Serwis www.mnw.art.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych oraz dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Więcej informacji nt. polityki cookies

Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno"? / Seminarium

 
18 kwietnia 2016 / godz. 8.15–16.30
 
Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza pracowników muzeów, centrów nauki, instytucji kultury oraz edukatorów muzealnych i animatorów do udziału w seminarium „Jak to się stało, że „W Muzeum wszystko wolno”?, które odbędzie się 18 kwietnia 2016 roku w Gmachu Głównym MNW.
„W Muzeum wszystko wolno” to muzealno-edukacyjny eksperyment, którego pomysłodawczynią jest dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, Agnieszka Morawińska. Proces tworzenia oraz sama ekspozycja to przykład, że muzea mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i być jego częścią.
Podczas seminarium uczestnicy poznają projekt „od podszewki”: jego założenia, cele i etapy realizacji.
W czasie porannej sesji koordynatorki projektu opowiedzą o wyzwaniach związanych z tworzeniem wystawy przez grupę 69 dzieci. Projektanci przybliżą kulisy współpracy z młodymi kuratorami. Dział IT podzieli się doświadczeniami z pracy nad multimediami, które obok oryginalnych dzieł sztuki tworzą narrację ekspozycji.
 
Sesję popołudniową rozpocznie wystąpienie prof. dr hab. Antoniego Ziemby, który opowie o wystawie okiem punktu widzenia profesora akademickiego i muzealnego kuratora. W kolejnych wystąpieniach socjologowie i pedagodzy, którzy prowadzili ewaluację projektu, podzielą się swoimi obserwacjami i wynikami badań. 
W przestrzeni wystawy odbędą się warsztaty prowadzone przez opiekunów dziecięcych zespołów kuratorskich, a dzieci oprowadzą gości po swojej ekspozycji.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Organizatorzy zapewniają poczęstunek w czasie przerw oraz obiad.
Organizatorzy nie pokrywają kosztów dojazdu oraz ewentualnego noclegu uczestników seminarium.  
Szczegółowy program zostanie zamieszczony wkrótce na stronie Muzeum. 
 

PROGRAM SEMINARIUM
 

8.15–9.00 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW / kawa (i nie tylko) na powitanie

 

9.00–9.15 otwarcie konferencji przez Agnieszkę Morawińską, Dyrektor Muzeum Narodowego
w Warszawie

 

Dziecięcy kuratorzy oprowadzają po wystawie W Muzeum wszystko wolno9.15–10.45 SESJA I: „Projekt bez tajemnic” / prowadzenie prof. dr hab. Antoni Ziemba

FAQ, czyli pytania o to, jak dzieci zrobiły wystawę / Bożena Pysiewicz

Pomysł od początku budził wiele pytań. Ile, jak, kiedy, dlaczego? Pracowników instytucji kultury, dziennikarzy, nauczycieli i rodziców ciekawiły metody pracy, planowania kolejnych etapów, reakcje dzieci oraz ich współpracy z zespołem Muzeum. Wśród najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi zostanie zawarta syntetyczna instrukcja realizacji projektu partycypacyjnego na przykładzie „W Muzeum wszystko wolno”.
 

W Muzeum wszystko wolno: dookoła projektu / Anna Knapek
„Sześć dziecięcych zespołów kuratorskich, sześć autorskich tematów wystawy, ponad sześć miesięcy wspólnej pracy” – głosi spot reklamujący wystawę. To tylko „wierzchołek góry lodowej”. Każde spotkanie było wyzwaniem logistycznym i organizacyjnym nie tylko ze względu na 69 młodych kuratorów, lecz także towarzyszące im: ekipę filmową, fotografów, psychologów i socjologów. To także tysiące drobiazgów – od bawełnianych rękawic do kronik, które choć na początku wydają się nieważnymi drobiazgami, z czasem stają się istotnymi elementami projektu. Dlaczego w dużych projektach detale mają tak duże znaczenie?
 

Sztuka i technologia / Mariusz Smolak i Maciej Kowalski

Multimedialna krzyżówka, dzwoniący znienacka telefon, mapping... to tylko niektóre multimedia wymyślone przez kuratorów wystawy „W Muzeum wszystko wolno„. Drogę dzielącą pomysł od jego realizacji pokonali specjaliści w dziedzinie multimediów i nowych technologii. Wystąpienie będzie opowieścią o wyzwaniu, jakim okazało się wcielenie dziecięcych pomysłów w życie, oraz próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce, rolę i zasadność obecności multimediów w muzeum sztuki.


