Muzealne wtorki

Wtorek / godz. 13.00

Cykl zajęć powstał z myślą o seniorach oraz wszystkich, którzy interesują się malarstwem, rzeźbą, grafiką i architekturą. Zapraszamy na wykłady i zachęcamy do skorzystania z kart pracy, pomocnych w interpretacji dzieł sztuki.  

Kino MUZ / wstęp wolny / wejściówki dostępne online i w kasie w dniu wykładu od godziny 11.00 / 60 minut / karta pracy dostępna w punkcie informacji od godziny 12.00

 

 

 

 

 

 

PROGRAM SPOTKAŃ. CYLKE
2019

październik
/ cykl Kształty nowoczesności / Przemysław Głowacki
/ cykl Dlaczego to takie brzydkie? / Monika Miżołębska

listopad / cykl Obrazy wielkich bitew w zbiorach MNW / Maciej Marciniak

grudzień / cykl Echa starożytności / Paulina Komar
2020

styczeń / cykl Muzealne wtorki z Łopieńskim / Romualda Radwańska, Paweł Bień, Monika Miżołębska

luty / cykl Historia MNW / Romualda Radwańska

marzec / cykl O słuchaniu obrazów / Paweł Bień

kwiecień / cykl Kolekcjonerzy / Karolina Zalewska

maj / cykl Studium przedmiotu / Wioletta Cicha

czerwiec / cykl Francusko-polskie królowe / Monika Miżołębska

 

WYKŁADY SPECJALNE

2019

17 grudnia / Boże Narodzenie w sztuce / Paulina Komar

 

2020

7 stycznia / Mała epoka lodowcowa – Hendrick Avercamp i inni czyli dawne obrazy zimy / Magdalena Bialic

11 lutego / Niebezpieczne związki – burzliwe romanse na muzealnych obrazach / Paulina Komar

31 marca / Ikonografia Zmartwychwstania / Barbara Tichy
2 czerwca / Z szafy naszych milusińskich. Moda dziecięca w dawnych czasach / Magdalena Bialic
30 czerwca / Parostatkiem w wielki rejs / Wioletta Cicha

 

 

PAŹDZIERNIK

Kształty Nowoczesności

Przemysław Głowacki

 

1 PAŹDZIERNIKA

Tamara Łempicka. Światowa kariera polskiej artystki

Światowe i rodzime oblicza art déco w twórczości gwiazdy malarstwa okresu dwudziestolecia międzywojennego. Podczas wykładu przyjrzymy się fascynującemu życiorysowi Tamary Łempickiej.

 

8 PAŹDZIERNIKA

Tadeusz Makowski. Między nowoczesnością a tradycją

Tadeusz Makowski zajmuje szczególne miejsce w polskiej historii sztuki. Chociaż większość swojego życia artystycznego spędził we Francji, gdzie miał okazję spotkać się z najnowszymi tendencjami w sztuce, to jednak trudno zakwalifikować go do jednego kierunku w sztuce. Chętnie odnosił się do tradycji, tworząc jednak dzieła aktualne i uniwersalne zarazem. W trakcie spotkania zajmiemy się szczególnie genezą jego indywidualnego języka artystycznego.

 

15 PAŹDZIERNIKA

Wojciech Fangor. Nie tylko op-art

Wojciech Fangor to jeden z niewielu polskich artystów, który został zauważony i doceniony na świecie. Kiedy pod koniec życia powrócił z emigracji do Polski rozpoczął się proces rehabilitacji i pełnego uznania dla jego dorobku, czego dowodem są obecne ceny aukcyjne jego prac. Najsłynniejsze obrazy artysty związane są z rozwojem sztuki optycznej, jednak jego twórczość kryje więcej fascynujących wątków, którym przyjrzymy się podczas wykładu.

 

 

Dlaczego to takie brzydkie?

Monika Miżołębska

 

22 PAŹDZIERNIKA

Bronisław Linke. Artysta wrażliwości społecznej

Bronisław Linke to artysta o niezwykłej wrażliwości społecznej, wyczulony na ludzką nędzę i upodlenie, brzydotę uczynków, koszmar wojny i powojenną koszmarną codzienność. Oglądanie jego obrazów to trudne, niepokojące przeżycie, którego nie sposób zapomnieć.

