Lekcje muzealne on-line

Zapraszamy na lekcje muzealne online. Uczniowie spotkają się na żywo z historykiem sztuki, mającym wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć. Prowadzący porozmawia z uczestnikami o sztuce, historii i w oparciu o dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Podczas spotkania będziemy korzystali z prezentacji i quizów, czyniących zajęcia angażującymi.

Proponujemy tematy spotkań, które pomogą Państwu w realizacji programu nauczania. Każda lekcja będzie dopasowana do potrzeb Państwa klasy. Może mieć charakter wprowadzający, rozszerzający lub powtarzający wybrane zagadnienie. Prosimy o przekazanie swoich preferencji i wszystkich dodatkowych informacji o klasie edukatorowi prowadzącemu zajęcia.

 

Na zajęcia zapraszamy uczniów, uczennice i nauczycieli z całej Polski i świata.

Koszt zajęć: 200 zł

Czas trwania: ok. 45 min.

 

 

 

REZERWACJA ZAJĘĆ KROK PO KROKU

 

  1. Prosimy o wybranie tematu z listy znajdującej się poniżej.
  2. Termin lekcji należy zarezerwować dzwoniąc pod nr tel. 22 629 50 60, 22 621 10 31 wew. 246 lub pisząc na adres edukacja@mnw.art.pl. Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–15.00.
  3. Przed dokonaniem rezerwacji prosimy o zapoznanie się z zasadami rezerwacji.
  4. Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem do płatności za pośrednictwem systemu PayU. Konieczność otrzymania faktury VAT prosimy zgłaszać podczas rezerwowania terminu zajęć.
  5. Opłatę za zajęcia należy uiścić w ciągu 14 dni od dokonania rezerwacji, jednak nie później niż na 2 dni przed lekcją. W przypadku braku płatności rezerwacja zostanie automatycznie anulowana.
  6. Po odnotowaniu płatności osoba prowadząca zajęcia prześle maila z linkiem, pod którym odbędzie się lekcja i kilkoma informacjami praktycznymi. Prosimy o rozesłanie wiadomości uczestnikom zajęć. W spotkaniu można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu, tj. komputera, tabletu bądź telefonu.
  7. Obecność opiekuna na zajęciach jest obowiązkowa.

 

 


 

TEMATY ZAJĘĆ

 

LEKCJE POLECANE SZCZEGÓLNIE SZKOŁOM POLONIJNYM

 

Rejs po Wiśle, czyli artystyczna wyprawa po polskich miastach i miasteczkach
Wszyscy na pokład! Wyruszamy w rejs, podczas którego zawitamy do miast, miasteczek i wsi leżących nad Wisłą. Poznamy związane z nimi legendy i opowieści. Może któreś z tych miejsc zostanie celem Twojej następnej podróży?

 

Wyprawa w góry, czyli dlaczego Tatry zachwyciły artystów
Aparat fotograficzny, szkicownik i ołówek, czasem farby. Wyruszymy na wyprawę tropem artystów, aby poznać ich sposoby na uwiecznienie piękna gór.

 

 

SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY 0–III

 

Pory roku, pory dnia (lekcja związana z wystawą „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji Ergo Hestii”) - NOWY TEMAT od 7 maja
Natura od zawsze inspirowała artystów. Na lekcjach odkryjemy tajniki pracy malarza pejzażysty. Przekonamy się, czy łatwo przedstawić noc, upalny, wietrzny lub mroźny dzień i ilu kolorów potrzeba, żeby namalować śnieg.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, IV.3, V.1, V.2, V.3.
 
Dysponujemy pulą bezpłatnych lekcji „Pory roku, pory dnia”.
Klasy, które chciałyby z nich skorzystać prosimy o przesłanie mejla z uzasadnieniem na adres:  
 
Przepis na mumię
Dlaczego w starożytnym Egipcie robiono mumie? Co to były sarkofag i kartonaż? Ilu bandaży zużywano do zrobienia jednej mumii? W czasie lekcji dowiemy się wszystkiego. Poznając mit o Ozyrysie i zwiedzając jego królestwo, zapoznamy się też z egipską wiarą w życie pozagrobowe.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
 
Wyprawa na Olimp
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją dla naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.