Projektowanie wystawy oczami dzieci / Paulina Tyro-Niezgoda, Piotr Matosek

Dzieci widzą świat jako teatr emocji. Scenografia w tym teatrze jest dla nich rzeczą naturalną. Podczas wystąpienia opowiemy, jak młodzi kuratorzy podeszli do zadania budowania wystawy, starając się umieścić wybrane przez siebie obiekty w kontekście światów, które dla nich wymyślili. Pokażemy, jak przebiegały kolejne etapy ich pracy nad projektem. 


Dyskusja

 

10.45–11.15 PRZERWA

 

Widoka na salę Pokój strachów na wystawie W Muzeum wszystko wolno11.15–13.00 SESJA II: NIE TYLKO WYSTAWA / prowadzenie Marianna Otmianowska
 

Co w muzeum wolno – staremu / prof. dr hab. UW Antoni Ziemba

Analiza wątków wystawy z punktu widzenia naukowca akademika i kuratora muzealnego, który wskaże motywy stanowiące potencjalną inspirację do tworzenia nowych „dorosłych” narracji muzealnych, np. w formie wystaw.

 

Kuratorzy pod lupą. Jaki ślad zostawia muzealny eksperyment / Maria Wasińska-Stelmaszczyk

Osiem miesięcy przygotowywania wystawy otworzyło w młodych kuratorach potrzebę kreacji, miejsca na własną twórczość, był wyzwaniem do zdobywania nowych doświadczeń. Prelegentka, która prowadziła badania i obserwacje przez cały czas trwania projektu, opowie o zmianach, jakie nastąpiły w twórczym rozwoju uczestników projektu.

 

Twórczo i rozwojowo, czyli wolność w Muzeum / Ewa Modzelewska-Kossowska
Stworzona przez dzieci wystawa jest świadectwem wytrwałej pracy, która umożliwiła im rozważenie wielu zagadnień, między innymi estetycznych. Wspólny wysiłek pozwolił nadać ekspozycji ostateczny kształt, będący wyrazem ukształtowanych na tym etapie rozwojowym gustów, myśli o sztuce i o świecie. To nieświadoma odpowiedź dzieci na zaproponowane im niezwykłe doświadczenie wolności, które otworzyło drogę do najbardziej tajemniczego ze światów: wnętrza własnej psychiki.

 

Jak zmierzyć pasję? / Magdalena Szostakowska
Czyli o tym, kto najbardziej skorzystał na wystawie „W Muzeum wszystko wolno”. Także słów kilka na temat, kiedy i w jakich warunkach można pokusić się o powtórzenie projektu. Wystąpienie oparte na impresjach (jeszcze niepełnych wynikach) badań ewaluacyjnych dotyczących projektu.

 

Dyskusja 

 

13.00–14.00 obiad / możliwość indywidualnego zwiedzania wystawy

 

Widok na salę Tanie Minotaura na wystawie W Muzeum wszystko wolno14.00–16.30 WARSZTATY I ZWIEDZANIE WYSTAWY
Każdy warsztat trwa ok. 30 minut i będzie powtórzony dwa razy – o godz.14.00 oraz godz. 14.40 Prosimy o wybranie dwóch tematów i wpisanie się do grupy warsztatowej przy stanowisku rejestracji. Liczba miejsc w grupie jest ograniczona. Po warsztatach będzie czas na samodzielne odkrywanie wystawy wraz z młodymi kuratorami wystawy.

 

Animalia. Sztuka o zwierzętach. Sztuka o nas samych / Katarzyna Szumlas

Wystawa „Las”

Warsztat badawczo-interpretacyjny skłoni uczestników do rozpatrzenia różnorodnych ścieżek, jakimi podążali dziecięcy kuratorzy, przygotowując „Las”. Jakie porządki myślenia towarzyszyć mogą dzieciom, które spotykają się z motywami animalistycznymi? W jaki sposób zmienia się percepcja tych wypowiedzi artystycznych u dorosłych odbiorców? Gdzie jest miejsce odbiorcy dzieła sztuki w przestrzeni leśnej wystawy? Wstępem do zadania będzie próba odpowiedzi na pytanie o kuratorskie intencje.

