Szkoły podstawowe / klasy I-III

Przeszłość i teraźniejszość, zwierzęta rzeczywiste i fantastyczne, a także baśnie i legendy. Już najmłodsze dzieci mogą w Muzeum poznawać świat, rozwijać wrażliwość na piękno i uczyć się wyrażania opinii oraz dzielenia odczuciami i emocjami. 
Starsze dzieci i młodzież zapraszamy do poszukiwania historii i mitologii, motywów literackich czy symboli i alegorii w sztuce. Na zajęciach inspirujemy do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki. Zachęcamy do zdobywania wiedzy i kompetencji kulturowych, połączonego z aktywnością, refleksją, pracą grupową oraz możliwością wymiany poglądów. 
Zapraszamy wszystkich uczniów szkół podstawowych do świata zagadkowych obrazów i rzeźb, pięknego rzemiosła oraz zaskakujących rozwiązań współczesnego wzornictwa.
 
Witamy w Muzeum
W czasie wędrówki po galeriach porozmawiamy o tym, czym jest Muzeum i jakie pełni funkcje. Dowiemy się, kto w nim pracuje i nauczymy się muzealnego słownika. Poznamy różnicę między zabytkiem a eksponatem i odpowiemy na pytanie, co to jest arcydzieło. 
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
 
Ożywione obrazy
Za pomocą wyobraźni sprawimy, że obrazy w galeriach ożyją. Czeka nas wspaniała przygoda – wypłyniemy w morze, wybierzemy się do teatru i usłyszymy burzę.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
 
Zabawy z barwami
Jako początkujący artyści postawimy pierwsze kroki w świecie kolorów. Poszukamy barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanowimy się, co sprawia, że jedne obrazy wydają nam się wesołe, a inne smutne.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
 
Ptaki, robaki i inne zwierzaki
W Muzeum ukryło się wiele zwierząt, zarówno tych dobrze nam znanych, jak i fantastycznych stworów. Może uda nam się je wytropić? Na koniec wykonamy własne zwierzaki z papieru.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, IV.1, IV.3, V.1, V.2, V.3.
 
Pory roku, pory dnia
Natura zawsze inspirowała artystów. Przekonamy się, czy łatwo przedstawić noc, upalny, wietrzny lub mroźny dzień i ilu kolorów potrzeba, żeby namalować śnieg. Poznamy tajniki pracy malarza pejzażysty.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, IV.3, V.1, V.2, V.3.
 
W malarskiej pracowni 
Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Wyjaśnimy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, opowiemy, jak wygląda jego pracownia oraz pokażemy, jakich narzędzi używa.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3. 
Lekcja dostępna również w języku angielskim.
 
Obrazy mistrza Jana
Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski. Dowiemy się, skąd Matejko czerpał wiedzę o historii i do czego był mu potrzebny „Skarbczyk”. Poznamy rodzinę artysty i ciekawostki z jego życia.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
 
Warszawa jak z obrazka
Dowiemy się, jak wyglądała kiedyś Warszawa i obejrzymy jej przedstawienia na obrazach Canaletta, Aleksandra Gierymskiego, Władysława Podkowińskiego i Marcina Zaleskiego. Czy odnajdziemy znajome miejsca?
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
 
Jak zaprojektować krzesło? 
Jak powinno wyglądać krzesło idealne i o czym powinien pomyśleć projektant, zanim przystąpi do pracy? Czy łatwo stworzyć krzesło funkcjonalne, a przy tym estetyczne? 
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
 
Świat świętych, księżniczek i rycerzy
Obejrzymy dzieła, które powstały w czasach rycerzy i królów. Porozmawiamy o tym, jak wyglądało życie w średniowiecznym zamku. Poznamy prawdziwą księżniczkę, która została świętą. Dowiemy się, jakie cechy charakteru wyróżniały rycerza.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
 
Prawdziwa historia świętego Mikołaja
Gdzie i kiedy żył święty Mikołaj? Jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano? Obejrzymy sceny z historii Bożego Narodzenia tworzone przez artystów różnych epok.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
 
Pisanki i kraszanki 
Porozmawiamy o zwyczajach związanych ze świętami Wielkanocy – malowaniu pisanek i święceniu pokarmów. Poznamy różnicę między śmigusem a dyngusem. Dowiemy się również, jak wydarzenia Wielkiego Tygodnia były przedstawiane w sztuce.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, III.2, V.1, V.2, V.3.
 
Podróż w przeszłość / NOWOŚĆ
Do czego służył kontusz? Czym były guzy? Czy pióro i kałamarz mogłyby zastąpić komputer? Odpowiedzi na te i na wiele innych pytań poznamy podczas muzealnej podróży w przeszłość. W Galerii Sztuki Dawnej i Galerii Wzornictwa Polskiego dowiemy się, jak kiedyś powstawały przedmioty codziennego użytku. Poznamy te dziś już historyczne oraz te, których używa się nadal, choć ich forma uległa zmianie. 
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej: III, IV, I.1, I.2, V.1, V.2, V.3.
 

 

Zapraszamy również do zapoznania się z program edukacyjnym Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni