Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Wykłady Czwartkowe

 

W każdy czwartek o godzinie 18.00 zapraszamy na wykłady w Kinie MUZ oraz ich transmisję na muzealnym Facebooku.

Tematy spotkań będą dotyczyły trwających w naszym Muzeum wystaw czasowych, zbiorów prezentowanych w naszych Galeriach stałych i tych przechowywanych w muzealnych magazynach, tak w Gmachu Głównym jak i odziałach, a także ogólnie wybranych zagadnień z historii sztuki i kultury.

 

Termin: czwartek, godz. 18.00
Czas trwania: około 80 minut
Miejsce: Kino MUZ, Gmach Główny MNW; transmisje na muzealnym profilu Facebook
Dla kogo: młodzież, dorośli i seniorzy
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie lub on-line od godz. 10.00 we wtorek poprzedzający wydarzenie, transmisja na Facebooku

 

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych

 

 

HARMONOGRAM

 

 

11 stycznia 2024

Z POWODU CHOROBY PRELEGENTKI WYKŁAD ZOSTAŁ PRZEŁOŻONY NA 14 MARCA
Moderniści w Arkadii. Motywy arkadyjskie w sztuce 1900-1939 / dr Katarzyna Nowakowska-Sito

 

 

18 stycznia 2024

Robert Capa i inni fotografowie agencji Magnum w Polsce / Joanna Kinowska

Fotografowie Agencji Magnum pojawiali się w powojennej Polsce z różnych powodów. Najczęściej dokumentowali dla ilustrowanych magazynów odbudowę Polski po wojnie a później zryw solidarnościowy. David Seymour, czyli Dawid Szymin (stąd pseudonim Chim) pochodził z Warszawy, Bruno Barbey odwiedzał nasz kraj kilkukrotnie, a inni realizowali swoje zdjęcia podczas krótkich pobytów. W trakcie wykładu przyjrzymy się jednej konkretnej wizycie, jaką odbył w 1948 roku węgierski fotoreporter Robert Capa. Poszukamy jego zdjęć w archiwach, sprawdzimy informacje, zobaczymy jak ta podróż wygląda z dzisiejszej perspektywy. 

bezpłatne wejściówki dostępne od 16 stycznia

 

Joanna Kinowska – historyczka sztuki, specjalizująca się w fotografii. Niezależna kuratorka, fotoedytorka, autorka i fotografka. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierownik ds. edukacji kulturalnej. Bywa jurorką konkursów, recenzentką przeglądów portfolio. Prowadzi warsztaty dla profesjonalistów „Myślenie fotografią”. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”. Współpracuje z Przekrój.pl, Fotopolis, Digital Camera Polska oraz Kwartalnikiem Fotografia. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Członkini RAV.A Stories

 

 

25 stycznia 2024

Lambretta nad Wisłą. Fotografia humanistyczna w PRL-u / Kamila Dworniczak

Mianem fotografii humanistycznej zazwyczaj określa się zaangażowaną formułę fotoreportażu, która wykształciła się we Francji tuż po II wojnie światowej. Wizualnie atrakcyjne, dynamiczne kadry pokazujące nasze codzienne radości i troski, za sprawą magazynów ilustrowanych szybko rozpowszechniały się na świecie. Na trwałe wpisały się także w wizualny pejzaż PRL, kreowany na łamach „Świata” czy „Polski” przez wybitnych fotoreporterów, takich jak m.in. Władysław Sławny, Jan Kosidowski czy Tadeusz Rolke. Geneza fotografii humanistycznej jest jednak złożona, a zainteresowanie nią w Warszawie było także odpowiedzią na polityczne, społeczne i artystyczne dylematy.

bezpłatne wejściówki dostępne od 23 stycznia

 

dr Kamila Dworniczak – historyczka sztuki, adiunktka w Katedrze Teorii Sztuki IHS UW, gdzie prowadzi zajęcia z metodologii historii sztuki, historii fotografii oraz sztuki współczesnej. W swoich badaniach koncentruje się na fotografii reportażowej, problematyce intermedialnej i pisarstwie o sztuce. Autorka książki Rodzina człowiecza. Recepcja wystawy The Family of Man w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii (2021).

 

 

W LUTYM ZAPRASZAMY NA CYKL DEBAT ZWIAZANYCH Z WYSTAWAMI CZASOWYMI

 

"Bruno Barbey. Zawsze w ruchu"

 

8 lutego / czwartek / 18.00

Etyka w fotografii reportażowej / Marek Berezowski, Iwona Kurz i Dyba Lach w rozmowie z Weroniką Kobylińską

Jak dużą siłę w tworzeniu narracji reportażowej może mieć jedno zdjęcie? Podczas rozmowy poruszymy wątki związane z wizualną reprezentacją tego, co inne i często nieznane, w kontekście związków fotografii i antropologii kultury wizualnej. Punktem wyjścia stanie się dla nas twórczość i etyka pracy Bruno Barbeya oraz osobiste doświadczenia zaproszonych rozmówców i rozmówczyń.