 

Prawdziwa historia świętego Mikołaja

Gdzie i kiedy żył święty Mikołaj? Jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano? Obejrzymy sceny z historii Bożego Narodzenia tworzone przez artystów różnych epok.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.

 

Pisanki i kraszanki
Porozmawiamy o zwyczajach związanych ze świętami Wielkanocy – malowaniu pisanek i święceniu pokarmów. Poznamy różnicę między śmigusem a dyngusem. Dowiemy się również, jak wydarzenia Wielkiego Tygodnia były przedstawiane w sztuce.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.

 

Obrazy mistrza Jana
Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski. Dowiemy się, skąd Matejko czerpał wiedzę o historii i do czego był mu potrzebny „Skarbczyk”. Poznamy rodzinę artysty i ciekawostki z jego życia.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.

 

Pory roku, pory dnia
Natura zawsze inspirowała artystów. Przekonamy się, czy łatwo przedstawić noc, upalny, wietrzny lub mroźny dzień i ilu kolorów potrzeba, żeby namalować śnieg. Bliżej przyjrzymy się pracom Józefa Chełmońskiego, Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, IV.3, V.1, V.2, V.3.

 

W malarskiej pracowni 

Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Wyjaśnimy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, opowiemy, jak wygląda jego pracownia oraz pokażemy, jakich narzędzi używa.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.

 

Skarby Muzeum Narodowego
Muzeum Narodowe w Warszawie to prawdziwy skarbiec! Znajduje się w nim blisko 830 tysięcy eksponatów. Znajdziecie tutaj obrazy, rzeźby, porcelanę, meble, a nawet stroje! Przedmioty te pochodzą z różnych czasów, co znaczy, że jedne mogą mieć niecałe sto, a inne nawet tysiąc lat. Wspólnie zwiedzimy muzeum tropem naszych wyjątkowych dzieł.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.

 

W pracowni rzeźbiarza
Kim jest rzeźbiarz i co to jest rzeźba? Czy rzeźbiarz musi być silny i jakich narzędzi potrzebuje? Podczas lekcji zajrzymy do pracowni rzeźbiarskiej – dowiemy się jak pracuje rzeźbiarz, poznamy narzędzia i materiały, jakimi się posługuje. Dowiemy się też, co wyróżnia rzeźbę spośród innych dzieł sztuki i czy rzeźbiarz może być malarzem.
Realizowane wymagania podstawy programowej ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3.

 

Warszawa jak z obrazka
Dowiemy się, jak wyglądała kiedyś Warszawa i obejrzymy jej przedstawienia na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Czy odnajdziemy znajome miejsca?
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.

 

 

SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY IV–VIII

 

Co mówią obrazy? (lekcja związana z wystawą „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji Ergo Hestii”) - NOWY TEMAT od 7 maja
Lekcje dla klas 4-6 szkoły podstawowej 
Jak odczytać ukryte w obrazach opowieści? Często potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: z języka polskiego ogólne: I.1, I.3, I.7, IV.1; plastyki ogólne: I, III; plastyki szczegółowe: I.1, I.2, I.6, III.
 
Codzienność na obrazach holenderskich mistrzów XVII wieku - NOWY TEMAT od 7 maja
Lekcja dla klas 7-8 szkoły podstawowej
Dzieła prezentowane w Galerii Sztuki Dawnej MNW i na wystawie „Różne spojrzenia” są wizualnym świadectwem swojej epoki. Martwe natury, pejzaże, obrazy ukazujące wnętrza kościołów, sceny rodzajowe i biblijne pozwalają nam poznać mieszkańców Holandii „złotego wieku”: ich wiarę, pracę, rozrywki i życie rodzinne. 
Klasy 7-8 szkoły podstawowej: realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: z języka polskiego ogólne: I.1, I.3, I.7, IV.1; plastyki ogólne: I, III; plastyki szczegółowe: I.1, I.2, I.6, III.

 

W Egipcie faraonów
Jak budowano piramidy? Czym był sfinks? Dlaczego Egipcjanie mumifikowali ciała zmarłych? Jak i kiedy odczytano hieroglify? To tematy od dawna budzące powszechne zainteresowanie. Zapraszamy w podróż do starożytnego Egiptu, w czasie której znajdziemy odpowiedzi na te pytania.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii (ogólne): I, II, (klasy V-VIII szczegółowe) I.2, I.3, I.4, I.5; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2.
 
W demokratycznych Atenach
Zapraszamy na spacer ulicami antycznego greckiego miasta. Dzięki zabytkom z naszej Galerii – marmurowym posągom, wazom i przedmiotom codziennego użytku – dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali starożytni Grecy. Poznamy takie pojęcia jak polis, demokracja ateńska, hoplita, sympozjon czy igrzyska olimpijskie.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii (ogólne): I, II, (klasy V-VIII szczegółowe) I.2, I.3, I.4, I.5; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2.  
 
Rzym – od osady do imperium
W czasach świetności Rzym był stolicą olbrzymiego imperium, któremu przez kilkaset lat żadne państwo nie dorównało ani wielkością, ani znaczeniem. Jak wyglądało życie w Wiecznym Mieście? Starożytne posągi, portrety, sarkofagi i naczynia posłużą do rozmowy o rzymskiej codzienności: zajęciach, rozrywkach i wierzeniach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii (ogólne): I, II, (klasy V-VIII szczegółowe) I.2, I.3, I.4, I.5; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2.

 

Wyprawa na Olimp (lekcja dla klas IV-VI) 
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją dla naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach.
Realizowane wymagania z podstawy programowej z języka polskiego (ogólne) I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1; IV.2 (klasy IV-VI szczegółowe) I.3, I.7, V.14; z historii (ogólne) I, II (szczegółowe) I.3

 

Tajemnice świąt Bożego Narodzenia

W jaki sposób kiedyś obchodzono Boże Narodzenie? Które z kultywowanych dziś zwyczajów pochodzą sprzed wieków, a które przyjęły się niedawno? Kim naprawdę był święty Mikołaj? Przypatrując się zabytkom z różnych epok, porozmawiamy o genezie świąt i związanych z nimi zwyczajach.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (odbiór tekstów kultury I.2); plastyki (I, II, III).

 

Od rycerza do Sarmaty. Obyczaje staropolskie
Skąd się wzięło przekonanie o pochodzeniu polskiej szlachty od wojowniczych Sarmatów? Co to było liberum veto? Obejrzymy obrazy, zabytkowe przedmioty codziennego użytku takie jak stroje, meble i sprzęty domowe. Zastanowimy się, jakich dostarczają nam informacji o życiu sarmaty, jego domu, rodzinie i sprawach dla niego ważnych.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii: I.5, II.1, IX.6, XIII.3; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, IV.3, IV.7, IV.8, IV.9; języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, IV.1, IV.8.

 

Królowie Polski 
Dowiemy się, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznamy legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców. Spotkanie z królami Polski ułatwią nam obrazy m.in. Jana Matejki, Henryka Rodakowskiego i Marcello Bacciarellego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii: IV.1, IV.2, IV.4, IV.7, V.1, VI.1, VI.2, VII.6, X.2, XI.1, XI.3, XVI.1, XVI.3; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, IV.3, IV.7, IV.8, IV.9; języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, IV.1, IV.8.

 

Grunwald Matejki i Sienkiewicza. Artystyczne wizje historii - NOWY TEMAT
Historia wojny z zakonem krzyżackim, a zwłaszcza bitwy pod Grunwaldem, jest tematem licznych dzieł literackich i malarskich. Najwybitniejsze z nich – płótno Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem (ukończone w 1878) oraz powieść Henryka Sienkiewicza Krzyżacy (od 1897 drukowana w prasie w odcinkach, w 1900 opublikowana w formie książkowej) – ukształtowały obraz tych wydarzeń.
Na zajęciach omówimy historię oraz społeczny odbiór dzieła Matejki, który po jego prezentacji otrzymał królewskie berło i został obwołany duchowym przywódcą narodu. Porównamy oba ujęcia tematu, partie obrazu zestawiając z powieściowym opisem bitwy.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (ogólne) I.4; język polski (szczegółowe) I.1,2,5,6; plastyka (szczegółowe) I.1, 6, III.4

 

