Czas na sztukę!
Masz wolny wtorek i ochotę na solidną dawkę wiedzy? Cykl popularyzatorskich wykładów powstał z myślą o seniorach oraz wszystkich, którzy interesują się malarstwem, rzeźbą, grafiką i architekturą. Podczas spotkań przyglądamy się bogatej kolekcji MNW z różnych, często zaskakujących perspektyw. Przy wykładem zachęcamy do skorzystania z kart pracy, będących zaproszeniem do samodzielnej interpretacji dzieł sztuki.
Termin: wtorek, godz. 13.00, karta pracy dostępna w Punkcie Informacji od godz. 12.00
Czas trwania: ok. 60 minut
Miejsce zbiórki: Hol Główny MNW, kino MUZ
Dla kogo: seniorzy, dorośli, młodzież
Zasady udziału: wstęp bezpłatny, wejściówki dostępne są online i w kasie w dniu wykładu od godziny 10.00
HARMONOGRAM
16 września
Dawni mistrzowie niemieccy w kolekcji MNW – ciąg dalszy! / Paweł Bień
Muzealne magazyny kryją nieprzebraną liczbę malarskich skarbów, wśród nich także dzieła dawnych niemieckich mistrzów i mistrzyń. Podczas wrześniowego wykładu, kontynuując wątek podjęty w ostatnim wykładzie dla Muzeum Trzeciego Wieku, opowiemy o tajemnicach szesnastowiecznych portretów mieszczańskich, zawiłościach i sekretach rokokowych kompozycji mitologicznych, a także o niezwykłej osiemnastowiecznej malarce Dorothei Therbusch-Lisiewskiej.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
23 września
Przepis na katedrę / Barbara Tichy
Przepisy prawa kanonicznego jasno regulują funkcję kościoła katedralnego w administracji diecezji. Jednak rola jaką odgrywała katedra w społeczności mieszkańców miasta, którzy przez wiele pokoleń wznosili jej mury, to bardziej złożona opowieść. Przyjrzyjmy się budowniczym średniowiecznych katedr, ich warsztatowi i ideom, za którymi podążali. Pożar katedry Notre-Dame w Paryżu 15 kwietnia 2019 roku – dramatyczne wydarzenie, które przykuło uwagę całego świata – paradoksalnie stał się okazją dla współczesnych konserwatorów do włączenia się w sztafetę pokoleń i kontynuowania dzieła średniowiecznych rzemieślników.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
30 września
Tajemnice konserwacji / Katarzyna Ampt
Co to jest aurypigment? Do czego służy dublaż? Jak długo trwała konserwacja i renowacja Bitwy pod Grunwaldem? Konserwacja dzieł sztuki wymaga wszechstronnej wiedzy i jest nie lada wyzwaniem. Odkryjemy tajniki warsztatu konserwatorów i przyjrzymy się najbardziej spektakularnym efektom ich pracy.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
7 października
Jak uczyć malarstwa? Koloryści na warszawskiej ASP po II wojnie światowej / Lena Lewandowska
Jak uczyć malarstwa? Jak kształcić nowych artystów? Z takimi pytaniami od lat mierzą się profesorowie stołecznej Akademii Sztuk Pięknych. Podstawy programu dydaktycznego, którego echa do dziś słychać w murach Pałacu Czapskich, zostały ustanowione przez twórców z kręgu kolorystów, którzy przez wiele lat wiedli prym na powojennym Wydziale Malarstwa. Podczas wykładu zarysujemy dzieje Wydziału Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych od lat 40. do lat 60. XX w., przeanalizujemy jego strukturę, przyjrzymy się (mniej i bardziej znanym) sylwetkom profesorów i postaramy się odtworzyć program dydaktyczny, z jakiego wówczas korzystano.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
14 października
Rembrandt i jego autoportrety – autokreacja wielkiego mistrza / Magdalena Kucza – Kuczyńska - ZMIANA TEMATU
Gangsterzy, filantropi i para skrzypiec - niezwykłe losy instrumentów maestra Barcewicza / Karolina Zalewska
Stanisław Barcewicz należał do najwybitniejszych wirtuozów skrzypiec przełomu XIX i XX w. Urodzony w Warszawie, koncertował we wszystkich najważniejszych miastach Europy. Z rodzinnym miastem wiązała go praca w Instytucie Muzycznym oraz Operze Warszawskiej. Sensacyjne historie związane z instrumentami, na których grał Barcewicz, to gotowe scenariusze dla filmów akcji, a losy znakomitego Stradivariusa mocno splatają się z dziejami Muzeum Narodowego w Warszawie.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
21 października
Fotografie Bogdana Konopki. Nowe nabytki w kolekcji MNW / Katarzyna Mączewska i Paweł Żak
Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie z fotografią. Okazją do podjęcia tego tematu jest nabycie do zbiorów MNW autorskich fotografii autorstwa Bogdana Konopki, jednego ze znanych i cenionych na arenie międzynarodowej polskich fotografów, żyjącego przez wiele lat w Paryżu i zmarłego w 2019 roku.
