Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910

18 listopada 2022 – 5 marca 2023

 

PROGRAM WYDARZEŃ ARTYSTYCZNYCH

 

KONCERT: LANGUORIA. SOFIE BIRCH & ANTONINA NOWACKA

19 listopada 2022 / sobota / 20.00

Bilety w cenie 30 zł i 15 zł dostępne w kasach Muzeum oraz online / liczba miejsc ograniczona

 

Duńska kompozytorka Sofie Birch i polska eksperymentalna wokalistka Antonina Nowacka po raz pierwszy spotkały się na festiwalu Ephemera w 2021 roku. Wkrótce potem wystąpiły razem na festiwalu Unsound. Zimą tego roku artystki spotkały się w Kopenhadze, żeby wspólnie nagrać album „Languoria”. Z połączenia subtelnych kompozycji Birch i abstrakcyjnych wokaliz Nowackiej powstała muzyka, która odwołuje się do otaczającej natury i jednocześnie zwraca się ku sferze wewnętrznej. Płyta miała swoją premierę podczas tegorocznego festiwalu Unsound.

 

Sofie Birch i Antonina Nowacka zaprezentują album „Languoria” w surowej, modernistycznej przestrzeni Muzeum Narodowego. Koncert towarzyszy nowo otwartej wystawie „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”. Oba projekty łączy nastrój kontemplacji i afirmacja natury. Będzie to pierwsza prezentacja płyty w Warszawie.

 

Współpraca: festiwal Unsound, wydawnictwo Mondoj, Primitive Agency, Proton Agency

 

 

KINO PÓŁNOCY

Cykl filmowy realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty

Kino MUZ w MNW / bilety w cenie 20 zł i 15 zł / karnet na wszystkie filmy w cenie 80 zł i 60 zł / dostępne w kasie MNW i online od 22 listopada / liczba miejsc ograniczona

 

Zapraszamy na pięć podróży na Północ Europy – do Islandii, Szwecji, Finlandii, Norwegii i Danii. Z proponowanych filmów wyłania się świat piękny i przerażający, poetycki, zanurzony w tradycji i lokalnych legendach, często także zabawny i prowokacyjny.

 

Hlynur Pálmason przeprowadzi nas przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy Islandii, opowiadając w canneńskim przeboju Godland perfekcyjnie sfilmowaną historię o samotności i wierze. Na Północy Bóg jest najbliżej człowieka. A może najdalej? Surowa i oszałamiająca przyroda jest dla mieszkańców Północy i tamtejszych filmowców źródłem poczucia wolności, jak w legendarnych, nominowanych do Oscara Dzieciach natury Friðrika Þóra Friðrikssona. Jest również inspiracją dla zjawiskowej sztuki, którą są niezwykłe hafty Britty Marakatt-Labby, bohaterki hipnotyzującego Historjá – szwy dla Laponii Thomasa Jacksona.

 

Kino skandynawskie to nie tylko poezja i sztuka na wielkim ekranie, lecz również eksperymenty i prowokacje. W nagrodzonym w Wenecji fińskim Niewidomym człowieku, który nie chce obejrzeć „Titanica” Teemu Nikki, portretuje heroiczną podróż osoby częściowo sparaliżowanej i niewidomej. Unikalna strona wizualna filmu – zamglona, niewygodna, rozedrgana – w fascynujący sposób próbuje oddać świat, którego główny bohater (nie)widzi. Przebój tegorocznego festiwalu w Cannes Chora na siebie Kristoffera Borgliego pokazuje w kostiumie skandynawskiego, gorzko-absurdalnego humoru, stan mentalny współczesnych, wielkomiejskich trzydziestolatków. Dla głównej bohaterki jej ciało staje się polem do niemądrych eksperymentów, które mają zwrócić na nią uwagę chłopaka – artysty–narcyza, jak i całego społeczeństwa. Borgli w przewrotny sposób kreśli portret pokolenia, które cierpi na samotność i niedocenienie.

 

Zapraszamy na Północ.

Marcin Pieńkowski

 

 

29 listopada / 18.00

2 grudnia / 20.00

 

 

Godland / Vanskabte Land, reż. Hlynur Pálmason, Dania, Islandia, Francja, Szwecja 2022, 143'

pokaz przedpremierowy (dystrybucja: Nowe Horyzonty)
 

Prezentowany w canneńskiej sekcji Un Certain Regard najnowszy film Hlynura Pálmasona (Zimowi braciaBiały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserskiej metody. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik i bajarz Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Umiejscowiony u schyłku XIX wieku scenariusz odwołuje się do zależności łączących Islandię i Danię, ale skomplikowane relacje władzy i poddaństwa, jakie kreśli reżyser, wykraczają poza ramy historycznych rozliczeń i religijnych hierarchii. Godland jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.  

Małgorzata Sadowska

 

 

13 grudnia / 18.00

16 grudnia / 20.00

 

Niewidomy człowiek, który nie chce obejrzeć „Titanica” / The Blind Man, Who Did Not Want to See Titanic / Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia, Finlandia 2021 / 82’
 

James Cameron – ten facet był kiedyś mistrzem kina akcji, ale potem nakręcił będącego szczytem komercji Titanica. Jaakko konsekwentnie odmawia obejrzenia przebojowego melodramatu i jako dowód swojej niezłomności trzyma na półce wciąż zafoliowane DVD. Ironia sytuacji polega jednak na tym, że nie zobaczy już nigdy ani tego, ani żadnego innego filmu. Wybredny kinoman stracił bowiem wzrok, a na domiar złego jest sparaliżowany, co czyni go osobą uwięzioną pośród ciemności i dźwięków. Grany przez niepełnosprawnego aktora bohatera pokazywany jest zazwyczaj z bardzo bliska, na tle rozmazanej, jedynie zasugerowanej plamy otoczenia. Reżyser w dokumentalnym stylu śledzi jego codzienne życie, w które nieco radości wnosi telefoniczna relacja z poważnie chorą Sirpą. Kiedy bohater postanawia samotnie wybrać się w niebezpieczną podróż, by wreszcie spotkać kobietę z drugiej strony łączy, dochodzi do nagłej gatunkowej wolty i film przeobraża się w coś na kształt thrillera.

Piotr Mirski

 

 

10 stycznia / 18.00

13 stycznia / 20.00

 

Dzieci natury / Börn náttúrunnar, reż. Friðrik Þór Friðriksson, Islandia 1991, 82'

 

Thorgeir jest już zbyt stary, by samotnie prowadzić gospodarstwo. Porzuca całe swoje dawne życie, zabiera portret żony, barometr I zegar, po czym rusza do Reykjavíku, do córki. Między pokoleniami nie ma jednak żadnej więzi, więc córka, serdeczna, lecz obca, umieszcza ojca w domu spokojnej starości. Tu los niespodziewanie się odmienia. Thorgeir spotyka Stellę, miłość z młodości. W szalonym, brawurowym geście para kradnie auto i ucieka na Północ, by umrzeć na swojej ziemi i na własnych zasadach. Ich na poły magiczna podróż to droga przez coraz surowsze, zapierające dech w piersiach pejzaże. Im bliżej końca, tym mniej ma wspólnego z namacalną rzeczywistością, a bliższa jest bezczasowej realności wspomnień i mitu. Friðriksson, stawiając pierwotną naturę w kontrze do wielkomiejskiej współczesności, wyraźnie staje po stronie tej pierwszej. Dzieci natury, jedyny islandzki film nominowany do Oscara, to prosta, ale sugestywna przypowieść i niezwykły portret Islandii.

