Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Zima w muzeum / styczeń–luty 2013

ZIMA W MUZEUM feryjne warsztaty dla dzieci
29 stycznia-8 lutego 2013

Zapraszamy na nietypowe zajęcia w Muzeum Narodowym w Warszawie. Nietypowe, ponieważ każde spotkanie poświęcone będzie jednemu dziełu sztuki. Jest to nie tylko okazja do dokładnego i uważnego poznania obrazu. To także czas na zabawę ze sztuką i wyobraźnią.
ZASADY UCZESTNICTWA
- zajęcia odbywają się w grupach wiekowych 5–7 lat i 8–12 lat
- dzieci – wstęp bezpłatny, opiekunowie – z biletem wstępu do muzeum
- obecność opiekuna jest konieczna
- zbiórka w holu głównym Muzeum Narodowego w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3
OBOWIĄZUJĄ ZAPISY pod numerem telefonu 22 621 10 31 wew. 246
(od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–15.00) lub mailowo 

PROGRAM SPOTKAŃ

GRUPA MŁODSZA (dzieci w wieku 5–7 lat)

29 stycznia (wtorek), godz. 12.00
Warszawa jak z obrazka

Widok z tarasu Zamku Królewskiego w Warszawie Canaletta to jedno z dzieł, dzięki któremu wiemy,
jak to miasto wyglądało ponad dwieście lat temu. Przyglądając się uważnie nie tylko osobom, lecz także przedstawionym na obrazie budynkom, wyruszymy na spacer po dawnej Warszawie. Zastanowimy się, jak bardzo dzisiejsza stolica Polski zmieniła się od czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego i jak może wyglądać w przyszłości.

30 stycznia (środa), godz. 12.00
Starożytność sto lat temu

W XIX wieku Henryk Siemiradzki namalował Dirce chrześcijańską, obraz, na którym przedstawił wydarzenia dziejące się osiemnaście stuleci wcześniej. Podczas zajęć zastanowimy się, skąd artysta wiedział, jak wyglądali starożytni Rzymianie oraz budowle wiecznego miasta. Dowiemy się także, w jaki sposób przygotowywał się do namalowania swojego dzieła.

31 stycznia (czwartek), godz. 12.00
Obraz i kropka

Patrząc na pejzaż Antibes – Ranek z daleka, widzimy wyraźnie żaglowce, port, latarnię morską.
Gdy zbliżymy się do dzieła, dostrzeżemy mnóstwo kresek. Paul Signac namalował obraz w technice pointylizmu. Co to znaczy? Czy łatwo stworzyć dzieło tą metodą? Jakimi jeszcze sposobami można nakładać farbę na płótno?

1 lutego (piątek), godz. 12.00
Co widzą latarnie?

Na ulicach miast latarnie zaczęły się powszechnie pojawiać w XIX wieku. Okazało się, że nie tylko rozpraszały mroki nocy, lecz także zachwycały artystów swoim światłem. Podczas zajęć przyjrzymy
się latarniom gazowym z obrazu Aleksandra Gierymskiego Opera paryska w nocy. Poznamy także pewną starą latarnię, bohaterkę baśni Hansa Christiana Andersena.

5 lutego (wtorek), godz. 12.00
Kto to taki?

Katarzyna z Lubomirskich Ostrogska została sportretowana prawie 400 lat temu. Anonimowy malarz ukazał ją we wspaniałej sukni z motywem niedźwiedzi, kwiatów i… fontann. Co o Katarzynie mówi nam jej strój oraz inne przedmioty, z którymi została przedstawiona? Jak wyglądałby jej portret, gdyby powstawał w XXI wieku? A jak my chcielibyśmy zostać sportretowani?

6 lutego (środa), godz. 12.00
Hamlet w teatrze, Hamlet na obrazie

Inspiracją artysty często jest inne dzieło. Tak było w przypadku obrazu Aktorzy przed Hamletem. Władysław Czachórski namalował scenę z jednej z najsłynniejszych sztuk Williama Szekspira – Hamleta. Podczas spotkania zastanowimy się, który fragment sztuki został uwieczniony na obrazie i dlaczego akurat ten wybrał artysta. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób wystawiano dramaty Szekspira w czasach mu współczesnych.

7 lutego (czwartek), godz. 12.00
Idealny obraz świata

Podczas zajęć przekonamy się, że namalowanie obrazu W altanie kosztowało Aleksandra Gierymskiego wiele czasu i nerwów. A to dlatego, że artysta chciał, aby jego dzieło było idealne. Odpowiemy także
na pytanie kto, lub co jest głównym bohaterem tego obrazu.

