Lekcje muzealne on-line
Zapraszamy na lekcje muzealne online. Uczniowie spotkają się na żywo z historykiem sztuki, mającym wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć. Prowadzący porozmawia z uczestnikami o sztuce, historii i w oparciu o dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Podczas spotkania będziemy korzystali z prezentacji i quizów, czyniących zajęcia angażującymi.
Proponujemy tematy spotkań, które pomogą Państwu w realizacji programu nauczania. Każda lekcja będzie dopasowana do potrzeb Państwa klasy. Może mieć charakter wprowadzający, rozszerzający lub powtarzający wybrane zagadnienie. Prosimy o przekazanie swoich preferencji i wszystkich dodatkowych informacji o klasie edukatorowi prowadzącemu zajęcia.
Na zajęcia zapraszamy uczniów, uczennice i nauczycieli z całej Polski i świata.
Koszt zajęć: 200 zł
Czas trwania: ok. 45 min.
REZERWACJA ZAJĘĆ KROK PO KROKU
- Prosimy o wybranie tematu z listy znajdującej się poniżej.
- Termin lekcji należy zarezerwować dzwoniąc pod nr tel. 22 629 50 60, 22 621 10 31 wew. 246 lub pisząc na adres edukacja@mnw.art.pl. Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–16.00.
- Przed dokonaniem rezerwacji prosimy o zapoznanie się z zasadami rezerwacji.
- Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem do płatności za pośrednictwem systemu PayU. Konieczność otrzymania faktury VAT prosimy zgłaszać podczas rezerwowania terminu zajęć.
- Opłatę za zajęcia należy uiścić w ciągu 14 dni od dokonania rezerwacji, jednak nie później niż na 2 dni przed lekcją. W przypadku braku płatności rezerwacja zostanie automatycznie anulowana.
- Po odnotowaniu płatności osoba prowadząca zajęcia prześle maila z linkiem, pod którym odbędzie się lekcja i kilkoma informacjami praktycznymi. Prosimy o rozesłanie wiadomości uczestnikom zajęć. W spotkaniu można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu, tj. komputera, tabletu bądź telefonu.
- Obecność opiekuna na zajęciach jest obowiązkowa.
LEKCJE POLECANE SZCZEGÓLNIE SZKOŁOM POLONIJNYM
Rejs po Wiśle, czyli artystyczna wyprawa po polskich miastach i miasteczkach
Wszyscy na pokład! Wyruszamy w rejs, podczas którego zawitamy do miast, miasteczek i wsi leżących nad Wisłą. Poznamy związane z nimi legendy i opowieści. Może któreś z tych miejsc zostanie celem Twojej następnej podróży?
Wyprawa w góry, czyli dlaczego Tatry zachwyciły artystów
Aparat fotograficzny, szkicownik i ołówek, czasem farby. Wyruszymy na wyprawę tropem artystów, aby poznać ich sposoby na uwiecznienie piękna gór.
SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY 0–III
Prawdziwa historia świętego Mikołaja
Gdzie i kiedy żył święty Mikołaj? Jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano? Obejrzymy sceny z historii Bożego Narodzenia tworzone przez artystów różnych epok.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
Pisanki i kraszanki
Porozmawiamy o zwyczajach związanych ze świętami Wielkanocy – malowaniu pisanek i święceniu pokarmów. Poznamy różnicę między śmigusem a dyngusem. Dowiemy się również, jak wydarzenia Wielkiego Tygodnia były przedstawiane w sztuce.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
Obrazy mistrza Jana
Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski. Dowiemy się, skąd Matejko czerpał wiedzę o historii i do czego był mu potrzebny „Skarbczyk”. Poznamy rodzinę artysty i ciekawostki z jego życia.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
Pory roku, pory dnia
Natura zawsze inspirowała artystów. Przekonamy się, czy łatwo przedstawić noc, upalny, wietrzny lub mroźny dzień i ilu kolorów potrzeba, żeby namalować śnieg. Bliżej przyjrzymy się pracom Józefa Chełmońskiego, Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, IV.3, V.1, V.2, V.3.
