Główny, wystawa czasowa, sala edukacyjna / bilety 40 zł; dostępne w kasie MNW i online od 4 listopada, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min
Filip Fotomajczyk – historyk i przewodnik miejski, szopkarz. Zdobywca 18 nagród w Konkursie Szopek Krakowskich. Na działalność artystyczną i popularyzację szopkarstwa w 2019 otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Tworzy szopki w przestrzeni Krakowa, jego prace znajdują się w kolekcjach krajowych (rodziny Markowskich czy Muzeum Krakowa) i zagranicznych (USA, Hongkong). Prowadził warsztaty i prezentacje m.in. dla Zamku Królewskiego w Warszawie, Narodowego Instytutu Dziedzictwa czy Muzeum Etnograficznego we Wrocławiu.
WYDARZENIA SPECJALNE
21 listopada / piątek / 17.00–21.00
WIECZÓR DLA DOROSŁYCH – ŚWIAT NA OPAK
Wejdź z nami do świata karnawału, w którym nic nie jest takim, jakim się wydaje – świata na opak, gdzie śmiech miesza się ze smutkiem, radość z grozą, powaga z żartem. Gmach MNW wypełnią rozmowy, śmiech, muzyka, działania twórcze, oprowadzania improwizowane, działania teatralne i animacje filmowe.
W programie:
„Czarny KArnaWAŁ” – niepoważne oprowadzanie z Klubem Komediowym / 17.00
Zapraszamy na niestandardowe zwiedzanie wystawy. Na obrazy Wojtkiewicza i Ensora spojrzymy okiem nie tyle krytycznym, co komicznym – zmętnionym przez humor i odklejonym od teorii dzieł sztuki. Tego wieczoru waszą przewodniczką będzie Karolina Norkiewicz – improwizatorka z warszawskiego Klubu Komediowego, która specjalnie dla was nałoży maskę samozwańczej, rozzuchwalonej artystycznie kuratorki. Będzie absurdalnie, anegdotycznie, poufale i (miejmy nadzieję) wesoło. Na koniec ze słowa „karnawał” ostaną się tylko jego skrajne sylaby. Sytuację tę a priori ocenił pominięty przez historię krytyk Franciszek Blagszteter: „To oprowadzanie to żart”.
bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku 11 listopada, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 40 min
Karolina Norkiewicz – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Komiczka, autorka tekstów, improwizatorka, instruktorka improwizacji teatralnej, scenarzystka (pracowała m.in. przy czwartym sezonie „The Office PL”). Autorka tekstów piosenek (współpracowała m.in. z Matyldą Damięcką). Twórczyni reportażu radiowego 3 godziny wolności, wyemitowanego na antenie Radia 357. Ostatnio zadebiutowała w roli felietonistki na łamach e-booka „Nie mów do mnie ASAP!”. Na co dzień związana z Klubem Komediowym.
Klub Komediowy – niezależna scena teatralna, działająca w Warszawie od 2014. Piwniczny plac zabaw dla dorosłych, gdzie amerykańska komedia flirtuje z polską kulturą. Gra oryginalne formaty i spektakle własnej produkcji: spektakle improwizowane, kabaret literacki, a także stand-up czy dubbingi – będące różnymi formami komedii na żywo. Jest wiodącą sceną tego typu w Warszawie i jedynym klubem komediowym w Polsce. Więcej na: komediowy.pl.
Q&A – zapytaj o sztukę / 18.00–20.00
Na wystawie czekać będą edukatorki i edukatorzy MNW, którzy odpowiedzą na wasze pytania, wprowadzą w świat karnawału oraz w twórczość Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza. Poznacie ich po przypinkach z napisem ZAPYTAJ MNIE.
wystawa czasowa / udział na podstawie biletu wstępu na wystawę czasową / można dołączyć w dowolnym momencie / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
Strefa kreatywna / 17.00–20.00
Maska to zasłona czy zwierciadło? Zakrywa nasze oblicze, ale jednocześnie potrafi ujawnić to, co niewidoczne na pierwszy rzut oka: emocje, wspomnienia, marzenia. Podczas wieczoru w muzeum zachęcamy do twórczych poszukiwań i działań. Każdy będzie mógł stworzyć własną maskę. To zaproszenie do refleksji nad tym, co chcemy ukryć, a co odsłonić przed światem. Zapewniamy wszystkie materiały.
