Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

XIII Festiwal Nauki w Muzeum Narodowym w Warszawie

XIII Festiwal Nauki - Warszawa 2009

 

Wykłady dla młodzieży i dorosłych w sali kinowej (wstęp wolny)

 
 

21 września, godz.15.30
Od Fidiasza do Lizypa. Grecka rzeźba okresu klasycznego.
Edyta Rubka

 
UWAGA! Z przyczyn technicznych wykład zapowiedziany w programie Festiwalu Nauki został odwołany.

Przepraszamy. 

22 września (wtorek), godz. 15.30
Jak wiele obraz mówi o artyście? Caravaggio, Rembrandt, van Laer.
Piotr Borusowski

Co można powiedzieć o artyście na podstawie jego dzieła? Czy w obrazie zawarte są wskazówki mówiące o jego życiu i charakterze? Na ile takie rozważania znajdują potwierdzenie naukowe, a na ile są tylko przenoszeniem na dawne dzieła naszych współczesnych wyobrażeń? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania analizując najważniejsze dzieła Caravaggia, Rembrandta van Rijn i Pietera van Laera.

23 września (środa), godz.15.30
Rozmaite oblicza siedemnastowiecznej Holandii. Vermeer van Delft, Gabriel Metsu i inni.
Aleksandra Janiszewska

Co właściwie widać na „Widoku Delft”?  Jak daleko podróżowali artyści holenderscy by namalować ananasa? O czym pisano w listach? Na te i na wiele innych pytań postaramy się znaleźć odpowiedzi w obrazach takich mistrzów jak Vermeer van Delft, Gabriel Metsu czy Albert Eckhout.

24 września (czwartek), godz.15.30
Inspiracja czy rywalizacja. Analogie w twórczości Pabla Picassa i Henri Matisse’a.
Przemysław Głowacki

Jakie podobieństwa odnajdziemy w dziełach dwóch największych twórców XX wieku? Czy byli o swoje osiągnięcia zazdrośni? Czy się lubili? Porównanie biografii oraz twórczości Pabla Picassa i Henri Matisse’a będzie okazją do spojrzenia na przemiany sztuki w XX wieku.

25 września (piątek), godz.15.30
Dadaistyczna destrukcja sztuki. Marcel Duchamp, Man Ray, Kurt Schwitters.
Bożena Pysiewicz

Czy dziełem sztuki może być koło rowerowe? Czy konieczne jest dzieło sztuki jako konkretny przedmiot? Czy może wystarczyć sama kreacja lub gest artysty? Sztuka nowoczesna stawia przed nami wiele znaków zapytania. Prowokuje i niszczy dawne świętości. Dadaiści jako pierwsi wskazali ten kierunek rozwoju sztuki, więc warto przyjrzeć się ich artystycznym eksperymentom.