W malarskiej pracowni
Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Wyjaśnimy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, opowiemy, jak wygląda jego pracownia oraz pokażemy, jakich narzędzi używa.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
Skarby Muzeum Narodowego
Muzeum Narodowe w Warszawie to prawdziwy skarbiec! Znajduje się w nim blisko 830 tysięcy eksponatów. Znajdziecie tutaj obrazy, rzeźby, porcelanę, meble, a nawet stroje! Przedmioty te pochodzą z różnych czasów, co znaczy, że jedne mogą mieć niecałe sto, a inne nawet tysiąc lat. Wspólnie zwiedzimy muzeum tropem naszych wyjątkowych dzieł.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
W pracowni rzeźbiarza
Kim jest rzeźbiarz i co to jest rzeźba? Czy rzeźbiarz musi być silny i jakich narzędzi potrzebuje? Podczas lekcji zajrzymy do pracowni rzeźbiarskiej – dowiemy się jak pracuje rzeźbiarz, poznamy narzędzia i materiały, jakimi się posługuje. Dowiemy się też, co wyróżnia rzeźbę spośród innych dzieł sztuki i czy rzeźbiarz może być malarzem.
Realizowane wymagania podstawy programowej ogólne: IV.1, IV.11; szczegółowe: V.1, V.2.3, V.2.4, V.3.
Warszawa jak z obrazka
Dowiemy się, jak wyglądała kiedyś Warszawa i obejrzymy jej przedstawienia na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Czy odnajdziemy znajome miejsca?
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY IV–VIII
Tajemnice świąt Bożego Narodzenia
W jaki sposób kiedyś obchodzono Boże Narodzenie? Które z kultywowanych dziś zwyczajów pochodzą sprzed wieków, a które przyjęły się niedawno? Kim naprawdę był święty Mikołaj? Przypatrując się zabytkom z różnych epok, porozmawiamy o genezie świąt i związanych z nimi zwyczajach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (odbiór tekstów kultury I.2); plastyki (I, II, III).
Od rycerza do Sarmaty. Obyczaje staropolskie
Skąd się wzięło przekonanie o pochodzeniu polskiej szlachty od wojowniczych Sarmatów? Co to było liberum veto? Obejrzymy obrazy, zabytkowe przedmioty codziennego użytku takie jak stroje, meble i sprzęty domowe. Zastanowimy się, jakich dostarczają nam informacji o życiu sarmaty, jego domu, rodzinie i sprawach dla niego ważnych.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii: I.5, II.1, IX.6, XIII.3; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, IV.3, IV.7, IV.8, IV.9; języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, IV.1, IV.8.
Królowie Polski
Dowiemy się, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznamy legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców. Spotkanie z królami Polski ułatwią nam obrazy m.in. Jana Matejki, Henryka Rodakowskiego i Marcello Bacciarellego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii: IV.1, IV.2, IV.4, IV.7, V.1, VI.1, VI.2, VII.6, X.2, XI.1, XI.3, XVI.1, XVI.3; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, IV.3, IV.7, IV.8, IV.9; języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, IV.1, IV.8.
Artysta epoki renesansu i jego świat
Jak zmienił się status artysty w epoce renesansu? Czy miejsce zamieszkania i wyznanie miały wpływ na twórczość malarzy i rzeźbiarzy? Skąd czerpali oni inspiracje? Porozmawiamy o najważniejszych tematach obecnych w sztuce odrodzenia, o zleceniodawcach i odbiorcach dzieł.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (odbiór tekstów kultury I.2); wymagania ogólne z historii (I, II, III); wymagania szczegółowe z historii (IX) i plastyki (I, II, III).
Konstytucja 3 Maja w sztuce
3 maja 1791 roku Sejm Wielki uchwalił Konstytucję Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Była pierwsza w nowożytnej Europie i druga na świecie. Jak to wydarzenie przedstawiano w sztuce? Czy nastroje tamtych niezwykłych i burzliwych dni są obecne w obrazach i innych pamiątkach z epoki? A jak świętowano kolejne rocznice uchwalenia tej wyjątkowej w naszych dziejach ustawy zasadniczej? Odpowiedzi na te pytania poszukamy wspólnie, w czym pomogą nam dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (ogólne) I.4 (szczegółowe) XVI.3; język polski (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; plastyka (szczegółowe) I.1, 6, III.4
Tradycje wielkanocne
Co wspólnego ma Judasz z Marzanną oraz dlaczego Wielki Post kończył się pogrzebem żuru i śledzia? Dzieła sztuki będą punktem wyjścia do omówienia tradycji i obrzędów związanych ze świętami Wielkanocy.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego: I.1, I.2; plastyki: I, III.
