Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Szkoły podstawowe / klasy IV–VIII

Lekcje muzealne adresowane do przedszkolaków oraz dzieci i młodzieży szkolnej to podstawowa forma pracy Działu Edukacji. Wśród ponad pięćdziesięciu tematów są zarówno te bezpośrednio powiązane z podstawą programową, jak również te wykraczające poza nią. Zajęcia dostosowane są do wieku uczestników – dla najmłodszych koncentrują się na edukacji przez zabawę, w pracy ze starszymi grupami wykorzystywane są zarówno druki edukacyjne, jak i aplikacje na tablety oraz prezentacje komputerowe. Wszystkie zajęcia mają charakter interaktywny i zawierają elementy warsztatowe.

 
 

Wszystkie lekcje muzealne zgodne są z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wynikającą z rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 

Kultura dostępna w MNW

Muzeum Narodowe w Warszawie dysponuje pakietem bezpłatnych lekcji muzealnych, finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Lekcje te są dedykowane nie tylko szkołom specjalnym, klasom integracyjnym i domom dziecka, lecz także szkołom, stowarzyszeniom, fundacjom, świetlicom oraz innym instytucjom opiekującym się dziećmi i młodzieżą z grup dotkniętych szeroko pojętym wykluczeniem społecznym. Grupy biorące udział w programie mogą rezerwować lekcje zgodnie z ofertą dostępnych tematów.

Aby wziąć udział w programie należy wysłać mailowe uzasadnienie na adres
Lekcje prosimy zamawiać telefonicznie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
Kontakt  z Działem Edukacji: poniedziałek - piątek w godz. 8.30–15.00 pod nr tel. + 48 22 621 10 31 wew. 246 lub +48 22 629 50 60 

 

Jak zamówić zajęcia?

 

TEMATY LEKCJI

  

Świat mitów

Nie można wyobrazić sobie kultury starożytnej Grecji i Rzymu bez opowieści o bogach i herosach. Mity były także natchnieniem dla twórców późniejszych epok. Motywy mitologiczne wykorzystywano, tworząc alegorie i symbole obecne w wielu dziełach sztuki.

Średniowieczny port@l

Zapraszamy do podróży w czasie. Zmienimy się w poszukiwaczy skarbów i detektywów. Dzięki powstałym 600 lat temu dziełom dowiemy się, jak żyli i czym interesowali się ludzie epoki średniowiecza. Na zajęciach poznamy również charakterystyczne cechy dwóch stylów sztuki średniowiecznej: romańskiego i gotyckiego.

Renesansowe idee

Gdzie szukać idealnego piękna? Na czym polega doskonałość sztuki antycznej? Po co artyście znajomość nauk matematycznych i przyrodniczych, perspektywy i anatomii? Oglądając dzieła prezentowane w Galerii Sztuki Dawnej, zastanowimy się nad źródłami rozwoju kultury renesansu i charakterystycznymi cechami tego stylu w sztuce.

Barokowe kontrasty

Światło i mrok, duchowość i cielesność, przepych i prostota, to tylko niektóre z przeciwieństw pojawiających się sztuce baroku. Na zajęciach omówimy cechy malarstwa XVII wieku, zwracając szczególną uwagę na środki formalne, takie jak kompozycja, kolorystyka i światłocień. Na przykładzie dzieł prezentowanych w Galerii Sztuki Dawnej poznamy cele stawiane sztuce w XVII wieku, która miała pouczać, poruszać, ale przede wszystkim dać przyjemność oczom (docere, permovere, delectare).

Obyczaje staropolskie
Skąd się wzięło przekonanie o pochodzeniu polskiej szlachty od wojowniczych Sarmatów? Co to było liberum veto? Wybrane zabytki sztuki polskiej posłużą nam jako źródło wiedzy o życiu codziennym na polskim dworze.

Tajemnice konserwacji

Do czego służy dublaż? Co to jest retusz? Jaką rolę pełni werniks i jak na dzieła wpływa temperatura? Na przykładzie prac konserwatorskich przeprowadzonych na wybranych dziełach przybliżymy problemy związane z naprawą i odnawianiem obiektów zabytkowych.

Moje Muzeum
Muzeum Narodowe w Warszawie powstało w 1862 roku. Od tego czasu wiele się w nim wydarzyło. Poznamy ciekawą historię tej instytucji kultury, odpowiemy na pytania, co to jest muzeum, po co powstało i jak gromadzi swoją kolekcję.

Muzealne przeboje

Zapraszamy do poznania wybranych galerii i najciekawszych zabytków Muzeum. Zajęcia  kierujemy do grup spoza Warszawy, które nie planują uczestniczyć w całym cyklu spotkań, a Muzeum odwiedzają nieregularnie.

