Bliżej Sztuki

Projekt Bliżej sztuki, którego partnerem jest MNW, organizuje Stowarzyszenie Przyjaciele MNW dzięki środkom z programu Kultura w sieci Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury.

Cecco del Caravaggio

Dlaczego caravaggioniści tak często sięgali po motyw świętego Sebastiana? Który z nich jako jedyny pracował bezpośrednio z Caravaggiem? Grażyna Bastek razem z Mateuszem Jasińskim opowiadają o Męczeństwie świętego Sebastiana Cecco del Caravaggio w pierwszym filmie z cyklu Bliżej sztuki.
 
Obraz zaadoptowany przez Kancelarię Notarialną SC pl. Bankowy 1.
 
 

Piotr Michałowski

Malarz, społecznik i przedsiębiorca.
 
 W kolejnym filmie z cyklu „Bliżej Sztuki" Wojciech Głowacki, adiunkt w Zbiorach Sztuki do 1914 roku, opowiada o obrazie „Defilada przed Napoleonem" Piotra Michałowskiego oraz o życiu i twórczości mistrza polskiego malarstwa romantycznego. Piotr Michałowski z wykształcenia był prawnikiem, w młodości pracował jako urzędnik, a malarstwem początkowo zajmował się jedynie po amatorsku. Po powstaniu listopadowym wyemigrował do Francji. W 1835 roku wrócił do kraju i zajął się prowadzeniem majątków. Zasłynął jako wybitny malarz koni i wnikliwy portrecista. Często łączył te dwa tematy – na przykład przedstawiając swoją córkę Celinę na koniu.
 
Patronami obrazu są: Wanda Łyszczyńska-Sarapata i Adam Sarapata oraz ich dzieci Maciej Sarapata i Jan Sarapata.
 
 

Insygnia królewskie

Gdzie ukrywano historyczne insygnia królewskie po rozbiorach? Czym zajmowali się pasamonicy i co mieli wspólnego z regaliami? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w odcinku Bliżej Sztuki, w którym Ryszard Bobrow, kurator Zbiorów Sztuki Zdobniczej w MNW, zdradza nam niezwykłą historię insygniów koronacyjnych Augusta III i jego żony Marii Józefy.
 
Patronat nad insygniami koronacyjnymi króla Augusta III Wettina i Marii Józefy oraz płaszczem koronacyjnym króla Augusta III Wettina objęła Desa Biżuteria.
 

Józef Chełmoński

Czajki, żurawie, bociany to tylko niektóre z wielu gatunków ptaków, które inspirowały Józefa Chełmońskiego. Publiczność pokochała jednak najbardziej kuropatwy. Agnieszka Rosales-Rodriguez, kuratorka Zbiorów Sztuki Polskiej do 1914 roku, opowie o Kuropatwach i ich autorze, Józefie Chełmońskim, niezwykłym malarzu, który podobno zasypiał z pędzlem w ręku.
 
Obraz zaadoptowali Kasia Sokołowska i Artur Kozieja.
 

Zbigniew Pronaszko

Tomasz Jeziorowski, kustosz Zbiorów Malarstwa Współczesnego, przygląda się uważnie Autoportretowi na tle sadu Zbigniewa Pronaszki, malarza, który tworzył na przestrzeni trzech epok.
 
Obraz zaadoptował Dom Aukcyny Desa Unicum.