Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Spotkanie z obiektem / Trening uważności w Muzeum

 

Masz dość natłoku informacji i atakujących zewsząd bodźców? Spotkania skierowane do osób pragnących zatrzymać się, wyłączyć wszechobecny przymus wielozadaniowości i skupić swoją uważność. Każde spotkanie poświęcone jest jednemu dziełu, analizowanemu w kontekście jego historii, przeznaczenia, symboliki lub techniki wykonania.

 

Termin: sobota, godz. 11.00
Czas trwania: około 45 minut
Miejsce: Gmach Główny MNW, galerie stałe
Dla kogo: młodzież, dorośli i seniorzy
Zasady udziału: bilety w cenie 20 lub 10 zł dostępne w kasie i on-line od godz. 10.00 we wtorek poprzedzający wydarzenie

 

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych

 

 

HARMONOGRAM

 

1 października
Pieta z Lubiąża / Monika Jabłońska

Dlaczego to przedstawienie Matki Boskiej z Chrystusem jest tak drastyczne? Czy to jest to realizm w przedstawieniu bólu, cierpienia i śmierci, czy ekspresja, która niesie jakieś symbole, ma głębsze znaczenie? Czemu służyło w dobie średniowiecza takie ujęcie tej sceny? Podczas naszego spotkania wyjaśnimy, z czego wynika ten dramatyzm przedstawienia Piety z Lubiąża.

 

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

 

8 października
„Stary dom”, Ferdynand Ruszczyc / Maja Piotrowska-Krawczyk

Archetypiczna idea starego domostwa była szczególnie ważna dla Ferdynanda Ruszczyca, który szybko nie odstępował od raz powziętej koncepcji. Przedstawienia siedzib i urządzeń ludzkich zanurzonych w naturze stanowiły motyw często pojawiający się w jego twórczości malarskiej. O rodowej siedzibie Ruszczyców w Bohdanowie, która stanowiła bezpośrednie źródło inspiracji dla powstania naszego dzieła, zachwycony przyjaciel Ferdynanda, Jan Bułhak, napisał, że to „najpiękniejszy okaz szlacheckiego gniazda”. Monumentalną dumę świadomości zżycia z własną ziemią przełamuje w obrazie niepokój zdynamizowanej, zogromniałej przyrody, dominującej nad ludzkimi tworami; Ruszczyc to wierny obserwator jej toczącego się spektaklu. Stary dom wydaje się w naturze zakorzeniony, z niej wyrósł i do niej powraca; obraz można interpretować jako opowieść o końcu życia człowieka, który nigdy nie odszedł daleko od poczucia przynależności do natury. Podczas spotkania rozwiniemy ścieżki możliwych interpretacji dzieła, poznamy mistrzów Ruszczyca oraz historię dworu w Bohdanowie.

 

Maja Piotrowska-Krawczyk – artystka, projektantka, filozofka, autorka esejów o sztuce i filozofii sztuki, edukatorka oraz przewodniczka muzealna współpracująca z Muzeum Narodowym w Warszawie.

 

 

15 października
„Chrystus z krzyżem i kielichem”, Cornelis Corneliszoon van Haarlem / Rita Twardziak

Nowożytna Holandia była fascynującym miejscem pod względem polityczno-kulturowym w ówczesnej Europie. Analizując manierystyczny obraz Cornelisa van Haarlema poznamy tamtejszą sytuację wyznaniową i jej wpływie na kształtujące się środowisko artystyczne. Spróbujemy odcyfrować ukryte w dziele treści symboliczne, które świadczą o nieoczywistej relacji katolicyzmu i protestantyzmu w Niderlandach.

