Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

Miss Cicely Alexander pędzla Whistlera w MNW tylko do 25 marca

20-03-2015

Jeden z najbardziej znanych obrazów Jamesa Abbotta McNeill Whistlera, arcydzieło Harmonia w szarości i zieleni: Miss Cicely Alexander jeszcze tylko przez kilka dni (do 25 marca włącznie) będzie można oglądać w warszawskim Muzeum Narodowym. Obraz został wypożyczony z galerii Tate w Londynie na pierwszy miesiąc wystawy „Olga Boznańska (1865–1940)”.

 

Boznańska, podobnie jak wielu jej współczesnych twórców działających w różnych centrach artystycznych, od Monachium przez Paryż, Londyn po główne ośrodki artystyczne Stanów Zjednoczonych, była zafascynowana sztuką Jamesa Whistlera. Ten artystyczny kosmopolita, urodzony w Stanach Zjednoczonych, miał okazję poznać Rosję, Anglię, a także kształcić się we Francji, gdzie był bliski kręgom ówczesnej awangardy. Pozostawał też pod silnym wpływem twórczości – ważnego również dla Boznańskiej – Diego Velazqueza, którego Portret Marianny Austriaczki, królowej Hiszpanii prezentowany jest w pierwszej sali warszawskiej wystawy. Obraz Whistlera Harmonia w szarości i zieleni: Miss Cicely Alexander eksponowany jest na wprost wejścia do drugiej sali wystawy. Sąsiadują z nim obrazy Olgi Boznańskiej: Ze Spaceru, Portret chłopca w gimnazjalnym mundurku i Dziewczynka z chryzantemami, w których zwiedzający z łatwością odnajdzie inspiracje dziełem Whistlera.

 

Niezwykle sugestywne jest zestawienie londyńskiego dzieła z warszawskim Portretem chłopca w gimnazjalnym mundurku, ich wydłużony format, sposób przedstawienia dziecka oraz charakterystyczna perłowoszara paleta wskazują na artystyczne pokrewieństwo tych dwojga artystów. Można o tym przekonać się do 25 marca, zanim  znakomity obraz Whistlera powróci do Londynu.