Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Szkoły podstawowe. Klasy I–III

Przeszłość i teraźniejszość, zwierzęta rzeczywiste i fantastyczne, a także baśnie i legendy. Już najmłodsze dzieci mogą w Muzeum poznawać świat, rozwijać wrażliwość na piękno i uczyć się wyrażania opinii oraz dzielenia odczuciami i emocjami. Prowadzone przez doświadczonych i pełnych pasji edukatorów inspirują do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki.

 

Zajęcia dla klas I-III szkoły podstawowej (czas trwania: 60 minut)

 

Emocje w obrazach

Emocje odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Warto nauczyć się je rozpoznawać. Pomogą nam w tym dzieła sztuki prezentowane na wystawie. Czy czytająca list kobieta jest wesoła czy smutna? O czym myśli dziewczyna, która niesie bukiet kwiatów? Jakie emocje wzbudzają obłoki na niebie, widok morskiego brzegu, czy zachodzące słońce... A co Ty czujesz, kiedy tańczysz, siedzisz w ogrodzie, jesteś na spacerze?

Zajęcia prowadzone na wystawie "Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910" 

 

Moja pierwsza wizyta w Muzeum Rzeźby 

Zwiedzając nasze muzeum zastanowimy się, po co istnieją muzea  i jaka jest ich funkcja? Dowiemy się też, jak należy się w nich zachowywać. Poznamy historię Królikarni, dowiemy się kim był Xawery Dunikowski  i odkryjemy, czy w Królikarni kiedyś hasały króliki.  Na koniec wyrzeźbimy własne dzieło.

Uwaga: zajęcia prowadzone są w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni przy ul Puławskiej 113a (w poniedziałki i piątki)

 

Materiał na rzeźbę

Lekcja wprowadzająca w tematykę rzeźby. Spotkanie rozpoczniemy od zapoznania się z klasycznymi materiałami i narzędziami rzeźbiarskimi, które następnie będziemy mieli okazję wypróbować. Podczas zwiedzania Magazynów Studyjnych poszukamy także odpowiedzi na pytanie, co może być materiałem rzeźbiarskim. Przyglądając się rozmaitym rzeźbom ocenimy, jak użyty materiał wpływa na charakter dzieła. Zajęcia zakończymy działaniem w grupach, które będą miały za zadanie stworzyć rzeźbiarską kompozycję w oparciu o wybrany rodzaj tworzywa.

Uwaga: zajęcia prowadzone są w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni przy ul Puławskiej 113a (w poniedziałki i piątki)

 

Witamy w Muzeum
W czasie wędrówki po galeriach porozmawiamy o tym, czym jest Muzeum i jakie pełni funkcje. Dowiemy się, kto w nim pracuje i nauczymy się muzealnego słownika. Poznamy różnicę między zabytkiem a eksponatem i odpowiemy na pytanie, co to jest arcydzieło.

Przepis na mumię
Dlaczego w starożytnym Egipcie robiono mumie? Co to były sarkofag i kartonaż? Ilu bandaży zużywano do zrobienia jednej mumii? W czasie lekcji dowiemy się wszystkiego. Poznając mit o Ozyrysie i zwiedzając jego królestwo, zapoznamy się też z egipską wiarą w życie pozagrobowe.

Wyprawa na Olimp
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją dla naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach.

 

Przygoda z archeologią
Kim jest archeolog? Czym się zajmuje? Co to są wykopaliska? Zapraszamy na wyprawę śladami profesora Kazimierza Michałowskiego, wybitnego polskiego archeologa, odkrywcy m.in. katedry na pustyni w Faras. Dowiemy się, jak wydobyte z ziemi zabytki odkrywają przed badaczami tajemnice zamierzchłej przeszłości.

Ożywione obrazy
Za pomocą wyobraźni sprawimy, że obrazy w galeriach ożyją. Czeka nas wspaniała przygoda – wypłyniemy w morze, wybierzemy się do teatru i usłyszymy burzę.

Zabawy z barwami
Jako początkujący artyści postawimy pierwsze kroki w świecie kolorów. Poszukamy barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanowimy się, co sprawia, że jedne obrazy wydają nam się wesołe, a inne smutne.

Ptaki, robaki i inne zwierzaki
W Muzeum ukryło się wiele zwierząt, zarówno tych dobrze nam znanych, jak i fantastycznych stworów. Może uda nam się je wytropić? Na koniec wykonamy własne zwierzaki z papieru.

Pory roku, pory dnia
Natura zawsze inspirowała artystów. Przekonamy się, czy łatwo przedstawić noc, upalny, wietrzny lub mroźny dzień i ilu kolorów potrzeba, żeby namalować śnieg. Poznamy tajniki pracy malarza pejzażysty.

W malarskiej pracowni
Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Wyjaśnimy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, opowiemy, jak wygląda jego pracownia oraz pokażemy, jakich narzędzi używa.
Lekcja dostępna również w języku angielskim.

Obrazy mistrza Jana
Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski. Dowiemy się, skąd Matejko czerpał wiedzę o historii i do czego był mu potrzebny „Skarbczyk”. Poznamy rodzinę artysty i ciekawostki z jego życia.

Warszawa jak z obrazka
Dowiemy się, jak wyglądała kiedyś Warszawa i obejrzymy jej przedstawienia na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Czy odnajdziemy znajome miejsca?

Pomysł na zabawkę
Samochód ze szczotki, dźwig z klamerek, miasto z kartonu. Ciekawa zabawka może powstać z niczego. Wystarczy świeżym okiem spojrzeć na otaczające nas rzeczy. Jakie jeszcze przedmioty tworzyli i tworzą projektanci z myślą o dzieciach? Co lub kto ich inspiruje? Poszukamy odpowiedzi na te pytania. Każdy z nas wykona także wyjątkową papierową zabawkę.

Prawdziwa historia świętego Mikołaja
Gdzie i kiedy żył święty Mikołaj? Jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano? Obejrzymy sceny z historii Bożego Narodzenia tworzone przez artystów różnych epok.
Zajęcia realizowane są od listopada do stycznia

Wielkanocne pisanki, kraszanki i kogutki
Porozmawiamy o zwyczajach związanych ze świętami Wielkanocy – malowaniu pisanek i święceniu pokarmów. Poznamy różnicę między śmigusem a dyngusem. Dowiemy się również, jak wydarzenia Wielkiego Tygodnia były przedstawiane w sztuce.
Zajęcia realizowane są od marca do kwietnia