 

29 PAŹDZIERNIKA

Władysław Hasior. Przedziwne obrazy

Dzieła Władysława Hasiora, jego asamblaże, czyli przedziwne obrazy – reliefy, stworzone zostały ze śmieci. Z tego co zepsute, brzydkie i niepotrzebne. Czym jednak stają się te odpadki ludzkiego życia w rękach artysty? Dlaczego w śmieciach rzeczywistości zagrzebane są pierwotne prawdy o ludzkiej egzystencji?

 

 

LISTOPAD

Obrazy wielkich bitew w zbiorach MNW

Maciej Marciniak

 

5 LISTOPADA

Grunwald Matejki

„Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki jest chyba najbardziej rozpoznawalnym rodzimym obrazem. Niemal każdy kto słyszy datę 1410 ma przed oczami to wielkie płótno mistrza z Krakowa. Ile jednak jest prawdy historycznej w tym, jakże ważnym dla naszej historii dziele? Czy jest to najwierniejsze przedstawienie pamiętnego starcia wojsk polsko-litewskich z rycerzami zakonu krzyżackiego?

 

12 LISTOPADA

Bitwa pod Orszą

Obraz przypisywany malarzowi z kręgu Lukasa Cranacha Starszego jest najwcześniejszym renesansowym obrazem batalistycznym, który można wiązać z rodzimym mecenatem. Dlatego jest jednym z najcenniejszych dzieł w zbiorach naszego muzeum. Zabytek jest szczegółowym zapisem przebiegu starcia, dzięki czemu możemy odtwarzać je etap po etapie.

 

19 LISTOPADA

„Szarże” pod Somosierrą

Wszyscy słyszeliśmy o zwycięstwie polskich szwoleżerów, które otworzyło Napoleonowi drogę do Hiszpanii. Ale niewiele osób wie, że obrazy pokazujące to starcie, które przetrwały w pamięci potomnych, znacznie różnią się od faktów historycznych. Co naprawdę wydarzyło się w wąwozie Somosierra rankiem 30 listopada 1808 roku?

 

26 LISTOPADA

Obrazy historii Józefa Brandta

Józef Brandt słynął m.in. z przedstawień bitew i starć, które  wojsko polskie staczało w XVII wieku. Dzieła takie jak „Czarniecki pod Koldyngą”, „Chodkiewicz pod Chocimiem”, „Odbicie jasyru” ukazują znakomite momenty z historii polskiej wojskowości. Czy jednak artysta dbał o realizm historyczny? Na ile możemy wierzyć wyobraźni Brandta?

 

 

GRUDZIEŃ

Echa starożytności

Paulina Komar

 

3 GRUDNIA

Faras – między starożytnością a Bizancjum

Na ścianach katedry w Faras odkryto ponad 150 malowideł, z czego ponad 120 udało się uratować. Są one bezcennym źródłem wiedzy na temat sztuki i religii Makurii – chrześcijańskiego królestwa, które między wiekiem VI a XIV istniało w sercu Afryki. Co inspirowało twórców malowideł z Faras? Czy w sztuce nubijskiej, której są przykładem znajdziemy wiele motywów antycznych?

 

10 GRUDNIA

Echa starożytności w malarstwie

Kultura starożytnej Grecji i Rzymu bardzo często była inspiracją dla artystów późniejszych epok. XVIII-wieczni arystokraci pozowali do obrazów w przebraniach bóstw antycznych, a postaci mityczne od czasów renesansu do dziś wykorzystuje się do zobrazowania pewnych metafor. Jakie wątki antyczne odnajdujemy w sztuce późniejszych epok.

 

17 GRUDNIA wykład specjalny

Boże Narodzenie w sztuce

Paulina Komar

Jak mogło wyglądać Boże Narodzenie? Skąd czerpiemy o nim wiedzę? Kiedy przedstawienia narodzin Chrystusa zaczynają pojawiać się w sztuce?

