Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Muzealne wtorki

ikonka programu Muzealne wtorki

Cykl zajęć został przygotowany z myślą o seniorach, jak również o wszystkich, którzy interesują się malarstwem, rzeźbą, grafiką i architekturą. W programie wykłady oraz oprowadzania po galeriach.

 

WYKŁADY / 13.00

WTOREK / WSTĘP WOLNY / KINO MUZ / 75 MIN

 

OPROWADZANIA / 13.00

WTOREK / ZAPISY* / ZBIÓRKA W HOLU GŁÓWNYM / 75 MIN

 

 

 

 

 

PROGRAM SPOTKAŃ:
styczeń 2017 / cykl MALARSKIE EMOCJE / Katarzyna Szumlas, Anna Sokołowska

luty 2017 / cykl NAD MORZEM / Małgorzata Mrszałł

marzec 2017 / cykl CZYM JEST NOWOCZESNOŚĆ? PEGGY GUGGENHEIM I JEJ WIELKA KOLEKCJA / Anna Kwiatkowska

kwiecień 2017 / cykl CUD W FARAS, CZYLI ODKRYWANIE KRÓLESTWA MAKURII / dr Paulina Komar

maj 2017 / cykl Z PETERSBURGA DO WARSZAWY / Karolina Zalewska

czerwiec 2017 / cykl PORTRETY POLAKÓW U SCHYŁKU XVIII WIEKU / Monika Miżołębska

 

STYCZEŃ

 

Katarzyna Szumlas

MALARSKIE EMOCJE

Katarzyna Szumlas – kulturoznawczyni, animatorka kultury związana z MNW oraz Muzeum Pałacem Króla Jana III w Wilanowie. Pomysłodawczyni i kuratorka projektu Miejsce Spotkań Warszawa.


Anna Sokołowska – psycholog i psychoterapeutka, absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

3 STYCZNIA / WYKŁAD

Lęk

Czy na nieruchomym obrazie możemy dostrzec drżące ręce osoby portretowanej? Jak namalować strach? Muzealne galerie pełne są wyrażających lęk postaci. Odczytanie tych emocji przybliża współczesnym widzom ich historie.

 

10 STYCZNIA / WYKŁAD

Radość

Czy sztuka może być pełna szczęścia i wesołości? Radosne dzieła często zaliczane są do kategorii kiczu. Pokażemy jednak przykłady dzieł cenionych, a nawet arcydzieł przedstawiających temat radości.

 

17 STYCZNIA / WYKŁAD

Smutek

Czy wzruszają nas krokodyle łzy? Analiza dzieł z różnych epok pozwoli odpowiedzieć na pytanie, jak namalować smutek, żeby odczuli go także widzowie.

 

24 STYCZNIA / WYKŁAD

Spokój

Bezkres górskiego krajobrazu lub leśne pustelnie – tak najczę­ściej artyści przedstawiali spokój. Poszukamy go w dziełach malarzy niderlandzkich i romantycznych pejzażystów.
 

31 STYCZNIA / OPROWADZANIE

Ekspresja uczuć w Muzeum

Kontakt z dziełem sztuki opiera się na emocjach. Pejzaże, portrety i sceny rodzajowe emanują spokojem, smutkiem, lękiem i radością. Czy te uczucia zawsze są prawidłowo interpretowane przez widza? Czy za powierzchowną radością może kryć się lęk?

ZAPISY* (OD 24 STYCZNIA, PRZYJACIELE MNW OD 17 STYCZNIA)

 

LUTY

 

14 LUTEGO / WYKŁAD SPECJALNY

Paulina Komar

Niebezpieczne związki — burzliwe romanse na muzealnych obrazach

W życiu artystów nie brakowało burzliwych romantycznych historii. Zakazana miłość i tragiczne romanse to motywy często spotykane na obrazach. Jakie tajemnice kryją dzieła Stanisława Wyspiańskiego, Władysława Podkowińskiego i Olgi Boznańskiej?

 

Małgorzata Marszałł

NAD MORZEM

Małgorzata Marszałł – absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, edukatorka w MNW. Interesuje się architekturą i malarstwem XIX i XX wieku.

 

7 LUTEGO / WYKŁAD

Bałtyk malowany — polscy malarze maryniści

Ważnym okresem w polskim malarstwie marynistycznym była epoka dwudziestolecia międzywojennego, gdy Polska odzyskała dostęp do morza. Artyści z upodobaniem uwieczniali wówczas nadmorskie pejzaże. Wybrzeże Bałtyku pojawiało się w twórczo­ści Włodzimierza Nałęcza, Mariana Mokwy, Henryka Uziembło i Michaliny Krzyżanowskiej.