 

Przygoda w Labiryncie / Katarzyna Ampt

Wystawa „Taniec Minotaura”

Labirynt Minotaura, w którym kryją się wspaniałe przykłady twórczości artystów ze Szkoły Zakopiańskiej, zestawienie mumii barana ze zbuntowaną Bombowniczką Anny Baumgart, Adam Smolana i jego koniki w sąsiedztwie koni zdobiących starożytny askos – to wszystko składa się na zaskakującą. Uczestnicy warsztatów poznają ścieżki, którymi dzieci podążały podczas tworzenia wystawę wystawy, i zmierzą się z wyzwaniami Labiryntu.

 

Warsztaty Frankensteina / Maciej Marciniak
Wystawa „Pokój strachów”
„Pokój strachów”, w zamyśle kuratorów, jest miejscem, w którym mamy się przestraszyć, ale i pokonać nasze lęki. Autorzy pragnęli, aby klimat grozy budowany był dodatkowo przez multimedia. Jednak czy po wyjęciu dzieła z oprawy, wciąż będzie ono straszne? Młodym kuratorom zależało na tym, aby zwiedzający zastanowili się nad tą kwestią. W końcu strach jest tworem naszej wyobraźni.

 

Emocje bohaterów / Maria Wasińska-Stelmaszczyk
Wystawa „Gra w bohatera”
Wybór tematu – bohaterstwo – ma budzić emocje i uruchamiać wyobraźnię, dlatego o wyborach kuratorów zdecydowały nietuzinkowość przedstawionych postaci oraz zapadające w pamięć opowieści o ich dokonaniach. Niektórzy z młodych uczestników projektu wręcz utożsamiali się z wybranym bohaterem. Podczas warsztatów zachęcamy do przyjrzenia się jednej z podstawowych funkcji sztuki – oddziaływania na wyobraźnię i emocje, czyli rzecz o tym, jak dane dzieło działa na nas tu i teraz.

 

Skarbiec / Anna Kwiatkowska
Wystawa „Skarbiec”
Autorów „Skarbca” zafascynowała tajemniczość i niedostępność muzealnych magazynów. Wybór tytułu stał się okazją do refleksji nad tym, co jest prawdziwym skarbem oraz dlaczego Muzeum kojarzy się ze skarbcem. Tytuł wystawy pobudza wyobraźnię i nasuwa pewne skojarzenia, a niektóre przedmioty wręcz zaskakują widzów. Dzieci w roli kuratorów okazały się bardzo kreatywne, a zarazem pewne swoich wyborów. Pogodzenie pomysłów i wypracowanie rozwiązań odpowiadających całej grupie okazało się prawdziwym wyzwaniem. Przyjrzymy się wybranym obiektom oraz poszukamy rozwiązania problemów, z którymi zmierzyli się młodzi kuratorzy.
 

Ubieralnia-Przebieralnia / Wioletta Cicha

Wystawa „Zmiany”
Zmiany w sposobie ubierania się, dyktowane modą, uprawianiem sportu, walką, to temat zrealizowany w jednej niewielkiej sali ekspozycyjnej. Dziecięca wyobraźnia podpowiadała zaskakujące, a czasami zabawne zestawienia obiektów. Sześcioletnia Ania i dziesięcioletni Staś przygotowali pomysłową układankę. Dzięki niej możliwe staną się najbardziej spektakularne zmiany w ubiorze. A potrzebne będą tylko kartka i ołówek, i to niekoniecznie „zaczarowany”.

 

PRELEGENCI

SESJA I:
Bożena Pysiewicz – historyk sztuki, adiunkt i zastępca Kierownika Działu Edukacji MNW. Tworzy
i koordynuje projekty edukacyjne i publikacje do galerii stałych i wystaw czasowych Muzeum, realizuje liczne projekty międzyinstytucjonalne, uwzględniające ideę partycypacji, we współpracy z instytucjami kultury, uczelniami, szkołami, uniwersytetami trzeciego wieku, urzędem miasta, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, stowarzyszeniami i fundacjami.
 

Anna Knapek – asystent w Dziale Edukacji MNW, z którym związana jest od 2006 roku. Zajmuje się udostępnianiem oferty edukacyjnej Muzeum dla osób z niepełnosprawnościami. Jest także autorką i koordynatorką programów edukacyjnych adresowanych do rodzin i najmłodszych gości Muzeum.

 

Mariusz Smolak – kierownik działu IT i Multimediów MNW z 16-letnim stażem w branży IT i nowych mediów. Zrealizował kilkadziesiąt projektów wystaw i galerii stałych z wykorzystaniem szeroko rozumianych multimediów. Współpracował miedzy innymi z: Narodowym Instytutem Muzealnictwa
i Ochrony Zbiorów, Narodową Galerią Sztuki Zachęta oraz Microsoft Polska.

 

Maciej Kowalski – członek zarządu Blackburst. Studiował na Wydziale Elektroniki na Politechnice Warszawskiej oraz Wydziale Operatorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Owocem zdobytej wiedzy, doświadczenia oraz współpracy pasjonatów technologii telewizyjnych i informatycznych jest firma BlackBurst Sp. z o.o, którą założył w 2012 r.

 

Piotr Matosek – absolwent Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP Warszawa ze specjalizacją konserwacja starych druków i grafiki. Dyplom z wyróżnieniem obronił w 2009 r. 

 

Paulina Tyro-Niezgoda – absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz warszawskiej ASP, ze specjalizacją projektowania wystaw. Stypendystka Ministra Kultury w 2004 r. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w 2008 r. Wspólnie z Piotrem Matoskiem prowadzi studio, które tworzyło wystawy m.in. dla Muzeum Fryderyka Chopina, Kancelarii Premiera RP, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Salonu Akademii i galerii BWA Awangarda Wrocław. Realizacje studia można zobaczyć na stronie matosekniezgoda.pl.

 

SESJA II:

prof. dr hab. Antoni Ziemba – historyk sztuki, specjalista w dziedzinie późnośredniowiecznej
i nowożytnej sztuki europejskiej, kurator Galerii Sztuki Średniowiecznej i Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej MNW. Profesor zwyczajny Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Członek-korespondent PAU oraz członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Autor szeregu opracowań, m.in. Iluzja a realizm: gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500. Autor i współautor wielu wystaw i towarzyszących im katalogów, m.in.: Caravaggio „Złożenie do Grobu”: arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu. Wybrane obrazy z Pinakoteki Watykańskiej i zbiorów polskich.

 

Maria Wasińska-Stelmaszczyk – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2009). Od sześciu lat pracuje jako edukatorka muzealna i animatorka kultury. Fascynuje ją relacja widza z dziełem oraz zagadnienie twórczości w edukacji muzealnej. W projekcie „W Muzeum wszystko wolno” jako tutorka jednej z grup obserwowała, jaki wpływ na rozwój twórczy uczestników ma udział w projekcie.

 

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka (Polskie Towarzystwo Psychoanalizy).

 

Magdalena Szostakowska – absolwentka socjologii UW, trenerka. Specjalizuje się w badaniach jakościowych action research, analizie logiki projektów i tematach związanych z grupami odmiennymi kulturowo. Współpracuje z Instytutem Gospodarstwa Społecznego na SGH.

 

Marianna Otmianowska – kierownik Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie. Historyk sztuki z wykształcenia, edukator z powołania, społecznik.  Autorka licznych artykułów, wykładów, konferencyjnych wystąpień oraz scenariuszy lekcji. Pomysłodawca nowatorskich programów edukacyjnych oraz licznych projektów międzyinstytucjonalnych

 

WARSZTATY:

Katarzyna Szumlas – kulturoznawczyni, animatorka kultury związana z MNW oraz Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Pomysłodawczyni i kuratorka projektu „Miejsce Spotkań Warszawa”.

 

Katarzyna Ampt – archeolog, na co dzień zajmuje się tworzeniem mozaik i witraży, pomogła dzieciom przygotować się do nagrania ich pierwszego w życiu profesjonalnego filmu, który jest jedną z głównych atrakcji wystawy „Taniec Minotaura”.

 

Maciej Marciniak – edukator od wielu lat związany z Muzeum Narodowym w Warszawie. Brał udział w projektach „Temat sztuka” i „W Muzeum wszystko wolno”. Wykładowca specjalizujący się w przekazywaniu wiedzy z zakresu historii, historii sztuki, archeologii i antropologii. Czynny zawodowo archeolog, także podwodny. Autor tekstów popularno-naukowych promujących wiedzę historyczną. Doktorant na Wydziale Historii UW.

 

Anna Kwiatkowska – historyk sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, specjalistka ds. edukacji w Muzeum Warszawy, edukator
w MNW.
 

Wioletta Cicha – historyk sztuki, pedagog, edukatorka i wolontariuszka w MNW. Fotografuje detal architektoniczny i sztukę w przestrzeni publicznej.

 
 
Koordynacja i informacje:
Anna Knapek, Maciej Marciniak, Bożena Pysiewicz
tel. +48 22 621 10 31 wew. 227
wystawadzieci@mnw.art.pl