Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Spotkanie z obiektem

 

Zapraszamy na cykl spotkań w galeriach stałych Muzeum Narodowego w Warszawie. Ich bohaterami będą wybrane przez naszych Edukatorów dzieła, których historia, przeznaczenie, symbolika lub wykonanie będą tematami naszych rozważań.

 

Termin: sobota, godz. 11.00, raz na dwa tygodnie
Czas trwania: około 45 minut
Miejsce: Gmach Główny MNW, galerie stałe
Dla kogo: młodzież, dorośli i seniorzy
Zasady udziału: bilety w cenie 20 lub 10 zł dostępne w kasie i on-line od wtorku poprzedzającego wydarzenie

 

 

HARMONOGRAM SPOTKAŃ

 

15 stycznia

Krater wolutowy czarnofigurowy ze sceną sympozjonu / dr Paulina Komar

Sympozjon – spotkanie  w męskim gronie, połączone z ucztą, będące okazją do dysput filozoficznych czy politycznych, odgrywał ważną rolę w społeczeństwie starożytnych Greków. Nie mógł się obyć bez wina – już wówczas stanowiącego jeden z najbardziej charakterystycznych elementów kultury śródziemnomorskiej. Trunek ten był nieodzowny nie tylko podczas spotkań towarzyskich, wykorzystywano go także w obrzędach religijnych. Stąd bogactwo form różnego rodzaju naczyń ceramicznych, których duża liczba zachowała się do naszych czasów.  Uprawa winorośli, a także produkcja wina i handel nim stanowiły ważny element gospodarki świata starożytnego.

 

dr Paulina Komar – archeolożka, wieloletnia współpracowniczka MNW. Obecnie pracuje w Instytucie Archeologii UKSW. Interesuje się dziejami winiarstwa w starożytności. Autorka książki Eastern Wines on Western Tables: Consumption, Trade and Economy in Ancient Italy. 

 

 

26 stycznia 2022 / środa / 18:00 – spotkanie specjalne na wystawie czasowej
Adam i Ewa, Lucas Cranach starszy / dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska
Namalowane przez Lucasa Cranacha starszego przedstawienie pierwszych rodziców  to obraz wciąż skrywający wiele tajemnic. Podczas spotkania poznamy najnowsze wyniki badań konserwatorskich tego dzieła.

 

dr Elżbieta Pilecka- Pietrusińska – starszy konserwator w Muzeum Narodowym w Warszawie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych, doktoryzowała się w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na Wydziale Technologii Drewna.

 

 

29 stycznia

Vanitas (Kwiaty i drobne zwierzątka), Abraham Mignon / Maja Piotrowska-Krawczyk
Motywy wanitatywne – uzmysławiające marność świata i nieuchronne przemijanie życia – są charakterystyczne dla baroku, ale odnaleźć je można także w sztuce innych epok. Do najłatwiej rozpoznawalnych należą czaszki, klepsydry, zgaszone świece. W dziele Abrahama Mignona znalazło się więcej tego rodzaju symboli. Podczas spotkania podejmiemy próbę rozszyfrowania bogatych treści obrazu. Przeanalizujemy specyfikę XVII-wiecznych martwych natur kwiatowych, zastanowimy się także nad współczesnymi nawiązaniami do barokowej estetyki wanitatywnej.

 

Maja Piotrowska-Krawczyk – artystka, projektantka, filozofka, autorka esejów o sztuce i filozofii sztuki, edukatorka oraz przewodniczka muzealna współpracująca z Muzeum Narodowym w Warszawie.

 

 

12 lutego

Dziwny ogród, Józef Mehoffer / Paweł Bień

Trudno dziś wyobrazić sobie kanon polskiej sztuki XX wieku bez tego monumentalnego dzieła. Obraz rozpięty między idyllą a tajemnicą, osobistym wyznaniem a dążeniem do uniwersalizmu, dekoracyjnością i symbolizmem, stanowi ucieleśnienie marzenia artysty o płótnie pełnym słońca i radości. Na to emanujące letnim światłem dzieło padł jednak cień recenzenckiego nieporozumienia. Jaka jest historia powstania obrazu i jak na przestrzeni dekad zmieniały się opinie na jego temat?

 

Paweł Bień – historyk sztuki, kulturoznawca. Absolwent Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na uniwersytetach Wrocławskim i Warszawskim.

 

 

26 lutego

Piękna Madonna z Wrocławia / Rita Twardziak

Pochodząca w Wrocławia rzeźba to jeden z ważniejszych przykładów stylu pięknego (zwanego też międzynarodowym), który rozwinął się w sztuce ok. 1400 roku. Styl ten wyrósł na gruncie kultury dworskiej, a jego charakterystyczne cechy jak dekoracyjność, miękkie opracowanie form (zwłaszcza bogato drapowanych szat), wyrafinowanie kompozycji, idealizacja odzwierciedlały ówczesne wysublimowane upodobania estetyczne. W kulturze średniowiecza piękno zewnętrzne było także obrazem cnót i doskonałości duchowej. 

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza. 

 

 

12 marca

Kopia Wazy Portlandzkiej / Monika Jabłońska

W nowej odsłonie Galerii Sztuki Starożytnej część ekspozycji poświęcona jest recepcji antyku w późniejszych epokach. Wśród prezentowanych tam obiektów ważne miejsce zajmuje nowożytna ceramika pochodząca z warsztatów założonych w połowie XVIII w. przez angielskiego garncarza i przedsiębiorcę Josiaha Wedgwooda. Punktem wyjścia opowieści o tradycji antycznej w sztuce europejskiej będzie kopia słynnej Wazy Portlandzkiej wykonana w firmie Josiah Wedgwood & Sons.

 

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

 

26 marca

Fotel RM58, Roman Modzelewski / Romualda Radwańska

W nazwie fotela zostały ukryte inicjały jego twórcy i data powstania projektu – rok 1958. Mebel stworzony 64 lata temu zadziwia swoją nowoczesną formą. Choć stał się ikoną designu, do niedawna nie był produkowany seryjnie. Dziś może stać się ozdobą niejednego nowoczesnego i modnie zaaranżowanego wnętrza. Podczas spotkania poznamy intrygującą historię RM58, którym zainteresował się sam Le Corbusier.

 

Romualda Radwańska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.

 

 

9 kwietnia

Tryptyk Ukrzyżowania z Pruszcza / Zofia Załęska

Poliptyk z Pruszcza Gdańskiego to jedna z najbardziej znanych i okazałych nastaw ołtarzowych w zbiorach MNW. Podczas spotkania odczytamy skomplikowany program ikonograficzny działa. Główny wątek obrazowej opowieści wiąże się ze zbliżającymi się świętami Wielkanocnymi. Wyjaśnimy sobie także, skąd na zabytku wzięły się odciski dłoni.

 

Zofia Załęska – historyczka sztuki. Interesuje się wieloma aspektami historii sztuki i jej popularyzacją. Przygotowuje rozprawę doktorską w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

 

 

Koordynacja: / Dział Edukacji