Hol Główny / udział na podstawie biletu wstępu do MNW / można dołączyć w dowolnym momencie / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
Recital muzyczny Marty Misztal Czarna maska / 17.00–20.00
Wystawa przenosi nas w świat ironii, groteski i melancholii, gdzie maskarada staje się metaforą ludzkiego życia. W recitalu muzyka przełomu XIX i XX wieku stanie się dźwiękowym odpowiednikiem tych wizji – raz liryczna i pełna zadumy, innym razem ironiczna i groteskowa. W programie zabrzmi muzyka Debussy’ego, Ravela, Satiego, Poulenca, Musorgskiego, Skriabina, Chopina i Szymanowskiego. To muzyka subtelnych półcieni, hipnotycznych rytmów i nagłych kontrastów, prowadząca słuchacza od wyciszonej nocnej zadumy przez fantasmagoryczne wizje, aż po groteskowy taniec. Podobnie jak malarstwo Ensora i Wojtkiewicza, muzyka ta odsłania teatralność codzienności, iluzję piękna i niepokój ukryty pod powierzchnią formy, zapraszając do refleksji nad światem, w którym śmiech i melancholia, żart i tragizm nieustannie się splatają.
Marta Misztal – pianistka i kameralistka, od sezonu 2024/2025 związana z Teatrem Wielkim w Łodzi jako pianista korepetytor. Absolwentka Royal College of Music w Sztokholmie i Akademii Muzycznej w Gdańsku, uczestniczka Akademii Operowej TW-ON. Laureatka konkursów pianistycznych i kameralnych w Polsce i za granicą, stypendystka MKiDN. Występowała m.in. z Helmutem Deutschem oraz współpracowała z Polską Filharmonią Kameralną i Elbląską Orkiestrą Kameralną.
Hol Główny / udział na podstawie biletu wstępu do MNW / można dołączyć w dowolnym momencie / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
Ofiara królewny? Spektakl teatralny / 20.00
Baśń Jana Lemańskiego Ofiara królewny to opowieść nasycona poetycką wrażliwością i subtelną ironią, w której świat bajkowych postaci jawi się jako delikatna zasłona, skrywająca ludzkie lęki, pragnienia i słabości. Historia młodej królewny, która „tęskni do ideału” staje się przewrotną konfrontacją stereotypowych bohaterów baśni i przypisanych im postaw. W inscenizacji przygotowanej przez Magdalenę Milczarską dzieło Lemańskiego zyskuje aktualny wymiar. Delikatny humor splata się tu z filozoficzną refleksją nad ludzką naturą, a baśniowość okazuje się zadziwiająco bliska codzienności. Zarówno w malarstwie, jak i w adaptowanej baśni odnaleźć można podobny ton – połączenie dziecięcej wyobraźni z gorzkim komentarzem do rzeczywistości, fascynację maską i teatralnością ludzkiego losu. Baśń staje się tu nie ucieczką, lecz lustrem, w którym odbijają się doświadczenia każdego z nas.
Hol Główny, wystawa czasowa / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od 11 listopada, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 30 min
Realizatorzy:
Magdalena Milczarska (reżyseria) – studentka IV roku Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (Śpiew Solowy). W 2019 zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w tytułowej roli Hiacynta, w operze Mozarta Apollo i Hiacynt. W 2024 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyreżyserowała operę Krzysztofa Kiciora pt. Zły. Obecnie pracuje nad spektaklem Dla naszego wspólnego dobra (zaprezentowanym na festiwalu teatralnym UWE Festival w Monachium) oraz Migawka (pokazanym w ramach Festiwalu Warszawa Singera).