Tajemnice świąt Bożego Narodzenia
W jaki sposób kiedyś obchodzono Boże Narodzenie? Które z dawnych zwyczajów przetrwały do naszych czasów, a które przyjęły się niedawno? Kim naprawdę był święty Mikołaj? Przypatrując się zabytkom z różnych epok, porozmawiamy o genezie świąt i związanych z nimi obyczajach.

Obyczaje Wielkiej Nocy
Co wspólnego ma Judasz z Marzanną, a jajko ze Zmartwychwstaniem? Dlaczego Wielki Post kończył się pogrzebem żuru i śledzia? Dzieła sztuki będą ilustracją lub pretekstem do omówienia tradycji i obrzędów związanych ze świętami Wielkanocy.

Archeologiczna przygoda w Faras (rekomendowane dla klas IV-VI)

Zapraszamy na wyprawę śladami profesora Kazimierza Michałowskiego, wybitnego polskiego archeologa. Udamy się do Faras, gdzie w piaskach pustyni profesor odkrył…  katedrę. Dowiemy się, jak wyglądały wykopaliska, jakich narzędzi używali archeolodzy i dlaczego wyprawa profesora była też misją ratunkową.

Warszawa – miasto legend, historii i ludzi (rekomendowane dla klas IV-VI)

Czy można poznać Warszawę nie wychodząc z Muzeum? Tak, to możliwe! Co prawda nie zobaczymy zatłoczonych ulic współczesnej stolicy, poznamy za to dawne miasto, uwiecznione na obrazach Canaletta, Gierymskiego, Podkowińskiego i Zaleskiego. Sprawdzimy, jak Warszawa zmieniała się przez wieki, czym zajmowali się jej mieszkańcy i jak wyglądały miejsca, w których dziś stoją szklane wieżowce.

Królowie Polski (rekomendowane dla klas IV-VI)

Podyskutujemy o tym, kim w przeszłości był król i jaka była jego rola w państwie. Poznamy legendy i fakty związane z panowaniem polskich władców ukazanych na obrazach w Muzeum.

Co mówią obrazy? (rekomendowane dla klas IV-VI)
Jak odczytać opowieści ukryte w obrazach? Czasami jest to bardzo proste, zwykle jednak potrzebna jest do tego głębsza wiedza. Odkrywając tajemnice obrazów, poznamy tradycyjne gatunki malarskie: malarstwo historyczne, portret, pejzaż i martwą naturę.

Słownik sztuki dla początkujących (rekomendowane dla klas IV-VI)
Walor, światłocień, perspektywa, kompozycja – co oznaczają te terminy i jak się nimi posługiwać w opisywaniu dzieł sztuki? Przed obrazami z różnych epok przybliżymy uczniom zagadnienia dotyczące formy dzieł i ułatwimy posługiwanie się terminami plastycznymi.

XIX wiek. W poszukiwaniu nowoczesności (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Szybko zmieniające się kierunki w sztuce XIX wieku były wyrazem dynamicznych procesów, które doprowadziły do ukształtowania się nowoczesności. W czasie zajęć będziemy analizować dzieła sztuki polskiej i europejskiej, poznamy charakterystyczne cechy romantyzmu, akademizmu, realizmu i impresjonizmu.

Artyści końca XIX wieku (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Koniec XIX wieku charakteryzuje wielość postaw artystycznych. Podczas zajęć poznamy dzieła Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Olgi Boznańskiej, Jacka Malczewskiego i Witolda Wojtkiewicza. Każdy z tych artystów współtworzył główne kierunki w sztuce Młodej Polski.

Nie tylko Matejko. Malarstwo historyczne (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Wiek XIX był okresem rozkwitu malarstwa historycznego, które przypominało o minionych wydarzeniach, budziło ducha patriotyzmu i niosło przesłanie moralne. Poznamy dzieła Jana Matejki oraz innych malarzy tworzących w XIX wieku, którzy wydarzenia z przeszłości przedstawiali często w sposób dramatyczny, poetycki lub anegdotyczny.

Mit czy dokument – powstanie styczniowe w sztuce (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Na przykładzie wybranych dzieł Artura Grottgera, Maksymiliana Gierymskiego, Stanisława Witkiewicza czy Jacka Malczewskiego, zastanowimy się, w jaki sposób twórcy interpretowali wydarzenia roku 1863.  Odpowiemy też na pytanie, dlaczego, często po wielu latach, podejmowali tematykę powstania styczniowego.

