Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Guercino. Triumf baroku.20 września 2013-2 lutego 2014

GUERCINO. TRIUMF BAROKU. ARCYDZIEŁA Z CENTO, RZYMU I KOLEKCJI POLSKICH

Guercino, 1591–1666, Święty Franciszek słuchający muzyki anielskiej, ok. 1620, olej na płótnie, 113,5 x 79,5 cmMuzeum Narodowe w Warszawie od 20 września 2013 do 2 lutego 2014 roku będzie prezentować wystawę dzieł Guercina, jednego z najwybitniejszych malarzy włoskiego baroku. Wśród eksponowanych płócien znajdą się najsłynniejsze kompozycje pochodzące z kolekcji włoskich – pinakoteki oraz kościołów i pałaców Cento, rodzinnego miasta malarza, a także ze zbiorów słynnej rzymskiej Galleria Nazionale d’Arte Antica di Palazzo Barberini (Galerii Barberinich). Publiczność będzie miała wyjątkową okazję zobaczyć jedno z najbardziej intrygujących i zagadkowych dzieł w historii nowożytnego malarstwa – rzadko prezentowany poza Rzymem obraz Pasterze arkadyjscy – „Et in Arcadia ego” z kolekcji Barberinich. Pokaz monumentalnych obrazów wzbogacą studia rysunkowe, szkice i ryciny. Retrospektywna wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie to pierwsza w Europie tak bogata prezentacja twórczości włoskiego artysty poza jego ojczyzną. Autorem nowoczesnej aranżacji plastycznej ekspozycji jest Boris Kudlička, znany scenograf teatralny i projektant.

 

 

WYKŁADY SOBOTNIE

Guercino, 1591–1666, Starzec w wysokim nakryciu głowy, papier żeberkowy, pióro w tonie brązowym, 16,5 x 21,1 cm21 września / sobota / 12.00
„Arkadia, śmierć i drzewo życia. Memento mori u Guercina (L'Arcadia, la morte e l'albero della vita. Il memento mori in Guercino)”

Fausto Gozzi, dyrektor Pinakoteki w Cento
Obraz Pasterze arkadyjscy – „Et In Arcadia ego” namalowany przez 27-letniego artystę to dzieło pełne alegorii i niejednoznacznych treści. Od momentu powstania w 1618 roku, czyli już od 395 lat, jego zagadkę próbują rozwikłać humaniści, badacze i widzowie. Pojawiające się na obrazie przedmioty i zwierzęta mają symboliczne znaczenie, a obecność pasterzy może być odczytywana zarówno jako alegoria, jak i dekoracyjny dodatek. Podczas wykładu słuchacze zostaną zaproszeni do tytułowej Arkadii i zachęceni do refleksji nad barokowym rebusem tego obrazu.

 

26 października / sobota / 12.00
„Malarstwo seicenta w Neapolu (Il Seicento Napoletano)”

Fabrizio Vona, wybitny znawca  malarstwa  neapolitańskiego, Główny Konserwator Zabytków Neapolu
Na mapie barokowych Włoch Neapol jest jednym z centrów artystycznych, w których najsilniej odcisnęło się piętno sztuki Caravaggia. Artysta pozostawił w mieście kilka ważnych dzieł, które inspirowały kolejne pokolenia twórców ostrymi kontrastami światłocienia
i brutalnym realizmem przedstawień. Wykład pokaże, w jaki sposób caravaggionistyczna formuła w malarstwie neapolitańskim zmieniała się w ciągu XVII wieku.

 

Wykłady w języku włoskim tłumaczone na język polski.
Wykłady organizowane we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 minut

OPROWADZANIE KURATORSKIE

22 września / niedziela / 12.00
Spotkanie na wystawie z kuratorem Joanną Kilian Michieletti, kustoszem Malarstwa Włoskiego w Zbiorach Dawnej Sztuki Europejskiej MNW
 

zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut
 

 

 

WYKŁAD NIEDZIELNY

Guercino, Klęczący Święty Wilhelm z Akwitanii w zbroi (1620), technika, 405 x 278 mm, Pinacoteca Civica, Cento29 września, 6, 13, 20, 27 października, 3, 10, 17, 24 listopada, 1, 8, 15, 22, 29 grudnia, 5, 12, 19, 26 stycznia, 2 lutego / niedziele / 12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”

Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
Wykłady prowadzą historycy sztuki Urszula Król i Przemysław Głowacki

 

Wykłady 13 października i 15 grudnia tłumaczone na język migowy (PJM)
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut

 

 

 

 