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

 

22 października
Stary sprzedawca zabawek", Mela Muter / Romualda Radwańska
Melania, z domu Klingsland po mężu Mutermilch, w młodości nigdy nie zaznała niedostatku materialnego, ale w Warszawie końca XIX wieku na pewno zetknęła się z ubóstwem i to doświadczenie uwrażliwiło ją na los ludzi biednych. W Paryżu, dokąd wyjechała w 1901 roku, zasłynęła portretami znanych osób tamtych czasów, ale z wielką empatią tworzyła także wizerunki najuboższych: głodujących bretońskich rodzin, sprzedawców ulicznych, dzieci. O mizerabiliźmie w twórczości Meli Muter i o samej artystce oraz jej epoce będziemy rozmawiać podczas tego spotkania.

 

Romualda Radwańska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.

 

 

29 października
Portret Fajumski / Magdalena Chludzińska

Wizerunek młodego chłopca o szeroko otwartych oczach należy do dużej grupy portretów pochodzących z oazy w Fajum. Podobne przedstawienia kobiet i mężczyzn w różnym wieku odnajdywano tam w grobach zmarłych na przestrzeni kilkuset lat. Kto i w jakim celu je zamawiał?

 

Magdalena Chludzińska – edukatorka MNW, absolwentka archeologii, podróżniczka i miłośniczka sztuk pięknych. Związana z Uniwersytetem Warszawskim.

 

 

5 listopada
Wenus typu kapitolińskiego / Paulina Komar
Posąg znajdujący się w kolekcji MNW jest rzymską kopią jednej z najbardziej znanych antycznych rzeźb greckich - Afrodyty Knidyjskiej. Rzeźba, wykonana na zamówienie małoazjatyckiego miasta Knidos, nie spełniła oczekiwać jego mieszkańców. Ponadto wywołała niemały skandal w świecie greckim. Dlaczego? Tej historii oraz szczegółów dotyczących domeny, którą opiekowała się Afrodyta w życiu Greków, a Wenus w życiu Rzymian, można będzie wysłuchać w czasie spotkania.

 

dr Paulina Komar - archeolożka, doktor nauk humanistycznych, wieloletnia współpracowniczka MNW. Pracuje na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

 

 

12 listopada
Madonna z Ołoboku / Rita Twardziak
Przyjrzymy się jednemu z nielicznych romańskich eksponatów w Galerii Sztuki Średniowiecznej MNW. Madonna z Ołoboku posłuży nam jako przykład do analizy cech romańskiej rzeźby oraz pretekst do rozmowy o religijności ludzi dojrzałego średniowiecza. Omówimy także funkcję tego obiektu i odkryjemy zakodowane w nim ikonograficzne treści.

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza. 

 

 

19 listopada
Cukiernica KULA Julii Kejlowej / Romualda Radwańska
Wraz z estetyką lat 30. XX wieku kształtowaną przez art déco pojawiła się potrzeba unowocześnienia formy wyrobów platerowych. Na polskim rynku zadanie to powierzono Julii Kejlowej, a ona wywiązała się z niego znakomicie i zaprojektowała nowoczesne, oszczędne w formie a zarazem eleganckie przedmioty metalowe. Cukiernica KULA jest przykładem wzoru zachwycającego swą purystyczną estetyką do dziś.

 

Romualda Radwańska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.

 

 

26 listopada
Maria jako Służebnica w Świątyni / Monika Jabłońska
Czym w średniowieczu było piękno wizerunku? Gdy patrzymy na Marię jako Służebnicę w Świątyni to gdzie odnajdziemy ukryte symbole i co oznaczają? Po czym można poznać, że mamy do czynienia z określonym typem ikonograficznym? O jaką świątynię chodzi? I w końcu – czemu służyła taka rzeźba? Oto niektóre pytania, na które odpowiemy sobie podczas spotkania.