 

21 LUTEGO / WYKŁAD

Architektura polskich letnisk nadmorskich

Pod koniec lat 20. pojawiła się architektura w stylu awangardy modernistycznej. Nowoczesne formy architektoniczne okazały się najbardziej odpowiednie dla dynamicznie rozwijających się nadmorskich miejscowości, takich jak Gdynia, Orłowo, Jastarnia, Jastrzębia Góra i Jurata. Stały się ich wspaniałą wizytówką.

 

28 LUTEGO / OPROWADZANIE

Morze w obrazach

W XVII-wiecznej Holandii pejzaże morskie były wyrazem dumy narodowej. Dla impresjonistów morze stanowiło pretekst do uchwycenia refleksów promieni słonecznych na powierzchni wody. Natomiast malarze końca XIX wieku odnajdywali w nim treści symboliczne.

ZAPISY* (OD 21 LUTEGO, PRZYJACIELE MNW OD 14 LUTEGO)

 

MARZEC

 

Anna Kwiatkowska

CZYM JEST NOWOCZESNOŚĆ? PEGGY GUGGENHEIM I JEJ WIELKA KOLEKCJA

Anna Kwiatkowska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2009 roku jest edukatorem w MNW.

 

7 MARCA / OPROWADZANIE Uwaga! Oprowadzanie przeniesione z 28 marca

Kubizm, futuryzm, surrealizm i abstrakcja w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku

Czy ślady nurtów awangardowych można odnaleźć w sztuce polskiej? Czy Peggy Guggenheim zachwyciłaby się dziełami polskich artystów? Odpowiedzi na te pytania należy szukać w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku.

ZAPISY* (OD 28 LUTEGO, PRZYJACIELE MNW OD 21 LUTEGO)

 

14 MARCA / WYKŁAD

Lekcja surrealizmu

Do kolekcji Peggy Guggenheim należą obrazy Salvadora Dali, Pabla Picassa i Maxa Ernsta. W dniu otwarcia swojej galerii Peggy nie potrafiła dokonać wyboru między surrealizmem a abstrakcją, więc dokonała symbolicznego gestu. W jedno ucho wpięła abstrakcyjny kolczyk od Alexandra Caldera, w drugie zaś wisiorek z surrealistycznym dziełem Yvesa Tanguy’ego.

 

21 MARCA / WYKŁAD

Odkrycie Pollocka — sztuka abstrakcyjna

Peggy Guggenheim do swojej kolekcji wybierała dzieła artystów odważnych, którzy nie bali się eksperymentów. Wśród nich był Jackson Pollock, twórca niepowtarzalnego stylu action painting – malarstwa gestu, polegającego na rozpryskiwaniu farby na płótnie.

 

28 MARCA / WYKŁAD Uwaga! Wykład przeniesiony z 7 marca

Peggy i jej kolekcja

Słynna kolekcjonerka dzieł sztuki, Peggy Guggenheim, udostęp­niała publiczności własny dom, aby widzowie mogli podziwiać prace wielkich artystów. Niektórym dopisało szczęście – spo­tykali panią domu w otoczeniu jej ukochanych psów rasy lhasa apso.

 

KWIECIEŃ

 

Paulina Komar

CUD W FARAS, CZYLI ODKRYWANIE KRÓLESTWA MAKURII

dr Paulina Komar – doktor nauk humanistycznych na Uniwersytecie Wrocławskim. Tematem jej badań są handel i ekonomia w starożytności.

 

4 KWIETNIA / WYKŁAD

Profesor Kazimierz Michałowski i największe odkrycia polskiej archeologii śródziemnomorskiej

Oprócz odkrycia pełnej malowideł nubijskiej katedry, zwanej „cudem w Faras”, prof. Michałowski odnosił również liczne sukcesy na innych stanowiskach archeologicznych. Stworzył w Polsce szkołę archeologii śródziemnomorskiej i sprawił, że polscy badacze mogli konkurować z lepiej dofinansowanymi misjami z Europy Zachodniej.

 

11 KWIETNIA / WYKŁAD

Wielkanoc w kościele wschodniochrześcijańskim: sztuka i obyczaje

Zachodnia ikonografia wielkanocna, jak również obchody tego święta, są nam dobrze znane. Wschodniochrześcijański obrządek różni się jednak od europejskiego, podobnie jak przedstawienia Wielkanocy w sztuce.

 

18 KWIETNIA / WYKŁAD

Chrześcijanie w sercu czarnej Afryki

Odkrycie katedry w Faras w 1960 roku oraz późniejsze badania archeologiczne Polaków w Nubii pozwoliły nam poznać życie codzienne mieszkańców Makurii – chrześcijańskiego królestwa, które przez kilka wieków rozwijało się w sercu Afryki.

