Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Bruno Barbey. Zawsze w ruchu / 1 grudnia 2023 – 3 marca 2024

PROGRAM WYDARZEŃ TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE

CHINY, Szanghaj. Ogród Yuyuan – zabytkowy kompleks na terenie Starego Miasta, 1980, współczesna odbitka na papierze barytowym, Bruno Barbey / Magnum Photos

 

 

PROGRAM WYDARZEŃ EDUKACYJNYCH

 

 

DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

 

KONKURS FOTOGRAFICZNY „ZAWSZE W RUCHU”  

1 – 31 stycznia 2024 / ogłoszenie wyników w lutym 2024 

Czy wyrażenie „Zawsze w ruchu” odnosi się tylko do fizycznego przemieszczania się? Bruno Barbey w trakcie swojej pracy odwiedził łącznie aż pięć kontynentów. Historie przez niego przedstawione  najczęściej ukazują codzienne życie w niecodziennych okolicznościach. Zachęcamy do stworzenia fotografii inspirowanej hasłem „Zawsze w ruchu”.  

By wziąć udział w konkursie należy opublikować zdjęcie/zdjęcia w formie postu na profilu publicznym na portalu społecznościowym Instagram z oznaczeniem profilu @nationalmuseuminwarsaw z dodanym w opisie hashtagiem #brunobarbeyzawszewruchu. Do uczestnictwa zapraszamy wszystkich chętnych, bez ograniczeń wiekowych. Od osób niepełnoletnich wymagana jest zgoda opiekuna prawnego. 

 

Szczegóły znajdą Państwo w regulaminie konkursu.

 

Troje laureatów wyłoni jury w składzie: 
 

Agnieszka Chabera – pedagożka, specjalistka do spraw edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie, debiutantka Nocy Fotografii 2023 organizowanej przez Centrum Fotografii Muzeum Warszawy. 
 

dr Weronika Kobylińska – historyczka sztuki, adiunktka w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (PWSFTviT) i prezeska Fundacji Archeologia Fotografii. Wykładała w Instytucie Historii Sztuki UW (2019–2021). Stypendystka m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz MKiDN.  
 

Katarzyna Mączewska – historyczka sztuki, muzealniczka, inwentaryzatorka zabytków, autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, kuratorka wystaw. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kustoszka i kuratorka Zbiorów Fotografii i Ikonografii MNW. Zajmuje się m.in. problematyką polskich kolekcji ikonograficznych i archiwów wizualnych oraz fotograficzną dokumentacją zabytków. 

 

 

 

 

OPROWADZANIA KURATORSKIE

10 grudnia 2023, 18 lutego 2024 / niedziela / 18.15
Po wystawie oprowadzi jej kuratorka dr Weronika Kobylińska.

zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 30 zł i 20 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min

 

dr Weronika Kobylińska – historyczka sztuki, adiunktka w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (PWSFTviT) i prezeska Fundacji Archeologia Fotografii. Wykładała w Instytucie Historii Sztuki UW (2019-2021), gdzie była kierowniczką studiów niestacjonarnych. Stypendystka m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz MKiDN. Koordynatorka polskiego oddziału międzynarodowej sieci badawczej Ars Graphica.

 

 

OPROWADZANIA NIEDZIELNE

3, 10, 17 grudnia 2023, 7, 14, 21, 28 stycznia 2024, 4, 11, 18, 25 lutego 2024 / niedziela / 11.00

W każdą niedzielę zapraszamy na zwiedzanie z przewodniczkami z Działu Edukacji. Wspólnie przemierzymy wystawę poznając najważniejsze wątki i kluczowe dzieła.

zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 30 zł i 20 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

 

WYKŁADY CZWARTKOWE
18 i 25 stycznia 2024 / czwartek / 18.00
Kino MUZ – Gmach Główny / wydarzenie transmitowane na profilu MNW na Facebooku / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

 

18 stycznia 2024

Robert Capa i inni fotografowie agencji Magnum w Polsce / Joanna Kinowska

Fotografowie Agencji Magnum pojawiali się w powojennej Polsce z różnych powodów. Najczęściej dokumentowali dla ilustrowanych magazynów odbudowę Polski po wojnie a później zryw solidarnościowy. David Seymour, czyli Dawid Szymin (stąd pseudonim Chim) pochodził z Warszawy, Bruno Barbey odwiedzał nasz kraj kilkukrotnie, a inni realizowali swoje zdjęcia podczas krótkich pobytów. W trakcie wykładu przyjrzymy się jednej konkretnej wizycie, jaką odbył w 1948 roku węgierski fotoreporter Robert Capa. Poszukamy jego zdjęć w archiwach, sprawdzimy informacje, zobaczymy jak ta podróż wygląda z dzisiejszej perspektywy. 

bezpłatne wejściówki dostępne od 16 stycznia

 

Joanna Kinowska – historyczka sztuki, specjalizująca się w fotografii. Niezależna kuratorka, fotoedytorka, autorka i fotografka. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierownik ds. edukacji kulturalnej. Bywa jurorką konkursów, recenzentką przeglądów portfolio. Prowadzi warsztaty dla profesjonalistów „Myślenie fotografią”. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”. Współpracuje z Przekrój.pl, Fotopolis, Digital Camera Polska oraz Kwartalnikiem Fotografia. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Członkini RAV.A Stories

 

 

25 stycznia 2024

Lambretta nad Wisłą. Fotografia humanistyczna w PRL-u / Kamila Dworniczak

Mianem fotografii humanistycznej zazwyczaj określa się zaangażowaną formułę fotoreportażu, która wykształciła się we Francji tuż po II wojnie światowej. Wizualnie atrakcyjne, dynamiczne kadry pokazujące nasze codzienne radości i troski, za sprawą magazynów ilustrowanych szybko rozpowszechniały się na świecie. Na trwałe wpisały się także w wizualny pejzaż PRL, kreowany na łamach „Świata” czy „Polski” przez wybitnych fotoreporterów, takich jak m.in. Władysław Sławny, Jan Kosidowski czy Tadeusz Rolke. Geneza fotografii humanistycznej jest jednak złożona, a zainteresowanie nią w Warszawie było także odpowiedzią na polityczne, społeczne i artystyczne dylematy.

bezpłatne wejściówki dostępne od 23 stycznia

 

dr Kamila Dworniczak – historyczka sztuki, adiunktka w Katedrze Teorii Sztuki IHS UW, gdzie prowadzi zajęcia z metodologii historii sztuki, historii fotografii oraz sztuki współczesnej. W swoich badaniach koncentruje się na fotografii reportażowej, problematyce intermedialnej i pisarstwie o sztuce. Autorka książki Rodzina człowiecza. Recepcja wystawy The Family of Man w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii (2021).

 

 

WIECZORY W MUZEUM – SPOTKANIA TEMATYCZNE NA WYSTAWIE

15 grudnia 2023, 26 stycznia, 2 i 16 lutego 2024 / piątek / 18.30

zbiórka w Holu Głównym / spotkanie na wystawie / bilety w cenie 30 zł i 20 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

 

15 grudzień

Siła fotografii – gniew i empatia / Magdalena Kucza-Kuczyńska i Zofia Riabczuk

W swoich fotografiach dokumentalnych Barbey ukazywał momenty walki społecznej, demonstracje, ludzi walczących o swoje prawa. Emocje, takie jak empatia i gniew, są nieodłącznym elementem tych obrazów. Prawdziwa wartość fotografii nie tkwi jedynie w jej formie, ale także w reakcjach odbiorców. W dobie toczących się współcześnie wojen, zwłaszcza tej tuż za naszą granicą, nie sposób nie odczuwać empatii dla ofiar i gniewu wobec agresora. Na spotkaniu porozmawiamy o skrajnych emocjach obecnych na zdjęciach Barbeya.

bilety dostępne w sprzedaży od 12 grudnia

 

Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii.

 

Zofia Riabczuk – psycholożka, koordynatorka programu ukraińskiego w Dziale Edukacji MNW, edukatorka w muzeach sztuki, autorka tekstów i szkoleń z zakresu muzealnictwa, sztuki i psychologii.

 

 

26 styczeń

Pamięć zaklęta w fotografii / Rita Twardziak

W trakcie spotkania przyjrzymy się fotografiom Barbeya z perspektywy problemu pamięci oraz historycznej funkcji fotografii jako medium sztuki i historii. Zastanowimy się, jakie spojrzenie proponuje nam fotograf i czy można jego prace potraktować podmiotowo – zobaczyć w nich autonomiczną relację z przedstawianych wydarzeń.

bilety dostępne w sprzedaży od 23 stycznia

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW. Zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

 

