Spotkania z obiektem

Cykl spotkań realizowanych w przestrzeni galerii stałych MNW. Każde spotkanie będzie poświęcone jednemu wybranemu obiektowi. Zabytek może zostać poddany analizie lub będzie stanowił punkt wyjścia do rozważań na związany z nim temat. Celem jest m.in. uświadomienie publiczności jak dalekie koneksje z innymi dziedzinami kultury i życia mogą mieć prezentowane w Muzeum obiekty.

 

Z uwagi na sytuację związaną z pandemią wirsa COVID-19 do tej pory zrealizowane zostały trzy spotkania w formie nagrań poświęcone obiekto z Galerii Sztuki Starożytnej.

Od września 2021 roku mamy nadzieję kontynuować nasz cykl w formie stacjonarnej.

 

 

Relief z przedstawieniem Karakalli i Julii Domny
Tropajon – antyczny symbol zwycięstwa / Maciej Marciniak

Przedstawienie na którym uwieczniono cesarza Karakallę i jego matkę Julię Domnę jest zapewne jedyną pamiątką po monumencie wzniesionym ku czci tego młodego władcy. Budowla, być może łuk triumfalny, miała upamiętniać zwycięstwa odniesione przez Karakallę na Wschodzie. Z lewej strony przedstawienia znajduje się dziwna konstrukcja – tropajon. Relief będzie punktem wyjścia do rozważań nad historią i znaczeniem tego obiektu.

 

 

 

Miseczka dekorowana motywem liści
Rzymianie na talerzu / Ania Knapek

Jeśli pizza i hamburgery już dawno przestały Was kręcić, zapraszam na garść kulinarnych inspiracji prosto ze starożytnego Rzymu. Poznacie przepisy na rzymskie specjały, dowiecie się też, skąd Rzymianie sprowadzali najlepsze wino i najdroższe przyprawy. Opowiem także, jakie pomysły mieli na urozmaicenie przyjęcia. Jesteście ciekawi, czy wśród Rzymian byli wegetarianie? Punktem wyjścia do spotkania z kuchnią rzymską będzie miseczka dekorowana motywem liści. Co można by w niej podać?

 

 

 

Kalpis w technice Six z przedstawieniem Safony

Suknia Safony / Paweł Masłowski

Warszawska waza z najstarszym znanym wizerunkiem Safony jest jednym z najbardziej intrygujących obiektów w nowo otwartej Galerii Sztuki Starożytnej Muzeum Narodowego. Naczynie powstało w czasie, kiedy w malarstwie wazowym obowiązywał nowatorski wówczas styl czerwonofigurowy, a jednak ozdobiona została rzadką techniką Six. Badacze od lat zadają pytanie, czy sława Safony z Lesbos w VI wieku przed Chrystusem sięgała Aten. A może imię na wazie zapisane jest z błędem i chodzi o kogoś innego? Dyskusyjny jest także kształt i brzmienie barbitonu, który trzyma poetka. Do końca nie wiemy, czym różnił się od liry i jak właściwie brzmiał. Wszystkie tajemnice i wątpliwości omówimy na spotkaniu.