Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Cztery razy ŚWIAT 22 lutego-19 maja 2013

 

PROGRAM EDUKACYJNY
TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE

 

Cztery razy ŚWIAT
Konstanty Jarochowski, Jan Kosidowski, Wiesław Prażuch, Władysław Sławny – fotoreporterzy tygodnika ilustrowanego „Świat” (1951–1969)

 

SPOTKANIA NA WYSTAWIE

 

23 lutego / sobota / 16.00
Był „Świat”

Spotkanie z rodzinami fotoreporterów tygodnika „Świat” – Jeanem i Francisem Sławnymi (synami Władysława Sławnego), z Barbarą Kosidowską (żoną Jana Kosidowskiego), Dorotą Jarochowską-Hatlevik, Agatą Jarochowską-Suchecką (córkami Konstantego Jarochowskiego) oraz Jadwigą Lipowską-Prażuch (żoną Wiesława Prażucha), która pracowała jako grafik w tygodniku „Świat”.
Spotkanie poprowadzi pisarz i publicysta Józef Hen.
hol główny / wstęp wolny

24 lutego / niedziela / 12.00
Spotkanie z kuratorkami wystawy Danutą Jackiewicz i Anną Masłowską.
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę


 

7 kwietnia / niedziela / 16.00–18.00
Ciemnia analogowa, ciemnia cyfrowa
Oglądając odbitki wykonane w ciemniach analogowej i cyfrowej, porozmawiamy o tym,
jak wywoływać fotografie, aby osiągnąć zamierzony efekt. Na pytania odpowiedzą: Piotr Ligier, Paweł Żak i Szymon Aksienionek.
podest przed wejściem na wystawę / obowiązuje bilet wstępu na wystawę

 

Piotr Ligier – fotograf. Od lat 90. współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie. Od 1994 r. zawodowo zajmuje się fotografią reklamową i postprodukcją.
Paweł Żak – fotograf. Od 1995 r. członek Związku Polskich Artystów Fotografików. W latach 2000–2003 aktywny członek stowarzyszenia „Latarnik”. Od 2001 r. zajmuje się nauczaniem fotografii.

Szymon Aksienionek – ekspert ds. druku cyfrowego przedstawiciela marki Ilford w Polsce.

 


 

WYKŁAD NIEDZIELNY
3, 10 marca; 7, 14 kwietnia; 5 maja / niedziele / 12.00
Otwieramy drzwi na „Świat”
Wykład wprowadzający w tematykę wystawy. Prelekcja przybliży słuchaczom losy tygodnika „Świat” oraz sylwetki Konstantego Jarochowskiego, Jana Kosidowskiego, Wiesława Prażucha i Władysława Sławnego – twórców polskiego fotoreportażu zwanego szkołą „Świata”.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 50 minut


 

GŁĘBIA OSTROŚCI – GŁĘBIA SPOJRZENIA
7, 14, 21, 28 marca / czwartki / 19.00
W marcowe czwartki zapraszamy na wieczorne spotkania ze współczesnymi mistrzami fotoreportażu.
hol główny / wstęp wolny

7 marca – Chris Niedenthal
Chris Niedenthal – jeden z najbardziej znanych i cenionych fotografów europejskich. Współpracował z takimi magazynami, jak: „Newsweek", „Time", „Forbes" czy „Der Spiegel". Laureat nagrody World Press Photo (1986). W 2009 roku odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

 

14 marca – Bogdan Łopieński
Bogdan Łopieński – w latach 60. współpracował z tygodnikiem „Świat" oraz miesięcznikiem „Fotografia". Laureat Konkursu Fotografii Prasowej (1974) oraz Interpress Foto (1975).

 

21 marca – Anna Brzezińska-Skarżyńska
Anna Brzezińska-Skarżyńska – fotoreporterka. Od 2006 roku redaktor naczelna Redakcji Fotograficznej PAP. Wcześniej kierownik działu fotograficznego „Rzeczpospolitej”, współpracowała także z AFP. Współautorka wystawy „Solidarność – początek drogi" (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2005).

 

28 marca – Maciek Nabrdalik
Maciek Nabrdalik – członek prestiżowej francusko-amerykanskiej agencji VII.
Wielokrotnie nagradzany w polskich i międzynarodowych konkurach fotografii prasowej, m.in: The Best of Photojournalism (2010, 2011, 2012), Pictures of the Year International (2011, 2013), Grand Press Photo (2006, 2007, 2010, 2011), BZ WBK Press Foto (2008, 2011, 2012). Laureat Nagrody PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego, juror Grand Press Photo 2012.Jego zdjęcia były prezentowane m.in. na wystawach w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Włoszech, Francji, Czechach i Polsce.

 


 

WYKŁADY CZWARTKOWE
kwiecień, maj / czwartki / 17.30
Wystawa „Cztery razy ŚWIAT” przypomina sylwetki czterech wybitnych polskich fotoreporterów. Wykłady czwartkowe rozszerzą tematykę ekspozycji o losy tygodnika „Świat”, zagadnienia z historii fotoreportażu oraz okoliczności powstania najsłynniejszych zdjęć.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 70 minut

11 kwietnia / czwartek / 17.30
Cztery razy ŚWIAT
Bohaterami wystawy są czterej wybitni fotografowie, cztery indywidualności o bogatych życiorysach. Łączyła ich wspólna idea fotografii niosącej przesłanie o konieczności uczciwego rejestrowania faktów, aby zdjęcia miały walor świadectwa i ponadczasowego dokumentu wydarzeń. Zdjęcia fotoreporterów „Świata” są dynamiczne, opowiadają historie, chwytają paradoksy, zaskakują humorem.
Przyjrzymy się dokonaniom każdego z czterech fotoreporterów prezentowanych na wystawie.

 

Danuta Jackiewicz – historyk sztuki, kurator w Zbiorach Ikonograficznych i Fotograficznych MNW. Specjalizuje się w historii fotografii. Autorka wielu wystaw i artykułów naukowych oraz książki Karol Beyer 1818–1877 z serii Fotografowie Warszawy.
Anna Masłowska – historyk sztuki, kustosz w Zbiorach Ikonograficznych i Fotograficznych MNW. Zajmuje się historią fotografii. Jest współautorką wystawy „Światłoczułe. Kolekcje fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie” (2009) i autorką publikacji Kronika wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie.

 

18 kwietnia / czwartek / 17.30
Prawda i fałsz w fotografii wczoraj i dziś
Retusz i korekcja obrazu należały zawsze do warsztatu dobrego fotografa. Rozważania, gdzie przebiega dozwolona granica takich ingerencji, będą tematem wykładu ilustrowanego licznymi przykładami zdjęć reportażowych z zakresu historii, kultury i nauki.

 

Dr Piotr Świątek – fizyk. Wykładał elektroniczną obróbkę obrazów i przygotowanie do druku na Wydziale Fotoinżynierii Uniwersytetu Technicznego w Kolonii. Członek Niemieckiego Towarzystwa Fotograficznego (DGPh), w którym w latach 2002–2007 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Sekcji Nauki i Techniki.

 

25 kwietnia / czwartek / 17.30
Fotografie ikoniczne ze świata i Polski
Pojęcia „ikona" nadużywamy, mówimy o ikonach życia codziennego, ikonach kina i telewizji, wreszcie produkty i przedmioty, np. guma do żucia Donald, też stały się pewnego rodzaju ikonami. Znamy również najważniejsze światowe ikony fotografii, ale z trudem przychodzi nam wskazanie polskich ważnych zdjęć. Podczas wykładu zastanowimy się, jakie zdjęcia moglibyśmy nazwać ikonami i które polskie fotografie mogą pretendować do tego miana.

J

oanna Kinowska – historyk sztuki. Specjalizuje się w fotografii. Kierownik Działu Edukacji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Wykłada w Akademii Fotografii. Stale współpracuje z miesięcznikiem „Foto". Prowadzi blog „Miejsce fotografii" (miejscefotografii.blogspot.com). Jest niezależnym kuratorem wystaw fotograficznych oraz inicjatorką akcji-wystawy „Fotoikony" podczas Miesiąca Fotografii
w Krakowie (2012).