2 luty

Między światami / Anita Andrzejewska

Bruno Barbey przez dekady swojej pracy poruszał się pomiędzy odmiennymi kulturami, a także dwoma językami wizualnymi: monochromem i kolorem. Wspólnie zastanowimy się nad tym, w jaki sposób fotograf spotyka się z „Innym”, jakie narzędzia pozwalają mu pokonywać  początkowy dystans oraz w jaki sposób znajduje środki do wyrażenia swoich doświadczeń.

bilety dostępne w sprzedaży od 30 stycznia

 

Anita Andrzejewska – fotografka, ilustratorka książek dla dzieci, podróżniczka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od wielu lat zaangażowana w projekty artystyczne i społeczne łączące Europę i Azję. Prowadziła m.in. warsztaty plastyczne dla dzieci w Ahmedabadzie w Indiach oraz współpracowała przy różnych projektach fotograficzno-literackich w Iranie, Turcji i we Włoszech. Specjalizuje się w fotografii analogowej i druku srebrowym.

 

 

16 luty

Różne wymiary fotoreportażu / Katarzyna Mączewska

Wybrane prace Bruno Barbeya staną się dla nas pretekstem do rozmowy o cechach właściwych dla fotoreportażu. Zwrócimy uwagę na okoliczności powstania poszczególnych fotografii, kompozycję, kadr, kolor, wreszcie siłę ich przekazu. W drugiej części uczestnicy zostaną zaproszeni do obejrzenia przykładów reportaży fotograficznych, znajdujących się w zbiorach MNW. Począwszy od oryginalnych prac Karola Beyera, dokumentujących wydarzenia w Warszawie 1861 roku zobaczymy fotografie rejestrujące ważne okoliczności polityczne, kulturalne i te z życia codziennego, powstające na przestrzeni 150 lat. Zastanowimy się nad rozwojem fotograficznego reportażu w jego wielowymiarowym znaczeniu.

bilety w sprzedaży od 13 lutego

 

Katarzyna Mączewska – historyczka sztuki, muzealniczka, inwentaryzatorka zabytków, autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, kuratorka wystaw. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kustoszka i kuratorka Zbiorów Fotografii i Ikonografii MNW. Zajmuje się m.in. problematyką polskich kolekcji ikonograficznych i archiwów wizualnych oraz fotograficzną dokumentacją zabytków.

 


ROZMOWA Z CHRISEM NIEDENTHALEM
1 lutego / czwartek / 18.00

Zawsze z aparatem / Chris Niedenthal w rozmowie z Anną Brzezińską
Zapraszamy na spotkanie, które będzie niepowtarzalną okazją, aby przyjrzeć się fotografiom, stanowiącym efekt ponad 50-letniej pracy twórczej Chrisa Niedenthala – jednego z najbardziej cenionych europejskich fotoreporterów. Podczas rozmowy poznamy osobistą perspektywę artysty oraz historię zarówno ikonicznych ujęć, jak i tych mniej znanych.

Kino MUZ – Gmach Główny / wydarzenie transmitowane na profilu MNW na Facebooku / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

Chris Niedenthal – jeden z najbardziej cenionych fotoreporterów europejskich. Studiował fotografię w London College of Printing, w 1973 roku przyjechał do Polski na kilka miesięcy i pozostał tu do dziś. Pracował zawsze jako tzw. wolny strzelec, na początku lat 80. XX wieku współpracował z amerykańskim tygodnikiem „Newsweek”, a od 1985 roku z „Time”. Dla tego czasopisma robił reportaże ze wschodniej i centralnej Europy, Związku Sowieckiego i Bałkanów. Przez kilka lat współpracował również z „Der Spiegel”.


Anna Brzezińska – zajmuje się fotografią od 1980 roku. Fotografka, fotoedytorka, kuratorka wystaw, członek jury konkursów fotograficznych. Fotoreporterka w „Tygodniku Solidarność”, współpracowała z Agence France-Presse. W latach 1990–2004 lat była kierowniczką działu fotograficznego „Rzeczpospolitej”. W latach 2006–2017 dyrektorka i redaktor naczelna Redakcji Fotograficznej PAP, w okresie 2017–2022 główna fotoedytorka w Domu Spotkań z Historią.

bezpłatne wejściówki dostępne od 30 stycznia

 

ROZMOWA PANELOWA

8 lutego / czwartek / 18.00

Etyka w fotografii reportażowej / Marek Berezowski, Iwona Kurz i Dyba Lach w rozmowie z Weroniką Kobylińską

Jak dużą siłę w tworzeniu narracji reportażowej może mieć jedno zdjęcie? Podczas rozmowy poruszymy wątki związane z wizualną reprezentacją tego, co inne i często nieznane, w kontekście związków fotografii i antropologii kultury wizualnej. Punktem wyjścia stanie się dla nas twórczość i etyka pracy Bruno Barbeya oraz osobiste doświadczenia zaproszonych rozmówców i rozmówczyń.

Kino MUZ – Gmach Główny / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

dr Weronika Kobylińska –  historyczka sztuki, adiunktka w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (PWSFTviT) i prezeska Fundacji Archeologia Fotografii. Wykładała w Instytucie Historii Sztuki UW (2019–2021). Stypendystka m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz MKiDN. Koordynatorka polskiego oddziału międzynarodowej sieci badawczej Ars Graphica.

 

Marek M. Berezowski – fotoreporter, absolwent fotografii w łódzkiej szkole filmowej (PWSFTViT) oraz Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim. Realizuje długoterminowe projekty dokumentalne, między innymi: Blast o wojnie w Ukrainie (od 2015), Not a Black Swan: o pandemii w Polsce (2020–2022), Citymorphosis o metropoliach w Polsce, Chinach, Rosji i Niemczech (2013–2017).

 

prof. Iwona Kurz – historyczka nowoczesnej kultury polskiej, badaczka kultury wizualnej, filmoznawczyni, dyrektorka Instytutu Kultury Polskiej UW, wcześniej kierująca Zakładem Filmu i Kultury Wizualnej (2006–2014). Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej, ujmowanej przez pryzmat obrazu, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender.

 

Dyba Lach – dokumentalistka, autorka transmedialna. Reżyseruje i koordynuje wydarzenia artystyczne, spektakle, koncerty, projekty kulturalne, filmy. Absolwentka PWSFTiT w Łodzi na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej oraz Fotografii Prasowej w Instytucie Dziennikarstwa UW. Współautorka książek fotograficznych: Stigma, nagrodzonej w konkursie International Photography Awards i wybranej publikacją roku 2014 w Konkursie im. Beaty Pawlak Fundacji Batorego oraz Rewizje, nominowanej do książki roku 2020 przez Aperture Foundantion i Paris Photo.

 

 

 

CYKL WARSZTATÓW FOTOGRAFICZNYCH

10 stycznia, 6 lutego i 5 marca 2024 / wtorek i środa / 17.00

Zbiórka w Holu Głównym / bilet w cenie 50 zł za cały cykl spotkań / liczba miejsc ograniczona / ok. 180 min / zapisy przez formularz online

Zapraszamy do udziału w cyklu warsztatów praktycznych, poświęconych kolejnym etapom pracy nad autorskim projektem fotograficznym. Uczestnicy pogłębią wiedzę na temat sztuki czytania obrazów i komunikowania się za ich pomocą, zdobędą teoretyczne i praktyczne podstawy na temat tworzenia własnych narracji fotograficznych. Warsztaty staną się okazją do poznania ważnych projektów, twórców i strategii artystycznych oraz wspólnej wymiany doświadczeń i inspiracji.

 

Do udziału w warsztacie zachęcamy osoby zainteresowane fotografią i amatorsko wykonujące zdjęcia. Zgłoszenia należy wysyłać przez podany poniżej formularz w terminie od 15 do 31 grudnia. W przypadku większej ilości zgłoszeń zastrzegamy sobie prawo do wyboru według uzasadnienia motywacji oraz możliwości wzięcia udziału kandydatek i kandydatów we wszystkich spotkaniach. Wymagany jest dostęp do aparatu cyfrowego, ewentualnie aparatu w smartfonie.

 

dr Jan Brykczyński – fotograf, edukator, autor książek. Wykładowca w Łódzkiej Szkole Filmowej i w Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Członek kolektywu Sputnik Photos i wykładowca na Programie Mentorskim. Autor licznych wystaw krajowych i międzynarodowych. Laureat konkursów i stypendiów w tym z Funduszu Wyszehradzkiego, Europejskiej Fundacji Kultury i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego prace znajdują się w kolekcji Musée de l’Elysée oraz Centre Pompidou.

 

 

 

DLA RODZIN

 

MAMA, TATA W MUZEUM

9 i 23 lutego 2024 / piątek / 11.00

Bruno Barbey – fotograf zaangażowany / Rita Twardziak

W różnych miejscach świata Bruno Barbey kierował się wyjątkową etyką pracy fotografa – swoje zdjęcia traktował jako medium wymiany myśli, emocji. Z szacunkiem podchodził do kultury i indywidualnych historii osób, które spotykał – zależało mu, by ich głos znalazł swoją reprezentacje w jego pracach. Jaki obraz artysty wyłania się zarówno z twórczości Barbeya jak i wspomnień dotyczących jego wizyt w Polsce?

zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 30 i 20 zł dostępne w kasie MNW i online od 6 i 20 lutego / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW. Zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

 

RODZINNE NIEDZIELE

10 grudnia 2023, 18 i 25 lutego 2024 / niedziela / 10.15 i 12.15

zbiórka w Holu Głównym / bilety dla dziecka 20 zł (każde kolejne 5 zł), bilety wstępu dla opiekuna 20 zł; dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

 

10 grudnia

Moc kolorów. O barwach, fotografii i relacjach / Lena Lewandowska

Bruno Barbey fotografował różne miejsca i ludzi na całym świecie, poznawał ich kulturę i zwyczaje. Na barwnych zdjęciach oddawał emocje swoje oraz fotografowanych osób. Na warsztacie zastanowimy się, dlaczego fotograf niektóre zdjęcia wykonywał w bieli i czerni, a inne na kolorowych kliszach. Zobaczymy, jak różne barwy mogą wpłynąć na nasz nastrój, oraz dlaczego jedne kolory pasują do siebie bardziej, a inne mniej.

bilety dostępne od 5 grudnia

 

Lena Lewandowska – studentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz w Łazienkach Królewskich.

 

 

18 lutego

Co chcą opowiedzieć nam zdjęcia? / Karolina Kierzkowska

Czy sztuka może działać jak wehikuł czasu? Na warsztatach uruchomimy wyobraźnię i przeniesiemy się na marokańskie ulice, a nawet do słonecznego Neapolu. Wspólnie policzymy, ile krajów odwiedził Bruno Barbey i zastanowimy się, czego mógł tam doświadczyć, co powąchać i jakich potraw spróbować.

bilety dostępne od 13 lutego

 

Karolina Kierzkowska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury. Pracuje w szkole jako nauczycielka plastyki i techniki.

 

 

25 lutego

Świat zza obiektywu Bruno Barbeya / Rita Twardziak

Czy wiecie jakie wyzwania wpisane są zawód fotoreportera? Tę nieoczywistą i niekiedy trudną pracę wykonywał Bruno Barbey – bohater wystawy, który uwieczniał różne wydarzenia niemal z całego świata. Na warsztatach będziemy mieli okazje poznać go trochę lepiej.

bilety w sprzedaży od 20 lutego

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW. Zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

 

WARSZTATY FOTOGRAFICZNE DLA DZIECI

3 lutego / sobota / 14.30

„Zawsze w ruchu” – jakich sztuczek używa fotograf, żeby przedstawić pełne życia sceny uliczne?

Czy lubicie robić zdjęcia? Zapraszamy na warsztaty poświęcone fotografii migawkowej. Wyjaśnimy krótko podstawowe pojęcia dotyczące techniki fotograficznej oraz ich wpływ na powstające obrazy. Dowiecie się np., jak uchwycić ruch lub jak rozmyć tło. Następnie śladem Brunona Barbeya wcielimy się w fotoreporterów, a także bohaterów i bohaterki zdjęć – zaaranżujemy różne sytuacje, które następnie sfotografujemy i wspólnie omówimy. 

zbiórka w Holu Głównym / liczba miejsc ograniczona / bilety dla dziecka 20 zł, bilety wstępu dla opiekuna 20 zł; dostępne w kasie MNW i online od wtorku (od godz. 10.00) poprzedzającego spotkanie / ok. 80 min

 

Anita Andrzejewska – fotografka, ilustratorka książek dla dzieci, podróżniczka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od wielu lat zaangażowana w projekty artystyczne i społeczne łączące Europę i Azję. Prowadziła m.in. warsztaty plastyczne dla dzieci w Ahmedabadzie w Indiach oraz współpracowała przy różnych projektach fotograficzno-literackich w Iranie, Turcji i we Włoszech. Specjalizuje się w fotografii analogowej i druku srebrowym.

 

Andrzej Pilichowski-Ragno – od 20 lat pracuje jako fotograf i aktywny członek Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Obecnie prowadzi zajęcia z fotografii ulicznej, portretowej, reklamowej i postprodukcji cyfrowej na Politechnice Krakowskiej.

 

 

ANIMACJE W HOLU GŁÓWNYM / OTWARTE ZAJĘCIA RODZINNE

11 lutego 2024 / niedziela / 12.00–16.00

Niedzielne animacje to artystyczne zajęcia, które odbywają się w Holu Głównym Muzeum Narodowego w Warszawie – wykonamy na nich prace plastyczne inspirowane zdjęciami Bruno Barbeya. Zajęcia odbywają się w atmosferze swobody i kreatywności – pod okiem naszych edukatorek powstaną oryginalne i różnorodne prace, które można będzie zabrać do domu. Zapraszamy!

Hol Główny MNW / udział w ramach biletu wstępu do MNW / nie obowiązują wcześniejsze zapisy

 

 

 

WYDARZENIA DOSTĘPNE

 

OPROWADZANIA Z AUDIODESKRYPCJĄ

13 stycznia 2024 / sobota / 11.00 
Na pięciu kontynentach 
Bruno Barbey był z natury małomówny, jednak jego zdjęcia to wielowątkowe opowieści – historie miejsc i ludzi, często niedopowiedziane. Intrygują, wzruszają, bawią, wprawiają w zdumienie. Przez ponad czterdzieści lat pracy jako fotoreporter Barbey odwiedził pięć kontynentów. Był zawsze tam, gdzie działo się coś ważnego. Z pasją i zaangażowaniem dokumentował świat oraz portretował jego mieszkańców. Podczas oprowadzania wyruszymy jego tropem. Podroż rozpoczniemy w Maroko, w którym Barbey się urodził i spędził pierwsze lata życia. W trakcie spotkania wykorzystamy materiały dotykowe oraz audiodeskrypcję na żywo. 
wstęp bezpłatny / zapisy od 9 stycznia / [email protected] / + 48 22 629 50 60 / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

 

OPROWADZANIE W POLSKIM JĘZYKU MIGOWYM

13 stycznia 2024 / sobota / 16.00
Historia człowieka, historia ludzi 
Bruno Barbey był fotografem zafascynowanym malarstwem, a także doceniał i rozumiał znaczenie koloru. Dlatego jako jeden z pierwszych fotoreporterów używał barwnej kliszy. Jej zaletą była duża wytrzymałość na zmienne warunki klimatyczne, a Barbey często zmieniał klimat – fotografował aż na pięciu kontynentach. Tysiące jego zdjęć to zapis ważnych wydarzeń społecznych i politycznych, także w Polsce. Jednocześnie Bruno Barbey stworzył urzekający, intrygujący i pełen emocji portret ludzi żyjących w „ciekawych czasach”. 
zbiórka w Holu Głównym / udział bezpłatny / bezpłatne wejściówki do pobrania w kasach i online od 9 stycznia / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

 

 

OFERTA DLA SZKÓŁ

 

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

9 grudnia 2023 / sobota / 11.00

„Rzadko stoję w miejscu. Wciąż chodzę. Zawsze w ruchu” – tak o swojej pracy mówił Bruno Barbey. Podczas licznych podróży fotograf był świadkiem wielu zdarzeń. Utrwalił je na zdjęciach, choć jego głównym celem było pokazanie człowieka we wszystkich odcieniach jego emocji. Na warsztatach postaramy się przybliżyć jego twórczość, zastanawiając się jakim medium jest fotografia, oraz w jaki sposób można ją wykorzystać w pracy z uczniami. Porozmawiamy też o emocjach, często trudnych do nazwania.

zbiórka w Holu Głównym / udział bezpłatny / liczba miejsc ograniczona / bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie i online od wtorku (od godz. 10.00) 5 grudnia / ok. 80 min /

 

 

LEKCJE MUZEALNE

koszt: 250 zł od klasy plus 1 zł od ucznia

Reportaż w ruchu / lekcja dla klas 4–8 szkoły podstawowej

Podczas oglądania fotografii wykonanych przez Brunona Barbeya postaramy się zrozumieć, czym jest reportaż i jaką rolę odgrywa w nim fotograf. Kolory, kształty oraz oddane dzięki nim emocje będą punktem wyjścia do stworzenia wspólnej definicji fotografii reportażowej. Odpowiemy sobie na pytania: czym jest malarskość fotografii? W jaki sposób na zdjęciach ukazane są emocje? Czy fotografia tradycyjna jest lepsza od cyfrowej?