8 lutego (piątek), godz. 12.00
Geometryczny świat

Spojrzymy na świat oczami Pana z gramofonem, postaci z obrazu Marka Włodarskiego. Dzięki temu zobaczymy, że rzeczywistość pełna jest prostokątów, kół, sześcianów, owali, trójkątów i innych figur geometrycznych. Jednak gdy przedstawimy ją w ten sposób na obrazie staje się zupełnie… nierzeczywista.

GRUPA STARSZA (dzieci w wieku 8–12 lat)

29 stycznia (wtorek), godz. 12.00
Geometryczny świat

Spojrzymy na świat oczami Pana z gramofonem, postaci z obrazu Marka Włodarskiego. Dzięki temu zobaczymy, że rzeczywistość pełna jest prostokątów, kół, sześcianów, owali, trójkątów i innych figur geometrycznych. Jednak gdy przedstawimy ją w ten sposób na obrazie staje się zupełnie… nierzeczywista.

30 stycznia (środa), godz. 12.00
Obraz i kropka

Patrząc na pejzaż Antibes – Ranek z daleka, widzimy wyraźnie żaglowce, port, latarnię morską. Gdy zbliżymy się do dzieła, dostrzeżemy mnóstwo kresek. Paul Signac namalował obraz w technice pointylizmu. Co to znaczy? Czy łatwo stworzyć dzieło tą metodą? Jakimi jeszcze sposobami można nakładać farbę na płótno?

31 stycznia (czwartek), godz. 12.00
Starożytność sto lat temu

W XIX wieku Henryk Siemiradzki namalował Dirce chrześcijańską, obraz, na którym przedstawił wydarzenia dziejące się osiemnaście stuleci wcześniej. Podczas zajęć zastanowimy się, skąd artysta wiedział, jak wyglądali starożytni Rzymianie oraz budowle wiecznego miasta. Dowiemy się także, w jaki sposób przygotowywał się do namalowania swojego dzieła.

1 lutego (piątek), godz. 12.00
Warszawa jak z obrazka

Widok z tarasu Zamku Królewskiego w Warszawie Canaletta to jedno z dzieł, dzięki któremu wiemy, jak to miasto wyglądało ponad dwieście lat temu. Przyglądając się uważnie nie tylko osobom, lecz także przedstawionym na obrazie budynkom, wyruszymy na spacer po dawnej Warszawie. Zastanowimy się, jak bardzo dzisiejsza stolica Polski zmieniła się od czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego i jak może wyglądać w przyszłości.

5 lutego (wtorek), godz. 12.00
Co widzą latarnie? 

Na ulicach miast latarnie zaczęły się powszechnie pojawiać w XIX wieku. Okazało się, że nie tylko rozpraszały mroki nocy, lecz także zachwycały artystów swoim światłem. Podczas zajęć przyjrzymy się latarniom gazowym z obrazu Aleksandra Gierymskiego Opera paryska w nocy. Poznamy także pewną starą latarnię, bohaterkę baśni Hansa Christiana Andersena.

6 lutego (środa), godz. 12.00
Kto to taki?

Katarzyna z Lubomirskich Ostrogska została sportretowana prawie 400 lat temu. Anonimowy malarz ukazał ją we wspaniałej sukni z motywem niedźwiedzi, kwiatów i… fontann. Co o Katarzynie mówi nam jej strój oraz inne przedmioty, z którymi została przedstawiona? Jak wyglądałby jej portret, gdyby powstawał w XXI wieku? A jak my chcielibyśmy zostać sportretowani?

7 lutego (czwartek), godz. 12.00
Hamlet w teatrze, Hamlet na obrazie

Inspiracją artysty często jest inne dzieło. Tak było w przypadku obrazu Aktorzy przed Hamletem. Władysław Czachórski namalował scenę z jednej z najsłynniejszych sztuk Williama Szekspira – Hamleta. Podczas spotkania zastanowimy się, który fragment sztuki został uwieczniony na obrazie i dlaczego akurat ten wybrał artysta. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób wystawiano dramaty Szekspira w czasach mu współczesnych.

8 lutego (piątek), godz. 12.00
Idealny obraz świata
Podczas zajęć przekonamy się, że namalowanie obrazu W altanie kosztowało Aleksandra Gierymskiego wiele czasu i nerwów. A to dlatego, że artysta chciał, aby jego dzieło było idealne. Odpowiemy także na pytanie kto, lub co jest głównym bohaterem tego obrazu.