KONCERTY MUZYKI BAROKOWEJ

Guercino, Św. Maria Magdalena, ok. 1650, papier żeberkowy; sangwina, 28,2 x 23,622 września 2013 / niedziela / godz. 17.00
Musica Strumentale del Seicento Italiano
Contrasto Armonico pod kierunkiem Marca Vitalego:
Stefan Plewniak, Enrique Gómez – skrzypce
Marta Semkiw – wiolonczela
Marco Vitale – klawesyn
W programie: A. Falconieri, B. Marini, G. Frescobaldi, D. Gabrielli, T. Merula, A. Valente, S. Rossi, M. Uccellini

 

 

 

 

6 listopada 2013 / środa / godz. 19.00
Dolcissimo Sospiro

ovvero:
Arie e Madrigali a voce sola, di Claudio Monteverdi e Giulio Caccini
Con Sinfonie, Toccate, Balli e Fantasie di Varii et Eccellentissimi Autori
Accademia Strumentale Italiana pod kierunkiem Alberta Rasiego:
Elena Bertuzzi – sopran
Alberto Rasi – viola da gamba
Marco Vincenzi – klawesyn
W programie: G. Caccini, C. Monteverdi, G. Frescobaldi, V. Bonizzi, O. Bassani, G. Picchi, B. de Selma y Salaverde

 

16 listopada 2013 / sobota / 19.00
Danze e sonate intorno al Guercino

Arparla:
Davide Monti – skrzypce
Maria Christina Cleary – harfa
W programie: A. Berardi, G. M. Bononcini, J. J. Froberger, G. Colombi, M. Uccellini , G. Frescobaldi, T. A. Vitali

 

Koncerty współorgaznizowane z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie.
hol główny / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 60 minut

SPOTKANIA I WYKŁADY CZWARTKOWE

Guercino, Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny (około 1622), olej na płótnie, 224 x 166 cm26 września, 3, 10, 17, 24, 31 października, 7, 14, 21, 28 listopada, 5, 12, 19, 26 grudnia,
2, 9, 16, 23, 30 stycznia / czwartki / 18.00
wykłady – sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 minut
spotkania – przestrzeń wystawy / zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut

 

26 września / czwartek / 18.00
„Guercino. Triumf baroku” – wykład

Joanna Kilian Michieletti
Malarstwo Guercina rozpięte  jest pomiędzy klasycyzmem Carraccich, a innymi ekspresyjnymi nurtami malarstwa o północnowłoskim rodowodzie. Czy Guercino był zatem tradycjonalistą czy reformatorem? Jakie było jego znaczenie dla sztuki barokowej? Na czym polegały jego technika malarska,  nieporównywalny z żadnym innym styl i sposób redagowania tematów? Wykład będzie próbą przybliżenia publiczności malarstwa Guercina  jako jednego z najbardziej oryginalnych zjawisk artystycznych XVII wieku.
Joanna Kilian Michieletti – kurator wystawy, kustosz Malarstwa Włoskiego w Zbiorach Europejskiej Sztuki Dawnej MNW.

 

3 października / czwartek / 18.00
„Guercino i tradycja obrazowa” – wykład

Bernard Aikema, profesor Uniwersytetu w Weronie
Guercino zaliczany jest do grona pierwszych włoskich artystów, których karierę można podzielić na trzy całkowicie odmienne okresy. Wykład przedstawi sztukę Guercina jako konsekwentną próbę przewyższenia dawnych, „kanonicznych stylów” z przeszłości. Artysta, podejmując dialog z dawnymi manierami, starał się ustalić własną pozycję w świecie sztuki. Dzięki poszukiwaniom i zmianom stylistycznym Guercino odniósł wielki sukces wśród XVII-wiecznych odbiorców.
(wykład w języku włoskim tłumaczony na polski, organizowany we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury)

 

10 października / czwartek / 18.00
„Między Madrytem a Paryżem. Moda w czasach Guercina” – wykład

dr Magdalena Bialic
Giovanni Francesco Barbieri, zwany Guercinem, żył w czasach niezwykle ciekawych, jeśli idzie o rozwój sztuki, a także mody. Jego dzieciństwo i młodość przypadają na okres wszechwładnego panowania surowej i sztywnej, ale bardzo wykwintnej mody hiszpańskiej. Lata dojrzałe i starość upływają pod znakiem triumfu strojnej mody rodem z Paryża. Natomiast na jego obrazach niektóre postacie, szczególnie kobiet, ukazane są w historyzujących sukniach pamiętających czasy Rafaela i Tycjana.  Kryzy, manszety, suknie alamody to piękny świat mody z czasów Guercina.
Dr  Magdalena Bialic – kostiumolog, historyk sztuki, wykładowca, przewodnik. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię mody (ze szczególnym uwzględnieniem XVIII-wiecznych strojów angielskich oraz ubiorów o charakterze sportowym i rekreacyjnym), sztukę XVIII i XIX wieku oraz historię portretu.