Karolina Kosińska

 

 

24 stycznia / 18.00

27 stycznia / 20.00

 

Historjá – szwy dla Laponii / Historjá – Stitches for Sapmí / Historjá – Stygn för Sapmí, reż. Thomas Jackson, Szwecja 2022, 89'

 

Kiedy Britta Marakatt-Labba przychodzi nad znajomy górski strumień, wita go serdecznie, po czym klęka, aby napić się wody. Chwilę później widzimy, jak siedzi na brzegu i maluje pejzaż. Marakatt-Labba jest samską artystką, znaną głównie z pracy z tekstyliami, która czuje bardzo silną, wręcz magiczną więź ze swoją ojczyzną, transgraniczną północną krainą, gdzie mieszkali jej przodkowie oraz przodkowie jej przodków. Teraz kraina ta i żyjący w niej ludzie stoją w obliczu apokaliptycznych zmian klimatycznych. Marakatt-Labba pełni tutaj funkcję przewodniczki po zmieniającym się i ginącym świecie, po jego historii, mitologii i codzienności. Poetycki dokument Thomasa Jacksona, ilustrowany prymitywistyczną twórczością bohaterki oraz sennymi, hipnotycznymi ujęciami przyrody, wypełniony jest bajkową aurą, którą raz po raz przenika melancholia.

Piotr Mirski

 

 

7 lutego / 18.00

10 lutego / 20.00

 

Chora na siebie / Sick of Myself / Syk Pike, reż. Krisstofer Borgli, Norwegia, Szwecja, 95'

 

Zapomnijcie o problemach bohaterów Joachima Triera. To w nowym filmie Kristoffera Borgliego spotkacie dwoje spośród najgorszych ludzi na świecie: Thomas jest pretensjonalnym artystą tworzącym instalacje z kradzionych mebli (przy okazji kradnie też inne rzeczy, np. najdroższe wino z restauracji); jego dziewczyna Signe pracuje zaś jako baristka i marzy, by ktoś ją dostrzegł. Oboje są znudzeni życiem i sobą nawzajem, ich rozmowy często zamieniają się w wymianę drobnych złośliwości. Nagle coś jednak się zmienia. Gdy Thomas odnosi sukces, Signe decyduje się wreszcie wyjść z jego cienia. Udawanie alergii na orzechy okazuje się niezbyt skutecznym pomysłem, więc dziewczyna sięga po znacznie bardziej radykalne środki. W Chorej na siebie Borgli połączył czarną komedię z bezlitosną społeczną satyrą (i szczyptą estetyki z filmów Cronenberga), przy okazji celnie nabijając się ze świata sztuki, mody i goniących za sensacją mediów. 

Jakub Demiańczuk

 

 

 

 

PROGRAM WYDARZEŃ EDUKACYJNYCH

 

 

DOROŚLI i MŁODZIEŻ

 

OPROWADZANIA KURATORSKIE

Agnieszka Bagińska, Wojciech Głowacki

27 listopada 2022, 26 lutego 2023 / niedziela / 18.15
zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 90 min

 

 

OPROWADZANIA NIEDZIELNE

zwiedzanie z przewodnikiem

20, 27 listopada, 4, 11, 18 grudnia 2022; 8, 15, 22, 29 stycznia, 5, 12, 19, 26 lutego 2023 / niedziela / 11.00 i 13.00

zbiórka w Holu Głównym / bilety w cenie 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

 

WYKŁADY CZWARTKOWE

24 listopada, 1, 8, 15 grudnia 2022; 12, 19, 26 stycznia, 9 lutego 2023 / czwartek / 18.00

Kino MUZ – Gmach Główny / wydarzenie transmitowane na Facebooku na profilu MNW / bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

24 listopada / 18.00

Północ – daleka i bliska / dr Agnieszka Bagińska i Wojciech Głowacki

Malarstwo krajów nordyckich – poza twórczością Edvarda Muncha – nie jest dobrze znane w Polsce. Dlatego wystawa w MNW to niepowtarzalna okazja, żeby odkryć arcydzieła Północy: obrazy pochodzące z Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji, z okresu największego rozkwitu ich sztuki. Na ekspozycji zestawiono je z obrazami artystów polskich i właśnie o tym wątku opowiedzą kuratorzy. Okazuje się, że ścieżki edukacji i karier malarzy polskich i północnych często się przecinały, że łączyły ich wspólne inspiracje i podobne ambicje, a także uniwersalny język sztuki, którym można wyrazić indywidualne treści. Porównanie prezentowanych dzieł uzmysławia, że choć powstały w odległych częściach Europy – są sobie bliskie.
wejściówki dostępne od 22 listopada

 

dr Agnieszka Bagińska – historyczka sztuki, kustosz w MNW, nauczycielka akademicka. Specjalizuje się w polskim i europejskim malarstwie XIX wieku. Współautorka wystaw: „Józef Brandt 1841–1915” (2018) i „Artystka. Anna Bilińska 1854–1893” (2021). Autorka książek, katalogów i artykułów na temat polskiego malarstwa, pracowni artysty w XIX wieku i emancypacji kobiet w sztukach pięknych.

 

Wojciech Głowacki – historyk sztuki, kustosz w MNW. Specjalizuje się w malarstwie XIX wieku i architekturze XX wieku. Współpracownik kuratorów wystawy „Polska. Siła obrazu” (2019–2020). Autor artykułów w czasopismach naukowych i tekstów w katalogach.

 

 

1 grudnia / 18.00

Nad jezioro Tuusula i w lasy Karelii. Fińskie powroty z Paryża / prof. dr hab. Andrzej Pieńkos

Warszawski obraz Alberta Edelfelta Pod brzozami (Dzieci w lesie brzozowym nad fiordem Haiko) przywołuje zarówno paryski kontekst twórczości czołowych malarzy fińskich, jak jej rodzime źródła. Najwybitniejsi artyści: Akseli Gallen-Kalela, Eero Järnefelt, Pekka Halonen, powracając do ojczyzny, tworzyli własne domy i pracownie w lasach lub we wsiach. W ten sposób okazywali potrzebę nie tylko malowania ziemi fińskiej, ale i osiedlenia się w rodzimej krainie, jako świecie biegunowo odmiennym od paryskiego. Zachowane do dzisiaj ich pracownie są przykładami unikatowych miejsc tworzenia powstałych około roku 1900.

wejściówki dostępne od 29 listopada

 

prof. dr hab. Andrzej Pieńkos – od czasu studiów na Uniwersytecie Warszawskim związany z tamtejszym Instytutem Historii Sztuki. Publikował książki m.in. o domach i pracowniach artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej, realizmie jako specyficznym problemie sztuki XVIII i XIX wieku, przemianach sztuki pejzażowej. Sztuka nordycka jest, obok francuskiej i szwajcarskiej, jednym z głównych pól jego zainteresowań badawczych.

