Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Wieczory w Muzeum

19.30ikonkra programu Wieczory czwartkowe

Weekend najlepiej zacząć od... wizyty w Muzeum! Po zmroku, w nastrojowej scenerii sal muzealnych odkrywać będziemy zaskakujące historie i sekrety obrazów. Zadając nieoczywiste pytania, spróbujemy spojrzeć na dzieła sztuki w nowy sposób. Dokładna analiza i samodzielne poszukiwania pozwolą odkryć szczegóły, których nikt dotąd nie zauważył. Przekonamy się jak wiele każdy z nas może dostrzec – bez względu na to, czy jest częstym gościem w Muzeum, czy wręcz przeciwnie.

zbiórka w Holu Głównym / bilet wstępu do MNW / liczba miejsc ograniczona / ok. 60 min

 

 

 

 

PROGRAM SPOTKAŃ

 

6 października

Józef Czapski – kolorysta czy ekspresjonista? / Katarzyna Janus-Borkowska

Twórczość malarska autora Wspomnień starobielskich zdradza rozmaite wpływy i źródła inspiracji. W okresie przedwojennym podejmował on tradycyjne tematy, takie jak pejzaż, martwa natura czy portret, deformując jednak rzeczywistość za pomocą plamy barwnej. Po wojnie poszukiwania kolorystyczne zaprowadziły go w stronę malarskiego ekspresjonizmu. Cechą charakterystyczną jego twórczości był także specyficzny sposób kadrowania.
Wydarzenie w ramach Festiwalu Józefa Czapskiego.

 

13 października

Jak zaprojektować wystawę? / Justyna Szadkowska, Anna Pydo, Piotr Antonów

Autorzy aranżacji wystawy „Biedermeier” opowiedzą, z jakimi wyzwaniami, trudnościami i niespodziankami zmierzyli się podczas swojej pracy.

 

20 października
Opowieść o niestatecznej modzie w okresie statecznego biedermeieru / Magdalena Bialic

Biedermeier kojarzy się z przytulnym, mieszczańskim salonem i jego mieszkańcami – statecznymi domatorami. Portrety oraz stroje i akcesoria z tamtego okresu dowodzą jednak, że ówczesna moda nie była tak przewidywalna, jak nam się wydaje. Rękawy imbecyle, baranie udźce czy kaktusy we włosach, to tylko niektóre biedermeierowskie pomysły na oryginalny wizerunek. 


27 października

W co się bawić? Rozrywki w biedermeierowskim salonie. Karty, szachy i śpiew / Paweł Masłowski

Biedermeierowskie wnętrza rozbrzmiewały dźwiękami gitary i fortepianu. W pierwszej połowie XIX wieku powstał rynek zabawek i książek dla dzieci. Swoje rozrywki mieli także dorośli: olbrzymią popularność zyskały szachy oraz gry karciane, przede wszystkim skat i wist. W Baden Baden i Akwizgranie powstały pierwsze świątynie hazardu.

 

3 listopada

Malarska gra o tron / Paulina Komar

Wydarzenia historyczne zawsze inspirowały malarzy: wielkie zwycięstwa malowane „ku pokrzepieniu serc”, skrytobójcze morderstwa czy skandaliczne romanse – takie tematy gwarantowały zainteresowanie masowego odbiorcy. Przedstawimy rozwój malarstwa historycznego, pokazując słynne bitwy i dworskie skandale widziane oczami malarzy – czyli nie zawsze zgodnie z historycznymi faktami.

 

10 listopada

Pytania o Polskę / Bożena Pysiewicz

Chochoły w tanecznych pozach, kobiety rozrywające kajdany i czerwony autobus wiozący grupę przerażających pasażerów to malarskie symbole odnoszące się do Polski. Artyści XIX i XX wieku wielokrotnie mierzyli się z wizją narodu, historii i polskości. Wspólnie spróbujemy odczytać metafory zawarte w obrazach Stanisława Wyspiańskiego, Jacka Malczewskiego, Bronisława Linkego czy Andrzeja Wróblewskiego.

 

17 listopada

Lwowski surrealizm / Ewa Skolimowska

Podczas spotkania przyjrzymy się bliżej dziełom Stowarzyszenia Artystów Plastyków Artes, reprezentującym zjawisko lwowskiego surrealizmu. Członkowie grupy, tacy jak Marek Włodarski (Henryk Streng) czy Jerzy Janisch czerpali inspiracje z twórczości  surrealistów francuskich, którą poznali w latach 20. w Paryżu. Przekonamy się, jak we Lwowie realizowano główne założenia tego nurtu – przezwyciężenie presji rozumu, traktowanie sztuki jako wyrazu treści pozaświadomych, zastosowanie écriture automatique, czyli eksperymentalnej techniki zapisu niekontrolowanego strumienia wyobrażeń. Na ile surrealizm lwowski różni się od paryskiego?

 

24 listopada

Formiści. Pionierzy awangardy / Przemysław Głowacki

Jeszcze przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości zawiązało się ugrupowanie artystyczne o znaczącej nazwie – Ekspresjoniści polscy. Skupiało twórców reprezentujących różnorodne postawy. Ich wspólnym dążeniem było poszukiwanie nowoczesnych form w sztuce. Po pewnym czasie, grupa zmieniła nazwę na formiści, stając się pierwszym w pełni awangardowym ugrupowaniem na gruncie polskim. Spotkanie poświęcone ich twórczości odbędzie się na wystawie oraz w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku.

 

1 grudnia

Sztuka światła i ruchu. Op-art / Małgorzata Marszałł
Początki Optical art, czyli sztuki optycznej sięgają lat 30. XX wieku. Kierunek zyskał jednak popularność w latach 50. i 60. Artyści wykorzystywali złudzenia optyczne, efekty świetlne i fakturalne do wywołania wrażenia głębi i ruchu. Dzieła sztuki miały działać nie na intelekt czy emocje widza, podstawowe znaczenie miał ich czysto wizualny odbiór. Patrząc na obrazy m.in. Wojciecha Fangora przekonamy się, czy każdy z nas widzi to samo, i czy rzeczywiście jego kompozycje poruszają się?

 

8 grudnia

Nowa sztuka – nowy świat? / Emilia Maryniak
Zachłyśniecie optymizmem – tak można określić postawę wielu artystów tworzących w latach 20. XX wieku. Nie inaczej było w środowisku warszawskich konstruktywistów, którzy szukali nie tylko nowych rozwiązań artystycznych. Byli przekonani, że dzięki sztuce uda im się stworzyć ramy dla nowego społeczeństwa. Podczas piątkowego spotkania odkryjemy śmiałe wizje Władysława Strzemińskiego, Henryka Berlewiego oraz Mieczysława Szczuki.
 

15 grudnia

Nowatorskie techniki fotograficzne w twórczości polskiej awangardy / Anna Turowicz

Fotografia jako technika tania, precyzyjna i szybka znalazła wielu zwolenników wśród artystów z kręgu awangardy. Stała sie polem różnorodnych poszukiwań twórczych. Poznamy techniki fotograficzne i wykorzystujące fotografię: fotomontaż, fotogram, heliografikę i kolaż, które w swej twórczości wykorzystywali m.in.: Mieczysław Szczuka, Teresa Żarnowerówna, Karol Hiller, Kazimierz Podsadecki, Jan Maria Brzeski, Mieczysław Choynowski, Aleksander Krzywobłocki, Jerzy Janisch, Stefan Themerson.

 

22 grudnia

Cicha noc czy chwała na wysokości? Betlejemska stajenka w sztuce / Karolina Zalewska
Wiele przedstawień Bożego Narodzenia opiera się na podobnym schemacie. Znamy go dobrze i wydaje się nam zupełnie oczywisty. Jednak – gdy przyjrzeć się bliżej – okaże się, że mały Jezus nie zawsze leży w żłóbku, lecz czasem na ziemi. Święty Józef zaś, zamiast czuwać, śpi przez nikogo nie niepokojony. Wspólnie wyruszymy tropem tych i innych zaskakujących motywów.
 
 
 

Koordynacja programu:  / Dział Edukacji