Czas na sztukę! Wakacje
Wakacje to czas odpoczynku, także tego połączonego ze zdobywaniem wiedzy. Dlatego w przerwie między kolejnymi semestrami cyklu wykładów „Czas na sztukę” zapraszamy na spotkania w galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie. W każdy wtorek o godzinie 13.00 z Holu Głównego Muzeum w towarzystwie edukatorek i edukatorów wyruszać będą dwie grupy zwiedzających. Podczas godziny spędzonej przy wybranych obiektach, publiczność dowie się o sekretach skrywanych przez eksponowane muzealia, a dyskusje i wypełnianie kart pracy będzie dobrym ćwiczeniem pamięci.
Termin: wtorek, godz. 13.00
Czas trwania: ok. 60 minut
Miejsce: Gmach Główny MNW, miejsce zbiórki Hol Główny
Dla kogo: seniorzy, dorośli, młodzież
Zasady udziału: wstęp bezpłatny, wejściówki dostępne są online i w kasie w dniu spotkania od godziny 10.00
Liczebność grupy: maksymalnie 30 osób w jednej grupie
Harmonogram:
5 lipca
Świat gotyckiej rzeźby / Monika Jabłońska
Symbole, nastroje, barwy i aureole – oto świat średniowiecznych artystów. Przyjrzymy się ciekawej, a mało znanej ikonografii Marii. Czy gotycka rzeźba to tylko dekoracja czy już teologiczna treść?
Szkoła paryska / Paweł Bień
Szkoła paryska, czyli École de Paris, to nazwa ukuta w 1924 roku przez jednego z francuskich krytyków, by określić nowe tendencje zachodzące w sztuce początku XX powstającej w nadsekwańskiej stolicy. Wielki wpływ na malarstwo kręgu sSzkoły paryskiej mieli przybysze z ziem polskich, wśród których prym wiedli m.in. Mela Muter i Eugeniusz Zak. Podczas spotkania porozmawiamy właśnie o dwójce tych niezwykłych artystów.
12 lipca
Świat gotyckiej rzeźby / Monika Jabłońska
Symbole, nastroje, barwy i aureole – oto świat średniowiecznych artystów. Przyjrzymy się ciekawej, a mało znanej ikonografii Marii. Czy gotycka rzeźba to tylko dekoracja czy już teologiczna treść?
Szkoła paryska / Paweł Bień
Szkoła paryska, czyli École de Paris, to nazwa ukuta w 1924 roku przez jednego z francuskich krytyków, by określić nowe tendencje zachodzące w sztuce początku XX powstającej w nadsekwańskiej stolicy. Wielki wpływ na malarstwo kręgu sSzkoły paryskiej mieli przybysze z ziem polskich, wśród których prym wiedli m.in. Mela Muter i Eugeniusz Zak. Podczas spotkania porozmawiamy właśnie o dwójce tych niezwykłych artystów.
19 lipca
Czy z każdej filiżanki kawa smakuje tak samo? / Romualda Radwańska
Podczas spotkania porównamy filiżanki z serwisu projektu Bogdana Wendorfa i z serwisu zaprojektowanego przez Lubomira Tomaszewskiego. Spróbujemy dociec, na czym polegało nowatorstwo tych projektów i czym zyskały one tak wielką sympatię niegdysiejszych użytkowników i współczesnych kolekcjonerów.
Pamiątka z podróży: Robert Fagan i jego mało znany portret Gabriela Taszyckiego / Magda Bialic
Robert Fagan był Indianą Jonesem przełomu XVIII i XIX wieku: prowadził prace wykopaliskowe, odkrywał skarby starożytności, wzbogacał nimi kolekcje królów, książąt i papieży a przy okazji malował portrety i romansował z pięknymi kobietami. Zapraszam na opowieść o jego portrecie przedstawiającym polskiego generała i atmosferze Włoch w czasach, gdy stały się one ulubionym miejscem wakacyjnych destynacji VIP-ów tamtego okresu.
26 lipca
Czy z każdej filiżanki kawa smakuje tak samo? / Romualda Radwańska
Podczas spotkania porównamy filiżanki z serwisu projektu Bogdana Wendorfa i z serwisu zaprojektowanego przez Lubomira Tomaszewskiego. Spróbujemy dociec, na czym polegało nowatorstwo tych projektów i czym zyskały one tak wielką sympatię niegdysiejszych użytkowników i współczesnych kolekcjonerów.
Pamiątka z podróży: Robert Fagan i jego mało znany portret Gabriela Taszyckiego / Magda Bialic
Robert Fagan był Indianą Jonesem przełomu XVIII i XIX wieku: prowadził prace wykopaliskowe, odkrywał skarby starożytności, wzbogacał nimi kolekcje królów, książąt i papieży a przy okazji malował portrety i romansował z pięknymi kobietami. Zapraszam na opowieść o jego portrecie przedstawiającym polskiego generała i atmosferze Włoch w czasach, gdy stały się one ulubionym miejscem wakacyjnych destynacji VIP-ów tamtego okresu.
2 sierpnia
Krokiet – gra czy potrawa? / Magda Bialic
W dawnych czasach trudno było sobie wyobrazić wakacyjny wypoczynek bez gry w krokieta. Stukot uderzeń drewnianych młotków na długich kijach w drewniane kule towarzyszył wakacyjnym flirtom, rozmowom i żartom. Atmosferę takiego wakacyjnego, beztroskiego wypoczynku świetnie oddaje obraz Leona Wyczółkowskiego Gra w krokieta. Zapraszamy na opowieść o miłej zabawie, która nie ma nic wspólnego z jedzeniem.
Jan Chrzciciel Lampi – portrety czasów Sejmu Wielkiego / Monika Miżołębska
Jan Chrzciciel Lampi – Włoch z urodzenia i wiedeńczyk z wyboru, jeden z najbardziej wziętych portrecistów końca XVIII wieku, jest autorem licznych wizerunków europejskich władców i arystokratów. Stanisław August Poniatowski nie był jedynym modelem artysty. Na płótnach Lampiego, namalowanych w czasach Sejmu Wielkiego, pojawiają się zarówno konserwatywni magnaci, patriotyczni reformatorzy jak i eleganckie damy.
9 sierpnia
Jan Chrzciciel Lampi – portrety czasów Sejmu Wielkiego / Monika Miżołębska
Jan Chrzciciel Lampi – Włoch z urodzenia i wiedeńczyk z wyboru, jeden z najbardziej wziętych portrecistów końca XVIII wieku, jest autorem licznych wizerunków europejskich władców i arystokratów. Stanisław August Poniatowski nie był jedynym modelem artysty. Na płótnach Lampiego, namalowanych w czasach Sejmu Wielkiego, pojawiają się zarówno konserwatywni magnaci, patriotyczni reformatorzy jak i eleganckie damy.
Władysław Podkowiński – mistrz światła i koloru / Romualda Radwańska
Czy grę promieni słońca i magię barw mogło oko artysty impresjonisty dostrzec i odtworzyć w każdym temacie: portrecie, weducie lub pejzażu wiejskim? Podczas spotkania porównamy trzy obrazy Podkowińskiego, szukając podobieństw oraz różnic w sposobie ich malowania.
16 sierpnia
Władysław Podkowiński – mistrz światła i koloru / Romualda Radwańska
Czy grę promieni słońca i magię barw mogło oko artysty impresjonisty dostrzec i odtworzyć w każdym temacie: portrecie, weducie lub pejzażu wiejskim? Podczas spotkania porównamy trzy obrazy Podkowińskiego, szukając podobieństw oraz różnic w sposobie ich malowania.
Jacek Malczewski i muzyka / Maja Piotrowska
Dla Jacka Malczewskiego muzyka oraz szerzej pojęta muzykalność stanowiły istotne motywy twórczości malarskiej. Podczas spotkania będziemy interpretować tryptyki Muzyka, Idź nad strumienie i obraz Śmierć Ellenai. W pracach tych poszukamy motywów muzycznych, zastanowimy się nad rytmem i ruchem postaci, zidentyfikujemy muzy. Zagłębimy się także w greckie sposoby rozumienia muzyki i podyskutujemy o tym, jakie związki łączyły w świecie greckim właśnie muzykę, poezję, muzy, muzeum, porządek świata, rytuał.
23 sierpnia
Krokiet – gra czy potrawa? / Magda Bialic
W dawnych czasach trudno było sobie wyobrazić wakacyjny wypoczynek bez gry w krokieta. Stukot uderzeń drewnianych młotków na długich kijach w drewniane kule towarzyszył wakacyjnym flirtom, rozmowom i żartom. Atmosferę takiego wakacyjnego, beztroskiego wypoczynku świetnie oddaje obraz Leona Wyczółkowskiego Gra w krokieta. Zapraszamy na opowieść o miłej zabawie, która nie ma nic wspólnego z jedzeniem.
Jacek Malczewski i muzyka / Maja Piotrowska
Dla Jacka Malczewskiego muzyka oraz szerzej pojęta muzykalność stanowiły istotne motywy twórczości malarskiej. Podczas spotkania będziemy interpretować tryptyki Muzyka, Idź nad strumienie i obraz Śmierć Ellenai. W pracach tych poszukamy motywów muzycznych, zastanowimy się nad rytmem i ruchem postaci, zidentyfikujemy muzy. Zagłębimy się także w greckie sposoby rozumienia muzyki i podyskutujemy o tym, jakie związki łączyły w świecie greckim właśnie muzykę, poezję, muzy, muzeum, porządek świata, rytuał.
30 sierpnia
Miniatury. Sztuka precyzji / Monika Miżołębska
Znane od XVI wieku, malarstwo miniaturowe przeżyło szczyt swojego rozkwitu w wieku XVIII, by umrzeć już w kolejnym stuleciu. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem fotografii ta niezwykła dziedzina sztuki wymagająca uwagi, precyzji i cierpliwości odeszła w zapomnienie.
Dworskie specjalności - suknia generałowej Karwowskiej/ Ewa Krawczyk
Osiemnastowieczna suknia dworska typu robe a la française a paniers a coudes (suknia w stylu francuskim na rogówce ”łokciowej”) uszyta została prawdopodobnie w Polsce dla generałowej Karwowskiej primo voto Rostkowskiej z okazji koronacji Stanisława Augusta w 1764. Podczas spotkania przyjrzymy się formie i funkcji tego niezwykłego stroju. Przybliżone zostaną techniki kroju, szycia i dekorowania tkanin. Odsłonimy kulisy niedawnej konserwacji obiektu.
6 września
Miniatury. Sztuka precyzji / Monika Miżołębska
Znane od XVI wieku, malarstwo miniaturowe przeżyło szczyt swojego rozkwitu w wieku XVIII, by umrzeć już w kolejnym stuleciu. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem fotografii ta niezwykła dziedzina sztuki wymagająca uwagi, precyzji i cierpliwości odeszła w zapomnienie.
Dworskie specjalności - suknia generałowej Karwowskiej/ Ewa Krawczyk
Osiemnastowieczna suknia dworska typu robe a la française a paniers a coudes (suknia w stylu francuskim na rogówce ”łokciowej”) uszyta została prawdopodobnie w Polsce dla generałowej Karwowskiej primo voto Rostkowskiej z okazji koronacji Stanisława Augusta w 1764. Podczas spotkania przyjrzymy się formie i funkcji tego niezwykłego stroju. Przybliżone zostaną techniki kroju, szycia i dekorowania tkanin. Odsłonimy kulisy niedawnej konserwacji obiektu.
13 września
Olga Boznańska – wnętrze i zewnętrze / Maja Piotrowska
Co oznacza pojęcie „intymizm” w odniesieniu do dzieł Olgi Boznańskiej? Czy budowane przez nią sceny są pogodne? Jakie nastroje z nich emanują? Dzięki czemu, patrząc na nie, mamy wrażenie intymności? Podczas spotkania będziemy interpretować przede wszystkim obrazy Wnętrze pracowni i W oranżerii w kontekście biografii artystki. Będziemy także dociekać, jak nastroje artystki oddziaływać mogły na dobór tematów i stosowane przez nią środki wyrazu.
Wojciech Gerson – akademik czy realista? / Monika Miżołębska
Wojciech Gerson był człowiekiem wielu talentów: malarzem, pedagogiem oraz publicystą. Prywatnie był wielbicielem pieszych wycieczek i rodzimego pejzażu. Jako artysta zaś był gorącym orędownikiem malarstwa historycznego i uprawiania sztuki w charakterze posłannictwa. Jak to zatem było możliwe, że jednocześnie był autorem swobodnie malowanych górskich pejzaży?
20 września
Olga Boznańska – wnętrze i zewnętrze / Maja Piotrowska
Co oznacza pojęcie „intymizm” w odniesieniu do dzieł Olgi Boznańskiej? Czy budowane przez nią sceny są pogodne? Jakie nastroje z nich emanują? Dzięki czemu, patrząc na nie, mamy wrażenie intymności? Podczas spotkania będziemy interpretować przede wszystkim obrazy Wnętrze pracowni i W oranżerii w kontekście biografii artystki. Będziemy także dociekać, jak nastroje artystki oddziaływać mogły na dobór tematów i stosowane przez nią środki wyrazu.
Wojciech Gerson – akademik czy realista? / Monika Miżołębska
Wojciech Gerson był człowiekiem wielu talentów: malarzem, pedagogiem oraz publicystą. Prywatnie był wielbicielem pieszych wycieczek i rodzimego pejzażu. Jako artysta zaś był gorącym orędownikiem malarstwa historycznego i uprawiania sztuki w charakterze posłannictwa. Jak to zatem było możliwe, że jednocześnie był autorem swobodnie malowanych górskich pejzaży?
Od 27 września zapraszamy na wykłady do Kina Muz
Koordynacja: Barbara Tichy, Paweł Bień / Dział Edukacji