 

 

STYCZEŃ

7 STYCZNIA wykład specjalny

Mała epoka lodowcowa – Hendrick Avercamp i inni, czyli dawne obrazy zimy

Magdalena Bialic

W epoce nowożytnej temperatura spadła o kilka stopni co doprowadziło do powstania tzw. Małej epoki lodowcowej. Zimy trwały długo, były mroźne i śnieżne. Ich piękno zachwyciło przede wszystkim malarzy z terenów dawnych Niderlandów. Cenne jest to, że w swoich zimowych pejzażach utrwalili nie tylko samą zimę ale też życie i zabawy ludzi, którzy wtedy żyli. 

 

Muzealne Wtorki z Łopieńskim

14 STYCZNIA

Muzeum na froncie

Romualda Radwańska

Planowana w MNW na jesień 1939 roku wystawa prac rytownika, grafika i malarza Ignacego Łopieńskiego nie doszła do skutku. Jej otwarciu  przeszkodził wybuch II wojny światowej. Czy wojna zaskoczyła muzealników z MNW?  Jakie były losy muzealnej kolekcji w czasie kampanii wrześniowej oraz po kapitulacji Polski?

 

21 STYCZNIA

Przyjaciele artysty

Paweł Bień

Ignacy Łopieński portretował swoich przyjaciół, wśród których wielu było artystami. Kto należał do tego grona?  Jakie były artystyczne losy utalentowanych przyjaciół Łopieńskiego?

 

28 STYCZNIA

Graficzne reprodukowanie wielkich dzieł sztuki – czy warto to robić?

Monika Miżołębska

Jednym z wielkich talentów, którymi został obdarzony Ignacy Łopieński, była umiejętność odtwarzania w  czarno-białym obrazie graficznym  słynnych dzieł malarstwa polskiego. Które obrazy zostały w ten sposób  zinterpretowane? Jaki jest cel tworzenia reprodukcji graficznych dzieł malarskich?

 

 

LUTY

Historia MNW

Romualda Radwańska

 

4 LUTEGO

Narodziny muzeum

Muzeum Narodowe w Warszawie powstało w 1862 roku jako Muzeum Sztuk Pięknych. Jakie były początki tej instytucji? Od kiedy nosi przydomek „Narodowe”? Gdzie wcześniej mieściły się jego zbiory? Kto i kiedy dokonał pierwszych zakupów? Jakie obrazy nabyto i czy one wciąż znajdują się w kolekcji MNW? Kim byli darczyńcy muzeum? Słowem: dzieje MNW do momentu odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

18 LUTEGO

Nowe państwo, nowe muzeum, nowy gmach

W II Rzeczpospolitej  Muzeum Narodowe w Warszawie pełniło bardzo ważną rolę w budowaniu tożsamości i jedności kulturalnej Polaków. W tym czasie otrzymało nowy gmach, a kolekcje były systematycznie powiększane. W MNW odbywały się wystawy o dużym znaczeniu dla polskiej kultury. Co stało się z MNW podczas II wojny światowej? Poznamy tragiczne losy ludzi związanych z muzeum, jego gmachem i kolekcjami.

 

25 LUTEGO

Wojenne dzieje obrazów

Losy wielu obrazów eksponowanych w salach Muzeum Narodowego w Warszawie mogłyby być podstawą dla scenariuszy filmów sensacyjnych. Spotkanie poświęcone jest  wojennym dziejom  tych obiektów oraz wysiłkom czynionym przez Polskę, aby je odzyskać.

 

11 LUTEGO / wykład specjalny

Niebezpieczne związki – burzliwe romanse na muzealnych obrazach

Paulina Komar

Zakazana miłość, tragiczne w skutkach romanse, to motywy interesujące zarówno pisarzy, jak i malarzy. Zresztą nieraz życie samych artystów obfitowało w burzliwe związki. W kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się kilka obrazów ukazujących historie zakazanych miłości i nieszczęśliwych kochanków, np. dzieje Parysa i pięknej Heleny, tragiczne losy Marka Antoniusza i Kleopatry, a także burzliwą młodość królowej Jadwigi, która jako nastolatka wcale nie była taka święta…

 

 

MARZEC

O słuchaniu obrazów

Paweł Bień

 

3 MARCA

Anielskie chóry średniowiecza i renesansowy koncert ze śpiącą Wenus

Średniowiecze widziało w muzyce zarówno zachętę do rozpustnej zabawy, jak i znakomite narzędzie oddawania chwały Bogu. Ten ambiwalentny stosunek nie przeszkodził jednak wielu artystom, by okrasić swoje sakralne dzieła rozśpiewanymi anielskimi chórami. Kiedy zaś do głosu doszło odrodzenie i jego wizje sielskich idylli, nie mogło zabraknąć muzyki wykonywanej w plenerze i sławiącej uroki doczesnego życia. Co znalazło również odbicie w sztukach plastycznych.