 

Etyka reportażu – czy wypada robić zdjęcia? / lekcja dla szkół ponadpodstawowych

Po obejrzeniu zdjęć na wystawie wspólnie zastanowimy się nad tym, jaka powinna być etyka reportażysty. Z jakimi dylematami moralnymi musi się mierzyć fotograf, starający się przedstawić ludzkie, nierzadko trudne historie? Etyczna postawa Barbeya ugruntowała jego pozycję wśród członków prestiżowej agencji Magnum, która miała wpływ na następne pokolenia fotografów. Porozmawiamy o emocjach, sposobach przedstawiania dramatycznych tematów (wojna, demonstracje, niewola, głód) oraz etycznych dylematach naszych działań w świetle historii współczesnej.

 

 

AUDIOPRZEWODNIKI I DRUK EDUKACYJNY

Podczas zwiedzania wystawy zachęcamy do korzystania z audioprzewodnika w języku polskim i angielskim oraz przewodnika w Polskim Języku Migowym. Nagrania są dostępne bezpłatnie na stronie www.mnw.art.pl/multimedia

 

Przed wejściem na wystawę można także pobrać bezpłatny druk edukacyjny dla dzieci do aktywnego zwiedzania wystawy.

 

PROGRAM WYDARZEŃ KULTURALNYCH

 

TAŚMA W RUCH

 

Zimowe seanse w Kinie MUZ

 

Podczas pięciu zimowych wieczorów przywołamy w Muzeum magię dawnego kina! Wszystko za sprawą odrestaurowanego projektora Kinoton, na którym po raz pierwszy w Kinie MUZ wyświetlimy filmy z taśmy 35 mm. Bądźcie z nami!
Zobaczymy klasyczne obrazy polskiego kina moralnego niepokoju – „Człowieka z marmuru” Andrzeja Wajdy i „Amatora” Krzysztofa Kieślowskiego, w których autorzy podejmują refleksję na temat własnej odpowiedzialności twórczej. Zachwycające kunsztem operatorskim i znakomitą grą aktorską „Salto” Tadeusza Konwickiego, „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza i „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza to filmy, w których ich twórcy przyglądają się pragnieniom i tęsknotom bohaterek i bohaterów, kreśląc przy tym wnikliwy portret społeczeństwa powojennej Polski. Dwa ostatnie tytuły, stylistycznie bliskie twórczości Roberto Rosselliniego, Luchino Viscontiego i Michelangelo Antonioniego, zaliczane są do najpiękniejszych filmów w historii polskiego kina.
Cykl filmowy towarzyszy wystawie monograficznej „Bruno Barbey. Zawsze w ruchu”. Podobnie jak prezentowani twórcy ruchomych obrazów, Barbey ukazywał w swoich fotografiach przemiany ustrojowe w Polsce, jednocześnie inspirując się poetyką włoskiego neorealizmu.

 

 

KINO MUZ

Bilety w cenie 20 zł i 15 zł dostępne online i kasie MNW od dnia 19 grudnia 2023 r.
Karnet na wszystkie filmy w cenie 80 zł i 60 zł.

 

 

REPERTUAR

 

17 stycznia 2024, godz. 18.00
„Człowiek z marmuru”, reż. Andrzej Wajda, 1976

153 min.

 

Dwa porządki czasowe są połączone osobą ambitnej studentki szkoły filmowej, Agnieszki (w tej debiutująca Krystyna Janda). Odkrycie w Muzeum Narodowym w Warszawie marmurowego posągu Mateusza Birkuta, przodownika pracy z lat 50., stanowi początek prowadzonego przez nią śledztwa dziennikarskiego. Film jest syntezą najnowszej historii powojennej Polski. Spina klamrą dwie epoki: lata odbudowy kraju w okresie stalinowskim i rzeczywistość polityczną lat siedemdziesiątych. Pokazuje tragedię ludzi, którzy uwierzyli w sens komunistycznych przemian i zostali zniszczeni przez system. Jest drwiną z mechanizmów biurokratycznych autorytarnego systemu. Pokazuje sposób sprawowania władzy nad kulturą oraz mass mediami i ludzi gotowych na kompromis dla ratowania pozorów niezależności. Film był rozpowszechniany w ograniczonym zakresie, lecz mimo to odegrał ważną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich społeczeństwa lat 80.

(Źródło: Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996)

 

24 stycznia 2024, godz. 18.00
„Amator”, reż. Krzysztof Kieślowski, 1979

117 min. Film dla widzów od 18 r.ż.

 

Jeden z najwybitniejszych filmów zaliczanych do nurtu kina moralnego niepokoju. Głównym bohaterem jest Filip Mosz (w tej roli Jerzy Stuhr), zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym. Poznajemy go kiedy zostaje ojcem i postanawia kupić kamerę, żeby rejestrować kolejne etapy życia dziecka. Nieoczekiwanie dostaje od swojego dyrektora propozycję sfilmowania jubileuszu dwudziestopięciolecia zakładu. Przedstawiony materiał zostaje pozytywnie oceniony, a dyrektor obejmuje patronat nad amatorskim klubem filmowym założonym przez Filipa. Od tej chwili bohater nie rozstaje się z kamerą. Kieślowski z niezwykłą przenikliwością ukazuje powolną ewolucję bohatera, który z człowieka skoncentrowanego na własnej prywatności, przeobraża się w artystę wrażliwego na ludzką krzywdę i niesprawiedliwość.

(Źródło: Filmoteka Narodowa)

 

 


31 stycznia 2024, godz. 18.00
„Salto”, reż. Tadeusz Konwicki, 1965

100 min.

 

Do małego miasteczka przybywa mężczyzna. Podaje się za niegdysiejszego mieszkańca, a teraz ucieka przed wyrokiem swojego oddziału partyzantów, mimo upływu kilkunastu lat od wojny. Jego pobyt wywołuje serię zdarzeń na granicy jawy i snu. Film wpisuje się w dorobek Szkoły Polskiej przez polemikę z narodową mitologią. Alegoryczna opowieść, która dekonstruuje wojenne mity ze znakomitą rolą Zbigniewa Cybulskiego i legendarną sceną nawiązującą do chocholego tańca z Wesela Stanisława Wyspiańskiego.

(Źródło: 35mm.online)

 

7 lutego 2024, godz. 18.00
„Pociąg”, reż. Jerzy Kawalerowicz, 1959

97 min.

 

Polska końca lat 50. XX w. W przedziale sypialnym nocnego pociągu na Hel los styka ze sobą meteorolożkę i lekarza (granych przez Lucynę Winnicką i Leona Niemczyka). Pomiędzy parą nieznajomych zaczyna się gra emocji – od wzajemnej niechęci do pozbawionej perspektyw bliskości. Monotonię podróży zakłóca informacja, że w pociągu znajduje się morderca. Arcydzieło polskiego kina, dowód stylistycznej wirtuozerii Jerzego Kawalerowicza i kunsztu operatorskiego Jana Laskowskiego. Inspirowane osobistą przygodą reżysera, wykorzystujące elementy thrillera i melodramatu kameralne studium psychologiczne, ale też zbiorowy portret Polaków końca lat 50. Znakomita aktorsko opowieść o samotności i miłości niemożliwej, której melancholijny nastrój współtworzy muzyka, zwłaszcza balladowa wokaliza Wandy Warskiej, stanowiąca motyw przewodni filmu.

(Źródło: Filmoteka Narodowa)

 


14 lutego 2024, godz. 18.00
„Nikt nie woła”, reż. Kazimierz Kutz, 1960

79 min.

 

Drugi film kinowy Kazimierza Kutza uznawany jest po latach za jeden z najpiękniejszych wizualnie filmów polskich w historii. Świat, w którym rozgrywa się akcja – jego szarość, odpychające elementy, asceza tła – doskonale współgra ze stanem psychicznym głównych bohaterów, obarczonych tragedią wojny, wypalonych, wyobcowanych i zagubionych. Akcja rozgrywa się w pierwszych miesiącach po zakończeniu II wojny światowej. Bożek (Henryk Boukołowski), dawny żołnierz Armii Krajowej, ucieka przed swoimi przełożonymi z konspiracji, nie wykonał bowiem wyroku śmierci na komuniście. Trafia do małego miasteczka na Dolnym Śląsku, w którym poznaje Lucynę (w tej roli zjawiskowa Zofia Marcinkowska). Rodzi się między nimi intymna relacja, Bożek jednak cały czas żyje w stanie zagrożenia.

(Źródło: Filmoteka Narodowa)
 

 

 

Koordynacja programu wydarzeń edukacyjnych: Agnieszka Chabera, Karola Kaczorek / Dział Edukacji

Koordynacja programu lekcji muzealnych: Agnieszka Chabera
Wydarzenia dostępne: Anna Knapek

Koordynacja programu projektów kulturalnych: Alicja Latkowska, Marta Szymańska, Karolina Wróblewska-Leśniak / Dział Projektów Kulturalnych