Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Plenery na Lorentzu

 

Zapraszamy wszystkich, dla których sztuka to hobby. Na czas wakacji przygotowaliśmy dla Państwa krótki cykl warsztatów plastycznych, każdy z nich będzie poświęcony innej technice artystycznej (farby akrylowe, akwarele, ołówek, glina). W czasie zajęć odbywać się będzie korekta wykonywanych prac, co będzie niepowtarzalną okazją do sprawdzenia własnych umiejętności i dalszej, twórczej inspiracji. Warsztaty kierujemy do osób z pewnym doświadczeniem.
Niezbędne będzie również przyniesienie własnych materiałów plastycznych – lista znajduje się pod opisem każdego ze spotkań.
 

Terminy: 9, 23 lipca, 6, 20 sierpnia / sobota / godz. 16.00
Czas trwania: ok. 120 minut
Miejsce zbiórki: Dziedziniec Lorentza
Dla kogo: dla młodzieży i dorosłych
Zasady udziału: bilety 15 zł dostępne w kasie i on-line od wtorku poprzedzającego spotkanie 
Dostępność wydarzenia: utrudnienia architektoniczne (ścieżki na dziedzińcu są wysypane żwirkiem) / naszyjna pętla indukcyjna (poinformuj osobę prowadzącą o potrzebie skorzystania z pętli)

Szczegółowe informacje o dostępności Muzeum Narodowego w Warszawie znajdują się w zakładce Muzeum dostępne.

 

 

Harmonogram

 

 

9 lipca
Ołówek / Ewa Krawczyk

Zajęcia są przypomnieniem i kontynuacją tradycji nauczania w wyższych szkołach artystycznych i na akademiach aż do początku XX wieku. Obowiązkowym punktem edukacji były ćwiczenia z rysowania figur (rzeźb) i odlewów gipsowych. Uważano, że zadania te uczą zachowywania proporcji, kompozycji i innych zagadnień warsztatowych. My narysujemy rzeźby znajdujące się na Dziedzińcu Głównym Muzeum.

 

Przebieg warsztatów: Zajęcia składają się z dwóch części: podczas pierwszej każdy uczestnik wykona kilka szkiców wybranych przez siebie obiektów (np. rzeźb, detali architektonicznych czy ludzi) znajdujących się na dziedzińcu Muzeum. W drugiej części najlepszy szkic będzie podstawą do wykonania studium – dokładniejszego rysunku uwzględniającego detale, fakturę, światłocień.

 

Cele: Uczestnicy zajęć poznają podstawowe narzędzia każdego artysty: szkic i studium. A także techniki szybkiego uchwycenia proporcji, podstawowe rozwiązania kompozycyjne, metody nadawania głębi przedstawienia i oddawania faktury.

 

Potrzebne materiały: papier A4, ewentualnie dodatkowo większe formaty, ołówki HB, B3 lub B4, B6 lub B7, gumki, temperówki, podkładki pod papier.

 

Ewa Maria Krawczyk – artystka, historyczka sztuki i edukatorka MNW. Studiowała na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prowadzi prywatne lekcje rysunku i malarstwa. Obecnie w swojej twórczości skupia się na abstrakcji geometrycznej i portrecie.

 

 

23 lipca
Akwarele / Beata Staniszewska

Podczas zajęć zajmiemy się pojęciem rysunku botanicznego; zastanowimy się nad jego cechami, rodzajami i funkcją, a także nad samym wykonaniem. Bohaterem zajęć będą żywe rośliny, które odnaleźć można na terenie otaczającym Muzeum.

 

Przebieg warsztatów: Zajęcia będą składały się z dwóch części: w pierwszej, po krótkim wstępie, dotyczącym samej techniki i możliwości, które dają farby akwarelowe, uczestnicy wybiorą roślinę (kwiat, zioło, liść). Dowiedzą się co powinno zwrócić ich uwagę podczas wykonywania rysunku botanicznego (zastanowimy się nad budową, fakturą i strukturą roślin, proporcjami i możliwościami przeniesienia ich na papier). Następnie uczestnicy wykonają szkice wstępne wybranych roślin, podczas których nauczą się łączyć elementy sztuki i wiedzy botanicznej. W dalszym ciągu zajęć ilustracje zyskają kolor i przestrzeń. Tak przygotowani, przejdziemy do drugiej części zajęć, w której odejdziemy od zasad rysunku botanicznego i spróbujemy wykonać nieco dowolniejszą ilustrację – uczestnicy nauczą się korzystać z dodatkowych efektów i możliwości, jakie dają np. płyn maskujący czy gruboziarnista sól.