Konstytucja 3 Maja w sztuce NOWY TEMAT

3 maja 1791 roku Sejm Wielki uchwalił Konstytucję Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Była pierwsza w nowożytnej Europie i druga na świecie. Jak to wydarzenie przedstawiano w sztuce? Czy nastroje tamtych niezwykłych i burzliwych dni są obecne w obrazach i innych pamiątkach z epoki? A jak świętowano kolejne rocznice uchwalenia tej wyjątkowej w naszych dziejach ustawy zasadniczej? Odpowiedzi na te pytania poszukamy wspólnie, w czym pomogą nam dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (ogólne) I.4 (szczegółowe) XVI.3; język polski (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; plastyka (szczegółowe) I.1, 6, III.4

 

Tradycje wielkanocne
Co wspólnego ma Judasz z Marzanną oraz dlaczego Wielki Post kończył się pogrzebem żuru i śledzia? Dzieła sztuki będą punktem wyjścia do omówienia tradycji i obrzędów związanych ze świętami Wielkanocy.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego: I.1, I.2; plastyki: I, III.

 

Patrząc na rzeźbię – widzę, wiem, rozumiem
„Wiedzieć to widzieć” – podczas zajęć uczniowie zdobędą wiedzę, która pomoże im świadome patrzeć na dzieła rzeźbiarskie. Podpowiemy na co zwracać uwagę i jak opisywać rzeźby. Poznamy też najsłynniejsze rzeźby i rzeźbiarzy.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; język polski (klasy IV–VI): 1.2,11,12,13, język polski (klasy VII–VIII) 1.2.3, 1.2.6,1.2.7, plastyka (ogólne): 1,3; plastyka (szczegółowe): I.1,I.6,III.4,5,6,7.

 

Czy to jeszcze jest rzeźba? Spotkanie z rzeźbą współczesną.
Podczas zajęć zastanowimy się, czy przedmioty dobrze znane z życia codziennego – pluszowy miś, domowe kapcie czy przemysłowa zamrażarka mogą być dziełem sztuki i trafić do muzeum. Poza tym przyglądając się pracom  współczesnych twórców przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki, jak ready-made, asamblaż, czy instalacja.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; język polski (klasy IV–VI): 1.2,11,12,13, język polski (klasy VII–VIII) 1.2.3, 1.2.6,1.2.7, plastyka (ogólne): 1,3; plastyka (szczegółowe): I.1,I.6,III.4,5,6,7.

 

Co mówią obrazy?
Jak odczytać ukryte w obrazach opowieści? Często potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, IV.1; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, IV.8; języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, IV.3, IV.5; plastyki (ogólne): I, III; plastyki (szczegółowe): I.1, I.2, I.6, III.

 

Warszawa – miasto historii, legend i ludzi
Poznamy Warszawę uwiecznioną na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Dowiemy się, jak stolica zmieniała się przez wieki, czym zajmowali się jej mieszkańcy i jak wyglądały miejsca, w których dziś stoją wieżowce.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (odbiór tekstów kultury I.2); plastyki (I, II, III).

 

Plakat – sztuka ulicy

Plakaty możemy spotkać na tablicach ogłoszeń i ulicznych słupach. To druki, które mają informować i reklamować. Niektóre z nich są jednak czymś znacznie więcej niż zwykłym afiszem. Ich piękna kolorystyka, liternictwo, połączenie przekazu i obrazu sprawia, ze zatrzymujemy się w codziennym pędzie. Artyści zapraszają nas do świata własnej wyobraźni, skojarzeń i snów interpretując historię, kulturę i codzienność. Takie plakaty docierają do odbiorców niezależnie od wieku, wykształcenia czy znajomości języka. To sztuka dla wszystkich, sztuka ulicy. Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowymi dziełami sztuki jakimi są plakaty i stworzenie własnych projektów.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, 2.11. 2.12, języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, 2.6,2.7, plastyki I.1, I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, III.4, III.6.

 

 

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

 

Sztuka egipska
Jak rozpoznać sztukę starożytnego Egiptu? Jakie były jej największe osiągnięcia w dziedzinie architektury, rzeźby i malarstwa? Spotkanie w Galerii będzie okazją do rozmowy o trwającej blisko trzy tysiące lat cywilizacji egipskiej i jej najważniejszych dokonaniach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy i rozszerzony) wymagania ogólne: I, II.2, II 4; wymagania szczegółowe (poziom podstawowy i rozszerzony): I, II; język polski (poziom podstawowy): I.2.6; język polski (poziom rozszerzony): I.2.2, I.2.4, I.2.5.
 
Sztuka grecka i rzymska 
Poznamy porządki architektoniczne i style w greckim malarstwie wazowym. Przyjrzymy się rzymskim kopiom dzieł greckich rzeźbiarzy, takich jak Fidiasz, Poliklet i Lizyp. Porozmawiamy o tym, jaki wpływ na literaturę, sztuki plastyczne, filozofię i politykę zachodniej cywilizacji miała kultura antyczna.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy i rozszerzony) wymagania ogólne: I, II.2, II 4; wymagania szczegółowe (poziom podstawowy i rozszerzony): I, III, IV; język polski (poziom podstawowy): I.2.6; język polski (poziom rozszerzony): I.2.2, I.2.4, I.2.5.

 

Sztuka średniowiecza
Na lekcji porozmawaimy o trwającej blisko tysiąc lat epoce średniowiecza. Obejrzymy nastawy ołtarzowe, rzeźby polichromowane, malarskie cykle narracyjne i przykłady rzemiosła artystycznego. Wspólnie zastanowimy się nad źródłami literackimi tych dzieł i nad postrzeganiem świata przez ludzi średniowiecza. Omówimy cechy stylów gotyckiego i romańskiego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy) wymagania ogólne: II.2, II 4; wymagania szczegółowe: XIII. 1,2,4; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.

 

Codzienność na obrazach holenderskich mistrzów XVII wieku - NOWY TEMAT od 7 maja
Dzieła prezentowane w Galerii Sztuki Dawnej MNW i na wystawie „Różne spojrzenia” są wizualnym świadectwem swojej epoki. Martwe natury, pejzaże, obrazy ukazujące wnętrza kościołów, sceny rodzajowe i biblijne pozwalają nam poznać mieszkańców Holandii „złotego wieku”: ich wiarę, pracę, rozrywki i życie rodzinne. 
Szkoły ponadpodstawowe: realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: z historii (poziom podstawowy): wymagania ogólne: I, II; wymagania szczegółowe: XIV, XVI, XVII; z języka polskiego (poziom podstawowy) wymagania ogólne: I.1, I.2, IV.1, IV.2, wymagania szczegółowe: I.2 (6); z historii sztuki wymagania ogólne: I, II, III, IV,V
 
Dysponujemy pulą bezpłatnych lekcji „Codzienność na obrazach holenderskich mistrzów XVII wieku”. 

Klasy, które chciałyby z nich skorzystać prosimy o przesłanie mejla z uzasadnieniem na adres:  

 

Grunwald Matejki i Sienkiewicza. Artystyczne wizje historii - NOWY TEMAT
Historia wojny z zakonem krzyżackim, a zwłaszcza bitwy pod Grunwaldem, jest tematem licznych dzieł literackich i malarskich. Najwybitniejsze z nich – płótno Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem (ukończone w 1878) oraz powieść Henryka Sienkiewicza Krzyżacy (od 1897 drukowana w prasie w odcinkach, w 1900 opublikowana w formie książkowej) – ukształtowały obraz tych wydarzeń.
Na zajęciach omówimy historię oraz społeczny odbiór dzieła Matejki, który po jego prezentacji otrzymał królewskie berło i został obwołany duchowym przywódcą narodu. Porównamy oba ujęcia tematu, partie obrazu zestawiając z powieściowym opisem bitwy.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (wymagania ogólne zakres podstawowy i rozszerzony) I.1, II.2; historia wymagania szczegółowe (zakres podstawowy) I.1, XII,4; (zakres rozszerzony) I.2; język polski zakres podstawowy (wymagania ogólne) I.5,7,8; (wymagania szczegółowe) I.9,15, II. 6; język polski zakres rozszerzony (wymagania szczegółowe) II.4; plastyka (ogólne) I, (szczegółowe) I.6,III.4
 

Młoda Polska. Artyści i kierunki.

Fin de siècle, Młoda Polska, modernizm, symbolizm. Przełom XIX i XX wieku był okresem,
w którym wiele kierunków występowało równolegle, często się przenikając. Przeanalizujemy dzieła najważniejszych twórców tamtego okresu – Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego – a w interpretacji posłużymy się tekstami literackimi.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: II 4; wymagania szczegółowe: XXXVI1, 2, 3; historia (poziom rozszerzony): XXXVI 2,3; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.

 

Malarstwo historyczne. Matejko i inni.
Wiek XIX był czasem rozkwitu malarstwa historycznego – przywoływało ono najświetniejsze momenty z historii Polski i kształtowało postawy patriotyczne. Zobaczymy, w jak różnorodny sposób polscy malarze tego okresu transponowali historię w sztukę.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy) wymagania ogólne: I 4; wymagania szczegółowe: XXXVI1,2,3; historia (poziom rozszerzony): XXXVI 2, 3; język polski (poziom podstawowy) 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.

 

Kontrasty dwudziestolecia. Awangarda i tradycja.
Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce to czas kontrastów. Lata entuzjazmu i zachwytu nad niepodległością, dynamizmem przemian, a jednocześnie – depresji i różnic społecznych pogłębionych światowym kryzysem. To okres różnorodny artystycznie i światopoglądowo. Podczas zajęć poznamy główne tendencje w sztuce tego czasu, czyli futuryzm, kubizm, ekspresjonizm czy inspiracje sztuką ludową oraz poszukiwanie stylu narodowego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy): XXXIX 6, XLIV 2; historia (poziom rozszerzony): XLIV2,3; język (polski poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.

 

Rzeźba jako tekst ikoniczny
Zapraszamy uczniów ze szkół ponadpodstawowych na lekcję, podczas której potraktujemy wybrane rzeźby jako teksty ikoniczne i omówimy je w zestawieniu z innymi tekstami kultury. Zajęcia dedykowane licealistom, szczególnie maturzystom, ze względu na pojawiające się na obowiązkowej maturze ustnej z języka polskiego pytania wskazujące na analizę tekstu ikonicznego, dzieła sztuki, w tym rzeźby. Narzędzia poznane na warsztatach umożliwią nie tylko analizę medium rzeźbiarskiego, ale częściowo ułatwią analizę dzieł sztuki wykorzystujących inne media.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1,2,7,8; język polski (poziom podstawowy): I.1,2,5,6,7; język polski (poziom rozszerzony): 1.2,3,4,5,6,7; plastyka: I.1,2,3,4,5,6.

 

Sztuka czytania sztuki – rzeźba

„Wiedzieć to widzieć” – zgodnie z tą zasadą wyposażymy uczestników zajęć w wiedzę, która umożliwi im świadome patrzenie na działa rzeźbiarskie i damy im narzędzia do przeprowadzenia samodzielnej interpretacji i analizy formalnej. Narzędzia poznane podczas lekcji umożliwią nie tylko analizę medium rzeźbiarskiego, ale częściowo ułatwią też analizę dzieł sztuki należących do innych mediów.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1,2,7,8; język polski (poziom podstawowy): I.1,2,5,6,7; język polski (poziom rozszerzony): 1.2,3,4,5,6,7; plastyka: I.1,2,3,4,5,6.

 

Plakat jako tekst kultury. Kanon lektur szkolnych

Plakaty do inscenizacji dzieł romantycznych wieszczów oraz Stanisława Wyspiańskiego, Witolda Gombrowicza i Sławomira Mrożka stanowią sferę konfrontacji różnorodnych odczytań tych dzieł.  Są subiektywnym, graficznym komentarzem łączącym indywidualne doświadczenie utworu z aktualnym myśleniem o Polsce. Plakaty do inscenizacji Dziadów, Kordiana, Wesela, Chłopów czy Trans-Atlantyku będą punktem wyjścia do rozmów o postawach, sytuacjach i bohaterach lektur szkolnych. W dziełach najwybitniejszych twórców Polskiej Szkoły Plakatu poszukamy odniesień do historii, polityki i kultury oraz odczytamy zawarte w nich treści symboliczne.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: II 4;XXXVI 2,3; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.3, 2.4, plastyka (poziom podstawowy) wymagania ogólne I, II, wymagania szczegółowe: I.1. I.2, I.3, I.4, I.5, I.6.

 

 

Koordynacja:  / Dział Edukacji, MCES