Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Czas na sztukę! Wakacje

Wakacje to czas odpoczynku, także tego połączonego ze zdobywaniem wiedzy. Dlatego w przerwie między kolejnymi semestrami cyklu wykładów „Czas na sztukę” zapraszamy na spotkania w galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie. W każdy wtorek o godzinie 13.00 z Holu Głównego Muzeum w towarzystwie edukatorek i edukatorów wyruszać będą dwie grupy zwiedzających. Podczas godziny spędzonej przy wybranych obiektach, publiczność dowie się o sekretach skrywanych przez eksponowane muzealia, a dyskusje i wypełnianie kart pracy będzie dobrym ćwiczeniem pamięci.

 

Termin: wtorek, godz. 13.00

Czas trwania: ok. 60 minut

Miejsce: Gmach Główny MNW, miejsce zbiórki Hol Główny

Dla kogo: seniorzy, dorośli, młodzież

Zasady udziału: wstęp bezpłatny, wejściówki dostępne są online i w kasie w dniu spotkania od godziny 10.00

Liczebność grupy: maksymalnie 30 osób w jednej grupie

 

 

Harmonogram:

 

 

5 lipca

Świat gotyckiej rzeźby / Monika Jabłońska

Symbole, nastroje, barwy i aureole – oto świat średniowiecznych artystów. Przyjrzymy się ciekawej, a mało znanej ikonografii Marii. Czy gotycka rzeźba to tylko dekoracja czy już teologiczna treść?

 

Szkoła paryska / Paweł Bień

Szkoła paryska, czyli École de Paris, to nazwa ukuta w 1924 roku przez jednego z francuskich krytyków, by określić nowe tendencje zachodzące w sztuce początku XX powstającej w nadsekwańskiej stolicy. Wielki wpływ na malarstwo kręgu sSzkoły paryskiej mieli przybysze z ziem polskich, wśród których prym wiedli m.in. Mela Muter i Eugeniusz Zak. Podczas spotkania porozmawiamy właśnie o dwójce tych niezwykłych artystów.

 

 

12 lipca

Świat gotyckiej rzeźby / Monika Jabłońska

Symbole, nastroje, barwy i aureole – oto świat średniowiecznych artystów. Przyjrzymy się ciekawej, a mało znanej ikonografii Marii. Czy gotycka rzeźba to tylko dekoracja czy już teologiczna treść?

 

Szkoła paryska / Paweł Bień

Szkoła paryska, czyli École de Paris, to nazwa ukuta w 1924 roku przez jednego z francuskich krytyków, by określić nowe tendencje zachodzące w sztuce początku XX powstającej w nadsekwańskiej stolicy. Wielki wpływ na malarstwo kręgu sSzkoły paryskiej mieli przybysze z ziem polskich, wśród których prym wiedli m.in. Mela Muter i Eugeniusz Zak. Podczas spotkania porozmawiamy właśnie o dwójce tych niezwykłych artystów.

 

 

19 lipca

Czy z każdej filiżanki kawa smakuje tak samo? / Romualda Radwańska

Podczas spotkania porównamy filiżanki z serwisu projektu Bogdana Wendorfa i z serwisu zaprojektowanego przez Lubomira Tomaszewskiego. Spróbujemy dociec, na czym polegało nowatorstwo tych projektów i czym zyskały one tak wielką sympatię niegdysiejszych użytkowników i współczesnych kolekcjonerów.

 

Pamiątka z podróży: Robert Fagan i jego mało znany portret Gabriela Taszyckiego / Magda Bialic

Robert Fagan był Indianą Jonesem przełomu XVIII i XIX wieku: prowadził prace wykopaliskowe, odkrywał skarby starożytności, wzbogacał nimi kolekcje królów, książąt i papieży a przy okazji malował portrety i romansował z pięknymi kobietami. Zapraszam na opowieść o jego portrecie przedstawiającym polskiego generała i atmosferze Włoch w czasach, gdy stały się one ulubionym miejscem wakacyjnych destynacji VIP-ów tamtego okresu.

 

 

26 lipca

Czy z każdej filiżanki kawa smakuje tak samo? / Romualda Radwańska

Podczas spotkania porównamy filiżanki z serwisu projektu Bogdana Wendorfa i z serwisu zaprojektowanego przez Lubomira Tomaszewskiego. Spróbujemy dociec, na czym polegało nowatorstwo tych projektów i czym zyskały one tak wielką sympatię niegdysiejszych użytkowników i współczesnych kolekcjonerów.