 

Cele: Uczestnicy zajęć będą mogli zapoznać się z rysunkiem botanicznym, nauczą się realistycznego przedstawiania roślin przy użyciu farb akwarelowych oraz możliwości jaką one dają – zapoznają się z podstawowymi technikami (mokre na mokre, mokre na suche, suche na mokre i suche na suche) oraz dodatkowymi możliwościami (płyn maskujący, sól), będą też uczyć się łączyć kolory, oddawać głębię i fakturę malowanych roślin. Podczas zajęć będziemy się starać nie używać czerni!

 

Potrzebne materiały: akwarele, pędzle (najlepiej różnej wielkości oraz drobny do szczegółów), miękki ołówek (np. B2), gumka, papier akwarelowy (lub inny – gramatura 230 g/m² lub więcej), białe medium do blików (np. cienkopis żelowy, tusz, gwasz lub inna kryjąca farba), podkładki pod papier.

 

Beata Staniszewska – rysowniczka i akwarelistka. Łączenia rysunku naturalistycznego z technicznym i naukowym uczyła się jako studentka archeologii, a jej prace pojawiły się w kilku publikacjach. Obecnie tworzy ilustracje przyrodnicze.

 

 

6 sierpnia
Farby akrylowe / Emilia Maryniak

Czy malowanie musi się zawsze odbywać przy pomocy pędzla? Z pewnością nie. Artyści na przestrzeni dziejów wpadali na różne pomysły. Nasze warsztaty dadzą możliwość zapoznania się z trochę innym sposobem nakładania farb na płótno. Jak się okaże, paleta również nie jest wymagana. W czasie zajęć zapoznamy się z techniką szpachlową i jej zaletami.

 

Przebieg warsztatów: Przy użyciu dwóch rodzajów szpachli malarskiej oraz farb akrylowych, każdy z uczestników wykona obraz w technice szpachlowej. Poprzez doświadczenie łączenia farb bezpośrednio na podłożu malarskim, uczestnicy poznają różne metody i różne rezultaty, jakie przynosi ta interesująca technika.

 

Cele: Uczestnicy zajęć uzyskają podstawową wiedzę z zakresu umiejętności tworzenia obrazu bez użycia pędzli. Zapoznają się szczegółowo z techniką malowania szpachlą na płótnie.

 

Potrzebne materiały: Podobrazie lub tablica malarska (płótno na tekturze), farby akrylowe, szpachelki malarskie w dwóch rozmiarach.

 

Emilia Maryniak – artystka sztuk wizualnych i historyczka sztuki, absolwentka Chelsea College of Arts w Londynie oraz Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi wykłady i warsztaty popularyzujące działalność twórczą oraz wiedzę o sztuce. Współpracuje m.in. z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Muzeum Narodowym.

 

 

20 sierpnia
Glina / Magdalena Schreiber

Czym rzeźba oddziałuje na te same zmysły co malarstwo? Zapraszamy na spacer po trzech wymiarach. Podczas warsztatów zrobimy własne rzeźby, poznamy sposoby oddziaływania za pomocą trójwymiarowej bryły, a także narzędzia rzeźbiarskie. Na koniec dowiemy się, dlaczego rzeźbiarze potrzebują dużo miejsca do pracy.

 

Przebieg warsztatów: Każdy uczestnik dostaje porcję gliny, z której ma utworzyć bryłę geometryczną – walec, sześcian, itd. – a następnie przekształcić go w ten sposób, by zachęcić oglądającego do obejrzenia jej ze wszystkich stron.

 

Cele: Wykonanie w miarę równej bryły bez narzędzi – odejście, oglądanie z daleka, ze wszystkich stron; wykorzystanie rytmu, faktury, naruszenie krawędzi.

 

Potrzebne materiały: Glina (zapewnia Muzeum), szpatułki i inne narzędzia do modelowania, noże o zaokrąglonych czubkach, tekturowe podstawki (zapewnia Muzeum).

 

Magdalena Schreiber – rzeźbiarka i rysowniczka, uczestniczka wystaw zbiorowych i indywidualnych. Członek ZPAP. Na co dzień zajmuje się edukacją plastyczną i bezpieczeństwem. Nałogowa wolontariuszka.

 

 

Koordynacja: Sylwia Kot, Maciej Marciniak / Dział Edukacji