Patrząc na rzeźbię – widzę, wiem, rozumiem
„Wiedzieć to widzieć” – podczas zajęć uczniowie zdobędą wiedzę, która pomoże im świadome patrzeć na dzieła rzeźbiarskie. Podpowiemy na co zwracać uwagę i jak opisywać rzeźby. Poznamy też najsłynniejsze rzeźby i rzeźbiarzy.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; język polski (klasy IV–VI): 1.2,11,12,13, język polski (klasy VII–VIII) 1.2.3, 1.2.6,1.2.7, plastyka (ogólne): 1,3; plastyka (szczegółowe): I.1,I.6,III.4,5,6,7.
Czy to jeszcze jest rzeźba? Spotkanie z rzeźbą współczesną.
Podczas zajęć zastanowimy się, czy przedmioty dobrze znane z życia codziennego – pluszowy miś, domowe kapcie czy przemysłowa zamrażarka mogą być dziełem sztuki i trafić do muzeum. Poza tym przyglądając się pracom współczesnych twórców przeanalizujemy, do jakich zmian w pojmowaniu dzieła sztuki doszło w XX wieku i jak przełożyły się one na postać rzeźby. Przybliżymy sobie także takie techniki, jak ready-made, asamblaż, czy instalacja.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; język polski (klasy IV–VI): 1.2,11,12,13, język polski (klasy VII–VIII) 1.2.3, 1.2.6,1.2.7, plastyka (ogólne): 1,3; plastyka (szczegółowe): I.1,I.6,III.4,5,6,7.
Co mówią obrazy?
Jak odczytać ukryte w obrazach opowieści? Często potrzebna jest do tego specjalistyczna wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie, takie jak portret, pejzaż czy martwa natura.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, IV.1; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, IV.8; języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, IV.3, IV.5; plastyki (ogólne): I, III; plastyki (szczegółowe): I.1, I.2, I.6, III.
Warszawa – miasto historii, legend i ludzi
Poznamy Warszawę uwiecznioną na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Dowiemy się, jak stolica zmieniała się przez wieki, czym zajmowali się jej mieszkańcy i jak wyglądały miejsca, w których dziś stoją wieżowce.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (odbiór tekstów kultury I.2); plastyki (I, II, III).
Plakat – sztuka ulicy
Plakaty możemy spotkać na tablicach ogłoszeń i ulicznych słupach. To druki, które mają informować i reklamować. Niektóre z nich są jednak czymś znacznie więcej niż zwykłym afiszem. Ich piękna kolorystyka, liternictwo, połączenie przekazu i obrazu sprawia, ze zatrzymujemy się w codziennym pędzie. Artyści zapraszają nas do świata własnej wyobraźni, skojarzeń i snów interpretując historię, kulturę i codzienność. Takie plakaty docierają do odbiorców niezależnie od wieku, wykształcenia czy znajomości języka. To sztuka dla wszystkich, sztuka ulicy. Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowymi dziełami sztuki jakimi są plakaty i stworzenie własnych projektów.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; języka polskiego (klasy IV–VI): I.2.8, 2.11. 2.12, języka polskiego (klasy VII–VIII): I.2.3, 2.6,2.7, plastyki I.1, I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, III.4, III.6.
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
Sztuka średniowiecza
Na lekcji porozmawaimy o trwającej blisko tysiąc lat epoce średniowiecza. Obejrzymy nastawy ołtarzowe, rzeźby polichromowane, malarskie cykle narracyjne i przykłady rzemiosła artystycznego. Wspólnie zastanowimy się nad źródłami literackimi tych dzieł i nad postrzeganiem świata przez ludzi średniowiecza. Omówimy cechy stylów gotyckiego i romańskiego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy) wymagania ogólne: II.2, II 4; wymagania szczegółowe: XIII. 1,2,4; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.
Młoda Polska. Artyści i kierunki.
Fin de siècle, Młoda Polska, modernizm, symbolizm. Przełom XIX i XX wieku był okresem,
w którym wiele kierunków występowało równolegle, często się przenikając. Przeanalizujemy dzieła najważniejszych twórców tamtego okresu – Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego – a w interpretacji posłużymy się tekstami literackimi.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: II 4; wymagania szczegółowe: XXXVI1, 2, 3; historia (poziom rozszerzony): XXXVI 2,3; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.