Żywe obrazy. Henryk Sienkiewicz i sztuka (rekomendowane dla klas VII-VIII)

Henryk Sienkiewicz obrazowo i sugestywnie opisywał męczeństwo pierwszych chrześcijan, bitwy i historycznych bohaterów. Literackie wizje pisarza porównamy z obrazami Juliusza Kossaka, Jana Matejki, Józefa Brandta i Henryka Siemiradzkiego. Na podstawie fragmentów noweli Ta trzecia oraz charakterystyk malarzy – bohaterów jego utworów – zastanowimy się też, jak Sienkiewicz oceniał sztukę i współczesnych artystów. Tak jak XIX- wieczni wielbiciele Trylogii stworzymy „żywe obrazy’’, pozując do pamiątkowej fotografii. Lekcja przygotowana z okazji przypadającej w 2016 roku 170. rocznicy urodzin i 100. rocznicy śmierci pisarza.

Top 10! Sztuka polska XX i XXI wieku / praca z tabletami (rekomendowane dla klas VII-VIII)
O co chodzi w sztuce współczesnej? Na to i wiele innych pytań odpowiemy na zajęciach w jedynej w Warszawie galerii prezentującej sztukę XX i XXI wieku. Obejrzymy prace wybitnych artystów, takich jak: Jerzy Nowosielski, Łukasz Korolkiewicz, Wilhelm Sasnal czy Zbigniew Libera.

Galeria kontrastów, lata 1914–1939 (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce to okres różnorodny artystycznie i światopoglądowo. Klimat II Rzeczypospolitej poznamy na podstawie twórczości takich artystów, jak: Bruno Schulz, Eugeniusz Zak, Zofia Stryjeńska, Rafał Malczewski i wielu innych.

Galeria kontrastów, po 1939 roku (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Nie rozumiem sztuki. Sama, sam bym tak namalował” – nieraz słyszymy podobne opinie. Na podstawie prac najsłynniejszych artystów polskich, m.in.: Andrzeja Wróblewskiego, Tadeusza Kantora, Wojciecha Fangora i Wilhelma Sasnala, poznamy wielowątkowość polskiej sztuki współczesnej.

Biblia w obrazach (rekomendowane dla klas VII-VIII)

Poznamy obrazy przedstawiające opowieści ze Starego i Nowego Testamentu. Przypomnimy najważniejsze tematy zaczerpnięte z Pisma Świętego oraz zapoznamy się z różnymi sposobami ukazywania ich w sztuce.

Wolność czy zniewolenie. Sztuka polska po 1945 roku (rekomendowane dla klas VII-VIII)
W jaki sposób artyści angażowali się w powojenną rzeczywistość społeczno-kulturową? Czy odnajdowali osobistą przestrzeń wolności wewnętrznej, a może byli zniewoleni? Uczniowie poznają m.in. pojęcia socrealizmu, awangardy, abstrakcji, informelu, malarstwa materii.
Lekcja przygotowana przez młodzież uczestniczącą w warsztatach „Temat: Sztuka” w ramach programu Fundacji Orange.

Brzydkie oblicze sztuki (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Czym jest brzydota w sztuce? Dlaczego artyści ukazują postacie lub przedmioty, które mogą budzić obrzydzenie? Poznamy też przyczyny pojawiania się w dziełach sztuki elementów deformacji i zastanowimy się, jaki ma ona związek z ekspresją.
Lekcja przygotowana przez młodzież uczestniczącą w warsztatach „Temat: Sztuka” w ramach programu Fundacji Orange.

Od egipskiej świątyni do arabskiej twierdzy (rekomendowane dla klas VII-VIII)

Odkryta przez polskich archeologów w północnym Sudanie katedra w Faras to bogate źródło informacji o życiu Królestwa Nubii, które w VI wieku przyjęło chrześcijaństwo. Arystokracja nubijska czerpała wzory z dworu cesarskiego w Konstantynopolu, a sztuka przyswajała kanony bizantyńskie. Oglądając malowidła, detale architektoniczne i inne znaleziska z faraskiej katedry, prześledzimy ten proces. Poznamy także metody, dzięki którym archeolodzy dowiedzieli się tak wiele o życiu codziennym mieszkańców starożytnego Faras.

Słownik sztuki dla średniozaawansowanych (rekomendowane dla klas VII-VIII)
Jak opisać dzieło sztuki? Czy to trudne czy łatwe? Na pewno pomoże znajomość terminów plastycznych. Analizując wybrane dzieła, wyjaśnimy m.in. znaczenie takich pojęć, jak: perspektywa, kompozycja czy światłocień.

 

 
 

Zapraszamy do restauracji aleje3 znajdującej się na poziomie -1.

www.aleje3.com              +48 883 303 333               aleje3@aleje3.com