 

17 października / czwartek / 18.00
Spotkanie na wystawie z projektantami Natalią Paszkowską i Borisem Kudličką z pracowni projektowej WWAA

Iluzja, teatralność i skróty perspektywiczne to elementy, przez które sztuka barokowa pragnęła zawładnąć widzem. Zapraszamy na spotkanie z autorami scenografii, podczas którego opowiedzą oni o pomysłach, inspiracjach i realizacji oprawy plastycznej wystawy sztuki Guercina w MNW.

 

24 października / czwartek / 18.00
Guercino jako rysownik" – wykła
d
Justyna Guze
Guercino był nie tylko jednym z najwybitniejszych malarzy włoskich XVII wieku, ale także niezwykle utalentowanym i płodnym rysownikiem. Zostawił po sobie ogromną, w tysiącach liczoną spuściznę rysunkową, która dziedziczona przez jego siostrzeńców, a zarazem współpracowników, dopiero sto lat po jego śmierci, w połowie XVIII wieku uległa rozproszeniu, początkowo trafiając głównie do zbiorów angielskich. Rysował w najrozmaitszych okolicznościach, a jego szkice miały różnorodne przeznaczenie. Najczęściej rysunki stanowiły etap poprzedzający powstanie dzieł malarskich. Z kolei sceny rodzajowe i karykatury, kaprysy i pejzaże rysował w chwilach wolnych od realizacji zamówień, dla przyjemności własnej i swoich bliskich. Stosował wszystkie ówczesne techniki: pióra ptasie i trzcinowe, tusze, atramenty, którymi lawował kompozycje, także czarną i czerwoną kredkę oraz tłusty węgiel. Rysunkowa twórczość Guercina daje doskonałe wyobrażenie o tym, czym był rysunek w Italii w XVII wieku.
Justyna Guze – starszy kustosz Gabinetu Rycin i Rysunków MNW.

 

31 października / czwartek / 18.00
„Memento mori – motywy wanitatywne w twórczości Guercina i sztuce baroku” – spotkanie na wystawie i w galeriach stałych

Karolina Zalewska
Barok to epoka silnych kontrastów. Ziemskie godności, zmysłowe przyjemności i rzeczy ostateczne splatały się co dzień w odwiecznym tańcu śmierci. Artyści obrazowali zagadnienia związane z kresem ludzkiego życia, posługując się alegoriami i symbolami, ale także w naturalistyczny sposób ukazując marność naszej doczesnej powłoki. Śmierć miała różne oblicza, w zależności od wyznania malarza, czasu i miejsca, w jakim tworzył, oraz życzeń zleceniodawców.
Karolina Zalewska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizująca się w kwerendach archiwalnych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwatorskich, specjalistka w zakresie organizacji wystaw i pozyskiwania funduszy unijnych, edukatorka MNW.

 

7 listopada / czwartek / 18.00
„Herkules i Atlas, dwa obrazy Guercina z kolekcji rodziny Capponich” – wykład

Tessa Capponi-Borawska
Wykład będzie próbą zaprezentowania dwóch wyjątkowych dzieł Guercina w kontekście historyczno-politycznym, w którym powstały, oraz opowieścią o kolekcji dzieł  rodziny Capponi.
Tessa Capponi-Borawska – wykładowczyni w Katedrze Italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pisarka i dziennikarka.

 

14 listopada / czwartek / 18.00
„Dewocyjna poezja wizualna epoki baroku” – wykład

dr Piotr Rypson
Wykład prezentuje mało znaną twórczość słowno-wizualną, w której mamy do czynienia z łączeniem słowa z bogactwem form ikonograficznych – wiersze w kształcie krzyża, utwory będące obrazem słońca i gwiazd, zwierząt, elementów architektonicznych itd.
Dr Piotr Rypson – zastępca dyrektora MNW ds. naukowych.

 

21 listopada / czwartek / 18.00
„W poszukiwaniu XVII-wiecznych tkanin w obrazach Guercina” – spotkanie na wystawie

Monika Janisz
Obrazy Guercina niezwykle rzadko stanowią ilustrację opracowań dotyczących historii tkanin lub ubiorów. Czy jednak wśród draperii i szat, w które odziane są malowane przez Guercina postacie, można odnaleźć przykłady XVII-wiecznych tkanin i ubiorów? W jakim stopniu odzwierciedlają one różnorodność i wyrafinowaną urodę ówczesnych tekstyliów?
Monika Janisz – adiunkt w Kolekcji Tkanin w Zbiorach Sztuki Zdobniczej MNW. Zajmuje się tkaninami europejskimi, ze szczególnym uwzględnieniem tapiserii i haftów XVI-XVIII wieku.

 

28  listopada / czwartek / 18.00
„Guercino oczami Włocha” – spotkanie na wystawie

Roberto Privitera
Kariera Giovanniego Francesca Barbieriego dowodzi, że nawet pokaźna wada wzroku (przydomek Guercino tłumaczy się z włoskiego jako ‘zezowaty’) nie jest w stanie przekreślić szans na bujny rozwój talentu malarskiego. Mistrz z Cento, który stworzył głośną w swoim czasie szkołę rysunkową i malarską, doskonalił swoje umiejętności studiując dokonania poprzedników, m.in. Tycjana, Veronesego, Caravaggia, oraz współczesnych, takich jak L. Carracci i G. Reni. Przez cały okres działalności twórczej rozwijał, doskonalił i zmieniał własny styl i warsztat.
Roberto Privitera – radca prawny, kierownik Centrum Prawa Włoskiego i Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonat i kolekcjoner sztuki.

 

5 grudnia / czwartek / 18.00
„Bach, Sasi i Polska: o kantacie dla polskiej królowej Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! (BWV 214)” – wykład

dr hab. Szymon Paczkowski
Kantatę Tönet, ihr Pauken! Erschallet Trompeten (BWV 214) skomponował Johann Sebastian Bach 8 grudnia roku 1733, na urodziny Marii Józefy, polskiej królowej, żony Augusta III. Muzyka tej kantaty niemal w całości została potem wykorzystana przez kompozytora w jego słynnym Weihnachts-Oratorium (Oratorium na Boże Narodzenie). Bach i librecista kantaty nie potraktowali jednak utworu jako wdzięcznego podarunku dla władczyni, ale zawarli w nim znaczące treści pozamuzyczne, związane z ówczesną sytuacją polityczną Saksonii i Rzeczypospolitej. Celem wykładu będzie pokazanie aluzji i metafor zawartych w libretcie kantaty oraz wyjaśnienie kodu dźwiękowego, jakim posłużył się Bach, by w swoim dziele zawrzeć przesłanie o trwałości panowania dynastii Wettynów w Polsce.
Dr hab. Szymon Paczkowski – wykładowca w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

12 grudnia / czwartek / 18.00
„Guercino a grafika barokowa” – wykład

dr Joanna Sikorska
Guercino jest powszechnie uznawany za autora zaledwie dwóch rycin. Nie oznacza to jednak, że grafiką się nie interesował. Przeciwnie – wiele wskazuje na to, że od wczesnych lat doceniał jej znaczenie. Czy taka postawa była typowa, czy też nietypowa dla artystów XVII stulecia? Czym była grafika dla takich artystów jak Guido Reni, Stefano della Bella, Rubens czy  Rembrandt?
Dr Joanna Sikorska – kurator Gabinetu Rycin i Rysunków MNW. Zajmuje się grafiką włoską i niemiecką XV–XVIII wieku, a także relacjami grafiki z innymi dziedzinami sztuki.

 

19 grudnia / czwartek / 18.00
„Największe triumfy. Sztuka rzymska w czasach Guercina” – wykład

dr Mariusz Smoliński
Na początku lat 20. XVII wieku, gdy Guercino pracował w Rzymie, rozpoczynał się okres największego rozwoju tamtejszej sztuki. Z czym zetknął się malarz w czasie pobytu w Wiecznym Mieście? Jakie przemiany zachodziły wówczas w architekturze, malarstwie i rzeźbie Rzymu? Co sprawiło, że w ciągu kilku dziesięcioleci zrodziły się tam przełomowe rozwiązania kształtujące oblicze XVII- i XVIII-wiecznej sztuki europejskiej?
Dr Mariusz Smoliński – wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

2 stycznia / czwartek / 18.00
„Anioły i demony muzyki baroku” – spotkanie na wystawie

Sergiusz Pinkwart
Zapraszamy do poznania sekretnego kodu wiążącego barokowe malarstwo i muzykę.
Sergiusz Pinkwart – skrzypek, altowiolista, pisarz, dziennikarz i edukator MNW.

 

9 stycznia / czwartek / 18.00
„Różne historie. O narracji w majolice czasów baroku” – wykład

Ewa Katarzyna Świetlicka
Majolika włoska w stylu narracyjnym (przedstawiającym historie biblijne, mitologiczne i antyczne) narodziła się w okresie renesansu, w Urbino, głównie pod wpływem sztuki Rafaela i grafiki Raimondiego. Tradycja tego stylu zwanego istoriato odżyła w czasach baroku, a jej patronem zostali Agostino i Annibale Carracci. Malarstwo ścienne Carraccich zawędrowało do  pracowni ceramicznych dzięki pośrednictwu grafiki. Wykład będzie poświęcony migracji wzorów graficznych w majolice przełomu XVII i XVIII wieku.
Ewa Katarzyna Świetlicka – kustosz w Kolekcji Ceramiki i Szkła w Zbiorach Sztuki Zdobniczej MNW, zajmuje się ceramiką nowożytną: majoliką włoską, fajansem  holenderskim oraz porcelaną francuską; prowadzi badania nad związkami malarstwa na ceramice z innymi dziedzinami sztuki.

 

16 stycznia / czwartek / 18.00
„Barokowa rzeźba porcelanowa  o tematyce religijnej  w Miśni i innych wytwórniach europejskich w XVIII wieku” – wykład

Wanda Załęska
Tematy religijne podejmowano w XVIII- wiecznych manufakturach porcelany nieczęsto, ale z reguły były one związane z osobą zleceniodawcy, najczęściej właściciela wytwórni. Rzeźby przeznaczano do wystroju kaplic i kościołów dworskich, realizację powierzano najlepszym rzeźbiarzom. Wykład przedstawi źródła inspiracji artystycznych, losy modeli i ich realizacji, będzie także próbą przeglądu zachowanej religijnej plastyki figuralnej.
Wanda Załęska – kustosz Kolekcji Ceramiki i Szkła MNW, zajmuje się ceramiką europejską XVIII i XIX wieku.

 

23 stycznia / czwartek / 18.00
„W warsztacie barokowego malarza” – wykład

dr Grażyna Bastek
Wykład poświęcony funkcjonowaniu warsztatów malarskich w XVII wieku we Włoszech. W jaki sposób były one zorganizowane, kto w nich pracował, jak wyglądała „produkcja” obrazów? Omówione będą również zagadnienia związane z rynkiem sztuki, zamawianiem malowideł oraz ich cenami.
Dr Grażyna Bastek – kustosz Malarstwa Włoskiego MNW; zajmuje się nowożytnym malarstwem europejskim, a także historią technik malarskich i zagadnieniami związanymi z konserwacją dawnego malarstwa.

 

30 stycznia / czwartek / 18.00
„Pokusa, zdrada i skrzywdzona niewinność. Bohaterki biblijne Giovanniego Francesca Barbieriego, zwanego Guercinem” – wykład

dr hab. Kalina Wojciechowska
Wśród bohaterek Guercina są prawdziwe kusicielki – jak żona Putyfara próbująca uwodzić Józefa czy jawnogrzesznica przyprowadzona do Jezusa. Są zdrajczynie – jak Dalila wykorzystująca swoje wdzięki, by poznać tajemnicę siły Samsona i biorąca udział w jego pojmaniu oraz te, którym dopiero późniejsza tradycja przypisuje naganne moralnie życie lub przynajmniej godne potępienia incydenty. Przedstawienia te dają wyobrażenie o tym, jak w czasach Guercina traktowano tekst biblijny, jakim poddawano go interpretacjom, uzupełnieniom i przekształceniom. Porównanie biblijnych źródeł z obrazami Guercina może przynieść prawdziwą niespodziankę.
Dr hab. Kalina Wojciechowska – biblistka, profesor w Katedrze Wiedzy Nowotestamentowej i Języka Greckiego na Wydziale Teologicznym Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie; członkini Komitetu Nauk Teologicznych PAN i Zespołu Języka Religijnego Rady Języka Polskiego przy prezydium PAN.
 

BAROKOWE NIEDZIELE

Guercino, 1591–1666, Święty Franciszek słuchający muzyki anielskiej, ok. 1620, olej na płótnie, 113,5 x 79,5 cm13 października, 17 listopada, 15 grudnia, 19 stycznia / niedziele / 12.00 – 18.00

W programie: wykład, warsztaty familijne, spotkanie z kuratorami, barokowe gry i zabawy, koncerty, pokaz.

 

 

 

 

13 października / niedziela
12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”
wykład wprowadzający w tematykę wystawy, tłumaczony na język migowy (PJM)
Przemysław Głowacki
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut


13.00
„Na tropie Guercina”
– warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat
Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod numerem telefonu + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:

zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 80 minut

14.00
„Naśladowcy Caravaggia”
–  spotkanie w galerii stałej, tłumaczone na język migowy (PJM)
dr Grażyna Bastek, kustosz Malarstwa Włoskiego w Zbiorach Dawnej Sztuki Europejskiej MNW
Caravaggio nie miał warsztatu ani uczniów, miał natomiast rzesze zafascynowanych jego malarstwem naśladowców. Muzeum Narodowe w Warszawie posiada znakomitą kolekcję caravaggionistów z wielu ośrodków Europy – malarzy z Włoch, Francji, Niemiec, Holandii i Flandrii, podejmujących tematy oraz rozwiązania artystyczne wielkiego malarskiego rebelianta.
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / ok. 60 minut


15.00–17.30
„Barokowe animacje i konwersacje”

Nauka XVII-wiecznych tańców z zespołem Pawanillia, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku
hol główny i sala edukacyjna / obowiązuje bilet wstępu do MNW


