Archiwum


4 września / sobota / godz. 11.00
Anna Bilińska – artystka niezłomna


Anna Bilińska to jedna z najbardziej interesujących polskich artystek, marzycielka o ogromnej sile osobowości. Była artystką wszechstronną, malowała portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Swoje obrazy prezentowała na wystawach w Paryżu, Monachium, Londynie, Berlinie, była wielokrotnie nagradzana. Sukces zawdzięczała nieustannemu poszukiwaniu artystycznej perfekcji, pewności własnego talentu oraz odwadze i determinacji, z jakimi podążała obraną drogą. Dotąd pozostawała jednak postacią mało znaną. Fenomen twórczość Bilińskiej trafnie ujął w słowach Antoni Bohdanowicz, mąż artystki, autor jej pierwszej monografii: „To dziwne jednak, jak o niej nic się nie wie. A wisi tam, gdzie Matejko, gdzie Brandt, Chełmoński”.

Zapraszamy na warsztaty, podczas których odkryjemy twórczość Anny Bilińskiej, od pierwszych prac powstałych w Warszawie, poprzez dzieła namalowane w okresie studiów w Paryżu, aż po obrazy pokazywane na najważniejszych wystawach europejskich czy te malowane na zamówienie znanych kolekcjonerów.

 

Warsztaty towarzyszą wystawie Artystka. Anna Bilińska 1954–1893.

ok. 120 minut / wstęp bezpłatny / liczba miejsc ograniczona / zapisy: – decyduje kolejność zgłoszeń
 
Koordynacja: Edyta Rubka-Kostyra


 

29 sierpnia / sobota / godz. 11.00 

 

Warsztaty na wystawie Fotorelacje. Wojna 1920"
Muzeum Narodowe w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3

 

Wojna polsko-bolszewicka w fotografii, filmie, plakacie, literaturze i na szkolnej lekcji

Fotograficzne i filmowe relacje z wojny polsko-bolszewickiej zestawimy z literackimi świadectwami Władysława Broniewskiego, Kornela Makuszyńskiego, Stefana Żeromskiego, Melchiora Wańkowicza i innych pisarzy, którzy pełnili służbę wojskową lub byli korespondentami wojennymi. Przyjrzymy się również propagandowym drukom polskim i sowieckim, analizując elementy wizualnego języka wojny plakatowej. Zastanowimy się nad sposobami opowiadania o historii w szkole i w muzeum, konfrontując podręcznikowe informacje z obrazem życia żołnierzy, jeńców i ludności cywilnej wyłaniającym się z relacji świadków.

Spotkanie poprowadzi Bożena Pysiewicz.

 

 

ZAPISY: MCES@MNW.ART.PL – DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / OK. 120 MINUT / WSTĘP BEZPŁATNY / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA

 

 

 

12 września / sobota / godz. 13.00

 

Warsztaty na wystawie Jerzy Treutler. Grafik projektant. Retrospektywa."
Muzeum Plakatu w Wilanowie, ul. St. Kostki Potockiego 10/16

 
Grafik. Człowiek od wszystkiego

Jerzy Treutler ukończył studia na wydziale grafiki warsztatowej zwanej artystyczną, jednak całe życie zajmował się grafiką użytkową. Od lat pięćdziesiątych XX wieku projektował ulotki, opakowania, okładki książek, ilustracje do czasopism, znaki towarowe oraz plakaty. Podczas dyskusji na temat graficznych prac artysty nawiążemy do historii i atmosfery czasów, w których nastąpił wyjątkowy rozkwit krajowego wzornictwa, filmu, muzyki współczesnej oraz powstał fenomen polskiej szkoły plakatu.

Spotkanie poprowadzi Bożena Pysiewicz.

 

 

ZAPISY: MCES@MNW.ART.PL – DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ
OK. 120 MINUT / WSTĘP BEZPŁATNY / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA

 

 

 

19 września / sobota / godz. 11.00­

 

Warsztaty na wystawie „Polska. Siła obrazu."
Muzeum Narodowe w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3


Siła oryginału i słabość reprodukcji?
Na wystawie „Polska. Siła obrazu” prezentowanych jest wiele dzieł, które należą do podstawowego kanonu sztuki polskiej XIX wieku i często są reprodukowane w szkolnych podręcznikach. Czy mimo ich wszechobecności potrafią nas jeszcze wzruszyć i czymś zaskoczyć? W jaki sposób o nich opowiadać, aby naprawdę zapadły w pamięć uczniów, stając się czymś więcej niż ilustracją rozdziału w książce?

Spotkanie poprowadzą Urzula Król i Edyta Rubka-Kostyra

 

ZAPISY: MCES@MNW.ART.PL – DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / OK. 120 MINUT / WSTĘP BEZPŁATNY / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA

 

 

 

 

3 października / sobota / godz. 11.00

 

Warsztaty towarzyszące instalacji Jerzego Kaliny „Zatrute źródło"
Muzeum Narodowe w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3

 

Woda, kamień i czas. Konteksty i interpretacje

Motyw kamienia i wody wielokrotnie pojawiał się w poezji, literaturze i dziełach sztuki różnych epok. Wykorzystał go również Jerzy Kalina, tworząc na dziedzińcu Muzeum czasową instalację przestawiającą rzeźbę Jana Pawła II rzucającego głazem w czerwoną wodę. Tę współczesną pracę reprezentującą nurt site-specyfic zinterpretujemy w nawiązaniu do dzieł z kolekcji MNW. Wieloznaczność symboliki kamienia i źródła omówimy w szerokim kontekście dzieł plastycznych i literackich. 
 
ZAPISY: MCES@MNW.ART.PL – DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ
ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / OK. 120 MINUT / WSTĘP BEZPŁATNY / LICZBA MIEJSC OGRANICZONA
 

 

 

Koordynacja: Urszula Król, Bożena Pysiewicz /