Alicja Siemko (kostiumy) – studentka roku dyplomowego Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu (Projektowanie Graficzne). Swoją twórczość opiera na formach rzeźbiarskich, punktem wyjścia dla jej prac artystycznych są obserwacje związane ze światłem i wszelkimi teksturami. Jest autorką scenografii oraz kostiumów do takich spektakli jak: Tańczyła charlestona (XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu), Ćmienie (Teatr Drugiej Strefy), Dla naszego wspólnego dobra (UWE Festival w Monachium). Zajmuje się także malarstwem, rzeźbą oraz grafiką.
Obsada:
Matylda Gaweł – studentka III roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka opolskiej szkoły muzycznej w klasie fortepianu, mistrzyni Polski Juniorów w szermierce. Użycza głosu w audioserialu Jestem Czarna, w którym wciela się w główną bohaterkę, na scenie można ją zobaczyć w spektaklu Vatzlav Teatru Klasyki Polskiej. Wkrótce zadebiutuje również na dużym ekranie.
Aleksander Buchowiecki – aktor młodego pokolenia. Obecnie student ostatniego roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Jest znany z ról w filmach: Znak sprzeciwu, Kolbe, Zielony atrament, Wielka Warszawska. Można go zobaczyć na deskach warszawskich scen, np. w Teatrze Powszechnym, Teatrze Capitol i Teatrze Collegium Nobilium.
Stanisław Kawecki – aktor, student V roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Gra w teatrze, filmie. Zajmuje się też dubbingiem. Brał udział w projektach m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, w Mazowieckim Teatrze Muzycznym i w TR Warszawa. Wyróżniony za rolę w spektaklu Ojciec na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Pochodzi ze Szczecina, gdzie ukończył dwa stopnie szkoły muzycznej – gra na fortepianie i na oboju.
7 grudnia / niedziela / 18.15
OFIARA KRÓLEWNY? SPEKTAKL TEATRALNY / drugi pokaz
Baśń Jana Lemańskiego Ofiara królewny to opowieść nasycona poetycką wrażliwością i subtelną ironią, w której świat bajkowych postaci jawi się jako delikatna zasłona, skrywająca ludzkie lęki, pragnienia i słabości. Historia młodej królewny, która „tęskni do ideału” staje się przewrotną konfrontacją stereotypowych bohaterów baśni i przypisanych im postaw. W inscenizacji przygotowanej przez Magdalenę Milczarską dzieło Lemańskiego zyskuje aktualny wymiar. Delikatny humor splata się tu z filozoficzną refleksją nad ludzką naturą, a baśniowość okazuje się zadziwiająco bliska codzienności. Zarówno w malarstwie, jak i w adaptowanej baśni odnaleźć można podobny ton – połączenie dziecięcej wyobraźni z gorzkim komentarzem do rzeczywistości, fascynację maską i teatralnością ludzkiego losu. Baśń staje się tu nie ucieczką, lecz lustrem, w którym odbijają się doświadczenia każdego z nas.
Hol Główny, wystawa czasowa / bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku poprzedzającego wydarzenie / liczba miejsc ograniczona / ok. 30 min
Realizatorzy:
Magdalena Milczarska (reżyseria) – studentka IV roku Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (Śpiew Solowy). W 2019 zadebiutowała na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w tytułowej roli Hiacynta, w operze Mozarta Apollo i Hiacynt. W 2024 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyreżyserowała operę Krzysztofa Kiciora pt. Zły. Obecnie pracuje nad spektaklem Dla naszego wspólnego dobra (zaprezentowanym na festiwalu teatralnym UWE Festival w Monachium) oraz Migawka (pokazanym w ramach Festiwalu Warszawa Singera).
Alicja Siemko (kostiumy) – studentka roku dyplomowego Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu (Projektowanie Graficzne). Swoją twórczość opiera na formach rzeźbiarskich, punktem wyjścia dla jej prac artystycznych są obserwacje związane ze światłem i wszelkimi teksturami. Jest autorką scenografii oraz kostiumów do takich spektakli jak: Tańczyła charlestona (XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu), Ćmienie (Teatr Drugiej Strefy), Dla naszego wspólnego dobra (UWE Festival w Monachium). Zajmuje się także malarstwem, rzeźbą oraz grafiką.