Malarstwo historyczne. Matejko i inni.
Wiek XIX był czasem rozkwitu malarstwa historycznego – przywoływało ono najświetniejsze momenty z historii Polski i kształtowało postawy patriotyczne. Zobaczymy, w jak różnorodny sposób polscy malarze tego okresu transponowali historię w sztukę.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy) wymagania ogólne: I 4; wymagania szczegółowe: XXXVI1,2,3; historia (poziom rozszerzony): XXXVI 2, 3; język polski (poziom podstawowy) 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.
Kontrasty dwudziestolecia. Awangarda i tradycja.
Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce to czas kontrastów. Lata entuzjazmu i zachwytu nad niepodległością, dynamizmem przemian, a jednocześnie – depresji i różnic społecznych pogłębionych światowym kryzysem. To okres różnorodny artystycznie i światopoglądowo. Podczas zajęć poznamy główne tendencje w sztuce tego czasu, czyli futuryzm, kubizm, ekspresjonizm czy inspiracje sztuką ludową oraz poszukiwanie stylu narodowego.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy): XXXIX 6, XLIV 2; historia (poziom rozszerzony): XLIV2,3; język (polski poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.4, 2.5.
Rzeźba jako tekst ikoniczny
Zapraszamy uczniów ze szkół ponadpodstawowych na lekcję, podczas której potraktujemy wybrane rzeźby jako teksty ikoniczne i omówimy je w zestawieniu z innymi tekstami kultury. Zajęcia dedykowane licealistom, szczególnie maturzystom, ze względu na pojawiające się na obowiązkowej maturze ustnej z języka polskiego pytania wskazujące na analizę tekstu ikonicznego, dzieła sztuki, w tym rzeźby. Narzędzia poznane na warsztatach umożliwią nie tylko analizę medium rzeźbiarskiego, ale częściowo ułatwią analizę dzieł sztuki wykorzystujących inne media.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1,2,7,8; język polski (poziom podstawowy): I.1,2,5,6,7; język polski (poziom rozszerzony): 1.2,3,4,5,6,7; plastyka: I.1,2,3,4,5,6.
Sztuka czytania sztuki – rzeźba
„Wiedzieć to widzieć” – zgodnie z tą zasadą wyposażymy uczestników zajęć w wiedzę, która umożliwi im świadome patrzenie na działa rzeźbiarskie i damy im narzędzia do przeprowadzenia samodzielnej interpretacji i analizy formalnej. Narzędzia poznane podczas lekcji umożliwią nie tylko analizę medium rzeźbiarskiego, ale częściowo ułatwią też analizę dzieł sztuki należących do innych mediów.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów język polski (ogólne): I.1,2,7,8; język polski (poziom podstawowy): I.1,2,5,6,7; język polski (poziom rozszerzony): 1.2,3,4,5,6,7; plastyka: I.1,2,3,4,5,6.
Plakat jako tekst kultury. Kanon lektur szkolnych
Plakaty do inscenizacji dzieł romantycznych wieszczów oraz Stanisława Wyspiańskiego, Witolda Gombrowicza i Sławomira Mrożka stanowią sferę konfrontacji różnorodnych odczytań tych dzieł. Są subiektywnym, graficznym komentarzem łączącym indywidualne doświadczenie utworu z aktualnym myśleniem o Polsce. Plakaty do inscenizacji Dziadów, Kordiana, Wesela, Chłopów czy Trans-Atlantyku będą punktem wyjścia do rozmów o postawach, sytuacjach i bohaterach lektur szkolnych. W dziełach najwybitniejszych twórców Polskiej Szkoły Plakatu poszukamy odniesień do historii, polityki i kultury oraz odczytamy zawarte w nich treści symboliczne.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów: historia (poziom podstawowy), wymagania ogólne: II 4;XXXVI 2,3; język polski (poziom podstawowy): 2.6; język polski (poziom rozszerzony): 2.2, 2.3, 2.4, plastyka (poziom podstawowy) wymagania ogólne I, II, wymagania szczegółowe: I.1. I.2, I.3, I.4, I.5, I.6.