 

Pamiątka z podróży: Robert Fagan i jego mało znany portret Gabriela Taszyckiego / Magda Bialic

Robert Fagan był Indianą Jonesem przełomu XVIII i XIX wieku: prowadził prace wykopaliskowe, odkrywał skarby starożytności, wzbogacał nimi kolekcje królów, książąt i papieży a przy okazji malował portrety i romansował z pięknymi kobietami. Zapraszam na opowieść o jego portrecie przedstawiającym polskiego generała i atmosferze Włoch w czasach, gdy stały się one ulubionym miejscem wakacyjnych destynacji VIP-ów tamtego okresu.

 

 

2 sierpnia

Krokiet – gra czy potrawa? / Magda Bialic

W dawnych czasach trudno było sobie wyobrazić wakacyjny wypoczynek bez gry w krokieta. Stukot uderzeń drewnianych młotków na długich kijach w drewniane kule towarzyszył wakacyjnym flirtom, rozmowom i żartom. Atmosferę takiego wakacyjnego, beztroskiego wypoczynku świetnie oddaje obraz Leona Wyczółkowskiego Gra w krokieta. Zapraszamy na opowieść o miłej zabawie, która nie ma nic wspólnego z jedzeniem.

 

Jan Chrzciciel Lampi – portrety czasów Sejmu Wielkiego / Monika Miżołębska

Jan Chrzciciel Lampi – Włoch z urodzenia i wiedeńczyk z wyboru, jeden z najbardziej wziętych portrecistów końca XVIII wieku, jest autorem licznych wizerunków europejskich władców i arystokratów. Stanisław August Poniatowski nie był jedynym modelem artysty. Na płótnach Lampiego, namalowanych w czasach Sejmu Wielkiego, pojawiają się zarówno konserwatywni magnaci, patriotyczni reformatorzy jak i eleganckie damy.

 

 

9 sierpnia

Jan Chrzciciel Lampi – portrety czasów Sejmu Wielkiego / Monika Miżołębska

Jan Chrzciciel Lampi – Włoch z urodzenia i wiedeńczyk z wyboru, jeden z najbardziej wziętych portrecistów końca XVIII wieku, jest autorem licznych wizerunków europejskich władców i arystokratów. Stanisław August Poniatowski nie był jedynym modelem artysty. Na płótnach Lampiego, namalowanych w czasach Sejmu Wielkiego, pojawiają się zarówno konserwatywni magnaci, patriotyczni reformatorzy jak i eleganckie damy.

 

Władysław Podkowiński – mistrz światła i koloru / Romualda Radwańska

Czy grę promieni słońca i magię barw mogło oko artysty impresjonisty dostrzec i odtworzyć w każdym temacie: portrecie, weducie lub pejzażu wiejskim? Podczas spotkania porównamy trzy obrazy Podkowińskiego, szukając podobieństw oraz różnic w sposobie ich malowania.

 

 

16 sierpnia

Władysław Podkowiński – mistrz światła i koloru / Romualda Radwańska

Czy grę promieni słońca i magię barw mogło oko artysty impresjonisty dostrzec i odtworzyć w każdym temacie: portrecie, weducie lub pejzażu wiejskim? Podczas spotkania porównamy trzy obrazy Podkowińskiego, szukając podobieństw oraz różnic w sposobie ich malowania.

 

Jacek Malczewski i muzyka / Maja Piotrowska

Dla Jacka Malczewskiego muzyka oraz szerzej pojęta muzykalność stanowiły istotne motywy twórczości malarskiej. Podczas spotkania będziemy interpretować tryptyki Muzyka, Idź nad strumienie i obraz Śmierć Ellenai. W pracach tych poszukamy motywów muzycznych, zastanowimy się nad rytmem i ruchem postaci, zidentyfikujemy muzy. Zagłębimy się także w greckie sposoby rozumienia muzyki i podyskutujemy o tym, jakie związki łączyły w świecie greckim właśnie muzykę, poezję, muzy, muzeum, porządek świata, rytuał.

 

 

23 sierpnia

Krokiet – gra czy potrawa? / Magda Bialic

W dawnych czasach trudno było sobie wyobrazić wakacyjny wypoczynek bez gry w krokieta. Stukot uderzeń drewnianych młotków na długich kijach w drewniane kule towarzyszył wakacyjnym flirtom, rozmowom i żartom. Atmosferę takiego wakacyjnego, beztroskiego wypoczynku świetnie oddaje obraz Leona Wyczółkowskiego Gra w krokieta. Zapraszamy na opowieść o miłej zabawie, która nie ma nic wspólnego z jedzeniem.

 

Jacek Malczewski i muzyka / Maja Piotrowska

Dla Jacka Malczewskiego muzyka oraz szerzej pojęta muzykalność stanowiły istotne motywy twórczości malarskiej. Podczas spotkania będziemy interpretować tryptyki Muzyka, Idź nad strumienie i obraz Śmierć Ellenai. W pracach tych poszukamy motywów muzycznych, zastanowimy się nad rytmem i ruchem postaci, zidentyfikujemy muzy. Zagłębimy się także w greckie sposoby rozumienia muzyki i podyskutujemy o tym, jakie związki łączyły w świecie greckim właśnie muzykę, poezję, muzy, muzeum, porządek świata, rytuał.