 

10 MARCA

Propagandowa surma i porcelanowa krotochwila, czyli muzyka i malarstwo w czasach nowożytnych

Co łączy eksponowany w Galerii Sztuki Dawnej płaszcz koronacyjny Augusta III z geniuszem muzyki baroku Janem Sebastianem Bachem? Ile muzyki można zawrzeć w porcelanowej figurce i jaki ukryty przekaz może ona posiadać? Nie ominiemy także malarskiej wizji warsztatu ptasznika. Będzie to pretekst, by zastanowić się, dlaczego jego gra na gitarze mogła być zgubna dla obyczajnych dam i jak ma się ten obraz do fragmentu libretta jednego z mozartowskich arcydzieł.

 

17 MARCA

Od śpiewania Mickiewicza po orkiestrową relację z wystawy malarstwa. Muzyka i sztuki plastyczne w XIX wieku

Salonowe muzykowanie w gronie rodziny i przyjaciół idealnie wpisywało się w biedermeierowski świat.. Rozkwitała kameralistyka, a malarze chętnie portretowali modeli umieszczając w dalszych planach instrumenty muzyczne. Romantyczna skłonność  do przenikania się sztuk doprowadziła  do komponowania muzyki do wierszy wieszczów lub ilustrowania dźwiękami poematów pełnych romantycznego napięcia. Pod koniec wieku Modest Musorgski pokusił się nawet o muzyczny komentarz do wystawy – w jaki sposób udało mu się przełożyć doznania wzrokowe na język dźwięków?

 

24 MARCA

Słyszenie koloru, malowanie dźwięku. Muzyka i sztuki plastyczne w XX i XXI wieku

Awangarda to termin, który  możemy odnieść zarówno do sztuk plastycznych, jak i muzyki. Ponieważ w malarskich abstrakcjach kluczowym środkiem wyrazu stawał się rytm lub barwa, prędko znaleziono podobne odniesienie do świata dźwięków. Muzyka dzieje się w czasie, to oczywiste, jak  z problemem umieszczenia w czasie poradziło sobie malarstwo?

 

31 MARCA / wykład specjalny

Ikonografia Zmartwychwstania

Barbara Tichy

„Jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara” (1Kor 15, 17) Wiara w  zmartwychwstanie Chrystusa jest fundamentem chrześcijaństwa. W jaki sposób artyści zmierzyli się z tym tematem?

 

 

KWIECIEŃ

Kolekcjonerzy

Karolina Zalewska

 

7 KWIETNIA

Gabriela Zapolska – kolekcjonerka wrażeń

„Mieszkanie moje zamienia się w muzeum. Mam van Gogha, Gauguina, Denisa, Vuillarda, Anquentina, rzeźby Lacombe'a, Riotto i innych. Mam taką moc obrazów i płaskorzeźb, że nie mam ścian i sześć płócien stoi w cabinet de toilette, czekając lepszych czasów, kiedy będę miała większe mieszkanie”. Zebrana przez pisarkę Gabrielę Zapolską kolekcja dzieł sztuki z czasem uległa rozproszeniu. Znajdujące się w niej obrazy można dziś znaleźć w Tokio, Paryżu i Warszawie.

 

14 KWIETNIA

Prawnik i artystka – kolekcja Aliny i Jakuba Glassów

On był uznanym prawnikiem, prokuratorem Sądu Najwyższego w Warszawie. Ona – malarką, uczennicą Konrada Krzyżanowskiego, Kazimierza Stabrowskiego i Władysława Ślewińskiego. Razem Jakub i Alina Glassowie stworzyli znakomitą kolekcję sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku. W 1934 roku, zgodnie z zapisem testamentowym artystki, ponad 50 obrazów ze zbiorów Glassów zostało przekazanych w darze Muzeum Narodowemu w Warszawie.