Obsada:
Matylda Gaweł – studentka III roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka opolskiej szkoły muzycznej w klasie fortepianu, mistrzyni Polski Juniorów w szermierce. Użycza głosu w audioserialu Jestem Czarna, w którym wciela się w główną bohaterkę, na scenie można ją zobaczyć w spektaklu Vatzlav Teatru Klasyki Polskiej. Wkrótce zadebiutuje również na dużym ekranie.
Aleksander Buchowiecki – aktor młodego pokolenia. Obecnie student ostatniego roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Jest znany z ról w filmach: Znak sprzeciwu, Kolbe, Zielony atrament, Wielka Warszawska. Można go zobaczyć na deskach warszawskich scen, np. w Teatrze Powszechnym, Teatrze Capitol i Teatrze Collegium Nobilium.
Stanisław Kawecki – aktor, student V roku Aktorstwa Akademii Teatralnej w Warszawie. Gra w teatrze, filmie. Zajmuje się też dubbingiem. Brał udział w projektach m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, w Mazowieckim Teatrze Muzycznym i w TR Warszawa. Wyróżniony za rolę w spektaklu Ojciec na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Pochodzi ze Szczecina, gdzie ukończył dwa stopnie szkoły muzycznej – gra na fortepianie i na oboju.
14 grudnia / niedziela / 17.00
„Czarny KArnaWAŁ” – niepoważne oprowadzanie z Klubem Komediowym
Zapraszamy na niestandardowe zwiedzanie wystawy. Na obrazy Wojtkiewicza i Ensora spojrzymy okiem nie tyle krytycznym, co komicznym – zmętnionym przez humor i odklejonym od teorii dzieł sztuki. Przewodniczką tego wieczoru będzie Karolina Norkiewicz – improwizatorka z warszawskiego Klubu Komediowego, która specjalnie dla was nałoży maskę samozwańczej, rozzuchwalonej artystycznie kuratorki. Będzie absurdalnie, anegdotycznie, poufale i (miejmy nadzieję) wesoło. Na koniec ze słowa „karnawał” ostaną się tylko jego skrajne sylaby. Sytuację tę a priori ocenił pominięty przez historię krytyk Franciszek Blagszteter: „To oprowadzanie to żart”.
bilety w cenie 45 i 30 zł dostępne w kasach i online od wtorku 11 listopada, od godziny 10.00 / liczba miejsc ograniczona / ok. 40 min
Klub Komediowy – niezależna scena teatralna, działająca w Warszawie od 2014. Piwniczny plac zabaw dla dorosłych, gdzie amerykańska komedia flirtuje z polską kulturą. Gra oryginalne formaty i spektakle własnej produkcji: spektakle improwizowane, kabaret literacki, a także stand-up czy dubbingi – będące różnymi formami komedii na żywo. Jest wiodącą sceną tego typu w Warszawie i jedynym klubem komediowym w Polsce. Więcej na: komediowy.pl.
DZIECI, RODZINY
SPOTKANIE AUTORSKIE Z MARCINEM SZCZYGIELSKIM
6 grudnia / sobota / 16.00
Zapraszamy na spotkanie z Marcinem Szczygielskim – pisarzem, autorem wielu nagradzanych książek dla młodych czytelników, a także twórcą audioprzewodnika do wystawy. Nie będzie to rozmowa o książkach – autor zaprosi uczestników do wspólnej wyprawy w świat wyobraźni. Wybrane eksponaty z wystawy staną się punktem wyjścia do tworzenia historii, rozmów i zadawania pytań. Znajdzie się miejsce na każdy pomysł, a najaktywniejsi uczestnicy otrzymają niespodzianki.
wydarzenie dla dzieci w wieku 9–12 lat wraz z opiekunami / zbiórka w Holu Głównym / Przestrzeń Edukacyjna / bilety dla dziecka 25 zł (każde kolejne 10 zł), bilety dla opiekuna 25 zł; dostępne w kasie MNW i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min
Marcin Szczygielski – pisarz, dramaturg i grafik, autor wielokrotnie nagradzanych powieści dla dzieci i młodzieży. Laureat m.in. Konkursu Literackiego im. Astrid Lindgren, konkursu Empiku na Najlepszą Książkę Dziecięcą, Nagrody Czytelników w Ogólnopolskim Konkursie Literackim im. Kornela Makuszyńskiego (za Teatr Niewidzialnych Dzieci). Arka Czasu, czyli wielka ucieczka Rafała… została wybrana przez jury austriackiego der Jungen Leser na dziecięcą Książkę Roku 2015. Za całokształt twórczości literackiej został uhonorowany nagrodą literacką Guliwer w Krainie Olbrzymów, brązowym medalem Gloria Artis oraz nagrodą Ikar 2023. Jego książki mają również swoje adaptacje filmowe. Jego powieści przekładane były m.in. na bułgarski, hiszpański, niemiecki, serbski, ukraiński.
„OD/CIENIE”
19 października / niedziela / 15.30
„OD/CIENIE” / warsztaty z kolorowego teatru cieni / Natalia Fijewska-Zdanowska
Warsztat OD/CIENIE to zaproszenie do wspólnej zabawy w wyjątkowy teatr, który stwarza niemal nieograniczone możliwości komponowania własnych światów i opowieści. Podczas warsztatów zapoznamy się z prostymi sposobami tworzenia i animacji lalek cieniowych, zarówno tych czarnych, jak i kolorowych. Sprawdzimy, od czego zależy wielkość i ostrość cieniowego kształtu. Spróbujemy również ożywić postacie z obrazów z wystawy oraz stworzyć nasze własne wersje baśni o ich przygodach. Warsztaty są okazją do kreatywnej współpracy między dziećmi a ich rodzicami/opiekunami, artystycznym przeżyciem, które można kontynuować w warunkach domowych.
Warsztat będzie częściowo odbywał się w ruchu – dlatego prosimy ubrać się wygodnie. Będziemy wdzięczni za punktualność i obecność na całości spotkania, ze względu na przebieg i dramaturgię warsztatu.
wydarzenie dla dzieci w wieku 7–11 lat wraz z opiekunami / zbiórka w Holu Głównym / Sala Edukacyjna / bilety dla dziecka 25 zł (każde kolejne 10 zł), bilety dla opiekuna 25 zł; dostępne w kasie MNW i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min
Natalia Fijewska-Zdanowska – reżyserka, dramatopisarka, instruktorka teatralna, kuratorka i realizatorka projektów artystyczno-społecznych. Autorka sztuk teatralnych, tekstów piosenek i słuchowisk. Absolwentka Filozofii UW. Założycielka i prezeska Fundacji Artystycznej MŁYN. Autorka szkoleń, kursów i warsztatów dla osób prowadzących niezawodowe grupy teatralne, superwizorka i mentorka procesów twórczych. Realizatorka autorskich projektów z pogranicza teatru, sztuki i rozwoju osobistego dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
ANIMACJE W PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ / OTWARTE ZAJĘCIA RODZINNE
19, 26 października; 30 listopada; 14 grudnia / niedziela / 10.00–16.00
Zapraszamy najmłodszą publiczność do naszej muzealnej pracowni. Przez nami artystyczne wyzwania inspirowane dziełami z wystawy. Zajęcia plastyczne mają otwartą i swobodną formułę – można do nas dołączyć w każdej chwili, a potem wzbogacić naszą galerię młodych artystów (w przestrzeni edukacyjnej) lub zabrać swoje dzieło do domu na pamiątkę. Zapraszamy!
