Szkoły podstawowe / klasy I–III

Lekcje muzealne adresowane do przedszkolaków oraz dzieci i młodzieży szkolnej to podstawowa forma pracy Działu Edukacji. Wśród ponad pięćdziesięciu tematów są zarówno te bezpośrednio powiązane z podstawą programową, jak również te wykraczające poza nią. Zajęcia dostosowane są do wieku uczestników – dla najmłodszych koncentrują się na edukacji przez zabawę, w pracy ze starszymi grupami wykorzystywane są zarówno druki edukacyjne, jak i aplikacje na tablety oraz prezentacje komputerowe. Wszystkie zajęcia mają charakter interaktywny i zawierają elementy warsztatowe.

 
Wszystkie lekcje muzealne zgodne są z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wynikającą z rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej.
 
ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ ZAMÓWIENIA BEZPŁATNYCH ZAJĘĆ W RAMACH PROGRAMU MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO „KULTURA DOSTĘPNA”
 

 

TEMATY LEKCJI

   

Witamy w Muzeum!

W czasie wędrówki po galeriach porozmawiamy o tym, czym jest muzeum, po co powstało i jakie pełni funkcje. Poznamy różnicę między zabytkiem a eksponatem oraz odpowiemy na pytanie: co to jest arcydzieło?

Warszawa jak z obrazka

Pełna gwaru i szumu czy senna i cicha? Kolorowa czy szara? Przytłaczająca gęstą zabudową czy tonąca w zieleni? Sprawdźmy, jak wygląda Warszawa na obrazach Canaletta, Gierymskiego, Podkowińskiego i Zaleskiego.

W malarskiej pracowni

Co jest potrzebne malarzowi do pracy? Czym jest talent? Gdzie pracuje artysta? Podczas spotkania opowiemy, co każdy malarz powinien wiedzieć o sztuce malowania, jak wygląda pracownia malarska oraz jakich narzędzi używa artysta do tworzenia swoich prac.

Jak zaprojektować krzesło?           NOWOŚĆ
Jak powinno wyglądać idealne krzesło? Nad czym powinien zastanowić się projektant, zanim przystąpi do pracy? Musi wziąć pod uwagę wymagania użytkowników i miejsce, dla którego krzesło będzie przeznaczone. Czy łatwo stworzyć krzesło wygodne, a jednocześnie ładne? Przyjrzymy się krzesłom eksponowanym w MNW.

O! Matejko!

Obrazy Jana Matejki przedstawiają najważniejsze wydarzenia z historii Polski. Na spotkaniu dowiemy się, skąd Matejko czerpał o nich wiedzę i do czego był mu potrzebny „Skarbczyk”. Poznamy rodzinę mistrza Jana i ciekawostki z jego życia.

Archeologiczna przygoda w Faras

Zapraszamy na wyprawę śladami profesora Kazimierza Michałowskiego, wybitnego polskiego archeologa. Udamy się do Faras, gdzie w piaskach pustyni profesor odkrył…  katedrę. Dowiemy się, jak wyglądały wykopaliska, jakich narzędzi używali archeolodzy i dlaczego wyprawa profesora była też misją ratunkową.

Świat świętych, księżniczek i rycerzy

Obejrzymy dzieła, które powstały w czasach rycerzy. Porozmawiamy o tym, jak wyglądały żyjące w średniowieczu księżniczki. Dowiemy się, dlaczego święta Barbara trzyma w ręku wysoką wieżę i wcale nie jest jej ciężko!

Prawdziwa historia świętego Mikołaja

Gdzie i kiedy żył święty Mikołaj? Jakie imiona nosili Trzej Królowie i jak ich przedstawiano? Zobaczymy również, w jaki sposób w różnych epokach historię Bożego Narodzenia ukazywali malarze i rzeźbiarze.

Wielkanocne pisanki, kraszanki i kogutki

Będziemy rozmawiać o zwyczajach związanych ze świętami Wielkiej Nocy, malowaniu pisanek, święceniu pokarmów i innych. Poznamy różnicę między śmigusem a dyngusem. Dowiemy się również, jakie wydarzenia miały miejsce w poszczególnych dniach Wielkiego Tygodnia, i jak ukazywali je artyści.

Ożywione obrazy (rekomendowane dla klas I-II)

Dzięki sile naszej wyobraźni obrazy w galeriach ożyją, a my przeżyjemy wspaniałą przygodę – wypłyniemy na morze, wybierzemy się do teatru, a nawet usłyszymy burzę.

Zabawy z barwami (rekomendowane dla klas I-II)

Postawimy pierwsze kroki w świecie kolorów, zupełnie jak początkujący artyści. Poszukamy barw ciepłych i zimnych, podstawowych i pochodnych, kontrastowych i uzupełniających. Zastanowimy się też, co sprawia, że jedne obrazy wydają się nam wesołe, inne zaś smutne.

Ptaki, robaki i inne zwierzaki (rekomendowane dla klas I-II)

W Muzeum ukryło się wiele znanych nam zwierząt oraz fantastycznych stworów: latających, pełzających, skaczących. W czasie spotkania poszukamy obrazów, na których są namalowane. Na koniec wykonamy zwierzątka z papieru.

Pory roku, pory dnia (rekomendowane dla klas I-II)

Natura zawsze była ważnym tematem w sztuce. Przypatrując się wybranym obrazom, zastanowimy się, czy łatwo jest namalować noc, odkryjemy, iloma kolorami malowany jest śnieg i jakich środków używali artyści, by namalować na przykład… upał.

 

Zapraszamy również do zapoznania się z program edukacyjnym Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni

 

 

www.aleje3.com              +48 883 303 333               aleje3@aleje3.com