 

21KWIETNIA

Kolekcja dla Muzeum – dar Franciszka Goldberg-Górskiego

Franciszek Goldberg Górski należał do cenionych specjalistów w zakresie stomatologii i chirurgii szczękowej. W czasie I wojny światowej zgłosił się jako ochotnik do  wojska, gdzie pracował jako lekarz. Oprócz medycyny, pasjonował się literaturą, muzyka i sztuką. Znaczna część zgromadzonej przez niego kolekcji malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku ofiarowana została do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.

 

28 KWIETNIA

Mistrzowie doktora Popławskiego

Jan Popławski, specjalista chorób wewnętrznych i nerwowych, zaraził się pasją kolekcjonerską w Petersburgu, gdzie przez wiele lat prowadził praktykę lekarską. W kręgu jego zainteresowań znalazło się dawne malarstwo europejskie, w szczególności sztuka niderlandzka. Po śmierci Popławskiego w 1935 roku Muzeum Narodowe w Warszawie pozyskało prawie 100 obrazów z jego kolekcji, w tym dzieła Tintoretta i Rubensa.

 

 

MAJ

Studium przedmiotu

Wioletta Cicha

 

5 MAJA

Krzesło – najpospolitszy mebel

Wydaje się, że krzesło jest  najpospolitszym meblem. To najbardziej banalny przedmiot, który istnieje od tysiącleci. Świadek wydarzeń codziennych, radosnych i dramatycznych. Kiedy jednak zadziałają wyobraźnia i wrażliwość artysty,  mebel ten zyskuje zaskakującą wymowę.

 

12 MAJA

Kredens – mebel skomplikowany

Kredens jest często meblem o skomplikowanej, złożonej konstrukcji i różnorodnej ornamentyce. Widoczne na nim dekoracje były wyznacznikiem panującej mody, umiejętności twórców i gustu zamawiających. Spróbujmy odczytać historie kredensów, poszukajmy tego mebla w sztuce dawnej i współczesnych działaniach artystów.

 

19 MAJA

Po prostu stół

Stół to mebel, który pełni różne funkcje. Jest widoczny  na licznych obrazach o tematyce rodzajowej. Sprawdzimy, jak zmieniała się jego forma i miejsce w przestrzeni. Poszukamy też tego przedmiotu w dziełach współczesnych artystów.

 

26 MAJA

Lustro – urok luksusu

Lustro, to luksusowy przedmiot, wspaniale dekorowany, służący poznaniu rzeczywistości. Jest obecny w wielu opowieściach i  w sztuce różnych kręgów kulturowych. Lustro pojawia się na obrazach, jako nośnik symbolicznych treści, element gry optycznej czy popis wirtuozerii artysty. Odnajdźmy popularne historie związane z tym przedmiotem na obrazach i motywy, które do dzisiaj stanowią zagadkę.

 

 

CZERWIEC

Francusko-polskie królowe

Monika Miżołębska

 

9 CZERWCA

Francuska księżniczka Maria Ludwika Gonzaga

Francuska księżniczka Maria Ludwika Gonzaga, przyszła żona dwóch polskich królów z dynastii Wazów, przedstawiona została na portrecie Justusa van Egmont prezentowanym w Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Ta silna i inteligentna kobieta zyskała w Polsce zarówno grono popleczników, jak i zagorzałych wrogów. Jak oceniać tę niezwykłą postać? Czy była intrygantką, czy obrończynią kraju, podtrzymującą ducha oporu w czasie potopu szwedzkiego? 

 

16 CZERWCA

Niezwykła kariera Marii Kazimiery d’Arquien

Niezwykła, błyskotliwa kariera Marii Kazimiery d’Arquien, zwanej Marysieńką, córki niezamożnego markiza, która została królową Polski, rozpoczęła się na dworze poprzedniej władczyni Marii Ludwiki. Marysieńka przybyła do Polski jako kilkuletnie dziecko. Przyszła żona Jana III Sobieskiego słynęła z olśniewającej urody, niezwykłej w XVII wieku czystości i wielkiego wpływu, który wywierała na swego królewskiego małżonka. Jak wyglądało życie jednej z najsłynniejszych kobiet w historii Polski?

