Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

WYSTAWA W PAŁACU PREZYDENCKIM / Od symbolizmu do abstrakcji. Malarstwo polskie ze zbiorów MNW

25-08-2021
Jeden z obrazów prezentowanych na wystawie: Edward Okuń, My i wojna, 1917–1923, olej, płótno
Edward Okuń, My i...
Jeden z obrazów prezentowanych na wystawie: Ludomir Śleńdziński, Ogrodnicy, 1928, olej, płótno
Ludomir...

od 18 sierpnia 2021
Wystawa w Pałacu Prezydenckim

Wystawa, prezentowana we wnętrzach Pałacu Prezydenckiego, obejmuje dzieła reprezentujące ważne nurty malarstwa polskiego od około roku 1900 do lat 70. XX wieku. Dwadzieścia cztery obrazy ze Zbiorów Sztuki Polskiej do 1914 r. oraz Zbiorów Sztuki Nowoczesnej to także wizytówka bogatej i różnorodnej kolekcji MNW. Na ekspozycji przedstawienia rodzajowe w duchu późnego realizmu, portrety i nastro¬jowe pejzaże zostały zestawione z tematami osadzonymi w poetyce symbolistycznej. Ujawniają się w nich poszukiwania nowych rozwiązań w dziedzinie światła, koloru, ekspresji i faktury obrazu.

W pierwszych salach (Antyszambra, Sala Kolumnowa) zaprezentowano prace z przełomu XIX i XX stulecia, tak znakomitych artystów jak Aleksander Gierymski, Leon Wyczółkowski, Jacek Malczewski, Kazimierz Stabrowski, Olga Boznańska, Edward Okuń, Zbigniew Pronaszko, Witold Wojtkiewicz, Fryderyk Pautsch, Witold Pruszkowski i Władysław Ślewiński. W Sali Obrazowej dominuje sztuka dwudziestolecia międzywojennego. Skonfrontowane tu zostały stylotwórcze wysiłki Stowarzyszenia Artystów Polskich „Rytm” oraz Bractwa św. Łukasza. Wśród znakomitych dokonań tego okresu znajdą się prace Zofii Stryjeńskiej, Ludomira Slendzińskiego, Romana Kramsztyka, Jana Wydry, Michaliny Krzyżanowskiej. Obrazy Józefa Pankiewicza, stanowiące zaczyn polskiego koloryzmu, reprezentują lekcję fowizmu o francuskiej genezie. W ostatniej części ekspozycji (Mała Sień) umieszczono przykłady sztuki powojennej – dzieła Piotra Potworowskiego, Tadeusza Brzozowskiego, Alfreda Lenicy, Stefana Gierowskiego. Ujawnia się tu silna potrzeba nowoczesnego ekspresjonizmu abstrakcyjnego, jak i artystyczne powinowactwa – zako¬rzenienie w rodzimej przedwojennej tradycji malarskiej.

Kuratorki: Anna Manicka, Agnieszka Rosales Rodríguez


 

 

 

Wystawa zorganizowana przez Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Muzeum Narodowe w Warszawie.