Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Aktualności

Muzeum Narodowe w Warszawie bierze udział w projekcie Google Arts & Culture We wear culture

08-06-2017

Ponad 180 instytucji kultury i domów mody z całego świata. 400 wirtualnych wystaw, 30 000 zdjęć, filmów oraz unikalnych dokumentów!

 

Google Cultural Institute przygotował największą w historii wirtualną wystawę poświęcona stylowi, dzięki której mamy szansę prześledzić trzy tysiące lat światowej mody. Wykorzystujący najnowsze technologie, projekt Google Arts & Culture We wear culture powstał dzięki współpracy z ponad 180 instytucjami kultury z Nowego Jorku, Paryża, Londynu, Tokio, São Paulo i innych miast świata. W gronie tym znalazło się także Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Historii Katowic i Państwowe Muzeum Etnograficzne.


W ramach projektu We wear culture Muzeum Narodowe w Warszawie przygotowało wirtualną wystawę Piękne hafty. Ze wzornika i żurnala, na której prezentowane są najpiękniejsze haftowane ubiory i akcesoria mody z kolekcji MNW.

 

 


Projekt We wear culture udowadnia, że moda to fundamentalna część kultury, a ubrania mogą kształtować rzeczywistość — mała czarna od Chanel na zawsze zmieniła nasze postrzeganie elegancji, a projekty Vivienne Westwood po mistrzowsku ukazują ducha londyńskiego punka. Dowodzi, że moda jest formą sztuki: wystarczy spojrzeć na eksponaty w muzeum Cristóbala Balenciagi czy misternie wykonane szpilki od Manolo Blahnika. Pozwala też docenić wirtuozerię rzemieślników zajmujących się tworzeniem ubrań – warto zwrócić uwagę na belgijskie koronki, wzorzyste afrykańskie tkaniny czy torebki i pantofelki z Muzeum Narodowego w Warszawie.
 

Widzowie z zacięciem historycznym z przyjemnością poznają detale strojów francuskich arystokratów z XVIII wieku, miłośnicy nowych technologii prześledzą, jak zmieniały się elektroniczne gadżety, a fani popu — obejrzą z bliska sceniczne kreacje Beyoncé, Lady Gagi i Rihanny. Dzięki wystawie można lepiej poznać także inne ikony stylu, trendsetterów i wielkich projektantów, takich jak Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Christian Dior, Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Gianni Versace, Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Miyake Issey i wielu innych.

Nad wystawą pracowali wspólnie projektanci, kuratorzy i eksperci, a także muzea, uczelnie i organizacje pozarządowe z całego świata. Kolekcje zostały udokumentowane przy pomocy nowoczesnych technologii Google, w tym filmów kręconych w 360° czy funkcji Street View. Detalom można przyjrzeć się na zdjęciach wykonanych w gigapikselowej rozdzielczości.

 

Na potrzeby wystawy nakręcono też cztery filmy w wirtualnej rzeczywistości. Opowiadają o ubraniach symbolach, takich jak mała czarna (1925), legendarny gorset od Vivienne Westwood (1990), czerwone szpilki Marilyn Monroe (1959–1960), które zapisały się w historii mody jako symbol kobiecego seksapilu, czy słynny sweter i spódnica od Comme des Garçons (1983), zestaw zainspirowany tradycyjnym kimonem, który w doskonały sposób łączy prostotę, tradycję i nowoczesność; echa tego projektu Rei Kawakubo wciąż widzimy w dzisiejszej ulicznej modzie. Wszystkie filmy w VR obejrzeć można na YouTube albo dzięki goglom do wirtualnej rzeczywistości. Także poszczególne instytucje kultury przygotowały specjalne treści wideo na potrzeby wystawy — warto wymienić tu krótkometrażowy film dokumentalny zrealizowany we współpracy z zespołem Magazynu i Pracowni Konserwacji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie.


Dzięki udziałowi polskich instytucji w projekcie cały świat może też obejrzeć zabytkowe, misternie haftowane ubiory i akcesoria mody z warszawskiego Muzeum Narodowego, m.in. haftowany frak i kamizelkę z drugiej połowy XVIII w., przykłady męskiej mody dworskiej ówczesnej Europy, empirową suknię z początku XIX w., z pozoru skromną, choć niezwykle modną, noszoną przez jedną ze słynniejszych kobiet tego czasu, królową Prus Luizę, oraz płaszcz koronacyjny Augusta III pokryty wyrafinowanym wzorem, zachwycającym fakturalnym bogactwem złotych i srebrnych nici. Można podziwiać również polskie wzornictwo z lat 1950–1989 za sprawą galerii tkanin w barwne printy i kwiaty udostępnionej przez Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, a dzięki Państwowemu Muzeum Etnograficznemu z bliska przyjrzeć się polskim strojom ludowym, dowiedzieć się więcej, jak powstają, i obejrzeć je na archiwalnych pocztówkach i fotografiach. Warto zwrócić zajrzeć też na wystawę poświęconą tradycyjnym śląskim strojom, przygotowaną przez Muzeum Historii Katowic


Wystawa We wear culture jest dostępna online na stronie g.co/wewearculture oraz na urządzeniach mobilnych w aplikacji Google Arts & Culture w wersji na iOS i Android.