Lekcje plenerowe

Muzeum w mieście. Plenerowe lekcje o przestrzeni miasta, naturze, architekturze i sztuce

Zapraszamy klasy ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych na specjalne zajęcia na dziedzińcu Muzeum Narodowego w Warszawie oraz w Parku Rzeźby przy Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni.

Koszt zajęć: 200 zł od grupy.
Rezerwacje prowadzimy pod numerami tel.: 22 629 50 60 i 22 621 10 31 wew. 246, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–15.00.




Tematy zajęć:

PRZEDSZKOLA I SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY I–VI

Muzeum, czyli dom dla dzieł sztuki
Miejsce lekcji: dziedziniec przy Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 3

Czy Muzeum Narodowe w Warszawie to wygodny dom dla prezentowanych i przechowywanych w nim dzieł sztuki?
W czasie zajęć przyjrzymy się architekturze gmachu przy Alejach Jerozolimskich oraz dowiemy się, kiedy i dlaczego powstał. Obliczymy, jaką powierzchnię ma jego dziedziniec i zobaczymy rzeźby, które zostały na nim ustawione. Porozmawiamy też o tym, co jest potrzebne, aby zorganizować wystawę.

Skąd się wzięły rzeźby w mokotowskiej Królikarni?
Miejsce lekcji: Park Rzeźby przy Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, ul. Puławska 113a

Spacerując alejkami parkowymi porozmawiamy o historii pałacu zwanego Królikarnią. Dowiemy się, skąd się wzięła jego dziwna nazwa i kim był Xawery Dunikowski, obecny patron tego miejsca. Przyjrzymy się rzeźbom prezentowanym w parku i zastanowimy się, skąd wzięły się tam „Głowy wawelskie”. Poznamy różne materiały i techniki rzeźbiarskie. Zajęcia obejmują ćwiczenia i zabawy teatralno-ruchowe.

SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY VII–VIII
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE


W relacji. Miasto, ulica, muzeum
Miejsce lekcji: Dziedziniec przy Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 3

Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie monumentalną architekturą zdecydowanie różni się od innych budynków w Alejach Jerozolimskich. W dodatku jest cofnięty od ulicy, a przestrzeń poprzedzającego go dziedzińca, jest zakomponowana, jak długa, ceremonialna droga prowadząca do świątyni sztuki. Wielka metalowa brama to granica dwóch światów. Przekraczając ją opuszczamy świat codzienny i po pokonaniu ponad 60 metrów w kierunku wejścia do budynku, wkraczamy w świat sztuki.
Monumentalny gmach projektu Tadeusza Tołwińskiego inspirowany jest architekturą starożytnych świątyń.
Podczas zajęć przyjrzymy się relacjom przestrzennym, które zachodzą między miastem, ulicą i muzealnym dziedzińcem oraz omówimy elementy architektoniczne budynku, takie jak: monumentalne, kamienne schody, pilastry i portyk.

W relacji. Park, pałac a muzeum.
Miejsce lekcji: Park przy Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, ul. Puławska 113a

Park ze zwierzyńcem, w którym polowano na króliki dał początek miejscu zwanemu Królikarnią. Na powierzchni 4,5 hektara umieszczono w nim 37 rzeźb i artystycznych instalacji, pochodzących z XIX, XX i XXI wieku. Sercem tego założenia jest klasycystyczny pałac, w którym dziś mieści się Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego. Natura, historia i sztuka przenikają się w tym wyjątkowym miejscu.
Podczas zajęć przyjrzymy się dziełom sztuki, które powstały w ostatnich trzystu latach i spotkały się w mokotowskiej Królikarni, czyli m.in.: pałacowi zaprojektowanemu w XVIII wieku przez Dominika Merliniego, cyklowi rzeźb „Głowy wawelskie” z lat 50. XX wieku dłuta Xawerego Dunikowskiego i instalacji Melancholia Maurycego Gomulickiego z 2013 roku, odnoszącej się do ryciny Albrechta Dürera z 1514 roku o takim samym tytule.