 

 

8 grudnia / 18.00

Edvard Munch i ekspresyjna przestrzeń w sztuce Północy / dr Nils Ohlsen

Temat przedstawienia we wnętrzu, często obecny w sztuce Północy, należy również do najważniejszych wątków w twórczości Edvarda Mucha. W jego ujęciu wnętrze, zwłaszcza prywatnego mieszkania lub domu, przestaje być bezpiecznym schronieniem dla swoich mieszkańców (czy, tym bardziej, tłem dla idyllicznej sceny rodzinnej). To przestrzeń pełna dysonansów, groźna, przytłaczająca. Munch kreuje ją w taki sposób, żeby znaleźć wyraz dla skrywanych przeżyć jednostki. Choć nie jest jedynym nordyckim artystą swojego pokolenia, który szuka alternatywy dla sielankowych, harmonijnych scen, jako jedyny czyni to za pomocą tak ekspresyjnych środków. Poszukiwania Muncha są zbieżne z ówczesnymi tendencjami literaturze, teatrze i wreszcie w psychologii. Ekspresyjna przestrzeń, którą artysta wykreował w swoich obrazach około roku 1890, wywarła również silny wpływ na sztukę XX i XXI wieku.

Wykład w języku angielskim, tłumaczony na język polski tylko dla słuchaczy obecnych w Kinie MUZ

wejściówki dostępne od 6 grudnia

 

dr Nils Ohlsen, dyrektor Lillehammer Art Museum (od 2018), wcześniej związany z Muzeum Narodowym w Oslo i z Kunsthalle Emden. Jego rozległe zainteresowania naukowe obejmują historię sztuki, archeologię klasyczną, prehistorię oraz projektowanie komunikacji (communication design). Kształcił się w Berlinie i w Sztokholmie; jego praca doktorska była poświęcona tematowi wnętrza w sztuce północnej w latach 1880–1920. Jest kuratorem wielu udanych wystaw i autorem licznych publikacji na temat sztuki od epoki romantyzmu do współczesności. Jego najnowsza książka to Edvard Munch (Kolonia 2021).

______

 

8 December / 6 p.m.

Edvard Munch and the expressive space in Nordic art / dr. Nils Ohlsen

The subject of interiors, often found in Nordic art, is also one of the most important themes of Edvard Munch’s oeuvre. In his view, the interior, especially of a private flat or house, is no longer a haven for its residents (let alone the backdrop for an idyllic family scene). It is a threatening, overwhelming space filled with dissonances. Munch creates it in a way aimed at finding expression for the hidden experiences of the individual. Although he is not the only Nordic artist of his generation looking for an alternative to idyllic, harmonious scenes, he is the only one to do so using such expressive means. Munch’s explorations coincide with the trends prevalent in literature, theatre and psychology of the time. The expressive space he created in his paintings around 1890 exerted a powerful influence on 20th and 21st-century art.

 

Dr. Nils Ohlsen is the director of Lillehammer Art Museum (since 2018), previously associated with the National Museum in Oslo and Kunsthalle Emden. His broad academic interests encompass art history, classical archaeology, prehistory and communication design. He studied in Berlin and Stockholm and wrote his PhD on interiors in Nordic art in 1880–1920. He curated several successful exhibitions and is the author of numerous publications on art from the Romanticism period until the present day. His latest book is Edvard Munch (Cologne, 2021).

 

 

15 grudnia / 18.00

Architektura drewniana Skandynawii: innowacja na fundamencie tradycji / Jan Strumiłło

Kraje północy Europy mają bogate tradycje architektury drewnianej. Tysiącletnie kościoły masztowe, czerwone farmy Szwecji i Finlandii, norweskie białe miasteczka portowe, kolorowe domy na Islandii, są globalnie rozpoznawalnymi ikonami architektury. Obecnie w Skandynawii rodzi się nowy język architektury drewnianej, odpowiadający potrzebom dnia dzisiejszego i posługujący się nowoczesnymi technologiami. Wielokondygnacyjne budynki drewniane są już tam rzeczywistością, a niedługo mogą stać się tam widokiem powszechnym. Jednak, czy ten niezwykły, drewniany „renesans”, nie grozi ciągłości i bogactwu rzemieślniczych tradycji? Czy to „nowe drewno” to aby nie „nowy beton”?

wejściówki dostępne od 13 grudnia

 

Jan Strumiłło – architekt, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej – w 2005 roku jego projekt dyplomowy Dobra/Drewniana zdobył nagrodę im. Małgorzaty Baczko i Piotra Zakrzewskiego. Absolwent Politechniki Federalnej w Zurychu. Stypendysta Oslo School of Architecture and Design. W 2013 rezydent w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie. Praktykę zdobywał pracując m.in. dla JEMS w Warszawie. Pracował m.in. dla Baumschlager Eberle w Szwajcarii i Austrii. Autor książki „Ukryty modernizm. Warszawa według Christiana Kereza”.

 

 

12 stycznia / 18.00

Stanisław Przybyszewski i Edvard Munch – przyjaźń i inspiracje / prof. dr hab. Gabriela Matuszek-Stec

Podczas wykładu przedstawione zostaną związki Stanisława Przybyszewskiego i Edvarda Muncha, którzy przyjaźnili się w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku, w czasach berlińsko-skandynawskiego okresu twórczości „genialnego Polaka”. Przybyszewski był jednym z pierwszych interpretatorów, który rozpoznał w Munchu preekspresjonistę (nazywając jego sztukę „psychicznym naturalizmem”), promował jego twórczość i inspirował. Postać Muncha pojawia się w eseistyce i twórczości Przybyszewskiego, m.in. w poemacie Z cyklu Wigilii, w pierwszej części trylogii Homo sapiensNa rozstaju oraz w powieści Krzyk, nawiązującej do jego malarstwa. Podczas wykładu przywołane zostaną interesujące fakty biograficzne, zaprezentowane zostaną interpretacje obrazów Muncha autorstwa Przybyszewskiego oraz pokazana obecność sztuki skandynawskiego artysty w twórczości berlińskiego „króla bohemy” i przywódcy polskiego modernizmu.

wejściówki dostępne od 10 stycznia

 

Gabriela Matuszek-Stec – profesor tytularny na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest założycielką pierwszej w Polsce Szkoły Pisarzy, działającej na UJ – Studiów Literacko-Artystycznych, którymi kierowała ponad ćwierć wieku. Przez dwie kadencje była prezeską Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Autorka ponad stu rozpraw i wielu książek, w tym poświęconych twórczości Stanisława Przybyszewskiego, wydawanych w Polsce i Niemczech. Pod jej redakcją naukową ukazuje się od 2022 roku jedenastotomowa krytyczna edycja dzieł literackich Przybyszewskiego. Odznaczona m.in. Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, Złotym Krzyżem Zasługi.