 

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

 


 

MINIONE WYDARZENIA

 

15 stycznia

Krater wolutowy czarnofigurowy ze sceną sympozjonu / dr Paulina Komar

Sympozjon – spotkanie  w męskim gronie, połączone z ucztą, będące okazją do dysput filozoficznych czy politycznych, odgrywał ważną rolę w społeczeństwie starożytnych Greków. Nie mógł się obyć bez wina – już wówczas stanowiącego jeden z najbardziej charakterystycznych elementów kultury śródziemnomorskiej. Trunek ten był nieodzowny nie tylko podczas spotkań towarzyskich, wykorzystywano go także w obrzędach religijnych. Stąd bogactwo form różnego rodzaju naczyń ceramicznych, których duża liczba zachowała się do naszych czasów.  Uprawa winorośli, a także produkcja wina i handel nim stanowiły ważny element gospodarki świata starożytnego.

dr Paulina Komar – archeolożka, wieloletnia współpracowniczka MNW. Obecnie pracuje w Instytucie Archeologii UKSW. Interesuje się dziejami winiarstwa w starożytności. Autorka książki Eastern Wines on Western Tables: Consumption, Trade and Economy in Ancient Italy. 

 

26 stycznia 2022 / środa / 18:00 – spotkanie specjalne na wystawie czasowej
Adam i Ewa, Lucas Cranach starszy / dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska
Namalowane przez Lucasa Cranacha starszego przedstawienie pierwszych rodziców  to obraz wciąż skrywający wiele tajemnic. Podczas spotkania poznamy najnowsze wyniki badań konserwatorskich tego dzieła.

dr Elżbieta Pilecka- Pietrusińska – starszy konserwator w Muzeum Narodowym w Warszawie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych, doktoryzowała się w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na Wydziale Technologii Drewna.

 

29 stycznia

Vanitas (Kwiaty i drobne zwierzątka), Abraham Mignon / Maja Piotrowska-Krawczyk
Motywy wanitatywne – uzmysławiające marność świata i nieuchronne przemijanie życia – są charakterystyczne dla baroku, ale odnaleźć je można także w sztuce innych epok. Do najłatwiej rozpoznawalnych należą czaszki, klepsydry, zgaszone świece. W dziele Abrahama Mignona znalazło się więcej tego rodzaju symboli. Podczas spotkania podejmiemy próbę rozszyfrowania bogatych treści obrazu. Przeanalizujemy specyfikę XVII-wiecznych martwych natur kwiatowych, zastanowimy się także nad współczesnymi nawiązaniami do barokowej estetyki wanitatywnej.

Maja Piotrowska-Krawczyk – artystka, projektantka, filozofka, autorka esejów o sztuce i filozofii sztuki, edukatorka oraz przewodniczka muzealna współpracująca z Muzeum Narodowym w Warszawie.

 

12 lutego

Dziwny ogród, Józef Mehoffer / Paweł Bień

Trudno dziś wyobrazić sobie kanon polskiej sztuki XX wieku bez tego monumentalnego dzieła. Obraz rozpięty między idyllą a tajemnicą, osobistym wyznaniem a dążeniem do uniwersalizmu, dekoracyjnością i symbolizmem, stanowi ucieleśnienie marzenia artysty o płótnie pełnym słońca i radości. Na to emanujące letnim światłem dzieło padł jednak cień recenzenckiego nieporozumienia. Jaka jest historia powstania obrazu i jak na przestrzeni dekad zmieniały się opinie na jego temat?

Paweł Bień – historyk sztuki, kulturoznawca. Absolwent Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na uniwersytetach Wrocławskim i Warszawskim.

 

26 lutego

Kopia Wazy Portlandzkiej / Monika Jabłońska

W nowej odsłonie Galerii Sztuki Starożytnej część ekspozycji poświęcona jest recepcji antyku w późniejszych epokach. Wśród prezentowanych tam obiektów ważne miejsce zajmuje nowożytna ceramika pochodząca z warsztatów założonych w połowie XVIII w. przez angielskiego garncarza i przedsiębiorcę Josiaha Wedgwooda. Punktem wyjścia opowieści o tradycji antycznej w sztuce europejskiej będzie kopia słynnej Wazy Portlandzkiej wykonana w firmie Josiah Wedgwood & Sons.

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

12 marca

Piękna Madonna z Wrocławia / Rita Twardziak

Pochodząca w Wrocławia rzeźba to jeden z ważniejszych przykładów stylu pięknego (zwanego też międzynarodowym), który rozwinął się w sztuce ok. 1400 roku. Styl ten wyrósł na gruncie kultury dworskiej, a jego charakterystyczne cechy jak dekoracyjność, miękkie opracowanie form (zwłaszcza bogato drapowanych szat), wyrafinowanie kompozycji, idealizacja odzwierciedlały ówczesne wysublimowane upodobania estetyczne. W kulturze średniowiecza piękno zewnętrzne było także obrazem cnót i doskonałości duchowej. 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza. 

 

26 marca

Tryptyk Ukrzyżowania z Pruszcza / Zofia Załęska

Poliptyk z Pruszcza Gdańskiego to jedna z najbardziej znanych i okazałych nastaw ołtarzowych w zbiorach MNW. Podczas spotkania odczytamy skomplikowany program ikonograficzny działa. Główny wątek obrazowej opowieści wiąże się ze zbliżającymi się świętami Wielkanocnymi. Wyjaśnimy sobie także, skąd na zabytku wzięły się odciski dłoni.

Zofia Załęska – historyczka sztuki. Interesuje się wieloma aspektami historii sztuki i jej popularyzacją. Przygotowuje rozprawę doktorską w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

9 kwietnia

Fotel RM58, Roman Modzelewski / Romualda Radwańska

W nazwie fotela zostały ukryte inicjały jego twórcy i data powstania projektu – rok 1958. Mebel stworzony 64 lata temu zadziwia swoją nowoczesną formą. Choć stał się ikoną designu, do niedawna nie był produkowany seryjnie. Dziś może stać się ozdobą niejednego nowoczesnego i modnie zaaranżowanego wnętrza. Podczas spotkania poznamy intrygującą historię RM58, którym zainteresował się sam Le Corbusier.

Romualda Radwańska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.

 

23 kwietnia
Pod brzozami, Albert Edelfelt / Wioletta Cicha

W Galeria Sztuki XIX w. znajdziemy dzieła nie tylko polskich artystów. Poznajmy twórczość fińskiego malarza Alberta Edelfelta. Popatrzmy długo i uważnie na scenę „Pod brzozami”. Na zniewalającą grę światła przenikającego przez drobne listowie. Na pogrążoną w lekturze dziewczynkę. Na dziecko zatopione w marzeniach…

Wioletta Cicha – historyczka sztuki, nauczycielka wychowania plastycznego, edukatorka MNW. Jej pasją jest fotografowanie detalu architektonicznego i obiektów sztuki w przestrzeni publicznej.

 

7 maja

Widok wnętrza kościoła św. Bawona w Haarlemie, Pieter Jansz. Saenredam / Rita Twardziak

Barokowe malarstwo Holandii znacznie różni się od twórczości pozostałych krajów europejskich. Obraz Pietera Jansz. Saenredama posłuży nam jako pretekst do rozmowy o protestantyzmie i jego wpływie na nowożytną ikonografię. Wnętrze kościoła św. Bawona w Haarlemie jest więcej niż reportażowym ujęciem wnętrza, stanowi rodzaj wykładu teologicznego, którego treść postaramy się odtworzyć. To także okazja do opowiedzenia o warsztacie malarskim i procesie twórczym barokowego artysty.