 

 

30 sierpnia

Miniatury. Sztuka precyzji / Monika Miżołębska

Znane od XVI wieku, malarstwo miniaturowe przeżyło szczyt swojego rozkwitu w wieku XVIII, by umrzeć już w kolejnym stuleciu. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem fotografii ta niezwykła dziedzina sztuki wymagająca uwagi, precyzji i cierpliwości odeszła w zapomnienie.

 

Dworskie specjalności - suknia generałowej Karwowskiej/ Ewa Krawczyk

Osiemnastowieczna suknia dworska typu robe a la française a paniers a coudes (suknia w stylu francuskim na rogówce ”łokciowej”) uszyta została prawdopodobnie w Polsce dla generałowej Karwowskiej primo voto Rostkowskiej z okazji koronacji Stanisława Augusta w 1764. Podczas spotkania przyjrzymy się formie i funkcji tego niezwykłego stroju. Przybliżone zostaną techniki kroju, szycia i dekorowania tkanin. Odsłonimy kulisy niedawnej konserwacji obiektu.

 

 

6 września

Miniatury. Sztuka precyzji / Monika Miżołębska

Znane od XVI wieku, malarstwo miniaturowe przeżyło szczyt swojego rozkwitu w wieku XVIII, by umrzeć już w kolejnym stuleciu. Wraz z rozwojem i upowszechnieniem fotografii ta niezwykła dziedzina sztuki wymagająca uwagi, precyzji i cierpliwości odeszła w zapomnienie.

 

Dworskie specjalności - suknia generałowej Karwowskiej/ Ewa Krawczyk

Osiemnastowieczna suknia dworska typu robe a la française a paniers a coudes (suknia w stylu francuskim na rogówce ”łokciowej”) uszyta została prawdopodobnie w Polsce dla generałowej Karwowskiej primo voto Rostkowskiej z okazji koronacji Stanisława Augusta w 1764. Podczas spotkania przyjrzymy się formie i funkcji tego niezwykłego stroju. Przybliżone zostaną techniki kroju, szycia i dekorowania tkanin. Odsłonimy kulisy niedawnej konserwacji obiektu.

 

 

13 września

Olga Boznańska – wnętrze i zewnętrze / Maja Piotrowska

Co oznacza pojęcie „intymizm” w odniesieniu do dzieł Olgi Boznańskiej? Czy budowane przez nią sceny są pogodne? Jakie nastroje z nich emanują? Dzięki czemu, patrząc na nie, mamy wrażenie intymności? Podczas spotkania będziemy interpretować przede wszystkim obrazy Wnętrze pracowni i W oranżerii w kontekście biografii artystki. Będziemy także dociekać, jak nastroje artystki oddziaływać mogły na dobór tematów i stosowane przez nią środki wyrazu.

 

Wojciech Gerson – akademik czy realista? / Monika Miżołębska

Wojciech Gerson był człowiekiem wielu talentów: malarzem, pedagogiem oraz publicystą. Prywatnie był wielbicielem pieszych wycieczek i rodzimego pejzażu. Jako artysta zaś był gorącym orędownikiem malarstwa historycznego i uprawiania sztuki w charakterze posłannictwa. Jak to zatem było możliwe, że jednocześnie był autorem swobodnie malowanych górskich pejzaży?

 

 

20 września

Olga Boznańska – wnętrze i zewnętrze / Maja Piotrowska

Co oznacza pojęcie „intymizm” w odniesieniu do dzieł Olgi Boznańskiej? Czy budowane przez nią sceny są pogodne? Jakie nastroje z nich emanują? Dzięki czemu, patrząc na nie, mamy wrażenie intymności? Podczas spotkania będziemy interpretować przede wszystkim obrazy Wnętrze pracowni i W oranżerii w kontekście biografii artystki. Będziemy także dociekać, jak nastroje artystki oddziaływać mogły na dobór tematów i stosowane przez nią środki wyrazu.

 

Wojciech Gerson – akademik czy realista? / Monika Miżołębska

Wojciech Gerson był człowiekiem wielu talentów: malarzem, pedagogiem oraz publicystą. Prywatnie był wielbicielem pieszych wycieczek i rodzimego pejzażu. Jako artysta zaś był gorącym orędownikiem malarstwa historycznego i uprawiania sztuki w charakterze posłannictwa. Jak to zatem było możliwe, że jednocześnie był autorem swobodnie malowanych górskich pejzaży?

 

Od 27 września zapraszamy na wykłady do Kina Muz

 

Koordynacja: Barbara Tichy, Paweł Bień / Dział Edukacji