Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

XIX Festiwal Nauki / 21–25 września 2015

CYKL: ŚWIATŁO W SZTUCE

 

WYKŁADY

Kino Muz / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 60 minut

 

21 września / poniedziałek / 15.00

Historie światłem malowane, czyli rzecz o witrażu / Katarzyna Ampt
W średniowieczu światło traktowano w sposób szczególny. To ziemskie stanowiło odbicie światła boskiego, stąd niezwykły i mistyczny charakter średniowiecznych witraży. W jaki sposób powstawały szklane kompozycje? Jaka była ich rola i symbolika? Jakie tajemnice kryły? Śledząc historię witrażu, postaramy się odnaleźć odpowiedzi na te pytania.


Katarzyna Ampt – archeolog, prowadzi własną pracownię mozaiki i witrażu. Interesuje się historią sztuki i historią średniowiecza. Od wielu lat uczestniczy w pokazach odtwórstwa historycznego, prezentując starożytne i średniowieczne techniki szklarskie.

 

22 września / wtorek / 15.00

Kolekcja światłoczuła / Sylwia Bielicka
Gdy 176 lat temu wynaleziono fotografię, określano ją jako obraz, który „sam się odrysował wskutek działania światła”. Od tego czasu w tej dziedzinie zmieniło się wiele, ale wciąż najważniejsze pozostało światło. Podczas wykładu przyjrzymy się kolekcji fotografii Muzeum Narodowego w Warszawie, obejrzymy niezwykłe przykłady zdjęć oraz zajrzymy do XIX-wiecznego studia fotograficznego.

 

Sylwia Bielicka – pracownik Działu Edukacji MNW, absolwentka Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w archeologii starożytnego Bliskiego Wschodu. Autorka programów i druków edukacyjnych do wystaw czasowych i stałych  oraz koordynator wolontariatu w MNW. 

 

23 września / środa / 15.00

Powidoki, blaski i cienie. O funkcjach światła w polskiej sztuce współczesnej / Bożena Pysiewicz
Władysław Strzemiński malował widoki, które pojawiały się pod jego powiekami po długim wpatrywaniu się w słońce. Andrzej Wróblewski przedstawiał dziwne, porwane na fragmenty cienie postaci, a Władysław Hasior wykorzystywał w swej twórczości zapalone świece i żarówki. Analizując wybrane dzieła, porozmawiamy o tym jakie funkcje pełni światło we współczesnej sztuce figuralnej, a jakie w abstrakcyjnej. W jaki sposób artyści wykorzystują kontrasty światła i cienia, jak wzbogacają dzieła o dodatkowe konteksty, korzystając z tradycji malarstwa dawnego.
 

Bożena Pysiewicz – historyk sztuki, autorka i koordynatorka programów edukacyjnych w MNW. Tworzy programy edukacyjne towarzyszące wystawom czasowym, cykle wykładów i spotkań. Jest autorką scenariuszy zajęć i warsztatów prowadzonych w Muzeum, a także edukacyjnych publikacji im towarzyszących. Prowadzi liczne działania popularyzujące historię sztuki: wykłady, prelekcje z historii sztuki i architektury.

 

Władysław Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892SPOTKANIA W GALERIACH

zbiórka w holu głównym / wstęp wolny / zapisy* / ok. 60 minut

 

24 września / czwartek / 15.00

Światło w sztuce / Monika Miżołębska
Nie byłoby dzieła sztuki bez światła – pozwala na dwuwymiarowej powierzchni obrazu uzyskać trójwymiarową rzeczywistość. Może być nośnikiem treści – ukazywać potęgę Stwórcy, być oznaką natchnienia czy świadectwem cudu. Potrafi wzmacniać dramaturgię i wskazywać kulminacyjny moment narracji. Światło jest nieodłączną częścią formy plastycznej.
 

Monika Miżołębska – absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, od kilku lat pracuje jako edukator w MNW. Prowadzi zajęcia, warsztaty i spotkania zarówno z dziećmi i młodzieżą jak i dorosłymi. Szczególnie interesuje się sztuką XIX w. – od romantyków przez twórczość braci Gierymskich po awangardowych artystów pierwszych dziesięcioleci XX wieku.

 

25 września / piątek / 15.00

Kolory światła – malarstwo polskich impresjonistów / Małgorzata Marszałł
Pod koniec XIX wieku we Francji grupa artystów zapoczątkowała kierunek uchodzący za przełomowy w historii malarstwa. Jednym z zadań, jakie przed sobą stawiali impresjoniści było malowanie światła i pokazanie jego zmienności. Korzystali przy tym z nowo odkrytej wiedzy na temat właściwości i fizycznej natury światła. Podczas spotkania przyjrzymy się obrazom polskich impresjonistów i spróbujemy znaleźć odpowiedzi na pytania: jaki kolor ma światło? jak je namalować? jaki wpływ ma światło na to, co widzimy?


Małgorzata Marszałł – historyczka sztuki, doktorantka w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk, od kilku lat edukatorka w Muzeum Narodowym w Warszawie.

 

 

Józef Pankiewicz, Łabędzie w Ogrodzie Saskim w Warszawie nocą, 1893-1894LEKCJE FESTIWALOWE


Dla szkół podstawowych
Jak namalować dzień i noc?

Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza.

 

Dla gimnazjów
Od świtu do zmierzchu

Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia.

 

Zapisy na lekcje w ramach XIX Festiwalu Nauki prowadzone będą przez stronę internetową Festiwalu.