Kino MUZ – Gmach Główny / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

dr Weronika Kobylińska –  historyczka sztuki, adiunktka w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (PWSFTviT) i prezeska Fundacji Archeologia Fotografii. Wykładała w Instytucie Historii Sztuki UW (2019–2021). Stypendystka m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz MKiDN. Koordynatorka polskiego oddziału międzynarodowej sieci badawczej Ars Graphica.

 

Marek M. Berezowski – fotoreporter, absolwent fotografii w łódzkiej szkole filmowej (PWSFTViT) oraz Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim. Realizuje długoterminowe projekty dokumentalne, między innymi: Blast o wojnie w Ukrainie (od 2015), Not a Black Swan: o pandemii w Polsce (2020–2022), Citymorphosis o metropoliach w Polsce, Chinach, Rosji i Niemczech (2013–2017).

 

prof. Iwona Kurz – historyczka nowoczesnej kultury polskiej, badaczka kultury wizualnej, filmoznawczyni, dyrektorka Instytutu Kultury Polskiej UW, wcześniej kierująca Zakładem Filmu i Kultury Wizualnej (2006–2014). Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej, ujmowanej przez pryzmat obrazu, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender.

 

Dyba Lach – dokumentalistka, autorka transmedialna. Reżyseruje i koordynuje wydarzenia artystyczne, spektakle, koncerty, projekty kulturalne, filmy. Absolwentka PWSFTiT w Łodzi na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej oraz Fotografii Prasowej w Instytucie Dziennikarstwa UW. Współautorka książek fotograficznych: Stigma, nagrodzonej w konkursie International Photography Awards i wybranej publikacją roku 2014 w Konkursie im. Beaty Pawlak Fundacji Batorego oraz Rewizje, nominowanej do książki roku 2020 przez Aperture Foundantion i Paris Photo.

 

 

"Arkadia"

 

15, 22 i 29 lutego 2024 / czwartek / 18.15

Zapraszamy na cykl trzech rozmów kuratorów wystawy Agnieszki Rosales Rodríguez i Antoniego Ziemby z zaproszonymi gościniami: Moniką Rudaś-Grodzką, Magdaleną Budziszewską i Andą Rottenberg. Wątkiem przewodnim wszystkich dyskusji będzie próba współczesnej dekonstrukcji arkadyjskiego mitu oraz twórczość artystów i artystek, podejmujących krytyczną refleksję na temat tego kulturowego konceptu.

 

dr hab. Agnieszka Rosales Rodríguez – historyczka sztuki, kuratorka Zbiorów Malarstwa Polskiego do 1914 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie, adiunktka w Katedrze Historii Sztuki Nowoczesnej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się m.in. polskim i europejskim malarstwem i krytyką artystyczną XVIII i XIX wieku.

 

prof. Antoni Ziemba – historyk sztuki, profesor w Katedrze Historii Sztuki Dawnej Uniwersytetu Warszawskiego. Do 2019 roku kurator zbiorów Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnego Malarstwa Europejskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Specjalizuje się m.in. w historii sztuki Europy Północnej XV–XVIII wieku.

 

Hol Główny – Gmach Główny MNW / wydarzenia transmitowane na Facebooku na profilu MNW / bezpłatne wejściówki dostępne w kasach i online od wtorku poprzedzającego wydarzenie (od godz. 10.00) / ok. 60 min

 

 

15 lutego 2024

Queerowe arkadie / prof. Monika Rudaś-Grodzka

Mityczna Arkadia to przestrzeń wolnej miłości i swobodnego wyrażania siebie. W kulturze europejskiej, szczególnie XIX–XXI wieku, mit ten sprawił, że metaforyczna arkadia stała się dla osób nienormatywnych symbolem utopijnego miejsca, pozbawionego dyskryminujących norm społecznych. O działaniach artystów podejmujących temat queerowych interpretacji mitu arkadii, kuratorzy wystawy porozmawiają z prof. Moniką Rudaś-Grodzką.

wejściówki dostępne od 13 lutego

 

prof. Monika Rudaś-Grodzka – historyczka idei, historyczka literatury XIX i XX wieku, kierowniczka podyplomowych gender studies, podyplomowych studiów polsko-żydowskich w Instytucie Badań Literackich PAN. Kieruje zespołem Archiwum Kobiet IBL PAN. Autorka książek: „Sprawić, aby idee śpiewały”. Motywy platońskie w życiu i dziełach Adama Mickiewicza w okresie wileńsko-kowieńskim (2003) oraz Sfinks słowiański i mumia polska (2013). W 2018 roku wydała Listy z cytadeli 1886 Bronisławy Waligórskiej.

