Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

100. rocznica śmierci Stanisława Glezmera – kolekcjonera sztuki japońskiej i darczyńcy MNW

06-07-2016
Waza – koro (kadzielnica) z ażurową nakrywką zdobiona tańczącym korowodem pod kwiatami glicynii, Kinkozan, Awata (Kioto)
Waza – koro...
Ogrodnik i chłopczyk, ok. 1900, kość słoniowa
Ogrodnik i...

6 lipca tego roku mija sto lat od śmierci Stanisława Glezmera (1853–1916), który w początkach XX wieku zgromadził dużą kolekcję  japońskiego i chińskiego rzemiosła artystycznego, ofiarowaną w 1919 roku Muzeum Narodowemu w Warszawie. Znaczna część zbiorów szczęśliwie ocalała  z zawieruchy II wojny światowej. Zabytki te były wielokrotnie pokazywane na wystawach sztuki japońskiej organizowanych i współorganizowanych przez warszawskie muzeum. Korzystając z okrągłej rocznicy  pragniemy przypomnieć nietuzinkową postać ofiarodawcy, którego działalność i zainteresowania obejmowały wiele dziedzin życia. W 1875 roku ukończył on Instytut Technologiczny w Petersburgu, był  członkiem rad nadzorczych wielu zakładów przemysłowych,  zasiadał w rosyjskiej  Radzie Państwa. W 1907 roku  zrezygnował z działalności zawodowej i politycznej, kierując swoje zainteresowania ku sprawom społecznym i kulturalnym. Stał się hojnym filantropem  wspomagającym  towarzystwa dobroczynne.  


W 1908 roku postanowił Glezmer wyruszyć w podróż na Daleki Wschód, która  miała trwać dziewięć miesięcy.  Jak można przeczytać w Katalogu przedmiotów znajdujących się Pawilonie Japońskim w Strugach, Ziemi Sochaczewskiej  „w podróży swej do odległych krain  w roku 1908-ym  dokąd pchnęła go konieczność oderwania się od stosunków miejscowych, ciężkiem brzemieniem zapadłych w jego duszy, właściciel Strug  sięgnął głębiej  w tajniki zwiedzanych krajów, pragnął on bowiem zbadać, pod wpływem jakich przyczyn w ciągu lat pięćdziesięciu naród japoński, a po części i chiński, zbudził się do nowego życia  i wykazał ogromny rozwój społeczny [...].” Plonem wyprawy na Wschód były  nie tylko dzieła sztuki i rzemiosła, ale także najrozmaitsze „pamiątki z podróży”. W 1919 roku syn kolekcjonera, Stanisław Glezmer junior przekazał, zgodnie z  wolą ojca, cały zbiór – blisko 500 obiektów – Muzeum Narodowemu. II wojnę światową  przetrwało ponad 200 eksponatów. Są to przedmioty pochodzące z czasu podróży Glezmera, a więc w przypadku Japonii,  z okresu Meiji (1868–1912). Część trzeba zakwalifikować jako przedmioty o wartości nie tyle artystycznej, co historycznej i etnograficznej, część jednak – rzeźba w kości słoniowej, emalie cloisonné, brązy, ceramika – szczególnie fajanse satsuma  należą do wartościowych przykładów artystycznego rzemiosła japońskiego okresu Meiji. Kilka  zachowanych obrazów i grafik przywiezionych z Japonii przez Glezmera stanowi wartościowe uzupełnienie zbiorów warszawskich. Kolekcjoner zgromadził też  bogaty księgozbiór składający się z opracowań w języku polskim,  rosyjskim, angielskim, francuskim i niemieckim, poświęconych gospodarce, obyczajom i kulturze Chin i Japonii. Większość  woluminów zaginęła, zachowały się nieliczne pozycje, między innymi bogato ilustrowane albumy wydane  w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku i traktujące o różnych dziedzinach ówczesnego życia w Japonii.