Dekameron 2020

czyli Muzeum w czasach zarazy

Dekameron 2020 to cykl esejów mających za punkt wyjścia dzieło (lub grupę dzieł) ze zbiorów MNW, poruszających jednak tematykę dużo szerszą niż historia sztuki. To krótkie formy literackie opowiadające o sytuacji, która nas dotknęła, kondycji ludzkiej, sprawach najistotniejszych  dla człowieka. Tytuł projektu oraz jego idea nawiązuje do Dekameronu Giovanniego Boccaccia. Autorami tekstów są edukatorzy Działu Edukacji MNW, na co dzień prowadzący zajęcia w muzealnych galeriach.

 

 

DEKAMERON 2020 / ESEJE

 

 

TROCHĘ O RZEŹBIE, TROCHĘ O KACZKACH

Bardzo lubią go dzieci. W Magazynie Rzeźby w Królikarni, gdzie na ogół przebywa, stoi sobie na uboczu, wtłoczony na najniższą półkę, a mimo to „Kaczor” Magdaleny Gross łatwo przyciąga wzrok.
Od razu wiadomo, że to pan-kaczka. Dlaczego? A dlatego, że tylko kaczory mają na kuprze dwa pióra skręcone ku górze, w coś w rodzaju loczka.
 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Magdalena Schreiber

rzeźbiarka, historyczka sztuki i edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

ZAMYŚLENIE

Wśród obrazów prezentowanych w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie oglądać można między innymi dzieło Józefa Simmlera „Pożegnanie Wacława z Marią”. W tym przypadku inspiracją dla malarza była literatura, a dokładnie pierwsza polska powieść poetycka „Maria” Antoniego Malczewskiego, wydana w 1825 roku. Jest to romantyczna i tragiczna opowieść o Marii, żonie Wacława, poślubionego wbrew woli ojca młodego małżonka.
 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Monika Jabłońska

przewodniczka, historyczka sztuki i edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

SEKRETERO, POŻYCZ MI TROCHĘ CZASU…

Na drugim piętrze Muzeum Narodowego w Warszawie, w Galerii Sztuki Dawnej stoi, niewzruszony kondycją zdrowotną obywateli, niezwykle zgrabny, bajecznie niebieski mebelek. XVIII–wieczną sekreterę, bo to o niej mowa, zdobią między innymi malowidła przedstawiające Chronosa - personifikację Czasu oraz Apolla, opiekuna sztuki, dla której tworzenia czas jest przecież bardzo znaczący.

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Beata Staniszewska

archeolożka, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

KONRAD KRZYŻANOWSKI – GEST ARTYSTY

Początek mojej współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie związany jest z Dniem Wolnej Sztuki. To była któraś sobota w 2014 roku. Jako jedna z wolontariuszek zapraszałam zwiedzających do wspólnej obserwacji i rozmowy o wybranym dziele z ekspozycji muzealnej.  Moją propozycją był  Portret  Pelagii Witosławskiej Konrada Krzyżanowskiego.
 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Wioletta Cicha

historyczka sztuki, wolontariuszka i edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

LAS

Pierwszy raz od dawna mogłam pospacerować wśród zieleni. Parkowe aleje podczas epidemii wyglądają zaskakująco radośnie. Drzewa i stawy trwają w słońcu, otoczone zapachami i dźwiękami wiosny. Patrząc na nie, trudno mi uwierzyć, że w naszym, ludzkim świecie dni są pełne wyczekiwania na coraz gorsze wiadomości. Przyroda tworzy własną, doskonałą rzeczywistość. Podobną dwoistość świata: natury i człowieka, odnaleźć można w obrazie Jana Bruegla Starszego "Pejzaż z rozbójnikami dzielącymi łup"...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

🎧 WYSŁUCHAJ NAGRANIA 🎧

 

Monika Miżołębska

historyczka sztuki, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

DOM: SCHRONIENIE, MIEJSCE SPOTKANIA I PRZESTRZEŃ OSOBISTA

Wśród obrazów Konrada Krzyżanowskiego, przechowywanych w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, trzy dzieła jawią mi się jako szczególnie poruszające w czasie, który obecnie przeżywamy. (...) Dziś, gdy świat przestał być miejscem bezpiecznym i przewidywalnym, każda z prac mistrza nabiera dla mnie nowych znaczeń. Jawi mi się przede wszystkim jako opowieść o domu, w którym doświadczamy azylu na wiele sposobów...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu

 

🎧 WYSŁUCHAJ NAGRANIA 🎧

 

Anna Postek

historyczka sztuki, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

PORTRET Z ZARAZĄ W TLE - OPOWIADANIE

(...) Pellizzaro przeczytał półgłosem: z ciągłych spostrzeżeń lekarskich powzięto stałe przekonanie, że wypadki zapadania na cholerę i śmierci z tej choroby nawet w klassie możniejszej pochodziły z używania na pokarm sałat, mizerji ogórków surowych i kwaszonych i innych surowizn, szczególnie zaś jeśli potem pili wodę, piwo, mleko i w ogóle napoje burzące się....

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Karolina Zalewska

historyczka sztuki, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

EGZOTYCZNE PTAKI W MOJEJ SZAFIE

Na co dzień raczej nie zwracamy świadomie uwagi na reklamę. Kojarzymy ją zazwyczaj z dość schematycznymi (i brzydkimi) zdjęciami produktu czy wyretuszowanymi modelami. Ale czasem można wynaleźć cieszące oko smaczki, a dobra reklama jest marketingową potęgą. Wiedział o tym już austriacki malarz, grafik i typograf Julius Klinger...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Aleksandra Maria Lewandowska

historyczka sztuki, edukatorka w Muzeum Plakatu w Wilanowie oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

MONUMENTALNA KAMERALNOŚĆ

(...) W momencie kiedy Katarzyna Kobro wykonuje spektakularny „skok w przestrzeń”; kiedy Henryk Berlewi opiera się zawadiacko o lśniący błotnik daimlera, pokazując w salonie samochodowym swoje mechanofaktury; kiedy wreszcie - butny i bitny - Mieczysław Szczuka pojedynkuje się z krytykiem, idąc w zaparte w walce o tzn. nową sztukę; Nacht-Samborski pakuje walizki marząc o...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Paweł Bień

historyk sztuki, edukator Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

O POZYTYWNYCH SKUTKACH EKSTRAWAGANCKICH FRYZUR I JOGI

W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się intrygujący portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim. Antonii Cierplikowski, znany szerzej jako Antoine, był fryzjerem światowej sławy. W pierwszej połowie XX wieku zbudował globalne imperium fryzjerskie. Miał swoje zakłady w Paryżu, Cannes, Marsylii, Londynie i Tokio. W Stanach Zjednoczonych działała sieć ponad stu salonów fryzjerskich pod szyldem „Antoine”. Mieszkając na stałe w Paryżu...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

Monika Bryzek

historyczka sztuki, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

EPIDEMIA TAŃCA

Przechadzając się po Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie (lub spacerując wirtualnie po platformie Cyfrowe MNW), natkniemy się na bardzo poruszający obiekt z końca XV wieku. Jest to grupa rzeźbiarska pochodząca z kaplicy rodziny Krappe z kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu.Składa się ze scen Ostatniej Wieczerzy, Modlitwy w Ogrójcu i wreszcie monumentalnej Drogi Krzyżowej, której warto się przyjrzeć szczególnie. Pochód drewnianych figur rozpoczyna...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu

 

🎧 WYSŁUCHAJ NAGRANIA 🎧

 

Zofia Załęska

historyczka sztuki, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 


 

MODOWE ROZWAŻANIA W CZASACH ZARAZY

W Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Warszawie prezentowana jest wspaniała suknia, tzw. robe à la française, będąca popisem francuskiego kunsztu krawieckiego w XVIII wieku. Strój tego typu został wymyślony właśnie we Francji, w I ćwierci Wieku Oświecenia. Aż po Rewolucję Francuską nie było bez niej wstępu na salony, bale i inne znaczące wydarzenia. Na każde ważne wyjście suknia musiała...

 

Zapraszamy do lektury pozostałej częsci tekstu
 

dr Magdalena Bialic

historyczka sztuki, kostiumolog, edukatorka Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie

 

 

Koordynacja:  / Dział Edukacj