 

 

19 stycznia / 18.00

Marie i Peder Severin Krøyer – zmysł piękna / Mette Bøgh Jensen

Marie Krøyer przez wiele lat była znana przede wszystkim z portretów i scen rodzajowych malowanych przez jej męża, jednego z najsłynniejszych duńskich artystów końca XIX wieku. Dopiero niedawno podjęto badania na temat jej własnej twórczości. Zachowane obrazy i szkice dowodzą, że była utalentowaną malarką.

Losy małżeństwa Krøyerów przedstawia się niekiedy jako opowieść o dwojgu artystach, z których tylko jedno osiągnęło sukces w świecie sztuki. Marie rzeczywiście przestała malować na początku lat 90. XIX wieku, a więc wkrótce po ślubie z Krøyerem (1899). Nie przestała jednak tworzyć: projektowała meble i tkaniny, zajmowała się wystrojem wnętrz (zwłaszcza w kolonii malarskiej w Skagen). Pracowała sama i wspólnie z mężem. Ich poszukiwania w dziedzinie sztuki użytkowej można interpretować w świetle założeń brytyjskiego ruchu Arts and Crafts.

wykład w języku angielskim
wejściówki dostępne od 17 stycznia

 

Mette Bøgh Jensen (Art Museums of Skagen), kuratorka wystaw prezentujących twórczość malarzy ze Skagen (m.in. Pedera Severina Krøyera i Marie Krøyer), autorka książek i artykułów poświęconych działającej tam w XIX wieku kolonii. Współkuratorka wystawy „An angel`s kiss. Sick girls in Nordic art” (The Hirschsprung Collection, and Art Museum of Skagen, 2021). Prowadzi badania nad artystyczną spuścizną Marie Krøyer – ich zwieńczeniem będzie wystawa planowana na 2023.

______

 

19 January / 6 p.m.

Marie and Peder Severin Krøyer – a sense of beauty / Mette Bøgh Jensen

For many years, Marie Krøyer was mostly known from her portraits and genre scenes painted by her husband, one of the most renowned Danish artists of the late 19th century. Her own art has only recently become the subject of research. Surviving paintings and sketches prove that she was a talented painter. 

The fate of Krøyers is sometimes portrayed as a tale of two artists, only one of whom rose to success in the art world. Indeed, Marie stopped painting in the early 1890s, shortly after her marriage to Krøyer (1889). Yet she did not stop being creatively active: she designed furniture and textiles and took up interior design (particularly at the Skagen artists’ colony). She worked alone and with her husband. Their explorations of applied art may be interpreted in the light of the British Arts and Crafts movement. 

 

Mette Bøgh Jensen (Art Museums of Skagen) is a curator of exhibitions presenting the art of Skagen painters (e.g. Peder Severin Krøyer and Marie Krøyer), author of books and articles on the colony active there in the 19th century. She co-curated the exhibition An Angel’s Kiss. Sick Girls In Nordic Art (The Hirschsprung Collection and Art Museum of Skagen, 2021). Her research on Marie Krøyer’s artistic legacy will culminate with an exhibition planned for 2023.

 

 

26 stycznia / 18.00

Królestwo hygge. Od przepisów na szczęście do duńskich wartości kulturowych / dr hab. Włodzimierz Karol Pessel

Wykład dotyczyć będzie idei hygge, która po wielu latach służby jako regionalna metafora społeczna, stała się symbolem duńskiego stylu życia (nation branding), który ma sprzyjać wzrostowi poczucia szczęścia. Co sprzyja uproszczeniom, a nieraz nawet anegdotycznym reprezentacjom i praktykom. Zastanowimy się zatem, jakie za hygge kryją się treści, wartości i problemy kultury duńskiej, zarówno w perspektywie historyczno-kulturowej, jak współczesnych obiegów kulturowych.

wejściówki dostępne od 24 stycznia

 

dr hab. Włodzimierz Karol Pessel — kulturoznawca i skandynawista, badacz kultury miejskiej i urbanomarginaliów. Interesuje się socjologią morza, polityką morską i małymi portami. Kierownik międzywydziałowych Studiów Miejskich przy Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik Zakładu Kultury Współczesnej w Instytucie Kultury Polskiej UW. Wykładowca Zakładu Skandynawistyki Uniwersytetu SWPS. Laureat Nagrody Klio I stopnia (edycja 2020) w kategorii monografia naukowa (za pracę Czerwono-biali i biało-czerwoni. Dania, Polska, Północ: problemy sąsiedztwa kulturowego). Odznaczony Odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”. Ostatnio zadebiutował jako tłumacz nowej biografii Astrid Lindgren. Aktualnie pracuje nad książką o przekopie Mierzei Wiślanej i przyszłości Elbląga.

 

 

9 lutego / 18.00

Fortuna i wizja. Skandynawskie kolekcje przełomu XIX i XX wieku / Martyna Łukasiewicz, Agnieszka Drotkiewicz

Kiedy mówimy o prywatnych kolekcjach, który z aspektów ich istnienia jest nam najbliższy? Czy ich aspekt społeczny, ekonomiczny, a może psychologiczny, prestiżowy i, oczywiście, artystyczny? . Opowie o tym Martyna Łukasiewicz w rozmowie z Agnieszką Drotkiewicz. Jakie historie kryją kolekcje skandynawskie istniejące na przełomie XIX i XX wieku? Kim byli ludzie, którzy je tworzyli? Jak wyglądało ich środowisko i „kuchnia kolekcjonerska”?

wejściówki dostępne od 7 lutego

 

Agnieszka Drotkiewicz – autorka powieści, esejów i wywiadów. Publikuje między innymi w „Przekroju” i „Vogue”.

 

Martyna Łukasiewicz – historyczka sztuki, kuratorka, pracuje w Galerii Sztuki Europejskiej Muzeum Narodowego w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze obejmują sztukę XIX i XX wieku, historię kolekcjonerstwa i muzealnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem Skandynawii. Kuratorka pierwszej polskiej wystawy Vilhelma Hammershøia.

 

 

 

ROZMOWY O KRAJACH NORDYCKICH

7, 14 grudnia 2022; 11, 18 stycznia, 22 lutego 2023 / środa / 18.15

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / spotkanie na wystawie / bilety w cenie 40 zł i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

7 grudnia / 18.15

Kierunek: Islandia / Emiliana Konopka

Pierwsi malarze Islandii, zwracając uwagę na to, co odróżnia naturę islandzką od innych krajów, stworzyli kanon, według którego patrzymy dziś na krajobraz tej wyspy. Prezentowane na wystawie prace pokazują, że tamtejsza natura mocno związana jest z wierzeniami ludowymi: lawowe pola porośnięte mchem „zamieszkane” są bowiem elfy i trolle z islandzkich podań i baśni.

bilety dostępne od 6 grudnia

 

Emiliana Konopka – absolwentka historii sztuki oraz skandynawistyki, obecnie, jako doktorantka szkoły doktorskiej Nauki o Sztuce na Uniwersytecie Gdańskim bada sztukę nordycką przełomu XIX i XX wieku. Autorka strony o Islandii Utulę Thule, gdzie pisze o kulturze islandzkiej i sztuce Północy. Współpracuje z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Fundacją Art Transfer, dla których prowadzi wykłady o sztuce skandynawskiej. Współredaktorka tomu Antologia naukowa. Islandia: Język. Naród. Natura (2017). Stypendystka MKiDN „Kultura w sieci”, w ramach którego realizowała projekt UTULĘ THULE MÓWI O SZTUCE PÓŁNOCY oraz grantu od Rady Nordyckiej (Nordic Culture Point) na projekt „Elfy i trolle. Podcast o Północy”.