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

21 maja

Śmierć Ellenai, Jacek Malczewski / Maja Piotrowska-Krawczyk

Jacek Malczewski malował motyw śmierci Ellenai kilkakrotnie. Podczas kolejnego spotkania z obiektem przyjrzymy się bliżej jednemu z opracowań tego tematu, które powstało w latach 1906-07. W jego kontekście postaramy się poszukać odpowiedzi na, między innymi, następujące pytania: kim jest Ellenai, w jaki sposób możemy interpretować jej postać jako symbol i alegorię w odniesieniu do źródła literackiego, jakim jest poemat Anhelli Juliusza Słowackiego; dlaczego motyw ten powraca u Malczewskiego; czym różnią się od siebie powstałe na przestrzeni ponad dwudziestu lat trzy najlepiej znane wersje tego tematu stworzone przez artystę oraz na jakich płaszczyznach i w jaki sposób można interpretować różnice między nimi; jakie jeszcze, prócz Anhellego, źródła ikonograficzne stanowią o niezwykłości naszego obrazu.

Maja Piotrowska-Krawczyk – artystka, humanistka, edukatorka muzealna, nauczycielka przedmiotów artystycznych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Studiów Doktoranckich w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii UW, stypendystka Università degli Studi di Padova.

 

4 czerwca

Skarabeusz sercowy / Magdalena Chludzińska

"Scarabaeus sacer", czyli egipskie skarabeusze kojarzą się dziś z popularną pamiątką z egzotycznych wakacji. Starożytni jednak, przypisywali im w swoich wierzeniach kluczową rolę. Do czego służyły zarówno żywym, jak i umarłym te charakterystyczne stworzenia? Czym wyróżniły się "skarabeusze sercowe" od zwykłych żuków?

Magdalena Chludzińska – edukatorka MNW, absolwentka archeologii, podróżniczka i miłośniczka sztuk pięknych. Związana z Uniwersytetem Warszawskim.

 

18 czerwca
Św. Łukasz malujący wizerunek madonny, Jakub Beinhart / Rita Twardziak

Przyjrzymy się z bliska jednemu z najważniejszych obiektów galerii średniowiecznej. Jaka była pierwotna funkcja dzieła? Dlaczego płaskorzeźba jest pozbawiona polichromii i jaki ma to związek z tematem przedstawienia? Czym zajmuje się św. Łukasz i jakie znaczenie ma tunika tkana przez Marię? I kim był jej twórca Jakub Beinhart i jak to jest z autorstwem dzieł średniowiecznych?

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

2 lipca
Vera Icon / Monika Jabłońska

Czy istniała jakaś praikona jako pierwowzór przedstawień twarzy Chrystusa? Wg legendy na chuście którą św. Weronika otarła twarz Chrystusa w cudowny sposób odbiła się Jego twarzy. Prześledzimy historie tej relikwii i jej wpływ na sztukę w oparciu o obiekt znajdujący się w kolekcji sztuki średniowiecznej naszego Muzeum.

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

16 lipca
Ewa, August Zamoyski / Rita Twardziak
Dzięki spotkaniu z Ewą poruszymy wiele wątków: przyjrzymy się twórczości Augusta Zamoyskiego, zmianom, jakie w niej zachodziły i historii jego spuścizny rzeźbiarskiej. Prześledzimy też historię życia tego XX-wiecznego skandalisty. Porozmawiamy o procesie pracy rzeźbiarza, metodzie działania autora i modzie na klasycyzm w ówczesnej rzeźbie.

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

30 lipca
Zestaw sypialniany, Karol Tichy / Magdalena Chludzińska
W 1908 roku Karol Tichy, projektant przedmiotów użytkowych, wygrał konkurs na meble do pokoju sypialnego zorganizowany przez Miejskie Muzeum Techniczno-Przemysłowe w Krakowie.  Zestaw sypialniany jego autorstwa przełamuje panująca wówczas modę na ciężkie meble inspirowane góralszczyzną  i swą prostotą i funkcjonalnością przypomina rozwiązania typowe dla szkoły Bauhausu, która powstała  przecież w 1919 roku! Podczas spotkania przyjrzymy się tym eleganckim i praktycznym meblom, które stały się ikoną polskiego meblarstwa.

Magdalena Chludzińska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.

 

13 sierpnia
Tryptyk „Muzyka”, Jacek Malczewski / Maja Piotrowska-Krawczyk

Tryptyk Muzyka Jacka Malczewskiego ukazuje popiersia trzech par postaci, zaaranżowanych wobec siebie nawzajem i wobec widza w znaczące układy. To jednocześnie przedstawienia symboliczne, alegoryczne i portrety psychologiczne konkretnych osób. Kim są ukazane na obrazie persony? Jakie role odegrały w życiu artysty, jaki wpływ miały na jego twórczość? Jak można interpretować atrybuty postaci? Co oznaczały dla Malczewskiego pojęcia muzyki i muzy? Na takie przede wszystkim, ale i na inne, pojawiające się podczas spotkania, pytania postaram się odpowiedzieć odnosząc się m.in. do biografii twórcy oraz kontekstu ideowego i ikonograficznego jego sztuki.

Maja Piotrowska-Krawczyk – artystka, humanistka, edukatorka muzealna, nauczycielka przedmiotów artystycznych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Studiów Doktoranckich w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii UW, stypendystka Università degli Studi di Padova.

 

27 sierpnia
Chrystus nauczający w Kafarnaum, Maurycy Gottlieb / Renata Szlifirska
Kim był Maurycy Gottlieb? W jakim okresie tworzył?  W czasie spotkania wyjaśnimy sobie, co to był akademizm i realizm. Następnie, posiłkując się opisem formalnym i kontekstualnym dzieła, porozmawiamy o ikonografii żydowskiej. Również, zadamy sobie pytanie — czy to, iż artysta umieścił swoją postać w rozgrywającej się scenie, ma jakieś głębsze znaczenie. Obraz Chrystus nauczający w Kafarnaum, będzie dobrym punktem wyjścia do szerszej rozmowy, odnośnie innych przedstawień, które znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Renata Szlifirska - historyczka sztuki, edukatorka MNW, artysta plastyk technik scenograficznych. Absolwentka UW, UKSW i MSKPU w Warszawie. Interesuje się sztuką nowoczesną i współczesną.

 

3 września
„W oranżerii”, Olga Boznańska / Rita Twardziak
Wielkoformatowa kompozycji Olgi Boznańskiej pozwoli nam przyjrzeć się warsztatowi nowoczesnej artystki oraz będzie dla nas świadectwem jej inspiracji i relacji z działalnością innych artystów aktywnych w podobnym czasie w Paryżu. Obraz stanie się również pretekstem do rozmowy o symbolizmie obecnym w twórczości polskiej portrecistki.

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

10 września
„Achilles wśród córek Likomedesa”, Jan Boeckhorst / Monika Jabłońska
Chyba każdy słyszał kiedyś mit o Achillesie ukrywającym się wśród licznych córek króla Likomedesa. Omawiane dzieło jest jednym z dwóch podejmujących tę tematykę a znajdujących się w zbiorach naszej Galerii Sztuki Dawnej. Wybrany obraz prezentuje kluczowy moment tej historii. Przy okazji dzieło jest też podręcznikowym przykładem obrazu spełniającego trzy barokowe zasady: docere, delectare, permovere.

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

17 września
„Święta Anna”, VIII w. / Magdalena Chludzińska
Malowidła odkryte przez polski zespół archeologów w miejscowości Faras  w czasie tzw. Kampanii Nubijskiej w latach 60. XX wieku zyskały światowy rozgłos. Wśród ponad 160 przedstawień świętych, aniołów, biskupów i nubijskich władców, znaleziono wizerunek św. Anny. Dlaczego to właśnie twarz matki Maryi uznano za wyjątkową w konsekwencji czego stało się logiem Muzeum Narodowego w Warszawie?

Magdalena Chludzińska – edukatorka MNW, absolwentka archeologii, podróżniczka i miłośniczka sztuk pięknych. Związana z Uniwersytetem Warszawskim.