16.30
„Maria i Barbara – między niebem a ziemią. Pieśni i muzyka instrumentalna włoskiego seicenta”
– prelekcja i koncert
Wykonawcy: Julita Mirosławska – sopran, Jerzy Żak – teorba
obowiązuje bilet wstępu do Muzeum / ok. 60 minut

 

17 listopada / niedziela
12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów” –
wykład wprowadzający w tematykę wystawy
Przemysław Głowacki
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut


12.00
Spotkanie na wystawie z tłumaczeniem na język migowy (PJM)
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut


13.00
„Moja Arkadia”
– warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat
Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod numerem telefonu + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 80 minut


14.00
„Ulubione tematy malarzy włoskiego baroku” –
spotkanie w galerii stałej, tłumaczone na język migowy (PJM)
Joanna Kilian Micheletti, kurator wystawy, kustosz Malarstwa Włoskiego w Zbiorach Dawnej Sztuki Europejskiej MNW
Włoscy malarze XVII wieku podejmowali niezwykle różnorodne tematy, a jednocześnie poszczególne szkoły czy kręgi malarzy wytworzyły charakterystyczną ikonografię, własny zakres ulubionych tematów. Bogactwo tej ikonografii jest bardzo dobrze reprezentowane w Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego.
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / ok. 60 minut


15.00–17.30
„Barokowe animacje i konwersacje”

Nauka XVII-wiecznych tańców z zespołem Pawanillia, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku
hol główny i sala edukacyjna / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum

 

15 grudnia / niedziela
12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów” –
wykład wprowadzający w tematykę wystawy, tłumaczony na język migowy (PJM)
Urszula Król
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut


13.00
„W szkole Guercina”
– warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat
Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod numerem telefonu + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet na wystawę / ok. 80 minut


14.00
„Wiele twarzy Johana Mauritza van Nassau-Siegen” –
spotkanie w galerii stałej, tłumaczone na język migowy (PJM)
Aleksandra Janiszewska, adiunkt w Zbiorach Dawnej Sztuki Europejskiej
Johan Mauritz van Nassau-Siegen – dowódca wojsk Zjednoczonych Prowincji, gubernator holenderskiej kolonii w Brazylii, zarządca zachodniej Brandenburgii, mecenas sztuk, propagator nauki, kolekcjoner osobliwości... Kim jeszcze był mężczyzna uwieczniony przez Pietera Nasona w obrazie z kolekcji Muzeum Narodowego?
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do MNW / ok. 60 minut


15.00 – 17.30
„Barokowe animacje i konwersacje”

Nauka XVII-wiecznych tańców z zespołem Pawanillia, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku

hol główny i sala edukacyjna / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum

 

19 stycznia / niedziela
12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów”
– wykład wprowadzający w tematykę wystawy
Urszula Król
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut


12.00
Spotkanie na wystawie z tłumaczeniem na język migowy (PJM)
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut


13.00
„Bujając w obłokach”
– warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat
Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod numerem telefonu + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 80 minut


14.00
„Barok holenderski – a cóż to znaczy? Obrazy Pietera Lastmana i Carela Fabritiusa”
– spotkanie w galerii stałej, tłumaczone na język migowy (PJM)
prof. dr hab. Antoni Ziemba, kurator Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej MNW
Czy holenderskie malarstwo XVII wieku było zupełnie hermetyczne, zamknięte na wpływy z Italii i innych krajów Południa? W jaki sposób nauczyciel Rembrandta i jeden z jego uczniów przerobili lekcję włoskiego malarstwa barokowego?
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum / ok. 60 minut


15.00–17.30
„Barokowe animacje i konwersacje”

Nauka XVII-wiecznych tańców z zespołem Pawanillia, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku
hol główny i sala edukacyjna / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum

 

FINISAŻ WYSTAWY

Guercino, Pasterze arkadyjscy – „Et in Arcadia ego”, 1618, olej na płótnie, 82 x 91 cm1 i 2 lutego /sobota / niedziela
 

 

 

 

 

 

 

 

1 lutego / sobota
12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów” –  wykład wprowadzający w tematykę wystawy

Przemysław Głowacki
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut

 

13.00
„Miny, gesty, pozy” – warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5–12 lat

Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00 pod numerem telefonu + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 80 minut

 

14.00
„Guercino i Bolończycy w kręgu polskiej kultury artystycznej”
– wykład
dr hab. Anny Lewickiej-Morawskiej, prof. ASP
Obecność sztuki Guercina i malarzy szkoły bolońskiej w polskiej kulturze artystycznej XVIII , a zwłaszcza XIX stulecia rozważona będzie w dwóch perspektywach. Pierwsza to zaistnienie tych dzieł na ziemiach polskich w przestrzeni publicznej świątyń, wystaw czy innych ekspozycji oraz  druga – znajomość tego malarstwa wśród artystów polskich tego czasu.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 60 minut

