Lekcje on-line o starożytności

Nowe lekcje on-line o starożytności

Zapraszamy na lekcje muzealne online. Uczniowie spotkają się na żywo z historykiem sztuki lub archeologiem mającym wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć. Prowadzący porozmawia z uczestnikami o sztuce i historii starożytnych cywilizacji w oparciu o dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Podczas spotkania będziemy korzystali z prezentacji i quizów, czyniących zajęcia angażującymi.
Proponujemy tematy spotkań, które pomogą Państwu w realizacji programu nauczania. Każda lekcja będzie dopasowana do potrzeb Państwa klasy. Może mieć charakter wprowadzający, rozszerzający lub powtarzający wybrane zagadnienie. Prosimy o przekazanie swoich preferencji i wszystkich dodatkowych informacji o klasie edukatorowi prowadzącemu zajęcia.
 
Na zajęcia zapraszamy uczniów, uczennice i nauczycieli z całej Polski i świata.
 
Koszt zajęć: 200 zł
Czas trwania: ok. 45 min.
 

Rezerwacja zajęć krok po kroku

1. Prosimy o wybranie tematu z listy znajdującej się poniżej.
2. Termin lekcji należy zarezerwować dzwoniąc pod nr tel. 667 774 275 lub, +48 22 621 10 31 wew. 246 lub pisząc na adres . Rezerwacja czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.30–15.00.
3. Przed dokonaniem rezerwacji prosimy o zapoznanie się z zasadami rezerwacji.
4. Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem do płatności za pośrednictwem systemu PayU. Konieczność otrzymania faktury VAT prosimy zgłaszać podczas rezerwowania terminu zajęć.
5. Opłatę za zajęcia należy uiścić w ciągu 14 dni od dokonania rezerwacji, jednak nie później niż na 2 dni przed lekcją. W przypadku braku płatności rezerwacja zostanie automatycznie anulowana.
6. Po odnotowaniu płatności osoba prowadząca zajęcia prześle maila z linkiem, pod którym odbędzie się lekcja i kilkoma informacjami praktycznymi. Prosimy o rozesłanie wiadomości uczestnikom zajęć. W spotkaniu można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu, tj. komputera, tabletu bądź telefonu.
7. Obecność opiekuna na zajęciach jest obowiązkowa.
 

Tematy lekcji

SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY 0–III
 
Przepis na mumię
Dlaczego w starożytnym Egipcie robiono mumie? Co to były sarkofag i kartonaż? Ilu bandaży zużywano do zrobienia jednej mumii? W czasie lekcji dowiemy się wszystkiego. Poznając mit o Ozyrysie i zwiedzając jego królestwo, zapoznamy się też z egipską wiarą w życie pozagrobowe.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
 
Wyprawa na Olimp
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją dla naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.


 
SZKOŁY PODSTAWOWE / KLASY IV–VIII
 
W Egipcie faraonów
Jak budowano piramidy? Czym był sfinks? Dlaczego Egipcjanie mumifikowali ciała zmarłych? Jak i kiedy odczytano hieroglify? To tematy od dawna budzące powszechne zainteresowanie. Zapraszamy w podróż do starożytnego Egiptu, w czasie której znajdziemy odpowiedzi na te pytania.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii (ogólne): I, II, (klasy V-VIII szczegółowe) I.2, I.3, I.4, I.5; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; 
 
W demokratycznych Atenach
Zapraszamy na spacer ulicami antycznego greckiego miasta. Dzięki zabytkom z naszej Galerii – marmurowym posągom, wazom i przedmiotom codziennego użytku – dowiemy się, jak żyli i czym się interesowali starożytni Grecy. Poznamy takie pojęcia jak polis, demokracja ateńska, hoplita, sympozjon czy igrzyska olimpijskie.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii (ogólne): I, II, (klasy V-VIII szczegółowe) I.2, I.3, I.4, I.5; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; 
 
Rzym – od osady do imperium
W czasach świetności Rzym był stolicą olbrzymiego imperium, któremu przez kilkaset lat żadne państwo nie dorównało ani wielkością, ani znaczeniem. Jak wyglądało życie w Wiecznym Mieście? Starożytne posągi, portrety, sarkofagi i naczynia posłużą do rozmowy o rzymskiej codzienności: zajęciach, rozrywkach i wierzeniach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z historii (ogólne): I, II, (klasy V-VIII szczegółowe) I.2, I.3, I.4, I.5; języka polskiego (ogólne): I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1, IV.2; 
 
Wyprawa na Olimp (lekcja dla klas IV-VI) 
Wyruszymy na wyprawę do siedziby bogów, podczas której spotkamy m.in. Zeusa, Heraklesa, Afrodytę i Atenę. Poznamy najważniejsze mity greckie. Ilustracją dla naszej opowieści będą marmurowe posągi i malowidła na wazach.
Realizowane wymagania z podstawy programowej z języka polskiego (ogólne) I.1, I.3, I.7, II.4, IV.1; IV.2 (klasy IV-VI szczegółowe) I.3, I.7, V.14; z historii (ogólne) I, II (szczegółowe) I.3
 
 
 
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
 
Sztuka egipska
Jak rozpoznać sztukę starożytnego Egiptu? Jakie były jej największe osiągnięcia w dziedzinie architektury, rzeźby i malarstwa? Spotkanie w Galerii będzie okazją do rozmowy o trwającej blisko trzy tysiące lat cywilizacji egipskiej i jej najważniejszych dokonaniach.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy i rozszerzony) wymagania ogólne: I, II.2, II 4; wymagania szczegółowe (poziom podstawowy i rozszerzony): I, II; język polski (poziom podstawowy): I.2.6; język polski (poziom rozszerzony): I.2.2, I.2.4, I.2.5.
 
Sztuka grecka i rzymska
Poznamy porządki architektoniczne i style w greckim malarstwie wazowym. Przyjrzymy się rzymskim kopiom dzieł greckich rzeźbiarzy, takich jak Fidiasz, Poliklet i Lizyp. Porozmawiamy o tym, jaki wpływ na literaturę, sztuki plastyczne, filozofię i politykę zachodniej cywilizacji miała kultura antyczna.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z przedmiotów historia (poziom podstawowy i rozszerzony) wymagania ogólne: I, II.2, II 4; wymagania szczegółowe (poziom podstawowy i rozszerzony): I, III, IV; język polski (poziom podstawowy): I.2.6; język polski (poziom rozszerzony): I.2.2, I.2.4, I.2.5.