 

 

11 stycznia / 18.15

W drodze na Północ. O Norwegii i Norwegach / Magdalena Szczepańska

Dzieła twórców z Norwegii często są wyrazem głębokiego zjednoczenia artysty z naturą. Ukazują jej piękno, ale także tajemniczość i nieprzewidywalność. Norwegowie żyją w symbiozie z siłami przyrody. Za kołem podbiegunowym wiąże się to z surowymi zimami oraz półrocznymi okresami ciemności. Takie warunki hartują i wymagają odpowiedniego przystosowania, także psychicznego. To spotkanie zaprowadzi uczestników w podróż po fascynującej i spektakularnej Norwegii.

bilety dostępne od 10 stycznia

 

Magdalena Szczepańska – założycielka szkoły języka norweskiego Trolltunga. Z wykształcenia archeolog. Ukończyła Uniwersytet Gdański, studia kontynuowała na Uniwersytecie w Oslo na kierunku Nordic Viking and Medieval Studies. Głównym tematem jej zainteresowań były norweskie kościoły słupowe (stavkirker).

 

 

18 stycznia / 18.15

Kobieta, żona, autorka / Paulina Rosińska

Prawa i obowiązki kobiety to temat od dawna podejmowany w literaturze szwedzkiej. Teksty takich autorów, jak Carl Jonas Love Almqvist, Fredrika Bremer i Victoria Benedictsson wywoływały debaty albo były odpowiedzią na aktualnie toczące się spory społeczne. Podczas spotkania opowiem o wybranych literackich przedstawieniach sytuacji kobiety w społeczeństwie i rodzinie w Szwecji XIX i początku XX wieku.

bilety dostępne od 17 stycznia

 

Paulina Rosińska – skandynawistka, wykładowczyni w Zakładzie Skandynawistyki Uniwersytetu SWPS, tłumaczka literatury szwedzkiej.

 

 

22 lutego / 18.15

Sisu, sauna i inne opowieści o Finlandii / Hanna Ruszczyńska

Fińską kulturę kształtowały wpływy wschodnie i zachodnie, protestantyzm oraz natura, oddziaływująca na codzienne życie, wierzenia i obyczaje. Język fiński jest uważany za jeden z najtrudniejszych. Muzyka kompozytora Jeana Sibeliusa rozbudza uczucia patriotyczne Finów. Elias Lönnrot, podczas wielu wędrówek po kraju, odkrył i zapisał dziesiątki starych legend, pieśni i wierszy, dzięki czemu powstał fiński epos narodowy Kalevala, przetłumaczony na kilkadziesiąt języków, zaś imieniem Johana Runeberga, twórcy hymnu narodowego Finlandii Maamme, nazwano nordycką bibliotekę cyfrową. O tym wszystkim, a także o kolonii artystów w Tuusuli i Önningeby, Złotym Wieku Sztuki Fińskiej, współczesnej Finlandii oraz czym jest sisu i dlaczego tak ważna jest dla Finów sauna, opowiemy podczas naszego spotkania.

bilety dostępne od 21 lutego

 

Hanna Ruszczyńska – socjolog, pedagog, autorka opowiadań dla dzieci, dziennikarka. Od dziesięciu lat związaną z Finlandią, o której pisze na łamach podróżniczych magazynów i opowiada w podcaście Finnish Café. Jest członkiem stowarzyszenia Helsingin Suomi–Puola-yhdistys ry:n (HSPY), Fińsko-Polskiego Stowarzyszenia w Helsinkach. Współpracuje z organizacjami polskimi i fińskimi.

 

 

 

ŻYCIE PO SKANDYNAWSKU

25 stycznia, 8 lutego 2023 / środa / 18.15

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / spotkanie na wystawie / bilety w cenie 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

25 stycznia / 18.15

Skandynawska rewolucja edukacyjna? – warsztaty dla rodziców wokół Stulecia dziecka Ellen Key / dr hab. Marta Rakoczy

W dobie kryzysów geopolitycznych, zapowiadanej katastrofy klimatycznej i licznych konfliktów zbrojnych, które stają się dla rodziców źródłem lęku o świat, w jakim będą dojrzewać ich dzieci, myśli Ellen Key, szwedzkiej działaczki na rzecz praw dzieci i kobiet, nabierają nowych znaczeń. Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, jakie wyzwania wychowawcze stoją przed współczesnymi rodzicami, i w jaki sposób szwedzka pisarka i aktywistka może nam pomóc je zrozumieć. Przedyskutujemy to, co dla nas, rodziców, oznacza dziś szczęśliwe lub dobre dzieciństwo i czy mamy szansę, by wiek XXI stał się stuleciem nie tylko dzieci, ale także zmian, które pozwolą z większą nadzieją patrzeć w przyszłość. Spróbujemy też zrozumieć, które pomysły szwedzkiej aktywistki i pisarki mogą być dziś aktualne, które zaś wymagają uważnego, krytycznego spojrzenia.

bilety dostępne od 24 stycznia

 

dr hab. Marta Rakoczy – kulturoznawczyni, filozofka. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, koordynuje też badania w pracowni naukowej Korczakianum, w Muzeum Warszawy. Zajmuje się antropologią pisma, antropologią edukacji i kulturowymi studiami nad dzieciństwem i młodzieżą. Autorka książek: Słowo – działanie – kontekst. O etnograficznej koncepcji języka Bronisława Malinowskiego (2012), Polityki pisma. Szkice plenerowe z pajdocentrycznej nowoczesności (2018), Władza liter. Polskie procesy modernizacyjne a awangarda (2022) Współredaktorka publikacji: Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej (2014), Antropologia praktyk językowych (2016), Historia mówiona w praktykach humanistycznych (2019). Członkini Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem działającego przy IEiAK UW.

 

 

8 lutego / 18.15

Skandynawskie krajobrazy i ich literackie reprezentacje / Agnieszka Stróżyk

W ojczystej przyrodzie Skandynawowie przełomu wieku odnajdywali możliwość sformułowania narodowej wspólnoty ponad granicami klas czy politycznych konfliktów. Pejzaże, a nawet gatunki zwierząt i roślin, zaczęły funkcjonować jako reprezentatywne dla stwierdzenia tego, co jest, na przykład, prawdziwie szwedzkie… Z jakich elementów konstruowane były, w sztuce i literaturze, te typowo skandynawskie krajobrazy? Jakie miejsce zajmuje w nich fiord, szkier, sosnowy las lub delikatny zimoziół? Spotkanie poświęcimy malarskim i literackim reprezentacjom skandynawskiej przyrody.

bilety dostępne od 7 lutego

 

Agnieszka Stróżyk – skandynawistka, absolwentka gdyńskiego Liceum Sztuk Plastycznych, tłumaczka szwedzkiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS. Interesuje się książką obrazkową i relacją słowo–obraz w praktyce translatorskiej.

 

 

 

WIECZÓR W MUZEUM – MISTRZOWIE MALARSTWA

2, 9 grudnia 2022; 13, 20 stycznia, 3 lutego 2023 / piątek / 18.00

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / spotkanie na wystawie / bilety w cenie 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

2 grudnia / 18.00

W domu Larssona / Magda Kucza-Kuczyńska

Na spotkaniu spojrzymy na artystę, dla którego wnętrza mieszkalne stały się tłem uroczych portretów i ulotnych scen rodzajowych. Oryginalna twórczość Larssona stanie się także okazją do poznania jego żony – Karin, której projekty chodników, zasłon, obrusów odegrały prekursorską rolę w kształtowaniu designu skandynawskiego i przyczyniły się do pokazania płynności granic między sztukami pięknymi i sztuką użytkową. Zapraszamy miłośników pięknych wnętrz i stylu skandynawskiego, bo to od Larssonów właśnie wszystko się zaczęło.

bilety dostępne od 29 listopada

 

Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii.

 

 

9 grudnia / 18.00

Malarka światła / Roma Radwańska

„Jeśli poprosisz Duńczyka, by wymienił kobietę artystkę, odpowie: Anna Archer” – tak uważa Mette Bogh Jensen, kuratorka Muzeum w Skagen. To w ten miejscowości malarka urodziła się, wychowała i tam poznała twórców ze słynnej kolonii artystycznej. Spotkanie przybliży postać tej duńskiej malarki, której głównym zainteresowaniem było uchwycenie subtelnej gry światła i cienia we wnętrzach.

bilety dostępne od 6 grudnia

 

Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z dziedziny historii sztuki w Collegium Civitas, edukatorka w MNW.

 

 

13 stycznia / 18.00

Fińskie malarstwo narodowe / Magdalena Chludzińska

Tematem spotkania będzie twórczość fińskich malarzy: Akselego Gallen-Kalleli i Pekki Halonena. Gallen-Kallela był czołowym przedstawicielem narodowego romantyzmu w malarstwie fińskim. Pekka Halonen był malarzem fińskiego ludu i przyrody. Jak wyglądała ich kariera, jakie motywy podejmowali w twórczości, czym wyróżniała się ich sztuka?  

bilety dostępne od 10 stycznia

 

Magdalena Chludzińska – edukatorka MNW, absolwentka archeologii, podróżniczka i miłośniczka sztuk pięknych. Związana z Uniwersytetem Warszawskim.

 

 

20 stycznia / 18.00

Duchowość natury / Rita Twardziak

Islandzcy artyści Þórarinn B. Þorláksson i Ásgrímur Jónsson ukazują ponadczasowość natury i potęgę żywiołów. Poruszają także wątki z lokalnych legend – opowieści o elfach i trollach zamieszkujących góry Islandii. Spotkanie przybliży sylwetki islandzkich malarzy oraz ich twórcze osiągnięcia.

bilety dostępne od 17 stycznia

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW. Zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

 

3 lutego / 18.00

Egalitaryzm czy monarchia – jaka naprawdę jest Norwegia? / Magda Kucza-Kuczyńska

Patrząc na norweskie malarstwo przełomu wieków XIX i XX poznamy architekturę, wnętrza domów, przyrodę i przede wszystkim ludzi tego czasu. Zastanowimy się, na czym polega sukces współczesnej Norwegii – dzisiaj jednego z najbogatszych krajów świata. Poznamy kilku malarzy norweskich i przekonamy się, że sztuka norweska to nie tylko Edvard Munch.

bilety dostępne od 31 stycznia

 

Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii.  

 

 

 

EMOCJE W SZTUCE

27 stycznia, 24 lutego 2023 / piątek / 18.00

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety w cenie 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 75 min

 

27 stycznia / 18.00

Radość i smutek – tajemna prostota skandynawskich obrazów / Magdalena Kucza-Kuczyńska, Zofia Riabczuk

Na spotkaniu porozmawiamy o kulturze okazywania emocji, w czym pomogą nam obrazy mistrzów skandynawskich. Widoczne na obrazach wnętrza staną się pretekstem do rozmowy o wzajemnych relacjach i konieczności definiowania naszych emocji. Postaramy się znaleźć w tej przestrzeni cechy łączące kulturę skandynawską z ukraińską i polską.

bilety dostępne od 24 stycznia

 

Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii.

 

Zofia Riabczuk – psycholożka, koordynatorka programu ukraińskiego w Dziale Edukacji MNW, edukatorka w muzeach sztuki, autorka tekstów i szkoleń z zakresu muzealnictwa, sztuki i psychologii.

 

 

24 lutego / 18.00

Spokój i strach – człowiek wobec potęgi natury / Magdalena Kucza-Kuczyńska, Zofia Riabczuk

W otoczeniu przyrody uwiecznionej przez skandynawskich mistrzów porozmawiamy o skrajnych emocjach, takich jak spokój i strach. Natura, której kontemplacja z jednej strony może dać ukojenie, ma jednak też swoje groźne oblicze, a wobec jej potęgi można odczuć także zagubienie czy lęk. Czy żyjąc zgodnie z rytmem przyrody zbliżamy się do niej, czy oddalamy?

bilety dostępne od 21 lutego

 

Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii. 

 

Zofia Riabczuk – psycholożka, koordynatorka programu ukraińskiego w Dziale Edukacji MNW, edukatorka w muzeach sztuki, autorka tekstów i szkoleń z zakresu muzealnictwa, sztuki i psychologii.

 

 

 

WARSZTATY MALARSKIE

17 grudnia 2022; 21 stycznia, 11 lutego 2023 / sobota / 14.30

zbiórka w sali edukacyjnej (poziom-1) Gmachu Głównego MNW / bilety w cenie 15 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min

 

17 grudnia / 14.30

Rudy lis czy biały zając, czyli warsztaty inspirowane twórczością Brunona Liljeforsa

Punktem wyjścia naszego spotkania będą cykle malarskie Brunona Liljeforsa, które przedstawiają lisy i dzikie gęsi. Jedną z prac artysty można podziwiać na naszej wystawie, istotnymi zaś elementami obrazów Liljeforsa są ruch zwierzęcia i przestrzeń. Każdy uczestnik będzie szukał własnego malarskiego sposobu na oddanie ruchu i przestrzeni na obrazie. Zachęcamy do przyniesienia zdjęć własnych zwierząt, od trzech do ośmiu, najlepiej tego samego zwierzęcia w różnych pozach. Techniki: szkice ołówkiem, węglem, grafitem, farby akrylowe na płótnie.

bilety dostępne od 13 grudnia

 

 

21 stycznia / 14.30

W Skandynawii albo nad Wisłą, czyli warsztaty malarskie inspirowane twórczością Erika Warenskiolda

Każdy obraz jest wynikiem przeżycia, doświadczenia jego twórcy. Aby namalować dobry pejzaż, trzeba najpierw zrozumieć istotę tego widoku, poczuć klimat. Wiedzieli o tym skandynawscy mistrzowie, tacy jak Erik Warenskiold, o czym przekonujemy się oglądając jego obrazy. Techniki: szkice węglem, pastelem na papierze, akryl na surowej tekturze, sklejce.

bilety dostępne od 17 stycznia

 

 

11 lutego / 14.30

Parasolka w trawie, czyli warsztaty inspirowane twórczością Theodora Philipsena

Duńskiego malarza Theodora Philipsena interesowało światło i sposób jego oddania na płótnie. Na jego obrazach jest ono mocne, wręcz jaskrawe. Na obiekcie z naszej wystawy intensywne światło nadaje wręcz nieziemskiego wymiaru pasącym się krowom. Techniki: szkice węglem, pastelem na papierze, akryl na płótnie

bilety dostępne od 7 lutego

 

Weronika Żurowska – ilustratorka i graficzka. Absolwentka Wydziału Komiksu École Supérieure des Arts Saint-Luc w Brukseli 2014 i Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Autorka ilustracji książkowych, współpracowała jako ilustratorka przy wystawach: „O-powiadaj. Japonia w pięciu opowieściach” i „Idź na żywioł” w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Prowadzi zajęcia z komiksu dla dzieci, ilustracji dla dorosłych oraz animacji poklatkowej dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. 

 

 

 

DZIECI I RODZINY

 

CZYTELNICZE SPOTKANIA Z EDYTĄ JUNGOWSKĄ

10 grudnia 2022, 14 stycznia, 18 lutego 2023 / sobota / 15.30

zbiórka w przestrzeni edukacyjnej na pierwszym piętrze Gmachu Głównego MNW / bilety dla dziecka 15 zł, bilety dla opiekuna 15 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min

 

Edyta Jungowska zabierze dzieci w zaczarowany świat książek Astrid Lindgren, w którym spotkają się z Lottą z ulicy Awanturników, Emilem ze Smalandii i rudowłosą Pippi. Ale to nie wszystko! Poudajemy muchy a potem siłaczy, posłuchamy ciszy, wyczarujemy kurtynę teatralną… Na koniec dowiemy się, dlaczego Pippi zawsze nosi za duże buty. Zapraszamy dzieci w wieku 4–12 lat wraz z opiekunami na te niezwykłe spotkania.

 

 

RODZINNE NIEDZIELE

4, 11 grudnia 2022; 21 stycznia, 11 lutego 2023 / niedziela / 10.15 i 12.15

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety dla dziecka 15 zł, bilety dla kolejnego dziecka 5 zł, bilety wstępu dla opiekuna 15 zł; dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

4 grudnia / 10.15 i 12.15
Witamy na północy! / Karolina Goska

Dania, Finlandia, Islandia, Norwegia, Szwecja – pięć skandynawskich krajów uchyli przed nami wrota prowadzące do swoich tajemnic. Wybierzemy się w daleką podróż pełną pięknych, niesamowitych miejsc i kolorów. Sprawdzimy, co zadziwiało artystów, jakie miejsca chętnie malowali. Dowiemy się, czym się charakteryzują te kraje, co wyróżnia ich mieszkańców oraz w jaki sposób spędzają oni czas wolny.

bilety dostępne od 29 listopada

 

Karolina Goska – historyczka sztuki, edukatorka, stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury. Pracuje w szkole jako nauczycielka plastyki i techniki. W MNW prowadzi cykliczne zajęcia dla najmłodszych, lekcje muzealne, warsztaty rodzinne oraz warsztaty dla seniorów.

 

 

11 grudnia 2022 / niedziela / 10.15 i 12.15

Święta na świecie / Romualda Radwańska

Dlaczego duńskie dzieci uwielbiają kalendarz adwentowy i jak on w Danii wygląda? Czy święty Mikołaj mieszka w Laponii? Co wyprawiają skrzaty w Islandii? Od kiedy Szwedzi obchodzą dzień świętej Łucji? Czy święta na Północy Europy różnią się od tych obchodzonych w Polsce? Poznajmy tradycje i zwyczaje świąteczne naszych przyjaciół z Północy.

bilety dostępne od 6 grudnia

 

Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z dziedziny historii sztuki w Collegium Civitas, edukatorka w MNW.

 

 

22 stycznia 2023 / niedziela / 10.15 i 12.15

W zgodzie z naturą / Karolina Goska

Spokój, harmonia, niezapomniane widoki, swoboda i wiele możliwości. Czego o życiu w zgodzie z naturą możemy nauczyć się od skandynawskich artystów i artystek? Oglądając nordyckie krajobrazy, zastanowimy się nad naszą relacją z przyrodą, uruchomimy wszystkie zmysły oraz wykonamy prace, posługując się skarbami, które możemy znaleźć w lesie.

bilety dostępne od 17 stycznia

 

Karolina Goska – historyczka sztuki, edukatorka, stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury. Pracuje w szkole jako nauczycielka plastyki i techniki. W MNW prowadzi cykliczne zajęcia dla najmłodszych, lekcje muzealne, warsztaty rodzinne oraz warsztaty dla seniorów.

 

 

12 lutego 2023 / niedziela / 10.15 i 12.15

W domowym zaciszu / Romualda Radwańska

Ekspresyjne czy może spokojne? Kolorowe czy stonowane? W jaki sposób artyści przedstawiali skandynawskie wnętrza? Dlaczego pełniły tak ważną rolę w ich życiu? Zajrzymy do domu Carla Larssona, przyjrzymy się wnętrzu namalowanemu przez Edvarda Muncha.

bilety dostępne od 7 lutego

 

Romualda Radwańska – nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z dziedziny historii sztuki w Collegium Civitas, edukatorka w MNW.

 

 

 

NIEDZIELNE ANIMACJE DLA DZIECI

20, 27 listopada, 4, 11, 18 grudnia 2022 / niedziela / 12.00–16.30

przestrzeń edukacyjna na pierwszym piętrze Gmachu Głównego MNW / udział w animacjach jest możliwy z biletem wstępu do MNW / nie obowiązują zapisy / można dołączyć w dowolnym momencie

 

Zapraszamy wszystkie dzieci na niedzielne animacje, czyli zajęcia artystyczne, na których wykonamy prace plastyczne inspirowane sztuką, kulturą, zwyczajami związanymi ze krajami skandynawskimi. Zajęcia odbywają się w atmosferze swobody i kreatywności – powstaną oryginalne i różnorodne prace, które można zabrać do domu lub współtworzyć naszą galerię młodych artystów i artystek w Przestrzeni Edukacyjnej. Zapraszamy! 

 

 

 

MAMA, TATA W MUZEUM

2 i 16 grudnia 2022 / sobota / godz. 11.00

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / bilety 40 i 25 zł dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona / ok. 80 min

 

W skandynawskim stylu – spotkanie na wystawie „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” / Magdalena Kucza-Kuczyńska

Spotkanie poświęcone będzie rozmowie o designie i charakterze wnętrz mieszkalnych w krajach nordyckich. Nowoczesny, przytulny minimalizm, zamiłowanie do prostoty i naturalnych, ale jednocześnie szlachetnych materiałów, spróbujemy połączyć z charakterem ich mieszkańców. Patrząc na obrazy mistrzów skandynawskich, postaramy się połączyć oba zagadnienia, aby pełniej zrozumieć istotę tej ciekawej kultury.

bilety w sprzedaży w od 29 listopada i 13 grudnia

 

Magdalena Kucza-Kuczyńska – historyczka sztuki, edukatorka MNW, wykładowczyni na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Wyższej Szkole Artystycznej, autorka tekstów z zakresu antropologii sztuki i arteterapii.

 

 

 

WYDARZENIA DOSTĘPNE

 

OPROWADZANIA Z AUDIODESPKRYPCJĄ

16 grudnia 2022; 17 lutego 2023 / piątek / 18.00

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / wstęp bezpłatny / zapisy od wtorku poprzedzającego wydarzenie pod adresem i telefonicznie pod nr 22 629 50 60. / Osoby, które potrzebują pomocy w dotarciu do Muzeum, prosimy o taką informację podczas zapisów

 

16 grudnia 2022 / piątek / 18.00

Zachwyceni naturą

Skute lodem rzeki, skały skąpane w promieniach zachodzącego słońca, bezkresne, obsypane kwiatami równiny. Tworzący na przełomie XIX i XX wieku artyści nordyccy i polscy malowali rodzime krajobrazy nie tylko z powodu ich urody. W naturze widzieli świat pełen emocji, duchowości, a nawet mitologii. Na wystawie „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” porozmawiamy o tym, w jaki sposób ludzkie oblicza i uczucia znajdują odzwierciedlenie w naturze, budując nastrojowy i zarazem symboliczny pejzaż.

zapisy od 13 grudnia

 

 

17 lutego 2022 / piątek / 18.00

Zachwyceni folklorem

Ludzie żyjący z godnie z rytmem natury. Od świtu do zmierzchu, od wiosny do wiosny. Ludzie pracujący w polu, zajmujący się rzemiosłem, pielęgnujący wiekowe tradycje. Ludzie mieszkający z dala od zgiełku miast i wpływu nowoczesności. To właśnie tam, na wsiach, artyści polscy i nordyccy poszukiwali źródeł tożsamości narodowej. Które wątki z życia wsi interesowały ich najbardziej i dlaczego? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy wspólnie, podczas spotkania na wystawie „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”.

zapisy od 14 lutego

 

 

 

OPROWADZANIE W POLSKIM JĘZYKU MIGOWYM

10 grudnia 2022 / sobota / 16:00

Sztuka nordycka, sztuka polska – co je łączy?

Rodzime pejzaże, folklor i sztuka ludowa. Dawne wierzenia, legendy i obrzędy. To tematy najczęściej pojawiające się w twórczości artystów polskich i nordyckich przełomu XIX i XX wieku. Fascynowała ich natura i związki z nią człowieka. Czy ta zbieżność jest przypadkowa? Odpowiedzi na te pytania poszukamy wspólnie podczas oprowadzania po wystawie „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”.

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / wstęp bezpłatny / wejściówki do pobrania w kasach MNW i online od 6 grudnia / liczba miejsc ograniczona

 

 

 

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

10 grudnia 2022, 14 stycznia 2023 / sobota / 11.00

Midsommar – Przesilenie

Podczas warsztatów poszukamy na wystawie dzieł, które można wykorzystać na lekcjach szkolnych w czasie realizacji następujących tematów: sztuka Europy przełomu XIX i XX – wspólnota tematów i rozwiązań artystycznych, kraje nordyckie – ich historia i przemiany, świat wewnętrznych przeżyć człowieka, znaczenie pejzażu w sztuce i literaturze. Zastanowimy się również, jakie elementy kultury Europy Północnej są obecne w otaczającym nas świecie.

zbiórka w Holu Głównym Gmachu Głównego MNW / wstęp bezpłatny / zapisy: mces@mnw.art.pl – decyduje kolejność zgłoszeń / liczba miejsc ograniczona / ok. 120 min

 

 

 

ZAJĘCIA NA ZAMÓWIENIE

 

LEKCJE MUZEALNE

 

Emocje w obrazach

Lekcja dla przedszkoli i klas I–III szkół podstawowych

Emocje odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Warto nauczyć się je rozpoznawać. Pomogą nam w tym dzieła sztuki prezentowane na wystawie. Czy czytająca list kobieta jest wesoła czy smutna? O czym myśli dziewczyna, która niesie bukiet kwiatów? Jakie emocje wzbudzają obłoki na niebie, widok morskiego brzegu, czy zachodzące słońce... A Ty? Co czujesz, kiedy tańczysz, siedzisz w ogrodzie, jesteś na spacerze?

 

Człowiek i natura

Lekcja dla klas IV–VIII szkół podstawowych

Życie człowieka jest nieodłącznie splecione z naturą. Oglądając dzieła sztuki na wystawie zastanowimy się, jakie motywy fascynowały artystów północy, którzy malowali pejzaże. Zadamy sobie pytanie, czego dowiedzieć się można na temat cech charakterystycznych przyrody krajów nordyckich. Przyjrzymy się również relacjom, które łączą człowieka z otaczającym go światem: czy jest to kontemplacja, współistnienie, a może walka?

 

Sztuka przełomu XIX i XX wieku: kraje nordyckie i Polska

Lekcja dla klas szkół ponadpodstawowych

Przełom wieków to czas zmian w malarstwie nordyckim oraz rosnącego poczucia odrębnej narodowej tożsamości. Jest to również okres bardzo istotnych przemian w sztuce polskiej. Podczas zajęć porównamy wybrane dzieła powstałe na północy Europy z obrazami polskich malarzy. Poszukamy wspólnych wątków i fascynacji łączących artystów nordyckich i rodzimych.

 

koszt: 200 zł od klasy plus 1 zł od ucznia
 

 

OPROWADZANIA Z PRZEWODNIKIEM

Zapraszamy grupy i gości indywidualnych do zwiedzania wystawy z naszymi przewodnikami. Terminy i godziny zajęć dostosowujemy do potrzeb zamawiających.

Zamówić można oprowadzania dla dorosłych oraz oprowadzanie rodzinne.

Szczegółowe informacje przekazujemy drogą mailową, prosimy o kontakt pod adresem: / koszt: 200 zł plus bilety w cenie 25 zł od osoby

 

 

 

AUDIOPRZEWODNIKI I DRUK EDUKACYJNY

Podczas zwiedzania wystawy zachęcamy do korzystania z audioprzewodnika w języku polskim i angielskim oraz przewodnika w PJM. Nagrania są dostępne bezpłatnie na stronie.

Przygotowaliśmy także audioprzewodnik dla dzieci. Autorką tekstów jest Zuzanna Orlińska, a czyta je Edyta Jungowska.
Przed wejściem na wystawę można pobrać także bezpłatne druki edukacyjne.

 

 

*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany cen od 2023 roku.

 

 

Koordynacja programu wydarzeń edukacyjnych:  / Dział Edukacji

Koordynacja programu lekcji muzealnych:  / MCES

Koordynacja programu wydarzeń artystycznych: , / Dział Wydarzeń Kulturalnych