wydarzenie dla dzieci 4–10 lat / Przestrzeń Edukacyjna / udział w animacjach jest możliwy w ramach biletu wstępu do MNW (30 zł – normalny, 15 zł – ulgowy, 1 zł – dzieci i uczniowie) / nie obowiązują wcześniejsze zapisy
RODZINNE NIEDZIELE
19 października, 16, 30 listopada, 14 grudnia / niedziela / godz. 10.15 i 12.15
wydarzenie dla dzieci 5–12 lat / zbiórka w Holu Głównym / bilety dla dziecka 25 zł (każde kolejne 10 zł), bilety dla opiekuna 25 zł; dostępne w kasie MNW i online od wtorku – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min
19 października / W BAŚNIOWYM ŚWIECIE WITOLDA WOJTKIEWICZA / Karolina Kierzkowska
Kim są bohaterowie obrazów Witolda Wojtkiewicza? Jakie historie opowiadają jego obrazy? Podczas wędrówki po wystawie spróbujemy lepiej poznać twórczość i bohaterów dzieł artysty. Czy z pomocą wyobraźni uda się ożywić obrazy? Czeka nas wspaniała przygoda, podczas której przeniesiemy się w bajkowe miejsca uwiecznione na obrazach Wojtkiewicza.
bilety dostępne od 7 października
Karolina Kierzkowska – edukatorka, historyczka sztuki i pedagożka, liderka krytycznego myślenia. Od 2012 pracuje z dziećmi i młodzieżą we współpracy z instytucjami kultury oraz szkołami. Nauczycielka plastyki, techniki oraz etyki. Jest również tutorką, trenerką Odysei Umysłu i terapeutką. Stypendystka MKiDN w dziedzinie upowszechniania kultury. Obecnie realizuje stypendium na przygotowanie innowacji pedagogicznej o charakterze włączającym.
16 listopada / LALKI, MASKI I MARIONETKI NA SCENIE / Maja Żurawska
Co by było, gdyby obrazy stały się sceną teatralną, a bohaterowie mogliby ożyć, zacząć rozmawiać i odgrywać swoje role? Podczas zajęć uruchomimy wyobraźnię, by odkryć emocje i kryjące się w obrazach historie. Dowiemy się z czego słynął kabaret Zielony Balonik, przyjrzymy się bliżej wspaniałej szopce krakowskiej i lalkom prezentowanym na wystawie. A na koniec sami stworzymy elementy przedstawienia i odegramy własny mini spektakl.
bilety dostępne od 4 listopada
Maja Żurawska – edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie. Studentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz absolwentka technik druku artystycznego Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu. Szczególnie zainteresowana mediami tworzonymi z myślą o najmłodszych, głównie książką dziecięcą.
30 listopada / KIM JEST JAMES ENSOR? / Zuzanna Wcisło
Czy mieliście okazję poznać twórczość Jamesa Ensora? Artysta pochodził z Belgii. Jego dzieła znalazły się na wystawie „Czarny karnawał”. Dowiemy się dlaczego malował maski i kościotrupy i skąd czerpał inspiracje do swoich prac. Zapraszamy na wędrówkę po wystawie i wspólne odkrywanie tajemnic artysty.
bilety dostępne od 18 listopada
Zuzanna Wcisło – historyczka sztuki, studentka scenografii na Akademii Sztuk Pięknych oraz edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie. Prowadzi lekcje muzealne, warsztaty i animacje plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Interesuje się polskim teatrem lalkowym i jego związkami ze współczesną scenografią.
14 grudnia / KARNAWAŁ W BINCHE / Julia Ruszkowska
Karnawał to czas nieposkromionej zabawy. Dowiemy się, skąd się wziął ten zwyczaj i jak się go obchodzi w różnych krajach, a przede wszystkim w małym miasteczku Binche w Belgii. Porozmawiamy też o kostiumach karnawałowych i spróbujemy wymyślić własną kreację balową. Inspiracji poszukamy na wystawie.
bilety dostępne od 2 grudnia
Julia Ruszkowska – absolwentka kieleckiego ,,Plastyka” i Uniwersytetu Warszawskiego, historyczka sztuki. Pracuje jako edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przyszłość wiąże z pedagogiką i sztuką, prowadzi warsztaty plastyczne oraz lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży.
MAMA, TATA W MUZEUM
7 i 28 listopada / 11.00 / SEN, GROTESKA I DZIECIĘCA FANTAZJA / „CZARNY KARNAWAŁ. ENSOR / WOJTKIEWICZ”/ Magdalena Kucza-Kuczyńska
Wystawa „Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz” to spotkanie dwóch mistrzów malarskiej wyobraźni. Obaj artyści, choć tworzący w różnych kontekstach kulturowych, dzielą fascynację światem na pograniczu snu, groteski i dziecięcej fantazji. Ich sztuka ukazuje nieoczywisty teatr życia, pełen masek, kukiełek i cyrkowych postaci, gdzie karnawałowa forma skrywa głębsze refleksje o ludzkiej kondycji. Spojrzymy na świat pozornie zabawny i kolorowy, który nabiera egzystencjalnej głębi i otwiera drzwi do uniwersum wyobraźni. Świat, w którym dziecięce spojrzenie nie jest ucieczką, lecz narzędziem przenikliwego rozpoznania świata.
bilety dostępne od 28 października i 18 listopada
Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii.
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 45 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku, od godz. 10.00 – dwa tygodnie przed wydarzeniem / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min
SZKOŁY I KADRA PEDAGOGICZNA
WARSZTATY DLA NAUCZYCIELEK I NAUCZYCIELI
11 października / sobota / 13.30/ MASKA, KOSTIUM, BŁAZENADA – CZY ENSOR I WOJTKIEWICZ SĄ DZISIAJ AKTUALNI? / Karolina Zalewska
W trakcie warsztatów zastanowimy się, czy sztuka przełomu XIX i XX w. może być atrakcyjna dla dzisiejszej młodzieży. Zwrócimy uwagę na indywidualność stylu każdego z artystów, ale też poszukamy w ich twórczości wspólnych elementów. Analizując ikonosferę dzieł, postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy język sztuki Wojtkiewicza i Ensora jest ponadczasowy, a pojęcia „maski”, „kostiumu” i „groteski” przydatne w opisywaniu dzisiejszego społeczeństwa i życiowych postaw.
udział bezpłatny / liczba miejsc ograniczona / bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie i online od wtorku 30 września od godziny 10.00
Karolina Zalewska – historyczka sztuki, badaczka proweniencji dzieł sztuki, edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie, współpracowniczka Departamentu Restytucji Dóbr Kultury MKiDN.
ZAJĘCIA NA ZAMÓWIENIE
LEKCJE MUZEALNE
Co kryje się za maską? / przedszkola i klasy 1–3 szkoły podstawowej
Między rzeczywistością a wyobraźnią / klasy 4–8 szkoły podstawowej
Karnawał życia i sztuki – groteska, fantazja i teatr u Wojtkiewicza i Ensora / szkoły ponadpodstawowe
ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM
Zapraszamy grupy i gości indywidualnych do zwiedzania wystawy z przewodniczkami i przewodnikami MNW. Terminy i godziny oprowadzań dostosowujemy do potrzeb zamawiających.
Rezerwacja lekcji muzealnych i oprowadzań odbywa się od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod nr tel. 22 621 10 31 wew. 246 lub 227.
AUDIOPRZEWODNIKI I DRUKI EDUKACYJNE
Podczas zwiedzania wystawy zachęcamy do korzystania z:
– audioprzewodnika w języku polskim – z komentarzem literackim przygotowanym przez Klub Komediowy
– audioprzewodnika w języku angielskim
– audioprzewodnika dla dzieci i mapki – teksty napisał i przeczytał Marcin Szczygielski; przed wejściem na wystawę znajduje się mapka z oznaczonymi punktami audioprzewodnika
Nagrania dostępne bezpłatnie na stronie www.mnw.art.pl/multimedia
Przed wejściem na wystawę można także pobrać druki edukacyjne dla dzieci i dorosłych do aktywnego zwiedzania wystawy.
Koordynacja programu wydarzeń: Barbara Kaliciuk, Marta Kochlewska