 

24 września
„Płucka”, Maria Chomentowska / Romualda Radwańska

Maria Chomentowska, uczennica Jana Kurzątkowskiego, stworzyła wiele nowatorskich i ponadczasowych projektów mebli. Wyposażyła słynne  szkoły „tysiąclatki”ergonomicznymi i pięknymi ławkami. Nie wszystkie jej pomysły zostały zrealizowane. Do takich należy krzesło z pulpitem o ciekawej, niemal rzeźbiarskiej formie czy siedzisko „Płucka”. Spotkanie będzie poświęcone twórczości tej wybitnej i zapomnianej projektantki, dla której praca  była pasją i życiową misją.

Romualda Radwańska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.

 

 

Koordynacja:  / Dział Edukacji

Regulamin wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych

3 września
„W oranżerii”, Olga Boznańska / Rita Twardziak
Wielkoformatowa kompozycji Olgi Boznańskiej pozwoli nam przyjrzeć się warsztatowi nowoczesnej artystki oraz będzie dla nas świadectwem jej inspiracji i relacji z działalnością innych artystów aktywnych w podobnym czasie w Paryżu. Obraz stanie się również pretekstem do rozmowy o symbolizmie obecnym w twórczości polskiej portrecistki.

 

Rita Twardziak – historyczka sztuki, edukatorka, nauczycielka, popularyzatorka wiedzy o sztuce. Związana z Oddziałem Muzeum Rzeźby w Królikarni, zajmuje się historią rzeźby i mediów przestrzennych oraz sztuką i architekturą średniowiecza.

 

 

10 września
„Achilles wśród córek Likomedesa”, Jan Boeckhorst / Monika Jabłońska
Chyba każdy słyszał kiedyś mit o Achillesie ukrywającym się wśród licznych córek króla Likomedesa. Omawiane dzieło jest jednym z dwóch podejmujących tę tematykę a znajdujących się w zbiorach naszej Galerii Sztuki Dawnej. Wybrany obraz prezentuje kluczowy moment tej historii. Przy okazji dzieło jest też podręcznikowym przykładem obrazu spełniającego trzy barokowe zasady: docere, delectare, permovere.

 

Monika Jabłońska – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 pracuje w Muzeum Narodowym. Interesuje się sztuką średniowieczną i związkami sztuki z filozofią oraz teologią.

 

 

17 września
„Święta Anna”, VIII w. / Magdalena Chludzińska
Malowidła odkryte przez polski zespół archeologów w miejscowości Faras  w czasie tzw. Kampanii Nubijskiej w latach 60. XX wieku zyskały światowy rozgłos. Wśród ponad 160 przedstawień świętych, aniołów, biskupów i nubijskich władców, znaleziono wizerunek św. Anny. Dlaczego to właśnie twarz matki Maryi uznano za wyjątkową w konsekwencji czego stało się logiem Muzeum Narodowego w Warszawie?

 

Magdalena Chludzińska – edukatorka MNW, absolwentka archeologii, podróżniczka i miłośniczka sztuk pięknych. Związana z Uniwersytetem Warszawskim.

 

 

24 września
„Płucka”, Maria Chomentowska / Romualda Radwańska

Maria Chomentowska, uczennica Jana Kurzątkowskiego, stworzyła wiele nowatorskich i ponadczasowych projektów mebli. Wyposażyła słynne  szkoły „tysiąclatki”ergonomicznymi i pięknymi ławkami. Nie wszystkie jej pomysły zostały zrealizowane. Do takich należy krzesło z pulpitem o ciekawej, niemal rzeźbiarskiej formie czy siedzisko „Płucka”. Spotkanie będzie poświęcone twórczości tej wybitnej i zapomnianej projektantki, dla której praca  była pasją i życiową misją.

 

Romualda Radwańska – edukatorka i wykładowczyni, pracująca w Dziale Edukacji MNW. Absolwentka podyplomowego studium historii sztuki Collegium Civitas.