 

15.00–17.30
„Barokowe animacje i konwersacje”

Nauka XVII-wiecznych tańców z zespołem Pawanillia, zagadki, gry i ćwiczenia związane z epoką baroku
Hol Główny i sala edukacyjna / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum


16.00
„Guercino. Czego nie zobaczyliśmy na wystawie?” –
wykład Przemysława Głowackiego
Bohater kończącej się wystawy był niezwykle płodnym artystą, sprawnym malarzem i świetnym rysownikiem. Jego prace znajdują się w wielu światowych kolekcjach. Na wykładzie poznamy obrazy i rysunki, które przybliżą nam twórczość artysty oraz pozwolą szerzej spojrzeć na dzieła zaprezentowane na warszawskiej wystawie.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 60 minut

 

2 lutego / niedziela
12.00
„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów” – wykład wprowadzający w tematykę wystawy

Urszula Król
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut


13.00 i 15.00
„Finisaż z AKTEM”

Aktorzy Teatru Akt wcielą się w postaci z obrazów, ożywią zatrzymane na nich historie, pozwolą pełniej odczuć klimat dzieł. Inspiracją będzie bogactwo gestów i mimiki bohaterów obrazów Guercina.
Akcja aktorów opierać się będzie na działaniu interaktywnym, szukaniu relacji z widzami, wciąganiu ich w wyimaginowany świat wyobraźni, który widzowie na równi z aktorami mogą swobodnie kreować. Przerysowane gesty, plastyczny ruch aktorów, bogata mimika i kostiumy wpiszą się w klimat malarstwa Guercina, czasem go uzupełnią, ale niekiedy sprowokują do innego spojrzenia na świat włoskiego artysty.
przestrzeń wystawy / obowiązuje bilet wstępu na wystawę

 

14.00
„Barokowa Flandria” – spotkanie w galerii stałej

Hanna Benesz, kustosz  Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej MNW
Bogactwo barw oraz dynamiczna kompozycja odzwierciedlająca emocje i ruch to główne cechy flamandzkiego malarstwa, w którym ze szczególną mocą ujawniają się dyrektywy teoretyków baroku: docere, delectare, permovere. Flamandzkie obrazy dają okazję do poznania (docere) pouczających epizodów z życia świętych, do doświadczenia zachwytu (delectare) nad naśladowczym kunsztem w realistycznym ukazywaniu przedmiotów i faktur oraz do wzruszeń (permovere), wypływających z elegijnych scen pasyjnych.
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum / ok. 60 minut

 

15.00, 16.00, 17.00
„Guercino. Triumf baroku”

Spotkania na wystawie prowadzone przez historyków sztuki współpracujących z Działem Edukacji MNW
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut

3 x B, CZYLI BAROK BEZ BARIER

Giovanni Battista Pasqualini, Maria Magdalena z dwoma aniołami, 1622, miedzioryt, papier, 37,5 x 35,4 cm4 października / piątek / 10.00–18.00
Spotkania w ramach Warszawskiego Tygodnia Kultury Bez Barier.

 

Spotkania dla osób indywidualnych
15.30

Spotkanie z wykorzystaniem audiodeskrypcji i elementów muzycznych, szczególnie polecane osobom z dysfunkcją wzroku

 

16.30
Spotkanie z tłumaczeniem na język migowym (PJM)

 

Zajęcia dla grup zorganizowanych
Dzieci, młodzież i osoby dorosłe z niepełnosprawnościami zapraszamy na spotkania na wystawie „Guercino. Triumf baroku” oraz w galeriach stałych.

 

Wszystkie zajęcia i spotkania są bezpłatne. Obowiązują zapisy pod numerem tel. + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:
W przypadku dużego zainteresowania istnieje możliwość zorganizowania dodatkowych grup.

DWUDNIOWE WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

Guercino, Św. Maria Magdalena, ok. 1650, papier żeberkowy; sangwina, 28,2 x 23,6 cm24–25 października, 28–29 listopada 2013, 23–24 stycznia / 16.00–18.00
„Barok. Epoka, styl czy tendencja?”

Co to znaczy „barokowy”? To pytanie towarzyszyć nam będzie podczas zwiedzania wystawy mistrza włoskiego baroku – Guercina. Obejrzymy też wybrane dzieła z kolekcji stałej MNW i sprawdzimy, jak wyglądała sztuka XVII wieku w Holandii, Flandrii i Francji. Dzięki szczegółowej analizie wybranych obrazów poznamy złożony charakter czasów baroku i cechy formalne tego stylu. Zastanowimy się też, czy można mówić o baroku w sztuce współczesnej.
Warsztaty prowadzone przez historyków sztuki Bożenę Pysiewicz i Przemysława Głowackiego.
Zapisy od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00, pod numerem telefonu 22 621 10 31 wew. 246 lub mailowo:
 

WARSZTATY DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ WZROKU

Guercino, Pejzaż z postaciami w turbanach, ok. 1620–1630, atrament na pergaminie, 230 x 390 mm23 października, 18 grudnia, 22 stycznia / środy / 16.30
Spotkania z wykorzystaniem audiodeskrypcji, elementów muzycznych i ćwiczeń dotykowych dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
 

 

 

SPOTKANIA I WYKŁADY DLA OSÓB Z DYSFUNKCJĄ SŁUCHU

13 października, 15 grudnia / niedziele / 12.00

„Guercino. Mistrz barokowych kontrastów” – wykład wprowadzający w tematykę wystawy
Światło i mrok, patos i pospolitość, sacrum i profanum, duchowość i cielesność, przepych i prostota to przeciwieństwa, które z łatwością odnajdziemy w dziełach Guercina. Zapraszamy na prelekcje przedstawiające twórczość malarską i rysunkową Guercina oraz prezentujące różnorodność XVII-wiecznych postaw artystycznych.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut

 

17 listopada / 19 stycznia / 12.00
Spotkania na wystawie „Guercino. Triumf baroku”
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 60 minut

 

13 października, 17 listopada, 15 grudnia, 19 stycznia / niedziele / 14.00
Spotkania z kuratorami w galeriach stałych prezentujących sztukę barokową
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu do Muzeum / ok. 60 minut

Spotkania tłumaczone na polski język migowy (Tomasz Smakowski, tłumacz biegły języka migowego)

 

LEKCJE MUZEALNE I ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM

Guercino, Mistyczne zaślubiny świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w obecności św. Karola Boromeusza (1614–1615), olej na desce, 50,2 × 40,3 cmSerdecznie zapraszamy grupy przedszkolne i szkolne wszystkich poziomów nauczania oraz osoby indywidualne na lekcje muzealne i zwiedzanie z przewodnikiem na wystawie „Guercino. Triumf baroku”.
Oprowadzanie po wystawie odbywa się w językach polskim, angielskim, francuskim, niemieckim i włoskim.

 

„W krainie iluzji”
Lekcje dla przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej

Otwierające się niebiosa, z których nadlatują anioły i święci, wydarzenia rozgrywające się w nieskończonej przestrzeni, zwodzenie i mylenie wzroku – bohater wystawy, włoski malarz z XVII wieku był mistrzem iluzji. Zapraszamy do barwnego i tajemniczego świata obrazów Guercina, w których prawda miesza się z fikcją. W naszej muzealnej akademii łudzenia oka odkryjemy malarskie reguły, które sprawiają, że dzieła wyglądają tak realnie, że chciałoby się ich dotknąć.

 

„Barokowe kontrasty”
Lekcja dla klas IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum

Światło i mrok, duchowość i cielesność, przepych i prostota to tylko niektóre z przeciwieństw pojawiających się sztuce baroku. Na zajęciach omówimy cechy malarstwa XVII wieku, zwracając szczególną uwagę na środki formalne, takie jak kompozycja, kolorystyka i światłocień. Na przykładzie oryginalnych, nowatorskich i różnorodnych prac Guercina poznamy cele stawiane sztuce w XVII wieku, która miała pouczyć, poruszać, ale przede wszystkim dać przyjemność oczom (docere, permovere, delectare).

 

„Ikonosfera baroku we współczesnej odsłonie”
Lekcja dla szkół ponadgimnazjalnych

Jak pokazać barokowe religijne płótna widzom w XXI wieku? Młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych zapraszamy do wędrówki po zagadnieniach sztuki barokowej, która opierając się na iluzji i grze z widzem dążyła do wywoływania silnych emocji. Czy blask koloru, silny światłocień, ekspresja gestu, a przede wszystkim iluzyjność przedstawień mogą zauroczyć dzisiaj tak, jak w XVII wieku?

 

Gwarantujemy, że barokowa brawura i nieobliczalność sztuki Guercina w połączeniu z teatralną scenografią wystawy Borisa Kudlički dostarczą ekstremalnych emocji.

Zapisy na lekcje oraz zwiedzanie z przewodnikiem przyjmujemy w Dziale Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00  pod numerem telefonu  + 48 22 621 10 31 wew. 246.

 

Koordynator programu edukacyjnego: Bożena Pysiewicz, Dział Edukacji MNW

 

Zapraszamy do wysłuchania audiodeskrypcji dzieł z wystawy i obejrzenia filmu z udziałem kurator wystawy Joanną Kilian.
Audioguidy i tablety można bezpłatnie wypożyczyć w punkcie informacji MNW. Audiodeskrypcje i tłumaczenia na język migowy powstały we współpracy z Fundacją Kultury bez Barier.