Wtorkowe spotkanie w formie wykładu, prezentacji i dyskusji poprowadzą kuratorka Zbiorów Fotografii i Ikonografii Katarzyna Mączewska oraz Paweł Żak, artysta fotograf, wykładowca akademicki i wieloletni przyjaciel Bogdana Konopki. Będzie to wspaniała okazja do zapoznania się z twórczością tego artysty, wyjątkowego człowieka, jego warsztatem, wrażliwością i ścieżką zawodową.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
28 października
Jak to jest zrobione? Tajemnice warsztatu artysty. Część 1 / Romualda Radwańska
W malarskim lub graficznym dziele sztuki oprócz treści, kompozycji, walorów estetycznych interesujące jest, jakimi środkami i za pomocą jakich technik bądź narzędzi artysta osiągnął dany efekt. Cykl trzech wykładów pomoże odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób dzieło sztuki zostało zrobione. Podczas pierwszego wykładu zostaną wyjaśnione takie terminy, jak podobrazie, grunt, podmalówka, szrafowanie i inne. Słuchacze poznają pochodzenie pigmentów, spoiw oraz rozmaite rodzaje farb. Malarskie dzieła sztuki odkryją swoje tajemnice.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
4 listopada
Gangsterzy, filantropi i para skrzypiec - niezwykłe losy instrumentów maestra Barcewicza / Karolina Zalewska - ZMIANA TEMATU
Rembrandt i jego autoportrety – autokreacja wielkiego mistrza / Magdalena Kucza – Kuczyńska
Rembrandt van Rijn jest znany m.in. z wyjątkowo bogatego cyklu autoportretów, które dokumentują nie tylko zmiany w wyglądzie artysty, lecz także stany wewnętrzne. W ciągu całej swojej kariery stworzył około 80 autoportretów – w formie obrazów, rysunków i grafik.
W zbiorach MNW znajduje się jeden z jego graficznych wizerunków – Autoportret w berecie i szalu. To niewielka akwaforta, w której młody Rembrandt eksperymentuje z mimiką i światłocieniem. Grafika ta ukazuje nie tylko wirtuozerię warsztatową artysty, lecz także podejście do własnego wizerunku i statusu artysty. Rembrandt wykorzystywał autoportret jako formę autoprezentacji oraz pole do formalnych i psychologicznych eksperymentów.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
18 listopada
Nowożytne monstruarium / Karolina Szymankiewicz
Czym dla nowożytnych Europejczyków było monstrum? W czym je widzieli i jak tłumaczyli sobie jego obecność? Czy odmienność i potworność były tym samym? Na te pytania możemy odnaleźć odpowiedź m.in. na obrazach dawnych mistrzów. Wykład będzie okazją do tropienia inności w sztuce nowożytnej.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
25 listopada
Odrobina słodyczy / Beata Staniszewska
Trzcina cukrowa jest znana w Europie już od czasów rzymskich, ale sposobów słodzenia jest o wiele więcej. Cukier, miód, a może daktyle? Każdy z nich jest dobry, ale nie wszystkie zdobyły podobną popularność. Nie wszystko, co słodkie, wyglądało dawniej tak jak dziś. Podczas wykładu opowiem o słodzikach i słodkościach oraz ich ukrytej historii.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
2 grudnia
Sekrety garderoby ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego / Magdalena Bialic
Stanisław August Poniatowski zasługiwał na miano frankofila i anglomana – stroje w stylu angielskim i francuskim były mu znane i przez niego noszone, na co dzień jednak ubierał się całkiem inaczej. Jak? Tego dowiemy się, odwiedzając monarszą garderobę.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
9 grudnia
Nowa Starówka – historia odbudowy Starego Miasta w Warszawie / Monika Miżołębska
Odbudowanie niemal zupełnie zniszczonej w czasie II wojny światowej zabudowy Starego Miasta w Warszawie była realizacją zarówno kontrowersyjną, jak i heroiczną. Jan Zachwatowicz, twórca i propagator wizji odbudowy, był świadom „fałszu konserwatorskiego”, jaki zostanie dokonany. Jednak w roku 1980 odbudowa Starego Miasta została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, co przesądziło o sukcesie tego pomysłu. Jak bardzo różni się współczesna Starówka od tej przedwojennej?
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
16 grudnia
Zabójstwo Gabriela Narutowicza i jego wizualne reprezentacje / Marcin Matuszewski
16 grudnia 1922 roku w jednej z sal wystawowych gmachu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych z ręki prawicowego fanatyka ginie pierwszy prezydent niepodległej Rzeczpospolitej Gabriel Narutowicz. W kraju, w którym kiełkuje demokracja i w którym dopiero budują się struktury państwowe, dochodzi do pierwszego w historii Polski „królobójstwa”.
Wykład dotyczyć będzie samego zabójstwa, ale też tego, jak na przestrzeni lat o nim opowiadano. Skupimy się również na wizualnych reprezentacjach tego wydarzenia. Spróbujemy zastanowić się, jak temat przemocy łączy się z przestrzenią zamachu – „świątynią sztuki”, jednym z miejsc, w których kształtowała się przez dekady polska kultura.
Bezpłatne wejściówki dostępne w dniu wykładu od godz. 10.00
Przed podjęciem decyzji o uczestnictwie w zajęciach edukacyjnych prosimy o zapoznanie się z regulaminem - udział w zajęciach jest równoznaczny z jego akceptacją.
Koordynacja: Barbara Tichy / Dział Edukacji