Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Założenia projektowe i architektoniczne

przyjęte w projekcie nowej Galerii Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego

W pracy nad projektem nowej aranżacji Galerii Faras za najistotniejsze uznano stworzenie wnętrza, które w oparciu o klasyczne formy architektoniczne stanowić będzie tło dla ekspozycji obiektów zabytkowych. Prostymi, w pewnym sensie ponadczasowymi środkami architektonicznymi, starliśmy się uzyskać nastrój panujący w historycznym wnętrzu sakralnym wczesnochrześcijańskiej świątyni, jednak bez dosłownych odniesień do architektury katedry w Faras.

Przestrzeni sali, która mieści główną ekspozycję malowideł ściennych nadano więc hierarchiczny i kierunkowy charakter. Osiowa kompozycja poprzecznych arkad wydziela kolejne aneksy i buduje perspektywę wnętrza, zamkniętą absydą. W głównej sali węższego, wschodniego traktu galerii przestrzeń uporządkowana została poprzez obustronne wprowadzenie na jej dłuższych ścianach rytmu płytkich arkad. Podkreślone kolorem blendy w arkadach są tłem ekspozycyjnym dla malowideł i kamiennych detali architektonicznych.

Na posadzkach Galerii ułożono taki sam gatunek kamienia, jak 80 lat temu w hallu głównym i na reprezentacyjnych schodach Muzeum Narodowego w Warszawie. Obróbkę powierzchni i układ kamiennych płyt dobrano stosownie do charakteru wnętrz. Rustykalna faktura tynków na ścianach i ich kolor nawiązują do faktury i barwy teł konserwatorskich, na których eksponowane są malowidła. Przestrzeń bezpośrednio pod sufitami przeznaczono na niezbędną infrastrukturę techniczną, związaną z wentylacją, oświetleniem, nagłośnieniem i innymi instalacjami. Sufity i fragmenty ścian w tej przestrzeni pomalowano na kolor bakłażanowy, dobrze współgrający z barwami nubijskich malowideł. Dostęp dziennego światła o zmiennym natężeniu, barwie i kierunku padania został wyeliminowany. Dla lepszego podkreślenia eksponowanych obiektów zabytkowych zastosowano skupione światło LED o ciepłej barwie.

Mamy nadzieję, że przyjęte rozwiązania przestrzenne, techniczne i materiałowe stworzą zwiedzającym dogodne warunki do obcowania z bezcennymi zabytkami wczesnochrześcijańskiego Faras.  

Mirosław Orzechowski, Grzegorz Rytel