 

25 KWIETNIA / OPROWADZANIE

Skarby z zatopionej katedry

Na ścianach katedry w Faras odkryto ponad 150 malowideł, ponad 120 z nich udało się uratować. Stanowią one cenne źródło wiedzy o sztuce i religii afrykańskiego królestwa Makurii. Malowidła te można zobaczyć tylko w dwóch miejscach na świecie: w Muzeum Narodowym w Chartumie oraz w Muzeum Narodowym w Warszawie.
ZAPISY* (OD 18 KWIETNIA, PRZYJACIELE MNW OD 11 KWIETNIA)

 

MAJ

 

Karolina Zalewska

Z PETERSBURGA DO WARSZAWY

Karolina Zalewska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizuje się w kwerendach archiwalnych i opracowaniach zabytków na potrzeby prac konserwatorskich, specjalistka w zakresie organizacji wystaw i pozyskiwania funduszy unijnych, edukatorka w MNW.

 

9 MAJA / WYKŁAD

Kazimierz i Julia Stabrowscy

Kazimierz Stabrowski, współtwórca i pierwszy dyrektor war­szawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, miał oryginalny, choć oparty na akademickich podstawach, łączący dekoracyjność i fantazję styl. Za jego sprawą stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców Młodej Polski. W artystycznej drodze towarzyszyła mu żona Julia z Janiszewskich, utalentowana rzeźbiarka.

 

16 MAJA / WYKŁAD

Ferdynand Ruszczyc

Ferdynand Ruszczyc należał do najbardziej wszechstronnych polskich artystów. Zajmował się malarstwem, grafiką, teatrem i literaturą. Był nauczycielem młodych adeptów malarstwa w Warszawie, Krakowie oraz Wilnie.

 

23 MAJA / WYKŁAD

Konrad Krzyżanowski

Edukacja w petersburskiej Akademii zakończyła się dla Konrada Krzyżanowskiego relegowaniem z uczelni. Był to efekt konfliktu młodego artysty z rektorem. W przyszłości Krzyżanowski okazał się świetnym pedagogiem. Swobodny styl bycia i nowatorskie metody nauczania sprawiły, że był uwielbiany przez swoich studentów.

 

30 MAJA / OPROWADZANIE

Polscy absolwenci Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu

Do najwybitniejszych polskich absolwentów petersburskiej Akademii należeli: Henryk Siemiradzki, Wojciech Gerson, Stanisław Witkiewicz, Kazimierz Stabrowski, Ferdynand Ruszczyc, Konrad Krzyżanowski i Ludomir Sleńdziński. Prace tych artystów można oglądać w galeriach Muzeum Narodowego w Warszawie.

ZAPISY* (OD 23 MAJA, PRZYJACIELE MNW OD 16 MAJA)

 

CZERWIEC

 

Monika Miżołębska

PORTRETY POLAKÓW U SCHYŁKU XVIII WIEKU

Monika Miżołębska – absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, edukatorka w MNW. Interesuje się sztuką XIX i XX wieku.

 

6 CZERWCA / WYKŁAD

Tryumf koloru — portrety Jana Chrzciciela Lampiego

Jan Chrzciciel Lampi gościł w Polsce w czasach Sejmu Wielkiego. Portret Pawła Grabowskiego, polskiego posła i dziedzica tradycji rycerskiej jest wirtuozerskim popisem artysty – kontynuatora północnowłoskiego koloryzmu i naturalizmu.

 

13 CZERWCA / WYKŁAD

W stylu angielskim — portrety Józefa Grassiego

Józef Grassi, autor wizerunków bohaterów narodowych, między innymi Józefa Poniatowskiego i Tadeusza Kościuszki, słynął również jako portrecista eleganckich dam. Portret Anny z Ossolińskich Krasińskiej ukazuje modelkę na tle nastrojowego pejzażu, inspirowanego dziełami angielskiego malarza Thomasa Gainsborough.

 

20 CZERWCA / WYKŁAD

Miniatura portretowa

Miniatura portretowa w czasach panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego przeżywała okres rozkwitu. Pod opieką króla pracowała Fryderyka Bacciarelli, żona nadwornego malarza oraz liczne grono uczniów Marcelego Bacciarellego, między innymi Józef Kosiński i Wincenty Lesseur.

 

27 CZERWCA / OPROWADZANIE

Marceli Bacciarelli i jego uczniowie

Marceli Bacciarelli, nadworny malarz króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, założyciel i dyrektor Malarni Królewskiej, wykształcił grono malarzy, którzy tworzyli polskie środowisko artystyczne przełomu XVIII i XIX wieku.

ZAPISY* (OD 20 CZERWCA, PRZYJACIELE MNW OD 13 CZERWCA)

 

 

Koordynacja programu: