Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Lekcje muzealne on-line

Zapraszamy na lekcje muzealne online. Uczniowie spotkają się na żywo z edukatorem, mającym wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć. Prowadzący porozmawia z uczestnikami o sztuce, historii i w oparciu o dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Podczas spotkania będziemy korzystali z prezentacji i quizów, czyniących zajęcia angażującymi.

Proponujemy tematy spotkań, które pomogą Państwu w realizacji programu nauczania. Każda lekcja będzie dopasowana do potrzeb Państwa klasy. Może mieć charakter wprowadzający, rozszerzający lub powtarzający wybrane zagadnienie. Prosimy o przekazanie swoich preferencji i wszystkich dodatkowych informacji o klasie edukatorowi prowadzącemu zajęcia.

 

Na zajęcia zapraszamy uczniów, uczennice i nauczycieli z całej Polski i świata.

Koszt zajęć: 200 zł 

Czas trwania: 45 min.

 

 

REZERWACJA ZAJĘĆ KROK PO KROKU

 

  1. Prosimy o wybranie tematu z listy znajdującej się poniżej.
  2. Termin lekcji należy zarezerwować dzwoniąc pod nr tel. 22 629 50 60, 22 621 10 31 wew. 246 lub pisząc na adres edukacja@mnw.art.pl. Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–16.00.
  3. Przed dokonaniem rezerwacji prosimy o zapoznanie się z zasadami rezerwacji.
  4. Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem do płatności za pośrednictwem systemu PayU. Konieczność otrzymania faktury VAT prosimy zgłaszać podczas rezerwowania terminu zajęć.
  5. Opłatę za zajęcia należy uiścić w ciągu 14 dni od dokonania rezerwacji, jednak nie później niż na 2 dni przed lekcją. W przypadku braku płatności rezerwacja zostanie automatycznie anulowana.
  6. Po odnotowaniu płatności osoba prowadząca zajęcia prześle maila z linkiem, pod którym odbędzie się lekcja i kilkoma informacjami praktycznymi. Prosimy o rozesłanie wiadomości uczestnikom zajęć. W spotkaniu można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu, tj. komputera, tabletu bądź telefonu.
  7. Obecność opiekuna na zajęciach jest obowiązkowa.

 


 

TEMATY ZAJĘĆ

 

 

SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY 0–III

 

Skąd wzięły się pieniądze?       koszt lekcji pokrywa dofinansowanie Narodowego Banku Polskiego

Na początku pieniądze nie miały wcale kształtu monety czy banknotu, czyli takiego, jaki znamy obecnie. Czym, w takim razie, płacono wtedy za towary i usługi? Skąd właściwie wzięły się pieniądze i jak zmieniały formę na przestrzeni wieków? Kiedy pojawiły się w Polsce?

Zajęcia związane z wystawą "Rozważni i romantyczni. 100 lat Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie" (do 11 grudnia)

 

Rejs po Wiśle, czyli artystyczna wyprawa po polskich miastach i miasteczkach
Wszyscy na pokład! Wyruszamy w rejs, podczas którego zawitamy do miast, miasteczek i wsi leżących nad Wisłą. Poznamy związane z nimi legendy i opowieści. Może któreś z tych miejsc zostanie celem Twojej następnej podróży?

 

Wyprawa w góry, czyli dlaczego Tatry zachwyciły artystów
Aparat fotograficzny, szkicownik i ołówek, czasem farby. Wyruszymy na wyprawę tropem artystów, aby poznać ich sposoby na uwiecznienie piękna gór.

  

Skarby Muzeum Narodowego
Muzeum Narodowe w Warszawie to prawdziwy skarbiec! Znajduje się w nim blisko 830 tysięcy eksponatów. Znajdziecie tutaj obrazy, rzeźby, porcelanę, meble, a nawet stroje! Przedmioty te pochodzą z różnych czasów, co znaczy, że jedne mogą mieć niecałe sto, a inne nawet tysiąc lat. Wspólnie zwiedzimy muzeum tropem naszych wyjątkowych dzieł.
 

 

 

SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY IV–VIII

 

Historia pieniądza     koszt lekcji pokrywa dofinansowanie Narodowego Banku Polskiego

Trudno dziś sobie wyobrazić świat bez pieniędzy. Są one ściśle związane z naszym życiem codziennym. Jak zatem wyglądała ich historia? Zapraszamy na zajęcia, w czasie których przyjrzymy się płacidłom, monetom oraz banknotom z różnych epok a także zakątków świata i porozmawiamy o ewolucji pieniądza.

Zajęcia związane z wystawą "Rozważni i romantyczni. 100 lat Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie" (do 11 grudnia)

 

Grunwald Matejki i Sienkiewicza. Artystyczne wizje historii

Historia wojny z zakonem krzyżackim, a zwłaszcza bitwy pod Grunwaldem, jest tematem licznych dzieł literackich i malarskich. Najwybitniejsze z nich – płótno Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem (ukończone w 1878) oraz powieść Henryka Sienkiewicza Krzyżacy (od 1897 drukowana w prasie w odcinkach, w 1900 opublikowana w formie książkowej) – ukształtowały obraz tych wydarzeń.

Na zajęciach omówimy historię oraz społeczny odbiór dzieła Matejki, który po jego prezentacji otrzymał królewskie berło i został obwołany duchowym przywódcą narodu. Porównamy oba ujęcia tematu, partie obrazu zestawiając z powieściowym opisem bitwy.

  

Plakat – sztuka ulicy

Plakaty możemy spotkać na tablicach ogłoszeń i ulicznych słupach. To druki, które mają informować i reklamować. Niektóre z nich są jednak czymś znacznie więcej niż zwykłym afiszem. Ich piękna kolorystyka, liternictwo, połączenie przekazu i obrazu sprawia, ze zatrzymujemy się w codziennym pędzie. Artyści zapraszają nas do świata własnej wyobraźni, skojarzeń i snów interpretując historię, kulturę i codzienność. Takie plakaty docierają do odbiorców niezależnie od wieku, wykształcenia czy znajomości języka. To sztuka dla wszystkich, sztuka ulicy. Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowymi dziełami sztuki jakimi są plakaty i stworzenie własnych projektów.

 

Wizerunki polskich romantyków (lekcja dla klas VI–VIII)

Artysta w chwili natchnienia i dandys – polscy romantycy doczekali się wielu rzeźbiarskich i malarskich wizerunków. Obejrzymy portrety Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego, Norwida oraz Chopina i zastanowimy się, dlaczego były one tematem burzliwych dyskusji, a czasem nawet powodem obyczajowych skandali.

   

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

 

Historia pieniądza     koszt lekcji pokrywa dofinansowanie Narodowego Banku Polskiego

Trudno dziś sobie wyobrazić świat bez pieniędzy. Są one ściśle związane z naszym życiem codziennym. Jak zatem wyglądała ich historia? Zapraszamy na zajęcia, w czasie których przyjrzymy się płacidłom, monetom oraz banknotom z różnych epok a także zakątków świata i porozmawiamy o ewolucji pieniądza.

Zajęcia związane z wystawą "Rozważni i romantyczni. 100 lat Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie" (do 11 grudnia)

 

Plakat jako tekst kultury. Kanon lektur szkolnych

Plakaty do inscenizacji dzieł romantycznych wieszczów oraz Stanisława Wyspiańskiego, Witolda Gombrowicza i Sławomira Mrożka stanowią sferę konfrontacji różnorodnych odczytań tych dzieł.  Są subiektywnym, graficznym komentarzem łączącym indywidualne doświadczenie utworu z aktualnym myśleniem o Polsce. Plakaty do inscenizacji Dziadów, Kordiana, Wesela, Chłopów czy Trans-Atlantyku będą punktem wyjścia do rozmów o postawach, sytuacjach i bohaterach lektur szkolnych. W dziełach najwybitniejszych twórców Polskiej Szkoły Plakatu poszukamy odniesień do historii, polityki i kultury oraz odczytamy zawarte w nich treści symboliczne.

 

Inspiracje literaturą romantyczną w malarstwie polskim XIX wieku

Zestawimy dzieła poetów epoki romantyzmu z wybranymi obrazami malarzy polskich z XIX wieku. Bohaterami lekcji będą Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Zygmunt Krasiński, Antoni Malczewski oraz malarze zafascynowani ich twórczością. 

 

Romantyzm na plakacie

Dramaty polskich romantyków – Dziady, Balladyna, Kordian, Nie-Boska Komedia – stanowią niewyczerpane źródło plastycznych wyzwań. Ciekawą interpretacją wizualną tych utworów są plakaty zapowiadające ich teatralne inscenizacje. Za pomocą symboli i znaków graficznych przekładają teksty literackie na plastyczne metafory. Plakaty teatralne staną się punktem wyjścia do rozmowy o lekturach, interpretowanych ciągle na nowo, zarówno przez grafików, jak i przez kolejne pokolenia czytelników.