19.09 (poniedziałek)
godz. 15.30
Kolekcjonerzy i filantropi. Jak obywatele stworzyli Muzeum Narodowe w Warszawie
Marcin Romeyko-Hurko
Muzeum Narodowe w Warszawie stanowi jedną z największych, a zarazem najstarszych kolekcji muzealnych w Polsce. Znaczna jej część pochodzi z darów i zapisów testamentowych tysięcy Polaków, mieszkających w kraju i rozsianych na całym świecie. Ofiarodawcy przekazywali Muzeum dzieła sztuki i całe kolekcje, nierzadko budowane specjalnie z myślą o wzbogaceniu przyszłych zbiorów narodowych. Na wykładzie przedstawione zostaną geneza, skala i efekty tego chlubnego, lecz nieznanego szerzej społecznego fenomenu.
20.09 (wtorek)
godz. 15.30
Wokół Botticellego – oblicza florenckiego renesansu
Przemysław Głowacki
Jednym z najsłynniejszych obrazów w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie jest dzieło Sandra Botticellego „Madonna z Dzieciątkiem, św. Janem Chrzcicielem i Aniołem”. Popularność zawdzięcza sławie autora – mistrza prowadzącego swój warsztat w XV-wiecznej Florencji. Obraz stanie się punktem wyjścia do omówienia wybranych zagadnień dotyczących włoskiego renesansu.
21.09 (środa)
godz. 15.30
Co było rewolucyjnego w wynalezieniu druku?
dr Joanna Sikorska
Czym było wynalezienie druku? Na czym polegało jego nowatorstwo? Czy rzeczywiście
w drukowanym obrazie i tekście możemy upatrywać swoistej prehistorii rewolucji informacyjnej? Pytania te wzbudzają obecnie żywe dyskusje wśród badaczy. Na wykładzie poszukamy na nie odpowiedzi.
22.09 (czwartek)
godz. 15.30
Wokół dziewiętnastowiecznej rzeźby - kanon i cała reszta
Aleksandra Janiszewska
W ramach wykładu zaprezentowany zostanie przegląd tendencji stylistycznych
w XIX-wiecznej rzeźbie. Zastanowimy się jaki był ówczesny kanon przedstawiania i czy rzeźba kojarzona z klasycyzującymi, monumentalnymi i przewidywalnymi formami potrafi jeszcze czymś zaskoczyć.
23.09 (piątek)
godz. 15.30
Różnorodne sposoby przedstawiania rzeczywistości w sztuce XX wieku
Bożena Pysiewicz
Sztuka XX wieku przestała wiernie odzwierciedlać rzeczywistość. Artyści odkrywając wolność tworzenia, przekraczali kolejne granice deformacji. Na wykładzie przedstawione zostaną artystyczne zmagania z formą oraz omówione pojęcia syntezy, stylizacji, geometryzacji oraz abstrakcji.