 

 

22 lutego 2024

Ziemia – arkadia utracona i odzyskiwana / dr Magdalena Budziszewska

Mit arkadyjski towarzyszy naszej cywilizacji od ponad dwóch tysięcy lat. W niemal każdej wizji tego miejsca podkreślany jest silny związek człowieka z przyrodą. Radykalna eksploatacja zasobów naszej planety w epoce tzw. antropocenu doprowadziła do katastrofy klimatycznej. Odzyskanie kontaktu z naturą stało się jedną z podstawowych potrzeb we współczesnym świecie. O tworzeniu artystycznych komun propagujących ideał naturalnego życia wspólnotowego, zaangażowanych artystach aktywistach i nieantropocentrycznym spojrzeniu na otaczający nas świat kuratorzy wystawy porozmawiają z dr Magdaleną Budziszewską.

wejściówki dostępne od 20 lutego

 

dr Magdalena Budziszewska – psycholożka i badaczka związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Liderka wielu inicjatyw związanych z edukacją klimatyczną w Polsce. Bada wiedzę, działania i emocje ludzi oraz społeczeństw wobec zmiany klimatu i współczesnych wyzwań środowiskowych. Miłośniczka gór i dzikich istot.

 

 

29 lutego 2024

Dystopie współczesności / Anda Rottenberg

W XX wieku podjęte zostały próby stworzenia idealnego, utopijnego społeczeństwa. Socjalizm, komunizm i narodowy socjalizm szybko przerodziły się w totalitarne dystopie. Ich konsekwencją były jedne z największych zbrodni w historii ludzkości. O postawie i pracach artystów zaangażowanych w komentowanie tych wydarzeń kuratorzy wystawy będą dyskutować z Andą Rottenberg.

wejściówki dostępne od 27 lutego

 

Anda Rottenberg – historyczka sztuki, krytyczka oraz kuratorka wielu wystaw w Polsce i na świecie. W latach 1993–2000 dyrektorka Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Autorka licznych książek o sztuce i kulturze nowoczesnej i współczesnej. Jej najnowsza książka Rozrzut (2023), jest zbiorem tekstów z lat 1999–2019, tworzących złożony pejzaż sztuki i kultury XX i XXI wieku.

 


OD MARCA WRACAMY DO FORMUŁY WYKŁADOWEJ

 

7 marca 2024

Projektowanie Arkadii / dr hab. Gabriela Świtek

Arkadia to nie tylko archetyp bukolicznego pejzażu, lecz także wyobrażone miejsce, z którym wiązano praktykę projektowania różnorodnych pawilonów ogrodowych. W 1993 roku Tom Stoppard opublikował sztukę Arcadia. Jedna z jej głównych bohaterek na początku XIX wieku negocjuje z architektem projekt malowniczego ogrodu. Architekt zaprojektował m.in. ermitaż, domek dla pustelnika, jednak właścicielka zadaje mu pytanie, kto będzie w nim mieszkał. W słynnych obrazach Guercina i Nicolasa Poussina, podejmujących wątek Et in Arcadia ego, które doczekały się równie słynnych historyczno-artystycznych interpretacji, np. Erwina Panofsky’ego i Louisa Marina, pasterze i pasterki gromadzą się wokół grobu, jednak nie jest to jedyna budowla utożsamiana z Arkadią. Wykład będzie poświęcony związkom architektury ogrodów i mitycznej Arkadii.

wejściówki dostępne od 5 marca

 

dr hab. Gabriela Świtek, prof. UW – historyczka sztuki. Kieruje Katedrą Teorii Sztuki w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentką m.in. Faculty of Architecture and History of Art, University of Cambridge (magisterium 1996, doktorat 1999). Autorka książek, m.in. Grunt i horyzont. Interpretacje nowoczesnej architektury i sztuki (2020), Gry sztuki z architekturą (2013).

 

 

14 marca 2024
Moderniści w Arkadii. Motywy arkadyjskie w sztuce 1900-1939 / dr Katarzyna Nowakowska-Sito
Sztuka nowoczesna kojarzona jest powszechnie z odwrotem od przeszłości oraz utartych konwencji artystycznych. Tymczasem wielu nowatorów XX wieku sięgało po bukoliczne tematy. Pojawia się zatem pytanie o intencje, w jakimi wyprawiano się do mitycznej Arkadii. Czego w niej szukano? Jakimi treściami nasycano w pierwszych dekadach XX wieku obrazy bezczasowego ziemskiego raju i łączących się  nim motywów? Od Popołudnia fauna Baletów Diagilewa ze słynną kreacją Niżyńskiego po fauniczne fascynacje Picassa, poprzez arkadyjskie wizje Matisse’a, Bonnarda i  polskich artystów dwudziestolecia (Zak, Pankiewicz Stryjeńska) - spróbujemy przyjrzeć się temu zagadnieniu.    
wejściówki dostępne od 12 marca

 

 

 


MINIONE WYDARZENIA

 

Archiwum nagrań wykładów

 

 

Koordynacja: / Dział Edukacji