 

23 CZERWCA

Maria Leszczyńska – królewna bez królestwa

Maria Leszczyńska, córka króla Stanisława Leszczyńskiego, była królewną, której ojciec stracił koronę.  Jej wybór na małżonkę władcy potężnej Francji był dla niej i jej rodziny niespodziewanym uśmiechem fortuny. Życie u boku Ludwika XV przyniosło Marii zarówno splendor, jak i rozczarowania, ale królowa zasłynęła, jako niezwykły wzór skromności i pobożności.

 

2 CZERWCA  / wykład specjalny

Z szafy naszych milusińskich. Moda dziecięca w dawnych czasach

Magdalena Bialic

Jak wyglądały kiedyś stroje dziecięce, dlaczego na dawnych obrazach dzieci ubrane są  jak właśni dziadkowie? Kiedy pojawiły się prawdziwe ubranka dla dzieci i dlaczego chłopcy kiedyś chodzili w sukienkach, a dziewczynki musiały pożyczać majtki od braci? Tym i wielu innym kwestiom dotyczącym dawnej garderoby naszych milusińskich będzie poświęcony wykład, nieprzypadkowo dzień po Międzynarodowym Dniu Dziecka.

 

30 CZERWCA / wykład specjalny

Parostatkiem w wielki rejs

Wioletta Cicha

Wraz z rozwojem przemysłu łatwiejsze stało się podróżowanie. Julian Fałat okrążył Ziemię, Paul Gauguin odkrywał wyspy Oceanu Spokojnego, a Henryk Sienkiewicz popłynął do Ameryki. Jak te wyprawy zmieniały świat artystyczny XIX i początku XX wieku? 

 

 

 

WYKŁADOWCY

 

dr Magdalena Bialic – kostiumolog, historyk sztuki i edukator. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię mody, zjawisko anglomanii w XVIII wieku, malarstwo XVIII wieku, historię portretu.

 

Paweł Bień – absolwent Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych (MISH) Uniwersytetów Wrocławskiego i Warszawskiego, specjalista d.s. edukacji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i wykładowca kilku Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Zajmuje się korespondencją sztuk plastycznych, muzyki i literatury w XIX i XX wieku.

 

Wioletta Cicha – historyk sztuki, nauczycielka wychowania plastycznego, edukatorka i wolontariuszka w MNW. Jej pasją jest fotografowanie detalu architektonicznego i sztuki w przestrzeni publicznej.

 

Przemysław Głowacki – historyk sztuki i edukator muzealny od lat związany z MNW. W przeszłości pełnił w nim obowiązki zastępcy kierownika Działu Edukacji. Jest też nauczycielem i wykładowcą akademickim (Warszawska Szkoła Filmowa, Akademia Sztuk Pięknych), współpracuje z wieloma instytucjami kultury. Jego pasją jest zwiedzanie muzeów, prowadzi stronę poświęconą sztuce i wystawom www.artdone.pl.

 

dr Paulina Komar – doktor nauk humanistycznych, pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, edukatorka MNW.

 

Maciej Marciniak –archeolog, uczestnik misji naukowych m.in. w Peru, Sudanie, Kuwejcie, Gruzji, doktorant na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego, edukator z wieloletnim doświadczeniem. Autor licznych wykładów i artykułów popularyzujących archeologię, historię i historię sztuki. Od 2004 roku związany z Działem Edukacji MNW.

 

Monika Miżołębska –  absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, edukatorka w MNW. Interesuje się sztuką XIX i XX wieku.

 

Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu historii sztuki  w Collegium Civitas.

 

Barbara Tichy – historyk sztuki, adiunkt w Dziale Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie; autorka i koordynatorka wielu programów edukacyjnych związanych z wystawami czasowymi i ekspozycją stałą MNW. Od roku 2017 koordynuje działania edukacyjne MNW skierowane do seniorów.

 

Karolina Zalewska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizuje się w kwerendach archiwalnych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwatorskich. Specjalistka w zakresie organizacji wystaw i pozyskiwania funduszy unijnych, edukatorka w MNW.

 

 

Koordynacja: / Dział Edukacji