Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Lekcje związane z Rokiem Polskiego Romantyzmu

Lekcje stacjonarne

Sztuka klasycystyczna vs sztuka romantyczna
Lekcja dla szkół ponadpodstawowych
Zastanowimy się, jak rozróżnić sztukę klasycyzmu i romantyzmu. Przeanalizujemy najważniejsze podobieństwa i różnice między stylami i światopoglądami tych epok. Przekonamy się, że ich opozycyjność wcale nie jest taka oczywista
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii sztuki: I, II, III, 1.1, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 2.1, 2.2, 2.4, 2.5, 3.1; z wiedzy o kulturze: I, III, 1.1, 1.2, 1.3, 2.2; z historii: I, II oraz III.5.2, III.6.1, III.6.2, III.6.6, IV.1.4 w zakresie rozszerzonym.
 
 

Lekcje on-line

Wizerunki polskich romantyków

Lekcja dla klas VI–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

Artysta w chwili natchnienia i dandys – polscy romantycy doczekali się wielu rzeźbiarskich i malarskich wizerunków. Obejrzymy portrety Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego, Norwida oraz Chopina i zastanowimy się, dlaczego były one tematem burzliwych dyskusji, a czasem nawet powodem obyczajowych skandali.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: I, II, III; język polski (poziom podstawowy): I 1, 5, 6;  plastyka (poziom podstawowy) wymagania ogólne I, II.

 

Inspiracje literaturą romantyczną w malarstwie polskim XIX wieku

Lekcja dla klas VII–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

Zestawimy dzieła poetów epoki romantyzmu z wybranymi obrazami malarzy polskich z XIX wieku. Bohaterami lekcji będą Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Zygmunt Krasiński, Antoni Malczewski oraz malarze zafascynowani ich twórczością.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: I, II, III; język polski (poziom podstawowy): I 1, 5, 6;  plastyka (poziom podstawowy) wymagania ogólne I, II.

 

Romantyzm na plakacie

Lekcja dla szkół ponadpodstawowych
Dramaty polskich romantyków – Dziady, Balladyna, Kordian, Nie-Boska Komedia – stanowią niewyczerpane źródło plastycznych wyzwań. Ciekawą interpretacją wizualną tych utworów są plakaty zapowiadające ich teatralne inscenizacje. Za pomocą symboli i znaków graficznych przekładają teksty literackie na plastyczne metafory.

Plakaty teatralne staną się punktem wyjścia do rozmowy o lekturach, interpretowanych ciągle na nowo, zarówno przez grafików, jak i przez kolejne pokolenia czytelników.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: II 4;XXXVI 2,3; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.3, 2.4, plastyka (poziom podstawowy) wymagania ogólne I, II, wymagania szczegółowe: I.1. I.2, I.3, I.4, I.5, I.6.

 

Jak zamówić zajęcia?

Zapraszamy do skorzystania z druków edukacyjnych towarzyszących lekcjom.