 

9 maja / czwartek / 17.30
Nieuniknione spotkanie. Początki fotografii prasowej: strategie i dylematy
Kiedy w latach 50. XIX w. fotografia na stałe weszła na łamy prasy ilustrowanej, nie spodziewano się, jak wielkie i trwałe będą konsekwencje tego nieuniknionego spotkania. Najważniejsze okazały się przemiany świadomości społecznej i ukształtowanie się nowoczesnej kultury wizualnej. Podczas wykładu przyjrzymy się też zmianom, jakim podlegała sama fotografia, jej język i estetyka.

 

Małgorzata Maria Grąbczewska – historyczka sztuki specjalizująca się w fotografii, autorka wielu artykułów naukowych i krytycznych, redaktorka książek, tłumaczka. Pracownik naukowy Biblioteki Narodowej.

 

WARSZTATY FAMILIJNE
Zajęcia dla rodzin z dziećmi

 

3 marca / niedziela / 13.00
zbiórka w holu głównym / obowiązuje bilet wstępu na wystawę / ok. 70 minut

 

Taki był świat
Czarno-białe fotografie, na nich Warszawa, Polska, Europa, cały świat. Uchwycone takimi, jakimi były ponad 50 lat temu. Jaki był ów świat i czy bardzo się zmienił? Kto fotografował tamte wydarzenia, ludzi i miejsca? Czy robienie zdjęć było wówczas tak proste jak dziś? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukamy na wystawie „Cztery razy ŚWIAT”.

 

7 kwietnia / niedziela / 13.00
Kim jest Pędrek Wyrzutek?
Pędrek Wyrzutek to wyjątkowa i nietypowa postać. Jedni twierdzą, że jest w nim coś z ryby, drudzy,
że coś z psa, jeszcze inni, że ma w sobie coś ze słowika. Zapraszamy na spotkanie, podczas którego poznamy Pędrka Wyrzutka i odpowiemy na pytanie, kim on właściwie jest?

 

17 kwietnia / środa / 11.00 / ok. 60 minut
Świat z dawnych lat
Wszystkie dzieci w wieku 2–3 lat wraz z opiekunami zapraszamy na nowe zajęcia do Muzeum Narodowego w Warszawie!
Czy świat bardzo się zmienił od czasów młodości naszych dziadków? Czy mieli oni kolorowe zabawki, czy robili zdjęcia, jeździli metrem? Odpowiedzi poznamy dzięki fotografiom prezentowanym na wystawie czasowej Cztery razy ŚWIAT.  Zapraszamy do wspólnej zabawy!
Zajęcia są zapowiedzią nowego cyklu warsztatów dla najmłodszych, którego realizację planujemy od września 2013 roku.
 
Na zajęcia obowiązują zapisy pod nr tel. 22 621 10 31 wew. 246, od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00–15.00
 


 

LEKCJE NA WYSTAWIE

 

Co robi fotoreporter?
dla przedszkoli i uczniów klas I–III szkoły podstawowej
Praca fotoreportera to podróże do najdalszych zakątków świata, przygody zabawne i niebezpieczne. Tysiące zrobionych zdjęć, godziny spędzone w ciemni na ich wywoływaniu. Wybieranie fotografii, które zostaną wydrukowane i najlepiej opowiedzą historię. Jaką? Dowiemy się tego, wędrując śladami słynnych polskich fotoreporterów.

Taki był Świat
dla klas IV–VI szkoły podstawowej i gimnazjów
Podczas zajęć porozmawiamy o fotografiach jako dokumentach. Zastanowimy się, jakich informacji dostarczają nam o życiu w Polsce, Europie i na świecie w latach 50. i 60. XX w. Przyjrzymy się ówczesnej modzie, rozrywkom, miastom i wsiom. Jednym słowem, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: Jaki był ten świat?

 

Fotoreportaż jako medium
dla szkół ponadgimnazjalnych
Ukazanie świata, jakim jest „bez cenzury”? Relacja z wydarzeń? „Naprawianie” świata?
Podczas zajęć porozmawiamy o funkcji fotoreportażu we współczesnym świecie. Przyjmując za punkt wyjścia prezentowane na wystawie fotografie, porozmawiamy o tym, po co i jak powstają fotoreportaże. Zastanowimy się także, co Jan Kosidowski miał na myśli, pisząc: Jesteśmy [fotoreporterzy] i nie jesteśmy częścią fotografowanego wydarzenia.